Sărbătoarea „grand tourer”-ului suprem: 20 de ani de Bentley Continental GT

Scris de Alexandra Popescu
Publicat la data de: 04-09-2023

în: WWW

Bentley Continental GT

În secolele al XVII-lea și al XVIII-lea apăruse o tradiție pentru tinerii din nobilimea britanică să pornească într-un Grand Tour în jurul Europei, ca o călătorie de descoperire palpitantă. 200 de ani mai târziu, tradiția nu dispăruse; mai mult chiar, a inspirat termenul „grand tourer” pentru a defini o mașină care transformă experiența de conducere pe distanțe lungi și pe drumuri de condiții diferite într-o călătorie memorabilă și, foarte important, confortabilă.

Această combinație de performanță și lux este însăși definiția unui Bentley, așa că nu este de mirare că aceste mașini au dominat lumea Grand Touring timp de peste 100 de ani. De la modelul original de 3 litri până la noul Continental GT de astăzi, automobilele Bentley au permis astfel de călătorii moderne pentru generații întregi și vor continua să facă acest lucru pentru generațiile următoare.

Bentley Continental GT

Anul trecut, Bentley a sărbătorit borna de 70 de ani de la începerea producției modelului R-Type Continental – una dintre cele mai renumite mașini din istoria de 104 ani a companiei și primul Bentley care a purtat numele Continental. Cu doar 208 exemplare produse, R-Type Continental era o apariție la fel de rară, fascinantă și exclusivistă în anii 1950 ca și astăzi – dar a rămas în istorie ca un Bentley de referință și ca întruchiparea ADN-ului de grand touring al mărcii. Ethosul și designul său exterior au fost sursa de inspirație pentru primul Continental GT în 2003, iar de atunci a inspirat echipele Bentley Design.

Povestea Continental GT

Lansat în urmă cu 20 de ani drept primul Bentley complet nou din epoca modernă, primul cu tracțiune integrală și primul care a fost echipat cu inovatorul motor W12, Continental GT a contribuit la propulsarea Bentley la statutul său actual de cea mai căutată marcă de mașini de lux din lume.

Continental GT a reprezentat materializarea noii viziuni pentru secolul XXI, atât pentru Grand Touring, cât și pentru Bentley. A fost prima mașină complet nouă proiectată și construită la Crewe de când Bentley s-a alăturat grupului VW și a beneficiat de investiții majore în design, inginerie și producție.

La momentul lansării sale, în 2003, Continental GT oferea o combinație unică de design uimitor, performanțe de supercar și măiestrie de neegalat. A fost aclamat ca fiind cel mai rapid coupé cu patru locuri din lume, atingând o viteză maximă de peste 300 km/h și având nevoie de 4,8 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h.

Fără rivali comparabili la nivelul prețului său, Continental GT a devenit rapid o senzație globală, definind un nou segment de piață și atrăgând noi generații de admiratori și clienți.

Noul Continental GT

Cea de-a treia generație Continental GT a redefinit viziunea Bentley asupra unui grand tourer. Contururile sale musculoase și elegante, noul motor W12 de 6,0 litri și transmisia cu 8 trepte oferă un condus agil și antrenant, în timp ce măiestria rafinată combinată cu tehnologia inovatoare oferă un confort cu adevărat luxos. Sosind la aproape un secol de la primul motor de 3 litri, acesta este cel mai recent concept de grand touring – deocamdată. Pentru că Bentley ne va însoți în călătorii pe distanțe lungi antrenante și fără efort încă multe decenii de acum încolo.

În prezent, Continental GT și colegul său de gamă, Continental GTC, continuă să obțină premii și aprecieri. În 2022, Continental GT Speed a câștigat mult râvnitul trofeu Robb Report Car of the Year, recunoscut în toată lumea drept o marcă a exclusivității; în mod remarcabil, Continental GT V8 S îi succede în calitate de câștigător al premiului Car of the Year pentru 2023. Continental GT a obținut, de asemenea, două victorii consecutive la premiile Auto Moto und Sport în februarie 2023, câștigând pentru al doilea an consecutiv la categoria importuri de clasă de lux, într-un sondaj efectuat în rândul a peste 101.000 de cititori.

Bentley Continental GT

Aniversare memorabilă

Pentru a sărbători 20 de ani de Continental GT, Bentley Motors organizează un program de patru luni cu modele, tururi și evenimente unice, care a debutat la jumătatea lunii aprilie la Salonul Auto de la Shanghai, cu prezentarea unui Continental GT S unicat. Acest model aniversar prezintă mai multe caracteristici Mulliner personalizate, inclusiv embleme comemorative, inserții și motive de design ce marchează 20 de ani de existență a mașinii care a definit epoca modernă a Bentley Motors.

Exteriorul modelului GT S special pentru Shanghai este de un gri închis metalizat Magnetic, izbitor de misterios, completat de crom negru și jante sport negre de 22 de inchi cu zece spițe, dar cu un strop de culoare oferit de etrierele de frână roșii. Tema negru-roșu este preluată și la interior, cu finisaje duo-tone din piele Beluga și Hotspur cu Piano Black. Interiorul personalizat prezintă un mod de culori Mulliner unic, fascii și bare de protecție cu finisaj dublu și detalii personalizate pentru consola centrală și praguri. Fațada superioară a bordului este din Granite Stone, oferind un finisaj tactil unic, în timp ce fațada inferioară este din Grand Black și prezintă o suprapunere gravată cu laser care celebrează aniversarea de 20 de ani a modelului Continental GT. O dungă roșie separă cele două finisaje, întinzându-se de-a lungul planșei de bord de la o ușă la alta și trecând peste aripile superioare ale gurilor de aerisire bullseye. Bordul afișează două siluete, una a primei generații Continental GT și a doua a celei de-a treia generații, reprezentând cei 20 de ani de existență a GT-ului modern. Același design se regăsește și pe consola centrală, în timp ce iluminarea de întâmpinare cu LED-uri din portiere are și ea un design distinctiv, care celebrează aniversarea emblematicului grand tourer.

Continental Drive Hubs

Două drive hub-uri vor sărbători 20 de ani de Continental GT, unul la sediul Bentley din Crewe și celălalt la Geneva, Elveția. Modelele Continental GT din prima și a doua generație din Bentley Heritage Collection vor putea fi conduse alături de cea mai recentă familie Continental GT, aducând la viață 20 de ani de evoluție constantă a designului și ingineriei.

Bentley Continental GT

O dublă aniversare

Ziua de naștere a Continental GT marchează, de asemenea, 20 de ani de existență a puternicului motor Bentley W12 biturbo de 6,0 litri, care a propulsat Bentley, fizic și metaforic, spre succes, de-a lungul a două decenii. Având în vedere că sfârșitul producției motorului este programat acum pentru aprilie 2024, mai sunt doar zece luni de asamblare înainte ca acest sistem de propulsie emblematic să facă loc viitorului electric al Bentley. Acest moment istoric va fi sărbătorit în cadrul Goodwood Festival of Speed (13-16 iulie), unde Bentley va celebra W12 printr-o prezentare emoționantă a mașinilor cu motor W12 construite în ultimii 20 de ani, până la noul Bentley Batur by Mulliner.

Omagiu modelului original, la Monterey Car Week

Primul Continental GT care a ieșit de pe linia de producție de la Crewe în 2003, cu numărul VIN 20001, a fost finisat în culoarea Cypress Green, cu un interior din piele Saddle și Burr Walnut. Din acea zi și până în prezent, a rămas în posesia companiei, ca o operă de artă de mare preț, în garajul Heritage Collection. La ediția din acest an a Monterey Car Week, care va avea loc în august, Bentley va dezvălui un ultim Continental GT unicat – inspirat de VIN 20001 – pentru a încheia festivitățile aniversare.

COLECȚIA LE MANS – CELEBRAREA ISTORIEI COMUNE

În același timp, Bentley sărbătorește anul acesta și 20 de ani de la cea de-a șasea victorie a mărcii la Cursa de 24 de ore de la Le Mans și 100 de ani de la prima ediție a legendarei curse cu o ediție limitată de Continental GT Coupé și Continental GTC. Fiecare dintre acestea va fi propulsat de motorul Bentley W12, cel mai de succes motor cu 12 cilindri din epoca modernă. Colecția Le Mans include detalii exterioare și interioare unice, care redau designul modelului Speed 8 #7, câștigător al cursei Le Mans.

Asocierea îndelungată a Bentley cu Le Mans nu a avut însă cel mai bun început. „Părerea mea e că totul este o nebunie. Nimeni nu va termina cursa asta. Mașinile nu sunt proiectate să suporte o asemenea presiune timp de 24 de ore” – aceasta a fost reacția lui W.O. Bentley în 1923, când a auzit că John Duff, un concurent privat, plănuia să participe la prima cursă de 24 de ore de la Le Mans cu un Bentley de 3 litri. Dar spiritul competitiv din sufletul lui W.O. Bentley l-a făcut să se aventureze, totuși, în ultimul moment, pe circuitul La Sarthe. Inspirat de locul 4 obținut de Duff (în ciuda unei opriri prelungite pentru a repara un rezervor de benzină găurit) și de cel mai rapid tur, W.O. a revenit, cu Bentley Motors, în 1924 – și a câștigat. A fost începutul unui deceniu glorios, în care s-au înregistrat cinci victorii în șapte ani.

În 2001, Bentley s-a aliniat din nou la startul cursei de la Le Mans cu EXP Speed 8, în cadrul unui program de trei ani, care viza o a șasea victorie absolută. Iar duminică, 15 iunie 2003, cele două Speed 8 de fabrică Bentley au terminat pe primul și, respectiv, al doilea loc, în cea mai dificilă cursă de anduranță. Mașina #7 a lui Guy Smith, Tom Kristensen și Rinaldo Capello a parcurs 377 de tururi cu o viteză medie de 214,33 km/h, urmată de Speed 8 #8 a lui Johnny Herbert, Mark Blundell și David Brabham.

Bentley Continental GT

Performanță inspirată de curse

Modelele aniversare Continental GT și GTC Le Mans Collection sunt echipate cu renumitul motor Bentley W12 TSI de 6,0 litri, care dezvoltă 659 CP și un cuplu extraordinar, de 900 Nm.

Cu o manevrabilitate excepțională, ele ating o viteză maximă de 335 km/h și un timp de 3,6 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h. O combinație de patru tehnologii de șasiu conferă noii ediții limitate un nivel de agilitate, performanță și calitate a rulajului așa cum se așteaptă de la o mașină cu această moștenire.

Bentley Dynamic Ride și suspensia pneumatică activă, cu trei camere cu amortizare adaptivă, joacă un rol esențial în echilibrul mașinii și oferă o bază formidabilă pe care se poate construi. Frânele carbon-ceramice opționale și nou dezvoltate, controlul electronic variabil al stabilității, direcția pe toate roțile și un diferențial electronic cu derapare limitată consolidează și mai mult agilitatea și performanța.

Toate modelele Le Mans Collection sunt prevăzute cu afișajul rotativ Bentley cu trei poziții, care oferă posibilitatea de a alege între un ecran tactil, un panou cu două tipuri de furnir sau unul cu cadrane analogice – dar cu o particularitate: cadranul central standard este înlocuit cu o casetă transparentă ca o vitrină, în care se află o jumătate dintr-o supapă de la motorul V8 twin-turbo de 4,0 litri al Bentley Speed 8, câștigător la Le Mans în 2003. Motorul a fost scos după concurs și conservat, iar acum, 24 dintre cele 32 de supape ale motorului au fost secționate pentru a crea 48 de artefacte pentru această colecție exclusivistă de Grand Tourer-uri de ultimă generație.

Totodată, ceasul analogic standard cu 12 ore este înlocuit cu un ceas digital cu un cadran cu design personalizat – unul cu 24 de ore, firește.

Mulliner, divizia de personalizare a Bentley, s-a inspirat din mașinile de curse Speed 8 de culoare verde închis, care au spulberat totul în calea lor, la Le Mans, în 2003. De la exteriorul verde Verdant până la fragmentul de motor Speed 8 expus în partea frontală, Le Mans Collection este un omagiu sincer adus unei lungi și glorioase istorii comune între Bentley și Cursa de 24 de ore de la Le Mans.

Bentley Continental GT

Designerii Mulliner au studiat îndeaproape modelul Speed 8 câștigător din 2003, cu siguranță una dintre cele mai frumoase mașini de curse care au triumfat vreodată la Le Mans. Numărul limitat de Continental GT și Continental GTC din Colecția Le Mans prezintă finisaj în verde Verdant, cu o bandă Moonbeam, de curse, pe capotă (și pe acoperișul Coupé). Specificația Blackline face aluzie la livreaua neagră și verde a lui Speed 8, în timp ce componentele caroseriei cu specificație Styling, din fibră de carbon, sunt finisate în negru cu o dungă subtilă subțire, în nuanța Moonbeam. Negru Beluga este, de asemenea, ales pentru partea inferioară a barei de protecție față, capacele oglinzilor retrovizoare și zona „potcoavă” din spate de sub spoilerul de sub portbagaj, în timp ce jantele negre de 22 de inchi, cu 10 spițe, învăluie frânele carbon-ceramice puternice și etrierele de frână roșii.

Între timp, grila matriceală distinctivă Bentley (dezvoltată inițial pentru a proteja radiatorul pe circuitul neasfaltat de la Le Mans din anii 1920) prezintă un #7 vopsit în alb Arctica, combinând numărul de victorie în cursă din 2003 cu radiatoarele vopsite ale Bentley-urilor care au câștigat Le Mans de cinci ori între 1924 și 1930.

Bentley Continental GT

O interpretare modernă

Toate cele trei generații moderne ale modelului Continental GT au un design exterior inspirat de R-Type Continental. Linia elegantă care pornește de la pasajul roților din față spre spate, coama spate musculoasă și definită și linia grațioasă și înclinată a acoperișului sunt toate interpretări moderne ale acelorași caracteristici ale modelului R-Type Continental, oferind modelului Continental GT modern același echilibru între grație, frumusețe și postură fermă ca și predecesorul său. De asemenea, capacitatea Bentley-ului modern de a transporta patru adulți, cu tot cu bagaje, la viteză mare, pe distanțe lungi, într-un confort excepțional, își are rădăcinile în această capodoperă, veche de acum 71 de ani. Cea mai recentă iterație, Continental GT Speed, adaugă performanțe dinamice și mai uluitoare la combinația extinsă și de neegalat de abilități Continental.