Riviera Franceză, un magnet pentru noile generații de investitori în imobiliare de lux

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 19-05-2025

în: Art & Design

Riviera Franceză

Riviera Franceză nu mai are nevoie de nicio prezentare. Se mândrește cu un stil de viață în care cineva ar putea lua micul-dejun pe plajă în Monaco și și-ar petrece dimineața făcând paddleboarding în largul Cap d’Antibes. După-amiaza ar schia în Gréolières les Neiges, seara ar face shopping în magazinele tip boutique de pe Boulevard de la Croisette din Cannes, iar apoi ar petrece toată noaptea în Saint-Tropez.

Într-adevăr, indicele Savills al celor 60 de locații de top pentru case de vacanță plasează Riviera Franceză pe primul loc, înaintea unor destinații precum Aspen, Toscana și Mallorca.

Stephen Moroukian, head of product la Barclays Private Bank and Wealth Management, sugerează că în piață se observă o modificare a cererii. „Generația tânără nu vrea să locuiască în clădiri vechi cu facilități limitate”, spune el. „Ei își doresc un stil de viață complet, cu săli de sport și piscine cu servicii. Vor ca altcineva să se ocupe de întreținere. În zona superioară a pieței, acest tip de proprietate atrage un preț premium.”

Moroukian susține că cumpărătorii de astăzi se preocupă mai mult de lucruri practice, cum ar fi conexiuni rapide și stabile la internet pentru munca la distanță, calitatea educației și a asistenței medicale, acces la plajă, parcări și timpi scurți de călătorie către huburile europene.

„A fi aproape de un aeroport este acum considerat un lucru pozitiv, mai degrabă decât negativ”, explică el. „Pentru cumpărătorii cu venituri mari și foarte mari, schimbările politicii fiscale și planificarea pentru următoarea generație sunt, de asemenea, factori de luat în calcul.”

Riviera Franceză

O revenire la normalitate?

Jack Harris, partener în departamentul rezidențial internațional al Knight Frank, responsabil pentru sudul Franței, spune: „Există o cantitate neobișnuită de proprietăți pe Riviera Franceză ca urmare a blocajului creat de COVID. Cu alte cuvinte, dezvoltările din 2020-2021 ajung în faza de livrare acum, iar cererea întâlnește această ofertă, ceea ce este important”.

El adaugă că cele mai căutate locații sunt în peninsulele Saint-Tropez și Cap d’Antibes.

Regiunea începe, de asemenea, să redevină atractivă pentru investitorii specializați pe nișa de închirieri, potrivit lui Harris. „În ultimii ani, piața închirierilor a avut suișuri și coborâșuri, dar acum revine la normalitate. (…) Vedem două unghiuri: interes mare pentru închirieri în cele mai bune locații de case de vacanță și cumpărători care se uită la active de lux închiriabile cu scopul de a construi portofolii de investiții.”

Un raport Savills publicat recent a constatat că volumele tranzacțiilor cu proprietăți de lux pe Riviera Franceză au scăzut după ce ratele dobânzilor au crescut – dar prețurile au rămas stabile. Acest lucru a fost atribuit faptului că vânzătorii au intrat într-o poziție de expectativă, care pare să se atenueze.

Harris, din partea Knight Frank, explică: „Dacă ne gândim la dificultățile cu care s-a confruntat piața imobiliară de lux a regiunii, cu ratele dobânzilor ridicate, incertitudinea politică sub forma unor multiple alegeri și revenirea lentă la normalitate după pandemie, ne-am aștepta la un sentiment pesimist”.

„Cumpărătorii internaționali s-au confruntat cu o lipsă de proprietăți în ultimii ani, dar (…) din ce în ce mai multe proprietăți de înaltă calitate vin pe piață, ceea ce ajută la crearea unui val.”

Moroukian, din partea Barclays, este de părere că proprietățile de top și-au păstrat valoarea în timp, punctând că „atunci când ești pe drumul lung spre găsirea proprietății perfecte, ai nevoie de o echipă de top care să te ajute să navighezi prin implicațiile fiscale – în special atunci când peisajul politic se schimbă”.

Cumpărătorii americani revin în piață

Americanii, care sunt de mult timp familiarizați cu Riviera Franceză, se întorc în regiune – îndeosebi cei care lucrează în servicii financiare, potrivit experților Savills. Aceștia sunt însoțiți de cumpărători din Orientul Mijlociu, Europa de Nord și expați francezi care revin acasă după ce au lucrat în Dubai, Hong Kong și alte centre de business reputate.

„Cele mai căutate proprietăți în acest moment sunt cele la cheie, unde vânzătorul nu a făcut niciun rabat de la investiții”, susține Alex Balkin, director executiv în cadrul Savills French Riviera. „Acestea sunt proprietăți de top în ceea ce privește facilitățile, designul, echipamentele și calitatea materialelor – cele care arată ca și cum ar fi desprinse dintr-o revistă glossy.”

În același timp, cumpărătorii mai tineri nu văd proprietatea de vacanță ca pe un loc care ar trebui să rămână încuiat în cea mai mare parte a anului. „Ei vor să meargă acolo aproape săptămânal pentru weekenduri prelungite, lucrând când și cum le place”, detaliază Balkin.

Totodată, acești cumpărători vor să fie în apropierea unor locații populare, cum ar fi Saint-Tropez, Monaco și Cannes.