Vitrinele marilor magazine, transformate spectaculos de sărbători

Scris de Ovidiu Posirca
Publicat la data de: 18-12-2019

în: Art & Design

De la Paris, la Londra și New York, marile magazine și galerii comerciale de lux au pregătit decoruri și instalații fastuoase pentru vitrine, o modalitate de exprimare artistică a marilor branduri care vor astfel să atragă și să-și încânte vizitatorii și cumpărătorii.

Lanțul de magazine Selfridges din Marea Britanie a fost primul centru comercial din lume care a dezvăluit vitrinele frumos amenajate de sărbători, cu 69 de zile înainte de Crăciun. Pentru a decora întreaga rețea de magazine din Marea Britanie, Selfridges a folosit peste 85.000 de globuri, 200 de brazi și 65.000 de bucăți de confetti din hârtie. Fiecare vitrină utilizează elemente din povești populare de Crăciun cum ar fi „Rapunzel” sau „Cenușăreasa”, cu o abordare modernă. Reprezentanții magazinului spun că „timpurile se pot schimba în moduri imprevizibile, dar Crăciunul rămâne la fel”. Dezvoltarea conceptului și amenajarea efectivă a vitrinelor au necesitat 500 de ore de pregătiri, în timp ce 100 de oameni au lucrat non-stop în ture, vreme de zece zile, pentru a finaliza proiectul de sărbători.

La faimosul magazin de lux Harrods din Londra, tema pentru acest an o reprezintă „Regatul Crăciunului”. „Când am creat acest concept creativ, m-am lăsat inspirat de universul fantastic imaginat de autorii cărților pentru copii, precum Philip Pullman, mai ales de folosirea animalelor ca figuri ale magiei și escapismului. Regatul nostru de Crăciun a fost realizat printr-o serie de peisaje iernatice, cu animale festive ajutându-ne pe noi și brandurile noastre în livrarea cadourilor de sezon către copii de toate vârstele”, spune Alex Wells-Greco, creative visual director al Harrods.

În apropiere de Harrods pot fi admirate și vitrinele spectaculoase ale Harvey Nichols, un alt lanț de magazine de lux, cu o rețea de 16 unități în Marea Britanie și Irlanda. Structura vizuală a vitrinelor este o fuziune a influențelor arhitecturale scandinave cu panouri din lemn de cedru lucrate manual, combinate cu ghirlande festive care evocă cerul înstelat al nopților din țările nordice. Conceptul de design se bazează pe ideea de contrast, între lumină și umbră sau frig și căldură.

La magazinul Fortnum & Mason din Piccadilly, în vitrină sunt prezente mai multe pisici decorative îmbrăcate în sacouri roșii, care au în spate o linie de producție pentru o băutură magică de Crăciun. Alte vitrine prezintă, într-o notă distractivă, linii de producție imaginare pentru prăjituri și împachetat cadouri. Pisicile sunt prezentate ca ajutoare pentru pregătirea cadourilor. Tema felinelor din vitrinele magazinului a fost folosită pentru prima dată într-o campanie de Crăciun în anul 1958.

Tema „Jeweltopia” a fost aleasă pentru aceste sărbători de către magazinul de lux Liberty London. Cromatica vitrinelor este dominată de turcoaz și roz, pe un fundal creat din catifea. Designerii au adăugat bijuterii și cristale, elemente complementare pentru sculpturile ce înfățișează animale exotice, fructe „mistice” și copaci bonsai care înlocuiesc brazii tradiționali. Piesa de rezistență a campaniei pentru Crăciun este „The Tree of Liberty”, evocat printr-un bonsai în nuanțe de albastru și roz, poziționat chiar în interiorul centrului comercial. Potrivit reprezentanților magazinului, echipa creativă a Liberty London a lucrat peste un an de zile la proiectul vitrinelor de Crăciun din acest an, fiind necesare opt zile pentru instalarea efectivă a decorurilor.

În Paris, Galeriile Lafayette Haussmann au optat pentru o tematică inedită: stupul de Crăciun. Au fost amenajate 11 scene cu 14 personaje inspirate din lumea albinelor, care contribuie la magia Crăciunului în timp ce își pregătesc propria petrecere. În centrul Galeriilor se află un brad impozant, împodobit cu globuri supradimensionate și flori de iarnă. Iar în vârful pomului tronează însăși regina albinelor, care supervizează munca hărnicuțelor albine ce au reușit să învăluie magazinul într-o atmosferă cu adevărat festivă.

La magazinul parizian Printemps, vitrinele reflectă tema unui „Crăciun foarte curios”. Decorurile înfățișează scene dintre cele mai neobișnuite: curcani care dansează într-o bucătărie, o găină uriașă care se parfumează și șoricei care coboară de pe o machetă a magazinului. Procesul de creație pentru cele 60 de animale motorizate și decorațiunile aferente a necesitat peste 650 de ore de muncă.

Traversând Oceanul, în New York au fost lansate designuri spectaculoase de sezon pentru marile magazine de fashion.

La Macy’s, vitrinele au fost concepute plecând de la tema „Believe in the Wonder”. Aici, Santa Girl pleacă într-o călătorie pentru a inspira cât mai multă lume să fie ca Santa Claus. Într-un magazin este expusă o păpușă Barbie într-o rochie roșie cu elemente argintii, surprinsă într-o scenă din „Yes, Virginia…”. Filmul spune povestea unei fete curioase, care dorea să afle dacă Moș Crăciun este real.

Vitrinele magazinului Saks Fifth Avenue din metropola newyorkeză sunt populate cu personajele din populara serie de filme Disney pentru copii, „Frozen”. În fiecare dintre cele șase vitrine ale magazinului este etalat câte un personaj din filmul „Frozen 2”. Experiența continuă la etajul 9 al centrului comercial, unde este reprodusă atmosfera din „Pădurea Fermecată”, iar vizitatorii se pot reîntâlni cu principalele personaje din film.

Originalele vitrine Bloomingdale’s aduc „misterul cosmosului pe Pământ”, la 50 de ani de la prima aselenizare din istorie. „Am gravitat spre această temă, deoarece experiența Bloomingdale’s este sinonimă cu furnizarea celui mai bun produs clienților noștri, într-un mod distractiv și interesant”, a declarat Frank Berman, vicepreședintele executiv și directorul de marketing al Bloomingdale’s, într-un comunicat. „Ce ar putea fi mai palpitant și mai năstrușnic decât să ne imaginăm cum produsul nostru extraordinar va prinde viață printre stele?…”

La Tiffany & Co., de sărbători, cuvântul-cheie este iubirea, acesta fiind imprimat și pe iconicele cutii albastre ale casei americane de bijuterii. Scenele din vitrinele magazinului evocă surpriza, umorul, dedicația și magia unei cutiuțe de bijuterii Tiffany.

Nici Louis Vuitton nu s-a lăsat mai prejos, dezvăluind, spre finalul lunii noiembrie, o instalație festivă care acoperă întregul colț al fațadei magazinului de pe Fifth Avenue. Prezentând sculpturi fluorescente și culori vibrante, logoul Casei este iluminat și nuanțat într-un mod spectaculos, impresionând trecătorii. În vitrinele magazinului sunt expuse produse iconice ale brandului, iar în jurul acestora orbitează diverse animații Pop Art, inimioare și sfere 3D.