Rolls-Royce Motor Cars marchează sfârșitul unei epoci glorioase și pline de farmec odată cu încetarea producției legendarei decapotabile Dawn. În această retrospectivă glorioasă, marca reflectă asupra celui mai bine vândut „drophead” din istoria brandului, acesta ocupându-și propriul loc unic în panteonul marilor mașini Rolls-Royce. Următorul pas va fi însă unul electric pentru Rolls-Royce Motor Cars, o subsidiară deținută în totalitate de BMW Group și o companie complet separată de Rolls-Royce plc, producătorul de motoare și sisteme de propulsie pentru avioane. Peste 2.500 de persoane calificate sunt angajate la sediul central și fabrica de producție a Rolls-Royce Motor Cars din Goodwood, West Sussex, singurul loc din lume în care mașinile super-luxoase ale companiei sunt construite manual.
„În renașterea numelui emblematic Dawn, Rolls-Royce a revigorat mult mai mult decât un simplu autoturism. Asemenea decapotabilei pline de farmec din care s-a inspirat, modelul Dawn contemporan a ajuns să reprezinte o expresie modernă a tradiționalei «la dolce vita»; un mod de a trăi care cuprinde plenar frumusețea și bogăția vieții. Dawn («zori de zi») reflectă cu adevărat bucuria unui anturaj de calitate, fiorul aventurii și liniștea meditației. Pe bună dreptate, acest autoturism este o întruchipare a luxului contemporan, concomitent cu prețuirea principiilor și a moștenirii mărcii”, a declarat Torsten Müller-Ötvös, director executiv, Rolls-Royce Motor Cars.
Spirit contemporan, strălucire și romantism
După succesul lui Phantom VII și al colegilor săi, modelele Phantom Coupé și Phantom Drophead Coupé, un segment de clientelă din ce în ce mai tânără, mai încrezătoare în sine și mai sociabilă a fost atras de brandul Rolls-Royce. Acești noi consumatori de super-lux aveau nevoie de o mașină care, la fel ca primele modele transformatoare din epoca Goodwood de la Rolls-Royce, să preia farmecul și romantismul automobilismului categoriei super-lux – dar care să facă asta în totală consonanță cu gusturile și stilurile acestora de viață.
Compania Rolls-Royce și-a dat seama că există loc în portofoliul de produse al mărcii pentru a îndeplini dorințele acestor clienți. În consecință, firma și-a provocat designerii să creeze nu doar un tovarăș pentru Phantom Drophead Coupé, ci și un tip complet nou de decapotabilă super-lux. Mai mult decât un simplu automobil superb, aceasta trebuia să evoce romantismul și glamourul care vorbește despre legenda Rolls-Royce, oferind în același timp o nouă abordare a unei decapotabile, accesibilă și contemporană cu așteptările unei noi generații în plină ascensiune.
În plus, trebuia să fie complet nouă! Cu trei ani mai devreme, Rolls-Royce lansase coupé-ul fastback Wraith, însă ideea de a-l reutiliza pe deplin nu a fost luată în considerare niciodată. În schimb, designerii mărcii au găsit inspirație mult mai în urmă, în istoria vastă a companiei. Între 1950 și 1954, Rolls-Royce a realizat doar 28 de exemplare ale coupé-ului „drophead” Silver Dawn. Numele emblematic Dawn, cu conotațiile sale de noi începuturi, oportunități noi și perspective glorioase, a fost aprobat în unanimitate drept candidatul perfect pentru o reeditare în stilul secolului XXI.
Modelul original, seducător și elegant, întruchipa perfect spiritul epocii sale, imortalizat în expresia „la dolce vita”. Un memento pentru a savura fiecare moment și a trăi pe deplin clipa, spiritul „la dolce vita” a ajuns să semnifice o companie plăcută și o meditație liniștită – necesitatea de a-ți face timp pentru a stărui asupra plăcerilor vieții, în toată frumusețea și bogăția ei.
Cel mai renumit exemplu al acestui concept este filmul omonim, „La Dolce Vita”, pelicula clasică din 1960, regizată de Federico Fellini. Considerat acum drept una dintre cele mai mari opere cinematografice realizate vreodată, filmul a făcut din actrița Anita Eckberg o vedetă mondială și a dat cununa de lauri pentru Fontana di Trevi, până astăzi una dintre cele mai vizitate atracții turistice din Roma.
Confort și lux caracterizate de o eleganță rafinată, fără compromisuri
În contextul filmului, „la dolce vita” însemna o viață plină de pasiune, aventură și romantism. Ceva senzual și pasional, o sărbătoare a decadenței, a răsfățului și a plăcerii în toate formele ei. Acesta era spiritul pe care Rolls-Royce a vrut să-l surprindă în noul său model „drophead”, exprimat prin limbajul formei atemporale, îndemânarea meșterilor contemporani și un profil dinamic relaxat, dar puternic.
Îndrăzneala acelei viziuni s-a reflectat în designul lui Dawn. Forma sa pură și simplificată a fost inspirată de moda anilor ‘50 și ‘60, care a generat glamour prin eliminarea liniilor și texturilor de prisos, concentrându-se în schimb asupra modului în care designul îl pune în valoare pe purtător. În mod similar, caroseria flexibilă și fluidă a lui Dawn se „înfășoară” în jurul ocupanților, asemănător cu ridicarea unui guler pe un pardesiu, oferind celor din interior o experiență de habitaclu confortabilă, privată și foarte șic.
Într-un aspect esențial, Dawn a rupt legătura cu o convenție de design auto de lungă durată. Aproape fără excepție, decapotabilele sunt proiectate într-o configurație 2+2, cu scaune full-size pentru șofer și un pasager în față, plus două scaune mai mici pentru pasagerii ocazionali sau copii în spate. Lipsa spațiului pe locurile din spate, și în special a spațiului pentru picioare, reduce confortul și caracterul practic al mașinii – un neajuns pe care Rolls-Royce a refuzat să-l accepte. Prin urmare, Dawn era un automobil complet cu patru locuri, cu scaune confortabile, individuale pentru toți ocupanții.
Însăși simplitatea designului lui Dawn a dezmințit o serie de provocări complexe de inginerie, în special mecanismul complicat al acoperișului, supranumit „Baletul tăcut” („Silent Ballet”) pentru precizia, eleganța și funcționarea sa fără zgomot. S-a luat în considerare pentru scurt timp un hardtop decapotabil, însă designerii mărcii au decis că acoperișul lui Dawn ar trebui să fie creat din material textil, pentru a păstra romantismul sunetului picăturilor de ploaie care cad pe pânză. În schimb, un mix unic de materiale, inclusiv țesătură, cașmir și compozite acustice de înaltă performanță, a făcut din Dawn cea mai silențioasă decapotabilă din lume: cu acoperișul închis, Dawn egala Rolls-Royce Wraith la capitolul performanțelor de izolare a zgomotului.
Coafura rezistă datorită unui program de teste multiple
În stilul Rolls-Royce prin excelență, inginerii au petrecut luni de zile optimizând experiența cabrioletului printr-un program de testare exhaustiv – nici eliminând complet fluxul de aer, și nici permițând niveluri perturbatoare în cabină. Pentru a realiza acest lucru, subiectul testului a fost un manechin modificat, prevăzut cu o perucă de păr lung și curgător. A fost condus cu șofer timp de sute de ore, în timp ce o bancă de senzori și camere înregistra fidel modul în care părul era deplasat de aerul în mișcare. Datele rezultate au permis inginerilor să facă din Dawn lider mondial în confortul aerodinamic, cu acoperișul deschis.
Rolls-Royce a ținut cont, de asemenea, de importanța experienței de condus pentru mulți dintre clienții mai tineri ai modelului Dawn. Astfel, sub liniile sale zvelte și minimale, Dawn a primit motorul V12 twin-turbo de 6,6 litri și 563 CP al mărcii. Șasiul, desigur, livra semnătura mărcii, „Magic Carpet Ride”, combinând capacitatea de reacție și angajamentul cu o rulare lină aproape supranaturală.
Într-adevăr, în timpul unui drive test ulterior pentru Dawn, un jurnalist american a trecut printr-o zonă care era lovită de un cutremur de 3,6 pe scara Richter, urmat de o replică de 2,7; atât de lină a fost călătoria, încât acesta a aflat despre seism abia când a citit în presă, a doua zi dimineața.
Black Badge Dawn
În 2017, Rolls-Royce a adăugat o variantă Black Badge a lui Dawn familiei sale de modele. La fel ca Ghost și Wraith care l-au precedat, alter egoul lui Dawn și-a definit caracterul printr-o serie de intervenții de inginerie și design. Un sistem de evacuare complet nou a adăugat o calitate de bas-bariton notei motorului; motorul în sine a fost reglat pentru a oferi 30 CP suplimentari și pentru a crește cuplul la 840 Nm. Făcând apel la spiritul rebel care-i atrage pe mulți către această expresie „noir” a mărcii, Black Badge Dawn și-a creat propriul loc singular în Rolls-Royce Pantheon – unul caracterizat prin romantismul și seducția orașului pe timp de noapte.
Profeția electrificării se adeverește
Dincolo de atractivitatea sa, Dawn a adăugat spiritul „la dolce vita” promisiunii mărcii contemporane, printr-un mariaj rafinat între un design seducător, materiale contemporane și o experiență socială de condus în aer liber. Făcând acest lucru, Dawn și-a asigurat moștenirea atrăgând o generație complet nouă către marca legendară.
În 1900, cofondatorul Rolls-Royce, Charles Rolls, a profețit un viitor electric pentru mașini. După ce a achiziționat un vehicul electric numit The Columbia Electric Carriage, el a prezis ideea ca alternativă curată și fără zgomot la motorul cu ardere internă – cu condiția să existe o infrastructură suficientă pentru a-l susține. Astăzi, după mai bine de 120 de ani, a sosit momentul ca Rolls-Royce Motor Cars să împlinească profeția părintelui său fondator.
Această profeție nu ar fi putut fi îndeplinită fără o promisiune mai recentă, atunci când CEO-ul Rolls-Royce, Torsten Müller-Ötvös, și-a luat un angajament public față de electrificare, anunțând că va aduce pe piață un Rolls-Royce complet electric în deceniul actual. Profeția lui Charles Rolls și promisiunea lui Torsten Müller-Ötvös au condus către un moment istoric. În septembrie 2021, marca a confirmat că a început testarea Spectre, primul Rolls-Royce care a fost conceput și proiectat de la bun început ca mașină electrică.
Spectre a fost supus și anul acesta unor teste extrem de fierbinți în două locații din Africa de Sud. Super coupé-ul complet electric al Rolls-Royce, care definește genul, a parcurs aproape două milioane de kilometri, terminând a treia fază a celui mai riguros program de testare conceput vreodată în istoria de 118 ani a mărcii.
Primul Rolls-Royce complet electric din istorie, acest automobil emblematic marchează și începutul unei noi ere tehnologice, în care fiecare nou model Rolls-Royce va fi complet electric începând cu 2030.