Raluca Bratu: „Imaginația este infinită și, atunci când lucrezi în domeniul artistic, ideea este să poți crea tot ce-ți imaginezi”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 11-10-2023

în: Fashion

Raluca Bratu

După ce a urmat studiile Institutului Marangoni din Paris, Raluca Bratu a pus bazele Meikö Paris, un brand dedicat femeilor puternice și încrezătoare. Frumoasa româncă, stabilită la Paris, a cunoscut succesul în industria modei, colecțiile ei fiind prezente pe marile podiumuri ale capitalelor modei. Designer, mamă, soție, Raluca este o femeie împlinită. Ce se află în spatele succesului său și care sunt proiectele sale de viitor ne-a povestit chiar ea, într-un interviu de excepție.

Care este prima ta amintire legată de modă?
Atelierul bunicii mele și prima pereche de pantaloni-jeans pe care am creat-o cu ajutorul ei pe când aveam 12 ani. Eram încă de atunci iubitoare de frumos, nonconformism, inedit și mi-am zis că, dacă nu găsesc nimic frumos să cumpăr, fac eu! Așa am început să creez haine și a rămas pasiunea vieții mele.

În calitate de designer, este posibil să creezi orice îți poți imagina?
Cred că imaginația este infinită și, atunci când lucrezi în domeniul artistic, ideea este să poți crea tot ce-ți imaginezi. Să ai revelații și să încerci să transpui în practică tot ceea ce se află în imaginația ta. Bineînțeles că nu tot ceea ce vei crea va fi purtabil; multe creații vor rămâne piese inspiraționale, de cele mai multe ori bazele unei colecții pret-à-porter. În comparație cu stilul haute couture, în cazul căruia se investesc sute de ore pentru crearea unor ținute inedite, stilul pret-à-porter este exact ceea ce înseamnă această denumire, respectiv ținute gata de purtat.

Meikö este un brand de nișă, care este cunoscut atât în țară, cât și pe plan internațional. Cum ai descrie femeia Meikö? Ai creat un arhetip al acesteia?
Eclectică. Posh. Self-confident. Femeia Meikö este cool, puternică, limitless. Așa sunt clientele noastre și țin să ne reamintească mereu bucuria cu care ne poartă. Asta ne dorim, de fapt. Încrederea lor este satisfacția noastră!

Urmează să lansezi o nouă colecție, care se intitulează „What… Meikö Paris”. Cum ai descrie estetica acesteia și care este povestea din spatele noii colecții?
Într-adevăr, în toamna acestui an vom lansa noua colecție la Paris Fashion Week și London Fashion Week. Colecția se intitulează „What… Meikö Paris” și a fost conturată ca o renaștere a brandului. Când am pus bazele acestui brand, în prima colecție Meikö, toate piesele erau extrem de accesorizate, deloc minimaliste. Colecțiile ce au precedat, însă, au avut un stil adaptat influențelor curente, cu haine avangardiste, cusături handmade, deconstrucția pieselor, dar mult mai ușor de purtat pe timp de zi. Colecția „What… Meikö Paris” va fi contopirea acestor două stiluri, „accessorized ready-to-wear”, care este eticheta reprezentativă a brandului.

Raluca Bratu

Deși locuiești la Paris, ești strâns legată de România. Te-ai gândit vreodată să aduci influențe din cultura românească în colecțiile tale?
Sunt româncă și sunt mândră de originile mele. Iubesc tradițiile noastre și port cu mine influențele originare oriunde m-aș afla. Însă în domeniul modei, cel artistic, m-am format în Paris, locul unde m-am conturat ca designer, mi-am creat propriul stil și am pus bazele brandului Meikö. Cred că, atunci când locuiești în capitala modei, influențele ce îți marchează creațiile sunt de pretutindeni. Ce știu sigur este că femeia româncă este puternică, frumoasă, elegantă, eclectică… ceea ce se regăsește în toate colecțiile mele!

Așa cum am menționat anterior, Meikö Paris este deja cunoscut la nivel internațional, fiind prezent în concept store-uri faimoase din Londra, Paris și Dubai, iar acum pregătești extinderea brandului și în Statele Unite. Poți să ne spui mai multe despre acest lucru?
Evoluăm și este minunat. Aceasta este, de fapt, esența vieții, să mergem înainte indiferent câte obstacole întâlnim pe drum. Asta înseamnă putere, atât în plan personal, cât și în cel profesional. În domeniul modei, să crești și să te dezvolți este încununarea succesului – așa extindem brandul și ajungem să fim „purtați” worldwide.

Vom începe colaborarea cu retailerul Wolf & Badger în toamnă, odată cu lansarea noii colecții. Colecția nouă, însă și piese selectate ca bestseller din colecțiile anterioare se vor găsi atât pe platforma lor online, cât și în magazinele fizice din Londra, New York și Los Angeles.

În ultimii ani, moda digitală a luat amploare, iar marile case de modă dezvoltă experiențe imersive pentru clienți. Ce părere ai despre acest lucru și care crezi că este viitorul industriei fashion?
Cred că marii vizionari din modă au început dezvoltarea în era digitală cu mult înainte să vorbim noi. Am avut onoarea să cunosc și să-mi fie prieteni doi mari stiliști vestimentari care, pe vremea când studiam în Paris, consiliau un cerc restrâns și exclusivist de iubitoare de modă. Ulterior s-au mutat în Londra, unde au devenit consilierii în materie de modă ai reginei Angliei. Sunt opt ani de când am rămas surprinsă cum lucrau, consiliau, totul online. Știau că acesta va fi viitorul, totul digitalizat, de la styling-ul unei cliente și până la lansarea colecțiilor în mediul online.

Personal, îmi place să-mi cunosc clientela, să interacționez cu oamenii, să fiu prezentă, să simt pulsul și agitația. Nu îmbrățișez era aceasta artificială, nu-mi place să trăiesc virtual. Prefer să rămân conectată și ancorată în realitate.

Raluca Bratu

Ce aspecte ale industriei modei ți-ai dori să schimbi?
Mi-aș dori să schimbăm tot, dar în același timp să nu schimbăm nimic. De asta este numită „industrie”, pentru că este un circuit neîntrerupt de producție. Dacă spun că mi-ar plăcea să folosim mai puține lucruri, dar calitative și statement, lucruri versatile, în loc să ne încărcăm garderoba cu multe piese care nu-și au locul decât un sezon… este, da, ceea ce îmi doresc. Însă lucrez în industria modei și știu că toate verigile sunt importante pentru a forma un întreg.

Ce anume te fascinează în acest moment și cum se transpune acel lucru în munca ta și în viața de zi cu zi?
Iubirea. Trăiesc cea mai frumoasă poveste de dragoste alături de actualul meu soț. Sunt o femeie împlinită, am o familie perfectă, un soț de care mă îndrăgostesc mai mult cu fiecare zi, o carieră așa cum mi-am dorit. Mă fascinează el, mă fascinează lumea pe care am conturat-o împreună, copiii noștri, povestea noastră. Am renăscut și asta influențează tot ceea ce creez, tot ceea ce trăiesc.

Știu că piesa ta vestimentară preferată este sacoul, însă există tipuri de îmbrăcăminte pe care eviți să le porți?
Sacoul, marea mea iubire… Această piesă vestimentară pe care o pot interpreta în atâtea feluri!

Stilul meu este eclectic, deci port orice îmi place, în funcție de starea de spirit. Instinctiv evit culorile tari și volanele, chiar dacă le am și pe acestea în garderobă pentru timpul liber și vacanțe.

Ai o familie numeroasă și de curând ai întâmpinat venirea pe lume a celui mai mic membru, ai și o afacere înfloritoare pe care continui să o dezvolți. Cum reușești să faci față tuturor provocărilor și să găsești un echilibru între viața personală și cea profesională?
Suntem fericiții părinți a cinci copii și este minunat! Poate părea greu, însă nu este nimic mai frumos decât o casă plină de zâmbete și bucurie. „Toate se îmbină perfect atunci când există echilibru, înțelegere, iubire.” Aici l-am citat pe soțul meu, care este baza întregului nostru și cel mai frumos exemplu de tată, soț, iubit. Suntem norocoși pentru că ne avem și pentru tot ceea ce ne-a fost dăruit. Cred că ne încărcăm cu energie pozitivă tocmai din mediul pe care l-am creat și, atunci, tot ce întreprindem pe plan profesional merge la fel de bine ca în cel personal.

Ești superstițioasă sau ai vreo regulă după care trăiești?
Nu sunt superstițioasă, dar sunt motivațională. Cred că nimic nu se întâmplă fără un motiv și că tot ce ne este dat, este cu un motiv, pentru că este drumul nostru. Nu trebuie să ne abatem sau să schimbăm cursul, căci tot acolo vom ajunge. Totodată, cred că timpul este prețios și ar trebui folosit și dăruit doar pentru ceea ce contează cu adevărat. Îmi place să trăiesc azi și să mă bucur de momente, căci mâine… e doar mâine!

Care este „luxul” tău preferat?
Momentele petrecute cu întreaga mea familie. Având o viață atât de complexă, am renunțat să mai privesc luxul prin ceva ce pot achiziționa, ci prin clipele neprețuite cu cei iubiți!

Pe lângă modă, îți dorești să te dezvolți și în alte industrii sau domenii?
Fashion, caviar & champagne… sună bine, nu? Recent, alături de soțul meu, am devenit parteneri într-un nou business de producție a șampaniei de lux. Pentru că el în Paris activează în zona restaurantelor, eu, în modă, aveam nevoie de ceva care să completeze imaginea și am ales șampania. Lord Ascalon Premium Champagne este o șampanie exclusivistă cu note citrice, pe care dorim să o distribuim atât în Europa, cât și în restaurantele și cluburile din Dubai și Londra.

Energy Expo 10-13 octombrie