Ian Logan, International Brand Ambassador, Chivas Brothers – Despre virtuțile și păcatele unui băutor de whisky

Scris de Ruxandra Tudor
Publicat la data de: 13-11-2019

în: Interviuri

Ian Logan, International Brand Ambassador al Chivas Brothers, este ceea ce am putea cu ușurință defini drept un cunoscător rafinat al industriei spirtoaselor. Are peste 20 de ani de experiență în domeniu, iar relația sa cu scotch whisky-ul este cu totul și cu totul specială. De 15 ani promovează și educă atât consumatorii, cât și reprezentanții industriei. Ne-a mărturisit în acest interviu acordat în exclusivitate revistei LUXURY că nu s-a plictisit pentru că fiecare zi este, pentru domnia sa, un nou prilej de învățare.

Chivas Ultis, primul blended malt scotch din portofoliul Chivas Regal, reprezintă însăși esența acestui whisky: creat ca un tribut adus celor cinci Master Blenders care și-au dedicat viața și pasiunea pentru a păstra gustul unic Chivas Regal, Chivas Ultis reunește cele mai prețioase cinci single malt-uri din Speyside, Scoția – Allt-á-Bhainne, Braeval, Longmorn, Strathisla și Tormore. Profilul Chivas Ultis este unul bogat, complex, fiecare picătură dezvăluind un buchet nuanţat, dominat de arome dulci, fructate. Ian Logan se consideră un gardian al valorilor esențiale pe care le reprezintă aceste licori-muză, iar conversația a avut savoarea pe care o poate sădi în discurs doar o minte curioasă și pasionată.

Cineva îmi spunea, odată, că într-un pahar bun de whisky voi găsi toate aromele basic care ating simțurile umane. Pâine proaspătă, pădure, mâncare gătită în casă, dulceață, fum, șemineu… Exagera?
Nu, deloc. Mirosul este simțul care ne evocă cel mai puternic amintirile, iar gusturile și mirosurile pe care ni le amintim cel mai bine sunt cele din copilărie. Așa că sunt complet de acord cu afirmația. Fiecare persoană care miroase un scotch va simți lucruri diferite în funcție de trecutul său. Poate tu îți vei aminti mirosul prăjiturilor pe care ți le făcea bunica, iar gustul va reveni și el imediat în memorie. Dar dacă te provoc să îți amintești gustul cinei de ieri, îți va fi mai greu. Poate altcuiva îi va evoca gustul copilăriei mirosul ploii, al pădurii, al ierbii proaspete… Whisky-ul ar trebui să aibă întotdeauna același gust și același miros – este ambiția noastră ca toate sticlele să aibă același gust indiferent din ce parte a lumii le-ai achiziționa, fie că ești în America sau în Asia. Așa că trigger-ul este același, însă amintirile pe care le evocă diferă de la persoană la persoană.

Mecanismul seamănă cu cel din parfumerie…
Da. Parfumierii au, probabil, un nas mai delicat. Când noi facem analiza chimică a unui whisky, sunt 180 de substanțe care definesc aroma lui și, la drept vorbind, abordarea științifică îi cam distruge aura romantică. Atunci când mă gândesc la un whisky, nu iau în calcul neapărat aromele, ci oamenii care l-au făcut și proveniența sa. De exemplu, când mă gândesc la Ultis îmi vine în minte master blender-ul Colin Scott, un tip incredibil și un prieten foarte bun. Sunt atât de multe perspective din care poți privi această industrie, încât nu te plictisești niciodată.

Citeam despre dumneavoastră că aveți o relație specială cu single malt-ul Glenlivet. De unde a pornit, ce are special față de alte single malt-uri
Trebuie să recunosc că, în calitate de brand ambassador pentru Chivas Brothers, lucrez cu toate produsele din portofoliul nostru. Dar fiecare dintre noi are preferatul său, iar Glenlivet este, clar, „bebelușul”meu. Mă fascina încă dinainte de a lucra aici, am fost mereu captivat de ambalajul produselor. Înainte să mă alătur echipei Chivas, în 1993, lucram în industria cash&carry, așa că jobul meu consta și în a umple mereu rafturile, în a comanda produse noi. Ceea ce fac acum nu este un job. După părerea mea, este un privilegiu. Consider că noi avem misiunea de a fi custozii temporari ai whisky-ului – el este și a fost întotdeauna eroul principal. Era aici cu mult înainte să venim noi și va mai fi și după ce noi nu vom mai exista. Eu sunt un simplu gardian al acestei băuturi, iar acesta e un privilegiu. De altfel, sunt membru al asociației The Guardians of The Glenlivet și singurul dintre membrii fondatori încă în viață. Acum are un sfert de milion de membri din întreaga lume, iar eu sunt numărul 4.

Aveți peste 30 de ani de experiență în industria whisky-ului. Mai descoperiți încă lucruri noi despre această băutură?
Absolut. Whisky-ul se fabrică în peste 100 de țări din întreaga lume, oamenii îl consideră o băutură aspirațională, în special scotch-ul. Weekend-ul viitor va avea loc o expoziție uriașă de whisky în Londra și mă voi întâlni cu prieteni din toate părțile lumii. E genial pentru că vom gusta lucruri noi, la care altfel nu am avea acces și, astfel, fiecare zi de muncă este una în care înveți și descoperi lucruri noi.

Sunt curioasă câte single malt-uri se găsesc într-un Chivas Regal.
Și eu! Este o întrebare al cărei răspuns este un secret comercial. Toată lumea ar vrea să afle, este o curiozitate naturală, dar marile rețete trebuie să rămână secrete. Am să răspund așa: dacă tu afli care sunt cele 11 condimente secrete din rețeta puiului de la KFC, putem începe negocierea! (râde – n.red.)

Se spune că aveți un talent special pentru mirosit whisky-ul. Ce căutați la o băutură bună?
A, nu, de fapt mă duc și vorbesc direct cu oamenii de la depozitele Chivas și ei îmi spun care sunt butoaiele bune. Glumesc! În principiu, știi de la început ce caracteristici are fiecare distilerie și ce să cauți. Fie că vorbim de aroma de măr roșu, de banană coaptă, căpșună sau fructe de pădure. Mai ține de butoi, de timpul de maturare, deci știi ce cauți și poți să îți dai seama din prima când ai un butoi bun. Uneori, dai și peste butoaie extraordinare și e foarte plăcut când le descoperi.

De ce credeți că este scotch-ul atât de iubit în culturi foarte diferite din întreaga lume?
Cred că oamenii apreciază în primul rând tradiția, priceperea cu care este făcută această băutură, experiența care stă în spatele producției fiecărei sticle. De exemplu, când ai o sticlă de scotch de 15 ani, știi că fiecare picătură din ea are 15 ani. Dacă stai să te întrebi ce făceai tu acum 15 ani, ai să vezi că erai altă persoană. Și scotch-ul evoluează, se schimbă, devine mai matur odată cu trecerea anilor și asta cred că fascinează oamenii. Este o băutură statement oriunde ai fi în lume. Și, deși se face whisky în 100 de țări din lume, scotch se face doar în Scoția. Adevărul este că toate sticlele de scotch sunt whisky-uri, însă nu toate whisky-urile sunt scotch. Aici e cheia.

În 2018, a intrat pe piața din România Chivas Regal Ultis. Cum l-ați descrie și cui l-ați recomanda?
L-aș recomanda tuturor oamenilor care apreciază un whisky bun. Ultis are o caracteristică aparte și aș spune că îmbină tradiția de peste 110 ani a Chivas cu inovația. Este un blended malt și asta e frumusețea lui aparte. Avem pe de o parte single malt, pe care îl știe toată lumea, și blended whisky. Ultis este cumva la mijloc, este 100% un malt, însă provine din mai multe distilerii și există doar cinci oameni în lume care cunosc secretul rețetei sale, de la cele cinci distilerii care colaborează pentru Ultis: Charles Howard, Charles Julian, Allan Baillie, Jimmy Lang și Colin Scott.Ultis este unic, este prestigios și denotă atât priceperea, cât și flexibilitatea brandului Chivas de a crea un produs unic.

Dar Aberlour?
Numele acestuia înseamnă, în dialectul galez, „mouth of the chattering stream”. Originile sale vin din perioada precreștină, când în cultura druizilor exista credința că pot auzi cuvintele spuse de morți. Aberlour este cel care m-a făcut să încep să beau single malt. Așa că, deși Glenlivet este „bebelușul”meu, cum spuneam, Aberlour va avea mereu un loc special în inima mea. Este cel mai bine vândut single malt în Franța ca volum, iar ca valoare comercială, în America.

Cum ne recomandați să le consumăm? Este o experiență pe care trebuie să o trăiești într-un fel anume?
Cu răbdare, savurându-le aroma și gustul fără să ne grăbim. Recomand să adăugați apă deoarece apa intensifică aromele. Însă regula cea mai importantă este să bei whisky așa cum îți place ție personal, indiferent dacă ești acasă sau la un restaurant, cu prietenii. Pentru noi, cei din industrie, este un proces mai exact și toate whisky-urile se analizează la fel. Însă pentru consumator, totul ține de preferințe. Încă un sfat pe care îmi permit să îl dau este să nu puneți gheață în whisky, ci apă la temperatura camerei. Eventual prima gură se poate lua din băutura nediluată pentru a-i savura tăria, însă apoi aș adăuga apă. Gheața închide aromele, apa le potențează.

Dumneavoastră cum preferați să beți un single malt?
Cu apă, chiar dacă vorbim despre single malt sau blended. Dar Chivas 12 îl prefer în combinație cu Ginger Ale și o atingere subtilă de lime. Din păcate, combinația îl face foarte ușor de băut în cantități mari. Însă în 95% din cazuri prefer să adaug doar apă.

Se spune că un adevărat iubitor de whisky nu îl va „sacrifica” într-un cocktail. Și totuși, care sunt rețetele pentru care ați face o concesie?
Dacă încerci să dai un anumit profil unui cocktail, pe care ți-l poate oferi un single malt, folosește-l! Așa cum un bucătar dintr-un restaurant foarte bun poate obține rețete minunate folosind ingrediente premium, așa poți să le folosești și într-un cocktail. De ce nu? Eu prefer Whisky Sour, dar aș bea și un Manhattan fără probleme.

Cum se bea în diferite părți ale lumii?
Europenii sunt foarte tradiționali, deși văd că sunt din nou la modă cocktail-urile cu whisky. Însă chinezii beau whisky cu ceai verde și este o combinație foarte reușită, să știi. Brazilienii îl combină cu apă de cocos. Am remarcat că oamenii sunt dispuși să aducă whisky-ul mai aproape de cultura lor mixându-l cu ingrediente locale.  

Spune băutura din paharul unei persoane ceva despre aceasta?
Depinde de pahar și cât e de plin! Glumesc. Nu, nu judec niciodată omul după ce are în pahar. Dacă sunt într-un bar, e gălăgie și agitație. Într-un restaurant, avem mirosurile de mâncare, de parfum care interferează cu aroma băuturii din pahar și atunci devine mai greu să savurezi la modul conștient ce ai în pahar pentru că atenția îți este distrasă.  

Ce i-ați recomanda unui român pasionat de scotch să viziteze în Scoția pentru a înțelege istoria acestui produs?
Cred că ar trebui să ajungă într-un pub vechi, cu tradiție, ca să înțeleagă atmosfera acestei băuturi. Și să încerce superba rețetă tradițională a scoțienilor, „a half and a half”. Constă într-o jumătate de halbă de bere și un scotch. Apoi le-aș recomanda să viziteze Centrul Scotch Whisky Heritage pentru a înțelege cei 500 de ani de istorie, inclusiv cea din perioada prohibiției, și implicațiile istorice ale acestei băuturi în societatea scoțiană. Și veți descoperi că și producătorii scoțieni au fiecare convingerea că fac cel mai bun scotch – este acea mândrie a produsului tău pe care o găsești în România vizavi de pălincă. Asta denotă pasiune. Baruri cu tradiție veți găsi în Edinborough, în Glasgow. Consider că un pahar de scotch reprezintă foarte bine ideea de Scoția într-un pahar. Iar un blended whisky va fi perfect pentru a cunoaște diferitele caracteristici ale Scoției, în funcție de proveniență. Secretul este să nu vă grăbiți, să descoperiți lucrurile treptat.

Vă amintiți un moment când v-ați găsit liniștea într-un pahar bun de single malt?
De fiecare dată! Dar iată, ultima experiență notabilă a fost în luna martie, când am gustat un whisky de 15 ani.

Apropo de momente memorabile, whisky-ul este o prezență constantă în muzică, filme, literatură. De ce credeți că aleg autorii să includă spiritul acestuia în creațiile lor, de ce este atât de semnificativ și de universal valabil să bei un whisky?
E un element catalizator, relaxant, evocator, creează un anume setup mental, ne încurajează să fim mai onești, uneori prea onești. Este o muză!

Care sunt păcatele cel mai greu de iertat pentru un băutor de whisky?
Să creadă că single malt-urile sunt mai bune decât blend-urile. Pur și simplu nu le putem compara, sunt lucruri diferite, cu calități diferite. Corect este să comparăm un single malt cu alt single malt și un blend cu alt blend. Altfel, este ca și cum ai compara mere cu portocale. Deși sunt ambele fructe, nu le putem compara pentru că sunt diferite. Și aici avem alte rețete, altfel de tehnică de realizare, nu se pot compara pentru că nu este nici corect, nici cinstit.

Dacă nu ați fi fost brand ambassador, ce alt job v-ar fi atras în această industrie?
Mi-ar fi plăcut să distilez, dacă ar fi trebuit să aleg altceva. Îmi place procesul, sunt un tocilar. Blenderii sunt incredibil de talentați, se joacă cu aromele, însă jobul lor este unul de interior. Eu sunt un om care iubește natura și mi-ar face o plăcere enormă să locuiesc undeva în mijlocul naturii, să văd cum se schimbă anotimpurile și să am răbdare să observ cum se naște câte o nouă generație de whisky.

Despre Chivas Regal

Cu o istorie ce datează din 1909, Chivas Regal este un brand global de whisky și principalul scotch whisky al producătorului Chivas Brothers, fiind prezent în peste 150 de țări din Europa, Asia și America. Gama Chivas se remarcă prin stil, consistență și exclusivitate și cuprinde băuturile Chivas Regal 12, 18 și 25 Year Old, Extra, XV și Ultis.

Despre Chivas Brothers

Chivas Brothers este parte din compania Pernod Ricard și deține în portofoliu gamele de scotch whisky și gin premium. Portofoliul Chivas Brothers, premiat la nivel global, cuprinde unele dintre cele mai apreciate branduri de scotch whisky, precum Chivas Regal și Ballantine’s, dar și The Glenlivet și Royal Salute. Lor li se alătură și o selecție premium de single malt whiskies, precum Aberlour, Longmorn, Scapa, Strathisla și Tormore. Gama Chivas Brothers cuprinde și o selecție mai largă de blended scotch whiskies, cu branduri ca 100 Pipers, Clan Campbell, Something Special și Passport Scotch.

Despre Pernod Ricard

Pernod Ricard este co-liderul mondial al vinurilor şi băuturilor spirtoase, creat în 1975 de fuziunea dintre Ricard şi Pernod. Grupul deţine în prezent unul dintre cele mai prestigioase portofolii de branduri din domeniu precum Ballantine’s, ABSOLUT Vodka, Chivas Regal, Jameson, The Glenlivet, Martell, Havana Club, Beefeater, Mumm, Perrier-Jouët, Lillet și Jacob’s Creek. Pernod Ricard are 18.000 de angajați, se dedică unei politici de dezvoltare sustenabilă şi încurajează consumul responsabil. Strategia Pernod Ricard se bazează pe trei valori-cheie care îi ghidează expansiunea: spiritul antreprenorial, încrederea reciprocă şi un simţ etic dezvoltat.