Aurul sustenabil și diamantele etice – Bătălia pentru luxul responsabil

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 10-05-2021

în: Jewels

Maison Chopard

Din 2018, Maison Chopard a reușit să instaureze un standard la care tot mai mulți aspiră: întreaga sa producție folosește doar aur sustenabil și diamante obținute din mine acreditate, care îndeplinesc cele mai stricte criterii de proveniență. În ciuda cererii clienților, nu mulți producători se grăbesc să-i urmeze exemplul. 

Chopard a reușit în misiunea sa, dar la scară globală rămân multe de făcut: abia 5% din producția de ceasuri și bijuterii din întreaga lume se califică drept aur durabil. Acest metal rar și neapărat prețios ajunge prin intermediul minelor artizanale și la scară mică, răspândite în 80 de țări. Minele, care pot fi informale, extrag aproximativ 400 de tone metrice de aur pe an (circa o cincime din producția mondială totală) și angajează o forță de muncă de 15 milioane de mineri.

Maison Chopard

În ultimul deceniu și jumătate, a fost pus în aplicare un lanț de aprovizionare, în condiții similare cu sistemele introduse pentru banane și cacao, cu scopul de a elimina mercurul din procesul de extracție și de a garanta condiții de muncă decente pentru mineri. Dar este lent, așa cum este ilustrat de proiectul-pilot pe care Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare l-a înființat în Mongolia la începutul anilor 2000. La o conferință de presă din vara anului trecut, de la Geneva, relatată de cotidianul elvețian Le Temps, agenția a menționat că, deși progresele au fost încurajatoare, nu există nicio garanție că același model poate fi aplicat în Africa sau în America de Sud.

Clienții au primul și ultimul cuvânt
Fără standarde internaționale comune, aurul sustenabil – care mai este numit și durabil – ar putea lupta pentru a deveni normă. Adevărata schimbare ar putea veni de la clienții finali și ar presupune ca aceștia să știe și să vrea ca aurul din ceasurile și bijuteriile pe care le cumpără să fi fost obținut prin mijloace etice și sustenabile. Actrița și ambasadorul mărcii Chopard, Julianne Moore, s-a alăturat lui Caroline Scheufele, directorul artistic și copreședintele Casei, pentru a-și prezenta punctul de vedere: „Am întâlnit câțiva dintre cei mai mari eroi ai mei în ultimii doi ani. Oameni incredibili, precum Caroline Scheufele și Livia Firth (fondatoarea agenției de consultanță Eco-Age), mi-au arătat și m-au îndrumat cu privire la ce poate fi această lume, ce trebuie să fie și, mai important, ce putem face pentru a realiza acest lucru. Chopard, prin decizia sa de a folosi numai aur provenit din surse și prin mijloace etice, pregătește calea pentru o nouă abordare mai responsabilă a luxului. Este inspirator”. Inspirație care sperăm să se răspândească rapid și în cazul celorlalți producători de lux.

Maison Chopard

Schimbarea trebuie să includă toți actorii implicați
S-a ținut Chopard de cuvânt? La Baselworld, în 2018, marca a promis că din anul respectiv nu va mai folosi altceva decât aurul produs în mod sustenabil. „Prioritatea noastră este să folosim aur Fairmined, prin parteneriate cu minele din Columbia și Bolivia”, a spus Karl-Friedrich Scheufele, copreședinte Chopard. „Noi cumpărăm 85% din producția anuală de aur Fairmined, dar acest lucru nu este suficient, de aceea am dezvoltat alte soluții, cum ar fi aurul provenit de la Swiss Better Gold Association sau de la PX Group, un rafinor elvețian care are propria marcă. În rest, cumpărăm doar aur certificat RJC (Responsible Jewellery Council). Cred că avem suficienți oameni care se gândesc să facă cu adevărat o schimbare în întregul lanț de aprovizionare și mai ales la sursă. Mă voi bucura când aurul etic va fi ceva la fel de obișnuit ca organicul în industria alimentară.”

Karl-Friedrich Scheufele, împreună cu sora sa și copreședintele Chopard, Caroline Scheufele, au poziționat Casa pe drumul către un lux durabil încă din 2013. Într-un interviu publicat în Tatler Hong Kong, Caroline Scheufele a vorbit despre dificultățile cu care s-au confruntat: „Cinci ani ar putea părea puțin, dar să ajungem acolo unde ne aflăm acum nu a fost deloc ușor. Va exista întotdeauna un moment când vi se va oferi posibilitatea de a alege între păstrarea statu-quo-ului – calea ușoară de ieșire –
sau adoptarea unui traseu mai dificil, dar necesar. Noi, la nivel de companie, am putut face ceva în acest sens și sper că și alții din industrie vor face la fel”. În ultimii cinci ani, casa Chopard a publicat periodic actualizări ale progreselor sale privind creșterea cantității de aur etic din colecțiile sale de ceasuri și bijuterii, în timp ce este pe deplin conștientă de faptul că rezerva durabilă de aur este în mod necesar limitată. De aici și surpriza de la Baselworld, când marca a promis că din iulie 2018, ceasurile și bijuteriile sale nu vor folosi altceva decât aur din surse responsabile – care la momentul anunțului acoperea doar 5% din cele patru tone metrice de aur de care compania are nevoie în fiecare an.

Maison Chopard

Diamonds are forever… ethical
Sectorul diamantelor este gata să îmbrățișeze un nou deceniu și să depășească unele dintre provocările sale istorice. Aprovizionarea etică s-a dovedit a fi, fără îndoială, unul dintre principalele aspecte pe care profesioniștii din industrie trebuie să le abordeze.

Iată Topul 10 al producătorilor independenți care folosesc doar materiale din zone fără conflict sau care respectă drepturile omului în exploatare – cu alte cuvinte, etice și sustenabile: Ana Khouri, Pippa Small, Quazi Design, Aide-mémoire Jewelry, Wald Berlin, Melissa Joy Manning, Agua de Oro, Emma Aitchison, Arabel Lebrusan și Sacet. Veți descoperi bijuterii uimitoare, realizate doar cu metale prețioase și pietre prețioase cu certificate verzi, iar prin achiziționarea acestora veți sprijini multe zone din care aceste metale și pietre sunt extrase. 

Maison Chopard

Educația face diferența
Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă industria este reprezentată de așa-numitele „diamante de conflict”, cunoscute și sub numele de „diamante sângerii” din cauza sângelui vărsat pentru a le obține. Diamantele de conflict au fost furate sau exploatate ilegal, apoi vândute pentru a strânge bani pentru miliții rebele sau grupuri teroriste. Probabil ați auzit de filmul blockbuster „Blood Diamond”, cu Leonardo DiCaprio și Djimon Hounsou în rolurile principale, care abordează tocmai această problemă extrem de serioasă și gravă. Odată ce oamenii devin tot mai conștienți de aceste diamante „sângerii”, de conflict, termenul „bijuterii etice” este ceva ce veți auzi din ce în ce mai mult printre bijutieri. O nouă specie pare să aibă tot mai mult de câștigat, iar aici vorbim despre diamantele sintetice, obținute pe cale artificială, a căror strălucire o depășește de multe ori pe cea a diamantelor clasice. În final, depinde numai de dumneavoastră cât de responsabili sunteți în achiziționarea bijuteriilor sau ceasurilor dorite. 

Galerie Foto