Alina Almășan, fondatoarea Keiko Beauty Institute și a companiei ROWE România, este o veritabilă emblemă a puterii și eleganței în antreprenoriatul românesc. Cu o carieră strălucită de peste două decenii în domeniul frumuseții și tehnologiei estetice, Alina a transformat o viziune îndrăzneață într-un adevărat imperiu care nu doar că definește standardele pe piața locală, dar și inspiră o nouă generație de antreprenori. Dincolo de realizările profesionale, Alina Almășan este o persoană cu un suflet cald – empatică, optimistă și profund generoasă –, dedicată valorilor umane. Îmbinând cu grație rolurile de mamă, prietenă și antreprenoare, ea ne oferă povestea fascinantă din spatele succesului său, dar și o privire inedită asupra frumuseții, evoluției afacerilor sale și echilibrului dintre viața personală și provocările profesionale.
Alina, ai fondat ROWE acum 21 de ani și ai transformat un mic stand de șase metri pătrați într-un business de succes, cu zeci de angajați și standuri cât orășele întregi. Ce a fost cel mai dificil în această călătorie și ce te-a motivat să continui?
Știi cum se spune, că ce nu te omoară te întărește: probabil cel mai dificil a fost să îmi înfrunt teama că nu pot, că visez prea mult, prea sus. Să nu uităm că ambiția inițială era să fac un business care să îmi asigure un venit de 2.000 de dolari pe lună; ăsta a fost obiectivul atunci când mi-am dat demisia de la un job călduț și sigur. Asta, alimentat și de părerile celor din jur: „deja e plină piața”, „ești prea mică”, „prea tânără”, „prea serioasă pentru industria asta” etc., m-a motivat să continui credința sinceră că pot oferi ceva ce nu există – o companie căreia îi pasă real nu doar de propriul profit. Sunt convinsă că printre cei care ne citesc acum sunt și oameni care m-au cunoscut în realitate și probabil unul din lucrurile care mă caracterizează, și personal, și profesional, este acela că mereu am în vedere nu doar perspectiva mea, ci și a celuilalt și mă gândesc permanent cum să scot din fiecare situație ce e mai bun și pentru partenerul meu, nu doar pentru mine. Concret, prefer ca profitul meu să fie mai mic dacă asta face ca un deal să fie mai profitabil pentru ambele părți. Am în mine amprentată convingerea că tot ce fac bun se întoarce.
De la a fi un simplu importator de echipamente de remodelare corporală, ai devenit lider în educația și consultanța pentru industria estetică. Cum ai știut că acesta este drumul corect pentru tine și compania ta?
Ei, nu am știut! Să nu uităm că am intrat în business când aveam puțin peste 20 de ani, nu aveam pe nimeni în spate, nu eram decât noi, cei doi asociați care am pornit în business (și care am rămas asociați și până în ziua de azi). A fost o perioadă lungă în care ne-am căutat drumul; nu am știut de la început care e direcția. Ne-am învârtit și pe loc, ne-am mai și întors… Când ești la început de drum, nu prea ești focusat pe strategie; scopul principal e să te asiguri că poți plăti lunar toate facturile, salariile, taxele și impozitele. Când am reușit să trecem de etapa aceasta, am început să punem în afacerea noastră parte din noi, să ne reprezinte și să reflecte felul nostru de a fi, faptul că ne dorim să și lăsăm ceva în urmă, nu doar să vindem niște echipamente. Eu am fost preocupată permanent să cresc și să mă dezvolt, așa că am început să le insuflu și clienților noștri dorința de a crește, de a vedea dincolo de profitul imediat.
Când aduc un echipament nou, sunt foarte bucuroasă când mă gândesc în primul rând la clientul final, clienții clienților mei. Îmi imaginez cât de fericiți vor fi când vor obține rezultate atât de frumoase. Apoi mă gândesc la clienții mei, clinici, saloane și Spa-uri, cât de mulțumiți vor fi când vor putea împlini atâtea vise de frumusețe și vor fi și profitabili în acest proces.
Este Keiko Beauty Institute un vis împlinit? Ce servicii oferă în prezent?
Keiko Beauty Institute este, pentru mine, locul de joacă al lui ROWE. Faptul că este un institut de frumusețe, care e „frățiorul” unui importator de echipamente, se simte foarte evident în paleta de servicii: practic, avem ca aparatură tot ce există mai nou, mai puternic și mai eficient în materie de tehnologie estetică – de la tratamente de slăbire, anticelulitice, de rejuvenare, epilare definitivă, până la tratamente foarte nișate de regenerare a părului, anticuperotice sau pentru înlăturarea de tatuaje.
Sigur că este un vis împlinit! Avem cliente care vin la noi și de 15 ani, ceea ce pentru mine este o mare satisfacție, pentru că eu știu ce pot face echipamentele noastre. Îți dai seama cât de grozav este că e la îndemâna oricui să aibă metode care ajută să slăbești mult mai simplu și rapid, să poți scăpa mult mai ușor de celulită, să ai pielea mai fermă, să ai tenul radios și strălucitor, să scapi de părul nedorit pentru ani de zile?
De ce ar trebui să avem încredere în device-urile pe care le găsim la Keiko?
Keiko (și, implicit, ROWE) nu propune terapii la modă, neapărat. Nu am adus niciodată echipamente doar pentru că sunt foarte populare; mi-am permis de-a lungul timpului „luxul” de a aduce doar tratamentele în care cred, care au rezultate reale, rapide, cuantificabile și sigure. Am o fire curioasă și îmi place să studiez, să știu tot ce e nou; sunt în primul rând interesată pentru mine să aflu ce e mai eficient. Mulți își imaginează că eu stau toată ziua și îmi fac tratamente de frumusețe, când, de fapt, eu sunt asemenea multora dintre femeile care ne citesc acum: ocupată. Dar suntem și preocupate ca, în ciuda faptului că dorim să performăm și profesional, să oferim timp de calitate celor dragi și să avem și timp să citim o carte, să mergem la un concert sau să dansăm, vrem și să avem grijă de noi, să arătăm bine. Iar Keiko chiar asta oferă: tratamente rapide și eficiente, care să ofere rezultate vizibile în cel mai scurt timp.
Zâmbesc acum amintindu-mi că înainte eram foarte supărată pe oamenii care îmi spuneau că nu cred în tratamente de beauty, deși nu încercaseră niciodată. Dar eu sunt foarte serioasă când vorbesc despre rezultate și asta se aplică inclusiv la serviciile de beauty.
Frumusețea este o industrie în continuă schimbare. Cum te adaptezi la noile tehnologii și ce înseamnă pentru tine să fii un inovator în acest domeniu?
Îmi place să observ că, în ultima vreme, industria noastră nu mai este atât de preocupată de goana de a aduce ceva nou. Producătorii la nivel mondial sunt mai focusați acum să perfecționeze tehnologiile despre care se știe deja că sunt eficiente, decât să mai inventeze ceva doar de dragul de a aduce noutate. Mie îmi place mult asta și e mai ușor și pentru utilizatorul final; e mai simplu pentru ei să înțeleagă o tehnologie despre care știu deja lucruri și doar să vadă cum s-a îmbunătățit acum.
Practic, acum ce se întâmplă nou este faptul că echipamentele devin tot mai performante prin simplul fapt că încorporează mai multe terapii puternice în același tratament. Pentru mine, ca distribuitor, este foarte interesant, pentru că îmi place că pot să insist mai mult la clienții mei pe educație: să aprofundeze nivelul de cunoștințe pe care îl au, să înțeleagă complexitatea tratamentelor pe care le oferă în clinica sau salonul lor și să le poată explica în termeni simpli și pacienților lor. Știm doar cât de important este acest aspect, pentru că un client, atunci când înțelege și este convins de la început de rezultatul pe care îl poate obține, este mai ușor să fie consecvent în efectuarea tratamentelor.
Grija pentru echipa ta nu mai este un secret. Tu spui că nu doar membrii ei aduc plusvaloare businessului, ci și tu, ca angajator, aduci plusvaloare în viețile lor. Ce înseamnă mai exact să ai grijă de oamenii cu care lucrezi, pe ce criterii îi selectezi și cum reușești să menții această relație puternică?
Mereu am spus despre noi că angajăm oameni buni. Buni la suflet. De cele mai multe ori am cooptat în echipa noastră oameni fără niciun pic de experiență relevantă în domeniu, doar pentru că am văzut în ei un potențial. Avem multe exemple de oameni care au venit pentru un post de asistent sau recepție și cărora, după ce am înțeles care le sunt abilitățile, talentele și punctele forte, le-am propus cu totul alte joburi. De multe ori am inventat joburi pornind de la ce am observat că au bun oamenii noștri și ne-ar prinde și nouă bine să facem. Exact ce povesteam, să vezi mereu nu doar din perspectiva ta. Când te gândești cum să faci lucrurile să fie bune și pentru tine, și pentru celălalt, nu are cum să iasă altfel decât foarte bine.
Aleg să am grijă de ei prin a le spune mereu să se dezvolte, să iasă din zona de confort, să descopere ce alte talente au. Mereu le spun să învețe acum și aici care le sunt limitele, unde se pot autodepăși, cum pot pune reflectorul pe ce e mai deosebit în ei. Am simțit în timp că asta le dă și lor puteri speciale. Și le spun mereu că poate nu vor rămâne mereu la ROWE; nu știi niciodată unde te duce viața, așa că învață ACUM să faci cât mai multe, cât mai bine, să poți să fii pregătit pentru orice oportunitate poate apărea pentru tine pe viitor.
În viața personală, ești mama unei fetițe care, se pare, îți moștenește pasiunea pentru frumusețe. Cum reușești să echilibrezi rolul de mamă cu cel de antreprenor de succes?
Fetița mea este acum o adolescentă mai înaltă decât mine și cu o personalitate foarte puternică. Deci recunosc că echilibrul în privința asta chiar este o provocare. Dar, pornind de la faptul că, pentru mine, copilul meu este cel mai important, se înțelege cum prioritizez. Cel mai simplu mod acum este de a-i spune și ei care sunt provocările mele: că mi-e teamă că ea este o persoană atât de specială și că poate eu nu voi ști să o ajut în cel mai benefic mod să își atingă potențialul, care sunt valorile pe care vreau să i le imprim, care sunt caracteristicile etapei de vârstă pe care le străbate. Și pentru că sunt o persoană ocupată și care e conștientă că e departe de a le ști pe toate, apelez la un specialist care mă ajută să înțeleg cum e cel mai bine să ajuți ca părinte o fiică adolescentă.
Sofia, fiica ta, este sau nu fascinată de activitatea ta? Cum vezi viitorul ei în cadrul afacerii și ce valori îi transmiți legate de muncă și succes?
Realitatea e că, momentan, Sofia nu e fascinată de activitatea mea, ci acum de-abia începe să descopere tratamentele de înfrumusețare. Îmi place că e curioasă și îi povestesc despre ce face fiecare, despre cât de fascinantă e lumea noastră și câtă putere îți oferă să știi că poți da oamenilor darul de a-i face să fie așa cum își doresc. Cred că la vârsta asta e suficient să înțeleagă aceste valori. Dacă acum vreo opt ani îmi spunea foarte clar că ea vrea să fie șefa la ROWE, acum vorbim în termeni mult mai generali. Eu îi spun mereu că îmbătrânesc, că nu voi mai avea viziunea noii generații și că sunt sigură că ea va veni cu un aer proaspăt și va reinventa afacerea noastră. Așadar, acum o încurajez să învețe, să știe cât mai multe, ca să aibă puterea să facă asta. Încerc să-i imprim respectul pentru oameni, pentru colegi, pentru clienți, pentru bani munciți, dorința de a se specializa pe ceea ce îi place. Consider că, plecând de aici, poți face orice în viață.
Ai început acest business dintr-o nevoie personală. Cum s-a schimbat percepția ta asupra frumuseții de-a lungul anilor, odată cu dezvoltarea afacerii?
Mereu zâmbesc când mă gândesc la asta, pentru că e atât de evident: am început cu dorința de a găsi metode rapide de slăbire pentru că am o tendință de îngrășare și mereu am vrut să fac multe lucruri în cel mai eficient mod. Pe măsură ce înaintez în vârstă, am început să caut și metode rapide pentru tratarea celulitei, apoi am început să caut soluții pentru laxitatea pielii, apoi pentru rejuvenare, pentru că, deh, nu întineresc. Apoi a început să mi se subțieze părul și uite cum, în acest moment, pornind de la propriile mele provocări în materie de aspect fizic, avem un portofoliu tot mai larg de echipamente. Asta ca să vedem partea pozitivă în faptul că îmbătrânesc…
Te implici constant în educația clienților și antreprenorilor din domeniul frumuseții, în cadrul unor conferințe lunare. De ce este atât de important acest aspect pentru succesul lor?
Eu am început afacerea asta după ureche, fără să știu nimic despre asta, mânată doar de pasiunea pentru găsirea de soluții eficiente de frumusețe. La fel sunt și mulți dintre clienții noștri. În timp am început să înțeleg puterea cunoașterii, forța specializării. Și vreau să dau mai departe asta, organizând aceste conferințe în diverse orașe, unde strâng, pe parcursul unei zile, informații relevante pentru domeniul nostru. Îmi place să cred că am avut un impact pozitiv în viața oamenilor din industria mea. Nu mă erijez într-un formator – realitatea este că poți învăța puține lucruri într-o singură zi, oricât de concentrate sunt informațiile. Însă intenția mea este să deschid apetitul pentru creștere, să le dau primul pas și să le arăt direcția dacă vor să învețe mai mult: fie că e vorba de promovarea serviciilor de beauty, marketingul online în industria noastră sau despre alte măsuri de creștere a productivității afacerii.
De asemenea, ceea ce îmi propun în conferințele noastre este să creez o stare: de încredere că mereu putem mai mult și mai bine, de conectare cu alți oameni care sunt în același domeniu ca noi, de entuziasm că avem oportunitatea să avem un business care oferă atât de multe satisfacții, și nu doar financiare, de recunoștință că putem schimba destine atunci când le oferim clienților noștri șansa să aibă mai multă încredere în ei. Mereu, evenimentele noastre sunt și distractive, și interactive; punem reflectorul pe exemple de succes care să inspire. Și având în vedere că la fiecare eveniment participă câteva sute de oameni și că facem asta constant, sper că am devenit contagioși în a oferi o altfel de experiență de învățare.
Poate să sune utopic, dar eu mi-am propus să schimb lumea și acest tip de evenimente îmi oferă acest cadru. Pentru că mă duc spre clienții mei și îi încurajez și pe ei să schimbe lumea lor: dacă fiecare dintre noi încearcă să dea ceva bun în mini-lumea noastră (echipa noastră, clienții noștri, colaboratorii cu care interacționăm), atunci a schimba lumea nu mai e un vis prea îndrăzneț.
Cine sunt cursanții cu care vrei să schimbi lumea?
Cei care participă la conferințele organizate de ROWE sunt, în general, proprietari sau manageri de afaceri în industria estetică, fie că este vorba de clinici, saloane, Spa-uri, săli de fitness sau alte cabinete care oferă servicii în frumusețe.
Femeile și bărbații de astăzi sunt din ce în ce mai preocupați de aspectul fizic. Ce tratamente estetice preferi tu, personal, și care sunt secretele tale de frumusețe?
Îmi este foarte, foarte greu să răspund la o astfel de întrebare pentru că eu fac acest business din pasiune și asta înseamnă că iubesc foarte mare parte din terapiile pe care noi le propunem cu echipamentele noastre.
Acum sunt fascinată de Refractesse, un echipament de radiofrecvență fracționată care are efecte incredibile chiar și după o singură ședință: șterge ridurile fine, dă fermitate și luminozitate pielii, creează efect de glow și reîntinerire instant. Îmi place tratamentul cu CellValley, un echipament anticelulitic care incorporează cele mai puternice terapii și care simți chiar în timpul tratamentului cât de puternic și complex acționează. Sunt fericită că în sfârșit există MedValley, un triplu laser care nu doare (până acum nu m-am ținut de niciun tratament de epilare definitivă pentru că nu toleram durerea) și care este și atât de puternic încât nu trebuie să fac prea multe ședințe. Iubesc UNYQUE, un echipament care are o tehnologie patentată ReFreeze cu rezultate aproape ireale pe partea de slăbire localizată. Sunt uimită după atâția ani de puterea Regenix, un HIFU care este cel mai puternic lifting nechirurgical ce rezolvă foarte rapid și neinvaziv pleoape superioare căzute, linii mandibulare care nu mai sunt definite, pielea flască de pe abdomen, coate sau genunchii care nu mai arată atât de grozav, MagnetiQ Sensys cu tehnologie electromagnetică ce stimulează musculatura într-un mod în care nimic altceva nu o poate face și care poate desena abdomenul sau da o formă incredibilă fesierilor (și nu numai, acționează pe tot ce înseamnă mușchi, până la nivelul cel mai profund), îmi place tratamentul Novadermis de microneedling la nivelul scalpului pentru că a făcut minuni pentru părul meu și… aș putea să povestesc despre asta încă multe pagini de revistă.
Realitatea este că eu nu mă țin consecvent de ele, sunt mai degrabă heirupuri sau reprize în care mă focusez, pe perioade determinate, pe aspectul meu, dar cred că fix asta mi se pare fabulos: că tehnologia estetică din ziua de azi îți oferă posibilitatea să obții rezultate incredibile în timp foarte scurt. Și da, îmi place mult și să îmi imaginez că într-o zi voi avea timp să mă ocup constant, consecvent și focusat de mine și că, iată, există șansa ca, odată și-odată, să arăt perfect…
Ai pornit în această aventură antreprenorială acum 21 de ani. E simplu să păstrezi echilibrul între viața de familie și business?
Deloc simplu. Provocările și greutățile au venit cu multe conștientizări, pentru mine, de-a lungul timpului. Am avut perioade mai dificile, când am fost în cele mai adânci abisuri, dar, oricât de greu a fost atunci, acum văd acele perioade ca oportunități de a mă reinventa, de a mă accepta și a mă iubi mai mult. Și asta este una dintre valorile pe care încerc să le imprim la conferințele noastre: faptul că putem să ne ridicăm oricât de mult cădem. Uneori, viața ne surprinde și ne schimbă convingeri care ne ajutau să trăim într-o siguranță iluzorie. Când pierzi aceste credințe, e dificil să te echilibrezi. După ce, în 2018, la interval de șase luni, am divorțat și am și rămas fără mamă, am trecut printr-o perioadă în care m-am luptat cu provocarea de a face față fricii de singurătate, acceptarea realității că nimic nu e veșnic, pierderea încrederii în oameni. Dar acum sunt împăcată cu tot. Deci echilibrul nu e ușor de obținut, dar cred despre mine că sunt cea mai pozitivă persoană pe care o cunosc! Și mai am o super-putere (pe care mulți o consideră slăbiciune sau naivitate): aceea de a vedea cu precădere ceea ce e mai bun în oameni. Și astea sunt lucruri care mă ajută să navighez (cu viteză de croazieră) prin Lumea Nouă a zilelor noastre.
Ca femeie dedicată industriei frumuseții din România, ce schimbări ai observat în atitudinea românilor față de îngrijirea personală?
În România, oamenii sunt frumoși și au fost mereu preocupați să arate și mai bine, să se mențină tineri și în formă. Ca tendințe pe care le-am observat, voi numi una pozitivă și una negativă. Cea negativă este că unii oameni aleg să pună aspectul fizic pe primul loc, considerând că asta le va determina succesul în viață. Pe de altă parte, vine o altă tendință, în special la persoanele care nu mai sunt atât de tinere, care înțeleg frumusețea ca pe o alegere de a se bucura de viața lor plenar, cu tot ce le poate oferi, inclusiv posibilitatea de a-și spori strălucirea, dar asta pentru satisfacția lor de a se simți bine în propriul corp, de a se bucura de ceea ce văd în oglindă, nu pentru a-i impresiona pe ceilalți.
Sunt multe discuții despre puterea femeilor în afaceri. Crezi că feminitatea și sensibilitatea au loc în dezvoltarea unui business?
O, da, avem tot ce ne trebuie: disciplina, putem să ne gândim la mai multe lucruri în același timp, avem anduranță, empatie, emoție. Asta ca să răspund strict la întrebarea ta, și adaptat la vremurile noastre. Însă mă gândesc deseori cum ar fi să trăim într-o lume în care femeile și bărbații să își poată ocupa rolul lor tradițional. Asta ar însemna ca femeile să își împlinească menirea lor supremă: aceea de a menține armonia unui cămin, de a amplifica iubirea, de a crea. Pentru că suntem capabile să creăm lucruri incredibile, de care mi se pare că începem să ducem tot mai mult lipsă în ziua de azi. Poate pentru că suntem prea ocupate să muncim?…
Prea ocupate să muncim, mai găsim timp să-l dedicăm pasiunilor noastre? Care sunt pasiunile tale, ce îți aduce liniște și împlinire în afara afacerii? Cum îți menții tu însăți echilibrul mental și fizic? Ce ritualuri de wellness ai?
Am început să fiu tot mai preocupată să studiez despre lucruri la care nu eram obișnuiți să ne gândim: forța mentalului, puterea conexiunii dintre oameni, vibrația gândurilor și a faptelor noastre. Eu sunt o persoană foarte practică, dar, în același timp, deschisă, așa încât am citit despre efectele meditației și încerc să mă familiarizez cu asta; iubesc activitățile în aer liber și starea pe care mi-o dă tot ce fac în natură, fie că e vorba de power walking în parc, mișcări de sport la mine în curte cu cățelul care crede că mă joc cu el, drumeții ușoare la munte sau… mai ales la mare. Eu, când mi-e bine, dar mai ales când mi-e mai puțin bine, fug la mare. Plaja, bărcile (fie și un canoe mic) și soarele îmi limpezesc gândurile și mă aduc la starea de la care… totul pare posibil.
Nu am ritualuri de wellness, dar am grijă ca, atunci când nu sunt în cea mai bună formă, să am eu, în primul rând, grijă de mine și să mă uit cu sinceritate în interiorul meu, la nevoile mele. Pot numi ritual de wellness faptul că, atunci când mi-e greu, îmi acord timp să fac măcar zece respirații profunde, timp să meditez (sau să nu mă gândesc la nimic-nimic) măcar zece minute, timp și intenție declarată să fac gesturi drăguțe pentru oameni care nu se așteaptă (pentru că îmi oferă o energie incredibilă, revigorantă), timp să citesc cărți care mă învață ceva.
Ce proiecte speciale pregătești pentru viitorul apropiat?
Îmi doresc să îmbin tot mai mult lucrurile despre care am spus mai sus că mă pasionează în ultima vreme cu afacerile pe care le avem. La Keiko, vreau să concep programe de frumusețe care să se focuseze mai mult pe menținerea motivației și entuziasmului pentru a urma programe consecvente de menținere a tinereții, a unei forme excelente, de prevenție. La ROWE, vreau să continui și chiar să aprofundez și mai mult programele de creștere a oamenilor care activează în industria noastră. În primul rând, să creștem noi, ca oameni, pentru că asta atrage după sine și creștere profesională, și inspirația de a crea pachete și servicii și mai interesante. Și iau în calcul și un nou business. Care, ce credeți, sper să mă ajute și mai mult să schimb lumea în bine! Încep cu lumea mea și mă bazez pe fiecare din cei care fac parte din ea să facă asta… cu lumea lui.