Cu o carieră de peste 20 de ani în comunicare și cu un portofoliu care include multe mărci de prestigiu, Andrei Savu, senior partner la Premium Communication, e pasionat de călătorii, iar în materie de lux, are gusturi foarte precise, conturate în ani de descoperiri și explorări. Andrei ne povestește despre bucuria condusului la volanul unui Bentley, pe distanțe de mii de kilometri, și despre faptul că luxul ține mai mult de plăcerea și libertatea de a experimenta ceva ce ai visat sau ți se potrivește, decât de prețuri sau modă.
De când datează pasiunea pentru automobile și de când aceasta poartă numele de Bentley?
Sunt pasionat de condus, mai degrabă, iar asta are legătură directă cu Bentley. Pentru că, deși nu-mi displac deloc adrenalina și pilotajul pe circuit, mă simt mult mai bine la drum lung, într-un Grand Tourer. Aici vorbim de drumuri de 3.000-4.000 de kilometri, pe care le fac regulat prin Europa. Am ajuns, împreună cu soția mea, la o înțelegere care să ne aducă vacanțele cât mai aproape de perfecțiune. Ea vine cu avionul. Eu o iau de la aeroport și ne bucurăm împreună de toate drumurile pe care le facem în zonă, odată ce ajungem la destinație, într-un Bentley. Pe care eu îl aduc acolo unde e nevoie, indiferent cât de mult am de mers pentru asta. Avem o destinație preferată, în apropiere de Carcassonne, în Franța. Asta înseamnă că pe ea o iau cu mașina de la aeroport, din Barcelona, și o las tot acolo, la sfârșitul vacanței, ceea ce poate aduna cam 6.000 de kilometri în vreo două săptămâni, cu tot cu plimbările prin zonă. E un pic extrem, dar mergem și în locuri mai apropiate de casă, bineînțeles.
Și mai e ceva despre Bentley care m-a făcut întotdeauna să-l apreciez într-un mod aparte. Oamenii ăștia fac mașini de peste 100 de ani și n-au renunțat la visul acela nebun al fondatorului companiei – „Vrem să facem o mașină rapidă, o mașină bună, cea mai bună din clasa sa”. Chiar și în ziua de azi, când devine atât de greu să fii altfel, Bentley face mașini altfel – sunt mașini puternice, confortabile, extrem de elegante. Și încă face multe, foarte multe componente manual. La fabrica din Crewe, au artizani al căror meșteșug se duce înapoi în timp până la meșterii șelari și pielari, de acum 200-300 de ani. Au carosieri, la Mulliner, divizia de personalizare, care își privesc istoria până pe la 1559. Îți dai seama? 1559 – pe vremea aia, încă nu venise Matei Basarab pe tronul Țării Românești. Și toți oamenii ăștia sunt mândri de tradiția lor și fac din fiecare mașină care iese pe poarta fabricii lor ceva deosebit.
Dacă e să luăm noul Continental GT Speed, de exemplu, e atât de ușor de observat cum îmbină tradiția și tehnologia de vârf. Bentley a produs peste 100.000 de bucăți dintr-un motor cu totul special, un W12 care, la apogeu, genera 650 CP. Dar pentru că viitorul este despre sustenabilitate și pentru că noii clienți continuă să ceară performanță, a trebuit să vină cu ceva cu totul nou. Au renunțat la W12 și au trecut la ceea ce numesc Ultra Performance Hybrid, un monstru care unește un V8 cu un motor electric așa încât să producă 782 CP. Și care are un cuplu de 1.000 Nm.
Nu realizezi ce înseamnă numerele astea decât dacă te urci într-o mașină de peste două tone și jumătate, apeși pe accelerație și rămâi fără suflare… Și totul se petrece de parcă mașina n-ar face nici cel mai mic efort. E extrem de greu de explicat melanjul de atmosferă de lux britanică, calm englezesc și putere fără limite disponibilă la o simplă apăsare de pedală. Și am spus deja că e un hibrid. Adică poți să te miști într-o liniște perfectă prin oraș, plutind într-un interior în care tot ce ai impresia că lipsește este o ceașcă de ceai.
Cum ai ajuns client și deținător de Bentley?
E interesantă întrebarea, pentru că, recunosc, nu mă vedeam posesor de Bentley acum 20 de ani, să spunem. A fost o evoluție, trecând pe la marca Porsche, pe care o iubesc în continuare, dar pentru cu totul alte motive. La un moment dat mi-am exprimat o dorință, care părea imposibilă…
Eram după o perioadă foarte lungă de timp în care condusesem aproape numai SUV-uri. Și discutam cu soția, căreia i-am spus că-mi doresc o mașină care să nu fie SUV, dar să fie la fel de puternică și confortabilă și, dacă se poate, să nu fie nici berlină, nici model sport cu două locuri și aș prefera o decapotabilă. Îmi aduc perfect aminte cât a putut să râdă de mine, explicându-mi că așa ceva nu există. Și așa am ajuns la Bentley Continental GT Convertible V8 S. Care răspunde la absolut toate cerințele de mai sus și la atât de multe altele.
Care este amintirea cea mai frumoasă din punct de vedere automobilistic?
E o amintire tangențial automobilistică, ca să spun așa. În sensul că, deși e legată de mașină, de Bentley, mai exact, nu are legătură cu mersul undeva. E un moment precis, rămas extrem de clar în memorie. E momentul în care mi-am văzut Bentley-ul decapotat prima dată și am realizat că interiorul mașinii are contur curbat, de… barcă. Am rămas efectiv cu gura căscată la cât de frumos este, după părerea mea, bineînțeles.
Altfel, un Bentley este un magnet pentru amintiri și momente deosebite. De exemplu, n-o să uit niciodată neamțul de vreo 50 de ani, îmbrăcat impecabil, coborând dintr-o limuzină tipică pentru un corporatist de succes din Germania și exclamând, lângă Bentley, adresându-mi-se: „Das ist mein Traumauto”. Pentru un popor considerat „rece”, germanii devin extrem de extrovertiți și entuziaști când văd un Bentley.
Ceasurile formează mereu o simbioză cu automobilul, mai ales în ceea ce privește stilul personal. Ca pasionat de orologerie, ce ne poți spune despre colecția ta de ceasuri?
E interesant că formulezi întrebarea așa, pentru că relația mea cu ceasurile a avut o evoluție similară celei cu mașinile. Deși îmi plac ceasurile, m-am lăsat cucerit nu de sclipirile aurii sau de complicațiile mecanismelor, ci de „întreg” și de cât de bine se potrivea cu personalitatea mea. N-am o colecție de ceasuri per se, ci câteva piese alese din cu totul alte motive decât prețul sau valoarea de piață.
Dacă ar fi să fac o paralelă cu Bentley, primul meu ceas mai deosebit mi l-am cumpărat pentru că m-am îndrăgostit iremediabil de el din momentul în care l-am văzut în vitrină pe Bd. Magheru – sunt mulți ani de atunci. Era – și este în continuare, pentru că îl mai port și acum – un Dubey Schaldenbrand Spiral Rattrapante, care are un cadran minunat guilloche și un mecanism cu piese aurite și gravate manual, pe care le vezi numai tu, prin capacul de pe verso, care e din cristal. Sunt detalii de măiestrie, adică exact ce te atrage și la un interior de Bentley. Imaginează-ți ceasul ăsta în vitrină, pe un suport curbat din inox, în așa fel încât să poți vedea și cadranul, și interiorul. A fost un moment dintre acelea pe care nu le uiți. Iar pentru Bentley, în mod special, m-am dat peste cap să-mi cumpăr un Breitling for Bentley ediție specială limitată, dedicată lansării modelului V8 S.
Ce sfaturi ai pentru un viitor client al brandului Bentley?
Bentley este mult mai mult decât o mașină, este o poartă către o lume specială, indiferent că ești șofer sau pasager. Luxul nu trebuie să fie opulență, sau e de preferat să nu fie, după părerea mea, iar Bentley oferă acel echilibru inefabil între lux și util. Un prim sfat, mă gândesc, ar fi să își ia Bentley pentru a-l conduce, pentru că relația ta cu lumea din jur se schimbă de la volanul unui Bentley. Apoi, l-aș sfătui să nu aibă rețineri în a-și configura mașina exact, dar exact așa cum și-ar dori-o. E un exercițiu superb, care dezvăluie personalități și creează exemplare unice. Iar Bentley oferă miliarde de variante în ceea ce privește opțiunile de configurare. Și nu, nu exagerez absolut deloc, sunt peste zece miliarde de combinații între culori, materiale, accesorii și suprafețe care pot fi alese pe configuratorul lor digital.
Îmi aduc aminte de mândria cu care ghidul nostru la vizita de la fabrica din Crewe – un inginer cu peste 20 de ani de experiență – ne-a arătat un albastru absolut oribil și ne-a spus povestea acelei culori, denumită „albastru blender”. Un client a venit și a stat multă vreme căutând o culoare care să-l satisfacă. Și, negăsind-o în catalog – ceea ce e o performanță, totuși –, și-a adus blenderul de acasă și le-a cerut să-i reproducă exact culoarea aia. Gusturi și gusturi… Dar anecdota e importantă, pentru că exprimă un mod de gândire: la Bentley, totul e posibil, trebuie doar să știi ce vrei. Culmea e că și vopsită în culoarea aceea, care inițial m-a șocat, mașina tot bine arăta, pentru că artizanii de la Crewe au reușit performanța de a o echilibra din combinațiile de materiale de la interior.
Și nu, nu e deloc neobișnuit să decizi că Bentley-ul pe care tocmai l-ai cumpărat este mașina ta pentru totdeauna. Cel puțin, pentru mine, a fost clar de la bun început.
„Start something powerful” – mottoul unui supercar cu performanțe și confort în spiritul LUXURY
Noul Bentley Continental GT Speed First Edition V8 Hybrid redefinește perfecțiunea unui Grand Tourer
2024 ne-a adus a patra generație de Continental GT Speed, continuând tradiția de 21 de ani a familiei Continental GT prin redefinirea combinației supreme între performanța de supercar, luxul realizat artizanal și utilizarea de zi cu zi. Noul Continental GT Speed First Edition V8 Hybrid devine cel mai puternic Bentley de serie creat vreodată, grație unui grup motopropulsor „Ultra Performance Hybrid” de 782 CP, 1.000 Nm, cu 81 de kilometri de autonomie pur electrică, emisii de CO2 de 29 g/km, o accelerație de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde și o viteză maximă de 335 km/h. Schimbări majore au avut loc și la exterior, cu faruri unice și îndrăznețe, care anunță o adevărată revoluție în design pentru celebra companie din Crewe. Întreaga arhitectură electrică nouă permite integrarea de tehnologii de vârf pentru o experiență de utilizator de neegalat în sectorul mașinilor de lux.
Noi detalii moderne atent selectate redefinesc noul ADN de design, deja stabilit de modelele Bacalar și Batur, realizate de carosierii Bentley. Interiorul cu patru locuri, de clasă de vârf mondială, poate oferi tehnologie pentru scaune „wellness”, o nouă metodă de ionizare a aerului, piele prelucrată 3D, matlasare nouă și un finisaj cromat închis la culoare, extrem de elegant. My Bentley App Studio integrează aplicații populare direct în mașină. Noul GTC Speed a fost lansat simultan cu varianta coupe, iar noul Continental GT Speed stabilește un „record de viteză subacvatic” neoficial de 335 km/h prin cel mai adânc tunel din lume – o campanie de marketing cu adevărat genială. Fabricat manual la Bentley’s Dream Factory din Crewe, într-un număr nelimitat de configurații posibile, noul Bentley Continental GT Speed redefinește noțiunea de Grand Tourer cu o autonomie totală de 859 de kilometri, creând practic un supercar pentru utilizare zilnică.
Hibridul Ultra Performant – premiere și performanțe extreme
Pentru a susține acest nou sistem de propulsie, Bentley oferă un nou sistem de șasiu cu noi arcuri pneumatice cu două camere asociate cu noi amortizoare cu două supape, împreună cu Bentley Dynamic Ride (control activ anti-ruliu de 48 V), eLSD și vectoring de cuplu. Toate acestea converg către un control total al caroseriei și cel mai bun nivel de confort pentru șofat al oricărui model Continental GT de până acum. La aceste realizări contribuie și raportul de distribuție a greutății, de 49:51, orientată spre spate, pentru prima dată în istoria modelului.
Acest nou sistem de propulsie Ultra Performance Hybrid combină un nou motor V8 de 4,0 litri, capabil să producă 600 CP, cu un motor electric de 190 CP. Puterea maximă a sistemului este de 782 CP – suficient pentru un timp de sprint 0-100 km/h de doar 3,2 secunde și o viteză maximă de 335 km/h. Cuplul acestui sistem este crescut cu peste 11% în comparație cu modelul Continental GT Speed propulsat de motorul cu combustie W12, de la 900 Nm la 1.000 Nm. Puterea sistemului a crescut, de asemenea, cu 19%, de la 659 CP la 782 CP. Acest lucru face din noul Continental GT Speed cel mai puternic Bentley produs vreodată. Evident, există o notă particulară, care întărește această regulă: cu excepția nivelurilor Supersports din a doua generație și a modelului Batur.
Puterea este furnizată prin intermediul unei transmisii cu dublu ambreiaj cu opt trepte și al unui diferențial electronic cu alunecare limitată (eLSD) către toate cele patru roți, pentru o putere excepțională și o tracțiune fiabilă în toate condițiile. Sistemul utilizează vectorizarea activă a cuplului din față spre spate printr-un diferențial central și vectorizarea de precizie pe fiecare axă folosind frânele.
Toți cei care au testat sau dețin deja mașina au povestit cum modul Comfort este unul special, unde rularea este într-adevăr lină și serenă, în timp ce modul Sport, odată activat, promite senzații tari incredibile, o sportivitate pură, care este egalată doar de nivelul de lux prezent în acest automobil.
În modurile Bentley sau Comfort, totul este smooth, mașina schimbă vitezele singură și impecabil, oferind o experiență mai mult decât relaxantă, pentru o mașină care, să nu uităm, cântărește nu mai puțin de 2,3 tone. În aceste două moduri, ai aproape impresia că mergi cu o mașină electrică, atât de mare este nivelul de liniște, calm și pace. Dar în Sport, mașina este readusă în galeria celor mari în primul rând de sunetul care iese prin gurile de evacuare, apoi prin rapiditatea și viteza absolut monstruoasă. Veți fi tentați mereu să schimbați cu cel puțin o viteză în minus din pedale, mai ales la curbe, așa că, pentru început, sfatul profesioniștilor este să o puneți în Sport automatic și mașina vă va arăta cum se schimbă în funcție de turații și ce forță incredibilă are de a ieși din curbe, chiar și foarte strânse.
Noul grup motopropulsor, lider de clasă, oferă performanțe extreme și diferențiază cel mai recent Continental GT de alți concurenți – prin mai mulți cai-putere, mai mult cuplu, o scădere semnificativă a emisiilor de CO2 și consum de combustibil la aproximativ o zecime din echivalentul motorului pe benzină convențional. Astfel, modelul permite o gamă extraordinară de modalități de condus, de la performanță extremă, la lux electric silențios și fără efort.
Un nou design puternic, cu personalitate și de actualitate
Moștenirea ADN-ului mărcii este continuată cu mândrie, noul Continental GT Speed First Edition V8 Hybrid perpetuând cele trei aspecte-cheie de design din moștenirea Bentley de la emblematicul R-Type Continental din 1952. A patra generație urmează forma Bentley-ului modern cu două uși, având atitudinea unei feline care se odihnește – musculos, dar relaxat și încrezător, cu linii puternice și bine definite, sugerând puterea din interior. Designerii Bentley au avut ca sursă de inspirație imaginea unui tigru în repaus – calm și relaxat, dar gata să dezlănțuie o forță incredibilă.
Eleganța felinelor se îmbină în acest automobil cu cea a cailor de rasă. Partea din față a mașinii este inspirată de eleganța verticală a unui cal pur-sânge. Nu în ultimul rând, „capota fără sfârșit” creează o linie orizontală puternică de-a lungul mașinii, indicând motorul de înaltă performanță și viteza pură. Întreaga mașină a fost ajustată vizual, cu mai puține suprafețe întrerupte, dând impresia de mai multă musculatură și o formă mai rafinată. Aspectul frontal al mașinii este complet nou, de la setul de caroserie integrat în culoarea caroseriei, până la cea mai mare schimbare din ultimele două decenii pentru Continental GT – faruri frontale simple. De la modelul S2 din 1959, niciun Bentley de șosea, cu excepția modelelor executate de carosieri, nu a avut lămpi frontale unice, dar schimbarea aduce o expresie mai hotărâtă chipului GT, din nou inspirată de expresia concentrată a unui tigru la vânătoare.
Farurile prezintă acum o nouă „sprânceană” orizontală, cu efect de cristal de diamant șlefuit adânc în partea superioară a lămpilor și un model inferior iluminat. Lămpile cu matrice de LED-uri conțin 120 de LED-uri separate care sunt controlate digital, cu responsabilități diferite, de la iluminarea sporită imediat în fața mașinii la faza scurtă, până la creșterea puterii fazei lungi. Acest lucru mărește capacitatea lămpii cu câmpul de iluminare lărgit al fazei lungi și fade out îmbunătățit, oferind o tranziție mai treptată de la zonele iluminate la cele neiluminate, ceea ce face ca citirea drumului să fie mai naturală și asigură o experiență de condus mai relaxantă, evitând percepția „găurilor negre” în câmpul vizual.
Reproiectarea a vizat și spatele mașinii, incluzând bara de protecție, stopurile, capacul portbagajului și țevile de evacuare. Capacul portbagajului încorporează o formă aerodinamică integrată pentru a oferi forță de apăsare pe spate fără a fi nevoie de un spoiler spate detașabil, iar bara de protecție are un stil mult mai dramatic, subliniind lățimea mașinii și fiind în același timp mai curată, cu mai puține ornamente. Stopurile spate au un aspect nou dramatic, cu o grafică mult mai largă care se întinde pe capacul portbagajului. Lămpile ies în afară din portbagaj și în interior prezintă un model tridimensional de diamant adânc pe toată forma lor. Când sunt iluminate, vârfurile diamantelor sunt accentuate, creând un efect vizual asemănător lavei topite. Noile roți de 22 de inchi au un design puternic direcțional, iar inspirația vine de la tigru – cu „ghearele” roții înfipte în drum. Noul stil de roți este oferit în vopsea cu nuanță închisă, cu accente lustruite, negru lucios sau vopsit argintiu.
Premiere și pentru interiorul impecabil, referință în secțiunea automobilistică de tip luxury
Noul Grand Tourer are un nou model de quilt de precizie pentru scaune și uși, inspirat de designul modern din modă. Cu matlasare sculptată, perforații „pierdute” și o nouă broderie quilt, cabina oferă cel mai bun mediu de confort pentru călătorii extraordinare. Scaunele reglabile în 20 de direcții ale lui Continental GT au stabilit de mult timp standardele industriei în materie de confort și rafinament. Noile caracteristici interioare includ scaunele opționale Wellness cu ajustare posturală și climatizare automată pentru scaunele din față, reducând oboseala la minimum și oferind un nivel de relaxare cu adevărat unic. Noua specificație Dark Chrome aduce o estetică contemporană și conferă un caracter mai discret cabinei. Acest lucru se aplică mânerelor ușilor, comutatoarelor, grilelor difuzoarelor și multor altor zone din jurul cabinei. Divizia de personalizare a Bentley – Mulliner – va pune la dispoziție, de asemenea, o colecție de caracteristici unice care permit personalizarea și mai în detaliu la cel mai recent model.
O gamă de trei sisteme audio este oferită în Continental GT. Sistemul standard are zece difuzoare și 650 W, în timp ce un sistem Bang & Olufsen de 1.500 W, cu 16 difuzoare cu grile iluminate pentru difuzoare este destinat clienților cu pretenții. Pentru adevărații audiofili este oferit un sistem Naim de 2.200 W, cu 18 difuzoare cu traductoare active de bass încorporate pe scaunele din față și opt moduri de sunet. Sticla acustică laminată este păstrată pentru parbriz și geamurile laterale, rezultând o reducere cu nouă decibeli a zgomotului exterior față de geamurile non-acustice. Noul Continental GT continuă să prezinte inovatorul Bentley Rotating Display – afișajul cu trei fețe cu un ecran de înaltă definiție, de 12,3 inchi, trei cadrane analogice elegante și o față de furnir neîntrerupt realizat manual. Iluminarea ambientală din interior accentuează formele sculpturale ale scaunelor și ușilor pentru a sublinia efectul de confort, fericitul client putând alege culoarea luminii dintre 30 de opțiuni.
Tehnologia cea mai avansată din segmentul de lux
A patra generație Continental GT și GTC Speed beneficiază de cea mai recentă generație de arhitectură electrică, marcând un pas semnificativ înainte în tehnologia infotainment și asistență pentru șofer. Afișajul de mediu (din panoul de instrumente al șoferului) sprijină și permite conducerea în modul semi-asistat, oferind feedback șoferului despre cum răspunde mașina la alte vehicule. Înțelegerea vehiculului asupra mediului înconjurător permite Intelligent Park Assist – sistemul de parcare automată de ultimă generație cu control al vitezei. Iar tehnologia nu se limitează doar la aspecte de conducere. Sistemul de aer condiționat a fost revizuit pentru a crește starea de bine în cabină, inclusiv cu noi ionizatoare de aer, un nou filtru de particule și afișaje care arată calitatea aerului în exteriorul și în interiorul vehiculului. Noile funcții de confort vor face fiecare călătorie o experiență mai relaxată și pot fi adaptate pentru a reflecta preferințele personale ale clienților. De asemenea, sistemul se sincronizează cu navigația prin satelit a mașinii, știind când ar putea fi necesar să îmbunătățească calitatea aerului din cabină (de exemplu, prin recircularea aerului din cabină atunci când se află într-un tunel).
Au fost aduse îmbunătățiri cu funcții esențiale, cum ar fi Apple CarPlay wireless, Android Auto wireless și actualizări de hărți wireless. Dincolo de aceste funcții, clienții care aleg să-și cupleze telefonul mobil se vor bucura de servicii auto conectate, precum: starea de încărcare de la distanță, asistență la parcare de la distanță și reglarea de la distanță a temperaturii din cabină, inclusiv încălzirea scaunelor. În fiecare an vor fi disponibile alte funcții noi, cum ar fi predicția semaforului verde.
A patra generație Continental va beneficia și de introducerea studioului de aplicații My Bentley. Noul My Bentley App Studio este următoarea adăugire la ecosistemul digital Bentley pentru clienți. Aceștia pot obține acces la o mare varietate de aplicații pentru vehicule și de la terțe părți, care pot fi descărcate direct, independent de smartphone, în sistemul de infotainment. Aplicațiile includ muzică, video, jocuri, navigare, parcare și încărcare etc. Față de modelele precedente, acum puteți beneficia de toate aceste minuni tehnologice, care consolidează statutul acestui excepțional automobil într-unul de Grand Tourer de lux.
Modelul fotografiat de noi are o nuanță de culoare cu totul specială, Snow Quartz (Pearlescent) by Mulliner, iar la interior beneficiem de o combinație specifică modelelor Speed, mai mult decât reușită, în opinia noastră: Hotspur și Beluga, dar și de un finisaj deosebit al aluminiului: Diamond Brushed Aluminium – Dark Tint.
Vechea filozofie, valabilă de exemplu și pentru un model Bentley Continental GTC din generațiile anterioare, era că autonomia sau consumul de combustibil nu sunt importante, doar sunt atâtea benzinării la tot pasul! Noul client Bentley crede însă în sustenabilitate, în avans tehnologic și în serenitatea rulării în modul electric atunci când este nevoie, pentru a dezlănțui iar apoi exuberanța vitezei absolute în modul dedicat sportivității. Dar cum clientul care preferă Bentley va fi întotdeauna sensibil la aspectul mașinii, noul design oferă o viziune contemporană, poate și mai stilată și care respectă ADN-ul mărcii. Cu alte cuvinte, un automobil sustenabil, continuator al tradițiilor mărcii, inițiator de noi tehnologii, cu moduri de condus mult mai amplificate decât generațiile precedente, un hibrid care combină perfect sportivitatea absolută a unui GT cu un confort excelent și avansul tehnic deținute de un automobil cu toate atributele categoriei LUXURY.