Proiectele de amenajare din industria HoReCa sunt o provocare deoarece trebuie atins obiectivul de a oferi o experiență unică și memorabilă clienților, susține Irina Pătășanu, arhitect și senior interior designer. În interviul acordat LUXURY Magazine, ea a vorbit despre viziunea de design interior pentru noul restaurant Amoom din centrul Capitalei și importanța pe care proprietarii de restaurante o acordă componentei de amenajare.
Care a fost viziunea de amenajare a restaurantului Amoom, deschis în zona Calea Victoriei din București?
În viziunea de amenajare a restaurantului Amoom din Calea Victoriei am pornit de la crearea unei atmosfere plăcute și confortabile pentru clienți, care să reflecte stilul și personalitatea restaurantului și a brandului.
Dacă ne referim la partea tehnică a proiectului, amenajarea a fost gândită astfel încât să asigure un flux eficient al clienților și personalului și un spațiu adecvat pentru pregătirea și servirea mâncării.
În cele din urmă, în viziunea de amenajare ne-am concentrat pe nevoile și preferințele publicului-țintă, pentru a putea crea o experiență memorabilă pentru fiecare client Amoom.
Cât de deschiși au fost proprietarii restaurantului la conceptul de design interior pe care l-ați realizat?
Fiind cel de-al doilea restaurant Amoom deschis în București, conceptul de bază exista deja, în linii mari. Ne-am dorit să păstrăm în continuare elementele definitorii ale brandului, cum ar fi culoarea verde specifică Libanului, nuanța caldă de lemn sau detaliile de alamă. Cu toate acestea, am adăugat și elemente noi, pe care le-am integrat în amenajare.
Proprietarul restaurantului a fost deschis, receptiv și implicat, atât la prezentarea și conturarea conceptului, cât și în faza de implementare a acestuia, fapt ce m-a ajutat să pot transpune în realitate toate ideile pe care le-am avut și mi le-am dorit pentru proiect.
În ce perioadă ați realizat proiectul și care au fost cele mai importante etape? Cum ați ales finisajele și ce rol au avut proprietarii restaurantului în această decizie?
Proiectul a durat aproximativ patru luni de zile, din luna noiembrie 2022 până în luna februarie 2023, perioadă în care am trecut prin toate etapele importante ale amenajării: planificarea, designul, alegerea materialelor și a finisajelor, construcția, instalarea mobilierului și a echipamentelor, decorarea și finalizarea detaliilor.
Alegerea finisajelor reprezintă o etapă importantă din amenajare, deoarece acestea pot influența atât estetica spațiului, cât și experiența clienților, modul în care aceștia se simt în locul respectiv și atmosfera creată, motiv pentru care am acordat o atenție specială calității acestora și modului în care le-am ales și integrat în amenajare. Deciziile finale le-am luat împreună cu proprietarul, el având un rol activ în alegerea și evaluarea mostrelor de materiale, culori și texturi. O relație bazată pe încredere și strânsă comunicare între beneficiar și designer cred că este una dintre condițiile de bază pentru ca un proiect să poată fi realizat conform așteptărilor.
Cum a fost primit de către clienți conceptul de design al Amoom?
Încă din primele zile, feedbackul pe care l-am primit referitor la designul restaurantului a fost unul pozitiv, iar majoritatea clienților au apreciat atât atenția la detalii, cât și atmosfera intimă a locului. De asemenea, un impact major asupra clienților îl are și fațada verde a restaurantului, îmbrăcată în plante și decorată cu lumini și accesorii specifice fiecărui sezon.
Care sunt provocările amenajării unui restaurant? Cum poate completa un design de interior potrivit atmosfera locației?
Când vorbim despre amenajarea unui restaurant, vorbim despre un proiect complex ce implică luarea în considerare a unui număr de factori-cheie, fie că ne referim la aspectele funcționale, estetice sau de afaceri. Printre principalele provocări ale unui astfel de proiect amintim: planificarea spațiului, bugetul alocat, menținerea experienței și abordarea nevoilor și a preferințelor clienților, dar și îndeplinirea și respectarea cerințelor și standardelor legale.
Designul unei locații ne influențează în mod direct experiența în spațiul respectiv, iar modul în care putem să contribuim semnificativ la crearea unei atmosfere plăcute este prin surprinderea celor cinci simțuri umane. Astfel, atenția noastră, ca designeri, trebuie îndreptată nu doar către texturile, materialele, culorile sau iluminatul folosit în amenajare, cât și către parfumul și sunetele ambientale îmbinate armonios cu meniul și preparatele alimentare.
Ce tendințe observați în zona designului de interior pentru industria HoReCa?
Proprietarii de restaurante sunt din ce în ce mai preocupați de crearea unui mediu atractiv, indiferent de specificul restaurantului, aceștia își doresc să ofere o experiență completă clienților și sunt din ce în ce mai atenți la nevoile și preferințele acestora.
Principala tendință din zona designului de interior pentru restaurante este amenajarea spațiilor exterioare cât mai generoase. Din timpul pandemiei, odată cu restricțiile în privința capacității interioare, restaurantele își extind din ce în ce mai mult zonele de servire pe terase, fiind atenți la amenajarea acestora până la cel mai mic detaliu.
Există un raport între cererea pentru proiecte de design interior din București în comparație cu orașele regionale?
Din experiența mea de până acum, am observat că cererea de proiecte de design interior nu depinde doar de dimensiunea orașului, ci și de alți factori importanți, precum economia, sectorul de afaceri, concurența, nivelul de trai sau industria turistică. Pentru mine, există o cerere semnificativă de proiecte în București față de celelalte orașe mari, însă în ultimii doi ani am primit cereri și din Iași, Cluj-Napoca, Constanța sau Timișoara.
Care sunt segmentele în care aveți proiectele cele mai valoroase din punct de vedere al bugetelor și conceptelor de design?
Dacă mă refer la proiectele cele mai valoroase din punct de vedere al bugetelor, cu siguranță mă îndrept către amenajările rezidențiale de lux, unde proprietarii sunt mai deschiși către o amenajare interioară completă, receptivi la soluții inovatoare, iar dimensiunile spațiilor și bugetele sunt mult mai generoase.
Din punct de vedere al conceptelor de design, consider mai valoroase proiectele din zona HoReCa prin care reușesc să ofer o experiență unică și memorabilă clienților, care se diferențiază de concurență și în același timp răspund la nevoile și preferințele publicului-țintă.
Personal, consider valoros orice proiect în care reușesc să îmbin cerințele și nevoile beneficiarilor într-un mod armonios, unitar și echilibrat, iar la finalul fiecărei colaborări, mulțumirea din partea clienților reprezintă pentru mine satisfacția și motivația cea mai mare.