
Într-o lume în care comunicarea devine tot mai efemeră, iar imaginea pare adesea să eclipseze esența, George Man rămâne un arhitect al relevanței autentice. Cu o experiență de aproape două decenii în advertising și marketing, el nu doar că a construit un brand de agenție solid și respectat, dar a reușit să infuzeze Creative Market Agency cu o identitate clară și profund conectată la zeitgeist-ul contemporan. Dincolo de strategiile creative și numele sonore din portofoliu, George vorbește despre lux ca despre un act de libertate conștientă, despre echilibru ca strategie de business și despre performanță ca un rezultat al valorilor împărtășite, nu doar al obiectivelor atinse.
Ce te-a atras pentru prima dată în lumea relațiilor publice și cum ți-a modelat ea primii pași către omul care ești astăzi?
Să începem prin a spune că în momentul de față am acumulat o experiență de advertising și marketing de aproape 20 de ani. Chiar dacă pregătirea mea a fost în domeniul științelor politice și mi-am dorit o carieră în diplomație, am intrat în advertising de foarte tânăr și m-am îndrăgostit de domeniu. După mulți ani de advertising și marketing în agenții mari și la client, am demarat propria mea agenție de PR alături de partenerii mei, Iulian Iovănescu și Daciana Rudan.
PR-ul este un domeniu complet diferit de advertising-ul clasic și asta mi s-a părut o provocare irezistibilă. Amplificarea mesajelor folosind diferite canale mi se pare mult mai ofertantă, iar zona în care activăm – fashion, beauty și lifestyle – este una de care am fost fascinat întotdeauna.
Să conduci o agenție de PR, mai ales într-un mediu competitiv, vine cu provocări reale. Ce te-a învățat această călătorie despre adaptabilitate și reziliență?
Sunt o persoană foarte consecventă și extrem de adaptabilă. Știam încă de la bun început că succesul în antreprenoriatul de PR se poate dobândi doar prin rezultate palpabile care vorbesc de la sine, proiecte de real succes pentru branduri mari internaționale și seriozitate în tot ceea ce realizăm. Anul acesta se împlinesc zece ani de când agenția noastră s-a specializat pe PR și comunicare de fashion, beauty și lifestyle, așa că știm că o reputație se construiește în timp, cu muncă susținută la un standard excelent și extrem de multă răbdare și consecvență.
A trebuit să simt permanent unde suntem cu adevărat și să iau decizii bazate pe datele în continuă schimbare. Cred că este foarte important să fii ancorat în realitatea corectă și să te adaptezi instantaneu la schimbare, pentru că azi trăim într-o lume diferită, hiperresponsivă, digitală, super-interconectată cu multiple generații noi și comportamente diferite.
Construirea unei echipe de succes este o artă în sine. Care sunt valorile care te ghidează în alegerea oamenilor și cum cultivi o cultură care îmbină creativitatea cu performanța?
Cred că echipa este cel mai important element al succesului consecvent și nu a fost deloc ușor să construim de la trei persoane la acum 13 oameni în echipa Creative Market. La început a fost dificil să atrag oameni buni, pentru că brandul de agenție încă nu avea o reputație solidă. Eram o companie mică, însă în timp am ajuns să construim un brand puternic pe piață, care este foarte cunoscut prin prisma portofoliului de clienți precum adidas, Crocs, Douglas, Reserved, BOSS, Modivo, epantofi.ro, Summer Well, Sneakers & Co. sau Bucharest Fashion Week. Acum mă bucur să văd că primim zilnic cereri de internship în cadrul agenției, iar când avem poziții deschise, sunt sute de aplicanți extrem de valoroși care își doresc să se alăture echipei.
De la început am construit pe valori precum încredere, performanță, echilibru. Încurajăm un mediu relaxant în care oamenii să vină cu drag la birou, să ne bucurăm împreună de rezultatele muncii noastre, chiar dacă proiectele de PR înseamnă de multe ori să fii în permanență conectat sau expus evenimentelor sociale multiple.
Lucrezi cu branduri internaționale care vin adesea cu cerințe riguroase și structuri clare. Cum reușești să le răspunzi, păstrând în același timp autenticitatea și viziunea creativă a agenției?
Am învățat enorm de la brandurile internaționale și ne-am format să putem răspunde la aceleași standarde de performanță, înțelegând fiecare brand în parte și identificând cele mai bune soluții pentru fiecare proiect și brief. Noi ne poziționăm întotdeauna ca parteneri și consultanți, nu simpli furnizori. Aici ne-a ajutat foarte mult experiența noastră în aceste domenii – fashion, beauty și lifestyle – pentru că acum am devenit hiperspecializați și deținem un know-how și o expertiză greu de depășit pe piață. Am devenit o echipă de experți pe care brandurile se pot bizui să livreze rezultate peste măsura așteptărilor, deoarece am înțeles cu adevărat ce înseamnă amplificare PR pentru domeniile în care lucrăm.
Pe de altă parte, ne bucurăm să avem libertatea de a alege să colaborăm cu branduri pe care le apreciem și în care credem, pentru că, la finalul zilei, noi ca echipă suntem „comunicatori” și pasiunea cu care facem lucrurile se resimte în touchpoint-urile finale, fie că vorbim despre content creators sau reprezentanți media.
Creative Market Agency s-a impus ca un nume specializat în frumusețe, modă și lifestyle. De ce ai ales aceste domenii și cât de importantă este specializarea într-un anumit segment de piață?
Cred că primele noastre proiecte de PR au fost în zona de fashion și beauty, așa că am descoperit că sunt niște domenii cu care rezonăm ca parteneri ai agenției. Mi se pare foarte important să ai libertatea să lucrezi în industrii și pentru branduri pe care le apreciezi sincer și pe care le înțelegi cu adevărat ca profesionist. Pe de altă parte, dacă înțelegi și trăiești conectat autentic cu aceste domenii, totul devine mai simplu. În acest moment nu-mi pot imagina că aș putea lucra pe alt tip de proiect și nu cred că mi-ar aduce atâta satisfacție.
Mai mult, am identificat încă de la început că sunt domenii care vor evolua, ceea ce s-a și întâmplat. Putem vedea expansiunea de fashion și beauty retail, creșterea în e-commerce și branduri noi care intră pe piață – și acest trend se va menține susținut. Așadar, avem oportunitatea să facem proiecte spectaculoase în continuare.
Care a fost cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat și ce ai învățat din acea experiență?
Cea mai mare provocare pentru mine a fost să reușesc să aduc alături de mine oameni noi cu care să avem chimie și să creăm o echipă sudată. Pentru mine este foarte important ca la birou să ne simțim bine, să evităm senzația de mediu corporate clasic. Munca în PR înseamnă că fiecare zi e diferită; specificul proiectelor este atât de variat, încât e important să simt că echipa vine la birou de plăcere și sunt entuziasmați de proiectele în care sunt implicați. Am învățat că oamenii nu sunt la fel și încerc să armonizez diferențele – și ceva am făcut bine din moment ce avem oameni care stau de ani de zile în echipă.
Altă provocare cu care mă confrunt zilnic este să mă mențin la curent cu „the zeitgeist”, pentru că în domeniul nostru nu îți permiți să fii outdated.
Dintre toate proiectele la care ai lucrat, există unul care ți-a rămas aproape de suflet – poate prin impactul creativ sau prin conexiunea personală?
O întrebare foarte grea, pentru că m-am atașat de toate brandurile și proiectele pe care le-am creat. Cred că Bucharest Fashion Week este un proiect de o magnitudine enormă, care a reușit să schimbe percepții, să pună România pe harta modei internaționale, iar după două ediții triumfale, ne pregătim pentru a treia în octombrie. Este un proiect extrem de complex, care implică mii de persoane, invitați din mass-media tradițională și digitală locală și internațională, buyeri de reputație globală. Vorbim despre 30 de evenimente care se derulează în patru zile într-un ritm susținut și care, la final, au fost un real succes – și avem încredere că proiectul va crește exponențial de la ediție la ediție. Suntem mândri să fim agenția de PR și comunicare pentru BFW și să avem un impact semnificativ asupra industriei de modă din România.
Ce te motivează cu adevărat, atât în plan profesional, cât și personal, atunci când ritmul devine intens și așteptările sunt ridicate?
Pe plan profesional, mă încarc la finalul fiecărui proiect mai mare, când văd rezultatele sau când văd proiectul implementat, fie că e vorba de un eveniment foarte mare sau o campanie. Mă bucură și mă motivează enorm când clienții ne spun că proiectele noastre au devenit case study la nivel regional și echipele de management regional sau global ne transmit felicitări.
Pe plan personal, mă motivează să știu că lucrăm în echilibru și în armonie, când simt autoresponsabilizarea fiecărui membru al echipei. Asta ne permite să răspundem provocărilor neașteptate într-un ritm intens cu profesionalism. Asta înseamnă un planning foarte bun înaintea proiectelor, care permite și o execuție impecabilă.
Într-o industrie care nu doarme niciodată, cum îți reîncarci bateriile? Ai ritualuri, locuri sau momente care îți redau claritatea și inspirația?
Deși domeniul PR este unul extrem de social și înseamnă poate interacțiunea cu sute de persoane pe săptămână, personal îmi încarc bateriile în cercuri restrânse, discret, cu câțiva prieteni apropiați. Cel mai mult mă încarcă călătoriile, pentru că le tratez ca pe niște escapade din care mă îmbogățesc cu experiențe noi de fiecare dată: de la oameni, cultură, mâncare, muzee, hoteluri, expoziții, spații clasice sau neconvenționale. Îmi place să descopăr locuri noi din întreaga lume și să absorb informație și bucurie. Asta îmi aduce claritate și inspirație. Spre exemplu, în primăvară am decis să particip la Milano Design Week tocmai pentru a mă încărca cu experiențe insolite, expoziții ale unor branduri internaționale și, desigur, cu vibe-ul evenimentului. Am venit extrem de încărcat de inspirație și knowledge pe care vreau să le pun în aplicare.
În domeniul nostru trebuie să fim mereu conectați la tot ce se întâmplă: de la urban, la cultura locală, dar și toate transformările din tendințele internaționale.
George, dacă privești înapoi spre copilărie, ce crezi că știai atunci – despre lume sau despre tine – și ai înțeles cu adevărat abia recent?
Știam încă din copilărie, datorită educației primite, că trebuie să muncesc, să învăț și să demonstrez constant. Știam că lucrurile nu cad din cer și că trebuie să trag tare să obțin ceea ce-mi doresc. Fiecare pas profesional și fiecare experiență trăită contribuie la omul care am devenit azi – am învățat din fiecare lecție și fiecare moment al maturizării mele. Cred că fiecare pas, fiecare proiect, dar și fiecare vacanță mă modelează atât pe plan profesional, cât și personal. Suntem într-o continuă evoluție – sau ar trebui să fim.
A existat vreun moment în viața ta care ți-a schimbat subtil direcția – nu unul dramatic sau zgomotos, ci o clipă tăcută care ți-a redefinit felul în care vezi lumea sau pe tine însuți?
Au fost mai multe momente în care am schimbat direcția și au fost lucruri extrem de frumoase care au urmat. Dacă mă pregăteam în domeniul științelor politice în facultate, visând la o carieră diplomatică, am ajuns să accept un job entry level în advertising în anul III de facultate și, pentru că mi-a plăcut atât de mult domeniul, am decis să construiesc pe această direcție. A fost un shift destul de mare, dar m-am bazat pe instinct și pe ceea ce am simțit atunci. S-a dovedit a fi un drum benefic și care mi s-a potrivit foarte bine.
Pe de altă parte, a mai fost un moment când am făcut o trecere de la publicitate la marketing, când am primit oferta de a deveni director de marketing pentru Help Net. Din nou, a fost un moment definitoriu pentru mine, dar care mi-a adus satisfacții, pentru că am demarat și implementat un rebranding complet de 360 de grade pentru acest brand, care este vizibil și astăzi. Atunci a fost poate unul dintre cele mai dificile și solicitante proiecte pe care le construisem.
Cum ai defini luxul și ce reprezintă acest concept pentru tine?
Pentru mine, luxul înseamnă să îți permiți să faci ceea ce îți dorești, când îți dorești și să trăiești frumos. Poate că lux pentru mine înseamnă să decid într-o vineri seară că îmi doresc să vizitez un oraș nou din Europa și să pot face asta spontan. Sau să am o experiență nouă într-un restaurant bine cotat, sau chiar să ajung într-o parte a lumii pe care nu am vizitat-o până acum.
Trăim într-o lume atât de polarizată, iar definiția luxului a prins atât de multe valențe și nuanțe, încât trebuie să ai discernământ și bun simț. Cred că luxul trebuie armonizat cu valorile personale și prioritățile, nu neapărat estimat financiar.
Ce planuri se întrezăresc la orizont pentru tine și pentru Creative Market Agency?
Îmi doresc să creștem și să evoluăm în continuare și să atragem și mai multe branduri globale iconice alături de care să construim proiecte frumoase. Menținem specializarea noastră și îmi doresc să consolidăm și să mărim echipa pe care o avem. Cred cu tărie că în România avem foarte multe oportunități în continuare și suntem pe o tendință ascendentă în ceea ce privește domeniile de retail fashion și beauty. Vom vedea branduri noi care vin pe piață, creșterea comerțului online și o dezvoltare rapidă. Așadar, îmi doresc să fim pregătiți pentru proiecte din ce în ce mai ample și mai frecvente. Îmi doresc ca agenția noastră să rămână un standard în categorie și să ne autodepășim, într-o competiție perpetuă cu noi înșine.