Snowmobilul autonom, care ține loc de teleferic

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 02-03-2022

în: WWW

Teleschiul dolaGon este un vehicul autonom care ar putea deschide accesul schiorilor și snowboarder-ilor la terenuri care nu au un telescaun sau teleferic permanente.

Iată un scenariu care ar trebui să rezoneze cu mulțimea de schiori care preferă trasee neconvenționale: : ghidul tău a observat o pârtie extraordinară, a evaluat-o pentru riscul de avalanșă și este în regulă, vrea să facă câteva ture pe ea. Singura problema? Urcând în vârf de mai multe ori sau de două ori ar consuma o zi întreagă. Dacă ar exista un tip de mașină care ar putea să te trimită din vale până sus, atunci ne putem întâlnim în partea de jos a pârtiei mult mai ușor. Ei bine, acest vehicul există!

Astfel, telescaunul autonom dolaGon este o astfel de mașină. Cel mai recent prototip este un Polaris RANGER pentru patru până la șase persoane, cu modificări ale GPS, LiDAR și plutirea zăpezii.

Pagina de web a companiei afirmă: „Schiorii sunt aduși în siguranță la înălțimi, cu acces la pârtiile cu „powder” și apoi dolaGon-ul coboară singur în orice locație predeterminată”.

Snowmobilul cu telecomandă, care ține loc de telefericCând se află în modul autonom, ciclul de lucru al „pisicii de zăpadă” cu conducere autonomă este, conceptual, simplu: dolaGon ridică schiori la capătul unei pârtii și îi conduce în mod autonom spre vârf. Schiorii coboară în vârf și programează dolaGon-ului să înceapă coborârea. În timp ce schiază, dolaGonul se (con)duce singur la baza pârtiei de schi. Schiorii se urcă înapoi pe dolaGon, care își începe urcarea înapoi spre vârf. Când nu este în modul autonom, dolaGonul poate fi condus ca un vehicul utilitar tradițional.

Potrivit inginerului de proiect Logan Banning, vehiculul face toate acestea prin integrarea unei tehnologii complet autonome de urmărire a rutei GPS, a unui sistem LiDAR pentru evitarea coliziunilor, care poate naviga pe teren ne-cartografiat, și a opririi de urgență prin comandă wireless pe rază lungă. Banning a mai declarat că computerul sistemului salvează rutele în memorie, ceea ce permite efectiv dolaGon-ului să cartografieze întregi sisteme de trasee din terenuri accidentate.

Vehiculul este un proiect care durează de câțiva ani, realizat de Dr. Seth Neubardt (un chirurg ortoped din New York) și Logan Banning, care locuiește în Steamboat Springs, Colorado.

Sloganul dolaGon este „orice munte este acum un MUNTE PENTRU SCHI”, iar Banning a declarat pentru publicația „Steamboat Pilot & Today” că intenționează ca vehiculul să fie destinat pentru grupuri care includ cel puțin un ghid montan cu experiență.

Merită remarcat faptul că, dacă și când dolaGon-ul este autorizat pentru producția comercială, Neubardt și Banning plănuiesc să limiteze vânzările către agenții private de ghidare, companii de turism și întreprinderi similare. Probabil că această prevedere se datorează preocupărilor legate de siguranța în cazul avalanșelor, care vin odată cu activitățile de iarnă în zonele rurale slab locuite.

Distribuția limitată ar trebui să asigure că numai cei cu experiență dovedită în citirea terenului în eventualitatea unui pericol de avalanșă și efectuarea de operații de salvăre pot opera dolaGonul. De asemenea, se pare că ar putea servi ca alternativă la snowmobile mai mari, pentru operațiuni ghidate cu grupuri mici de clienți.

Pentru a fi la curent cu cele mai recente evoluții ale companiei, accesați dolaGon.com și urmăriți @dolagonautonomous pe Instagram.