BFW - Bucarest Fashion Week

Florin Ababe

„Antreprenoriatul este un stil de viață”

Scris de Luxury
Publicat la data de: 29-07-2024

în: Cover

Florin Ababe

Florin Ababe a urmărit performanța în educație și antreprenoriat încă de pe băncile școlii. În timp ce absolvea liceul ca șef de promoție, deja dezvolta primul său business în Eforie, orașul său natal. Două zeci de ani mai târziu, după ce a depășit nenumărate provocări în planul antreprenorial, Florin Ababe a făcut pasul și spre zona executivă, devenind CEO al dezvoltatorului imobiliar ARQA, cu viziunea clară de a livra luxul suprem în zona rezidențială. În viața privată, acesta are o pasiune pentru design interior, pe care o împărtășește cu soția sa, iar călătoriile sunt mereu memorabile pentru el, cât timp este alături de familie, după cum explică într-un interviu exclusiv acordat Luxury Magazine.

Care este povestea ARQA și cât de important este brandul pentru un dezvoltator imobiliar?
Povestea ARQA este rezultatul asocierii dintre mine și familia Niculae, fondatorul companiei Pedro Construct, cu scopul de a dezvolta ansambluri rezidențiale premium cu viziune de atingere a luxului suprem.

Pentru un dezvoltator, brandul este cel mai important deoarece reprezintă o garanție a lucrului bine făcut. Mai mult, perpetuarea în timp a unor ansambluri rezidențiale se poate face mult mai ușor câtă vreme sunt sub umbrela unui brand. Când ai un brand pe care vrei să-l transmiți viitoarelor generații, vei fi mult mai atent la detalii și, atunci, sintagma „merge și așa” nu o poți aplica în cazul unui brand de lux care trebuie să reziste în timp.

ARQA are în dezvoltare un proiect în nordul Bucureștiului, care ar urma să fie finalizat anul acesta. Aveți în plan alte investiții rezidențiale în aceeași zonă?
Proiectul nostru ARQA Jolie Village se află în zona Iancu Nicolae, în proximitatea Grădinii Zoologice. Este o locație pe care o cunosc foarte bine deoarece locuiesc acolo de mai bine de zece ani. Din punctul meu de vedere, este cea mai frumoasă zonă în care să locuiești cu familia, fiind și în apropierea celor mai importante școli. Prin urmare, următoarele proiecte ARQA vor fi dezvoltate în același areal.

Noi avem în plan să finalizăm actualul proiect ARQA Jolie Village până la sfârșitul anului, însă suntem convinși că îl vom livra mai repede, chiar în cursul verii. Deja suntem în etapa de finisaje finale pentru clădire. Totodată, avem în proiectare o nouă dezvoltare rezidențială în aceeași zonă.

Din punctul meu de vedere, premium sau luxury înseamnă și comoditatea transportului copiilor la școli, evitarea timpului petrecut în trafic. Apropierea de Pădurea Băneasa este un alt mare plus, fiind 1.000 de hectare de spațiu verde unde poți efectua și activități sportive. De asemenea, proximitatea față de Parcul Casa Albă și mallul Băneasa ne face să credem că este o locație ideală pentru familie.

Florin Ababe

Care sunt aspectele esențiale pentru un complex rezidențial din categoria premium/luxury?
Cel mai important aspect este locația, care trebuie să fie cât mai apropiată de punctele de interes ale rezidentului. De altfel, numitorul comun pentru clienții noștri și pentru cei care vin la vizionări în proiectul nostru îl reprezintă educația copiilor și școala. Prin urmare, de la acest aspect trebuie să pornească totul.

Pe lângă componenta educațională, este importantă siguranța, fie că vorbim de cea antiincendiu, antiseismică sau antiefracție. Apoi, mediul curat este un alt factor-cheie, în special modul în care aerul proaspăt este adus în locuințe. La ARQA, urmărim să avem o amprentă redusă asupra mediului prin proiectele noastre.

De asemenea, un alt element important îl reprezintă calitatea materialelor. La un proiect premium, materialele trebuie să fie de calitate superioară și cât mai apropiate de sursa de producție. Mă refer la lemn natural, piatră naturală, dar și un grad ridicat de izolație termică pentru eficiență energetică optimă. Trebuie inclusiv un traseu special pentru deșeuri, un sistem de depozitare a bicicletelor, modalități de încărcare a trotinetelor electrice, alături de toate serviciile de care un locatar se poate bucura în interiorul ansamblului. Putem include un serviciu de curățătorie haine sau unul pentru spălat mașina, un serviciu de concierge, opțiuni de spațiu pentru co-working sau un afterschool și un serviciu de transport privat pentru elevi.

Florin Ababe

Cum ați definitivat partea de design la ARQA Jolie Village?
Am încercat să folosim elemente cât mai apropiate de natură, cum ar fi parchetul din stejar apropiat de nuanța naturală, componente din piatră naturală pentru anumite placări și culori neutre care se pot mula pe o varietate de cerințe.

Din studiul pe care l-am realizat reiese că am făcut foarte bine, deoarece mai bine de 90% dintre cei care au cumpărat nu au vrut să schimbe nimic din ce am ales, pornind de la culoarea pereților în nuanță deschisă, până la ceramica din baie.

Noi am venit cu o abordare nouă, în sensul că în dormitoare am ales să punem mochetă de calitate superioară care să ofere confort locatarilor. Aceasta a fost o direcție destul de curajoasă și se pare că este câștigătoare. Considerăm că putem crea un etalon în această piață pentru că până acum nu am avut cu cine să ne comparăm.

Noi ne inspirăm foarte mult din hotelurile de 5 stele, întrucât considerăm că o dezvoltare de lux trebuie să te ducă cât mai mult către traiul într-un asemenea proiect. Vedem că un hotel este amenajat pe gustul majorității și este gândit să placă cât mai multor oameni, cu un confort sporit. De aceea, de fiecare dată când călătoresc, încerc să-mi notez sau să pozez elemente care pot fi folosite în diferite grade și în ansamblurile noastre.

Dorim ca, în timp, viața în ansamblul ARQA să fie similară cu viața într-un hotel de 5 stele permanent. Vorbim de lux, confort, de toate facilitățile pe care le ai într-un hotel în care găsești, la un interval de timp, schimbată lenjeria, un serviciu de room-service, un valet parking și o recepție care să preia corespondența sau invitații. Noi așa vedem mai departe luxul în dezvoltările ARQA.

Florin Ababe

ARQA are ca perspectivă dezvoltarea exclusivă pe segmentul de lux?
Da, aceasta este direcția și pregătim multe surprize în direcția aceasta. Dorim ca următorul ansamblu să încorporeze mult mai multe dintre aceste elemente, precum un restaurant sau două și multe alte lucruri pe care le găsim în zona hotelieră.

Aveți discuții cu arhitecți pentru conceptul următorului ansamblu?
Suntem în discuții strânse cu mai mulți arhitecți, atât din țară, cât și din străinătate. Tindem să alegem unul dintre cei mai cunoscuți arhitecți din țară pentru că el a avut de-a face mai mult cu mentalitatea românilor. În schimb, dacă alegem un arhitect din Italia sau Emiratele Arabe Unite, percepția luxului poate fi diferită. Din acest motiv, încercăm să ne aliniem cu așteptările clienților români privind luxul, astfel încât aceștia să nu mai schimbe ceva.

Bugetul alocat unei dezvoltări rezidențiale de lux pentru amenajări interioare este similar cu costul apartamentului. Dacă cineva investește de regulă 500.000-600.000 de euro într-un apartament, ajunge să mai investească 500.000-600.000 de euro în designul apartamentului respectiv. Încercăm să scutim clientul de acest cost, oferind de la început un produs dedicat lui, fără investiții suplimentare.

Care sunt principiile pe care vă bazați în managementul ARQA?
Principiile sunt destul de simple. Noi ne gândim tot timpul cum ar fi dacă am locui noi în spațiul pe care îl dezvoltăm. Petrecem foarte mult timp pe șantier, absolut toți din echipă. Inclusiv eu sunt prezent perioade îndelungate, în special când trebuie alese materialele pentru finisaje. Acesta este motivul pentru care am ieșit din standard și am avut elemente inovatoare față de alte dezvoltări, pornind de la dispunerea parchetului, la alegerea materialelor și culorilor, la prize, întrerupătoare, holuri și accesuri în ansamblu.

Dacă te pui în locul clientului este cel mai bun mod de a gestiona o dezvoltare imobiliară. Într-un fel sau altul, suntem de vârste similare. Am doi copii care sunt înscriși la școlile din vecinătate și găsim un numitor comun ca locuință în zonă.

Mai mult, plănuiesc să-mi mut familia în următorul proiect ARQA care se va dezvolta în zona de nord.

Florin Ababe

Cum ați intrat în lumea antreprenoriatului și care a fost momentul în care ați identificat potențialul de dezvoltare din sectorul imobiliar?
Intrarea mea în antreprenoriat s-a petrecut în urmă cu mai bine de două decenii. În perioada care a urmat căderii comunismului din România, îmi puneam multe întrebări ca tânăr. Încă din timpul școlii am învățat foarte bine și am considerat că învățatul este un mod prin care îți poți depăși condiția. Însă am realizat că, pentru a-mi îndeplini visurile, m-ar ajuta și partea antreprenorială.

Locuind într-un oraș pe malul mării atunci, în Eforie, am lucrat vara ca ospătar și așa am început să identific niște nevoi în zonele frecventate de turiști prin 1997-1998. În acea perioadă, foarte mulți turiști plăteau cu valută, în special dolari, și noi nu aveam în oraș niciun schimb valutar. Informațiile erau limitate – căutam un curs de schimb prin ziare și așa am realizat că aveai un câștig de 10-15% când cineva îți plătea în dolari. Prin urmare, la 18 ani am fondat primul business: o casă de schimb valutar. Afacerea am lansat-o în anul 2001 și încă este operațională. La acea vreme m-am ocupat singur de autorizarea afacerii la Banca Națională a României (BNR). Am avut nevoie și de o sumă de bani și am avut noroc cu un prieten care m-a împrumutat cu banii necesari pentru autorizare, pe care i-am returnat ulterior.

Practic, am avut un capital de 2.000-3.000 de dolari adunați în doi-trei ani din activitatea de ospătărie. Concomitent, am avut mai multe tentative de business, de la retail cu jucării, legume, fructe, piese auto, haine, inclusiv fast food. Dar businessul principal și de suflet a rămas cel al intermedierilor financiare și schimbului valutar.

Adiacent, având spațiu mai mare în locațiile de schimb valutar, am integrat și casa de amanet și operațiunile de transfer de bani. Acest business a ajuns la peste 40 de locații în anul 2012, după care l-am predat fratelui meu și am continuat să-l gestionăm împreună sub brandul Swiss Gold.

Referitor la diversificarea în sectorul imobiliar, pot spune că împreună cu soția avem o pasiune îndelungată pentru frumos și estetic. Tocmai de aceea am avut un magazin de bijuterii cu diamante și deținem în continuare un magazin cu ceasuri de lux. Pasiunea noastră s-a transmis și în real estate pentru că ne-am decorat singuri casa, ne-am amenajat singuri alte proprietăți pe care le-am tranzacționat și am descoperit o latură estetică a noastră mai profundă.

Având în vedere traseul dumneavoastră profesional, considerați că antreprenoriatul este un stil de viață?
Da, cu siguranță, antreprenoriatul este un stil de viață. Încă de mic, când mergeam în vacanțe prin apropiere, mă întrebam ce afacere se face într-o anumită zonă sau, dacă aș sta acolo, ce aș putea deschide. Fac acest exercițiu chiar și acum, când merg în vacanțe. Deși, prima afacere am inițiat-o încă de pe băncile școlii, am absolvit ca șef de promoție Liceul de Informatică din orașul natal.  De asemenea, în paralel cu activitatea antreprenorială am fost admis printre primii la Facultatea de Electronică și Telecomunicații din cadrul Universității Politehnică, pe care am absolvit-o de asemenea cu succes.

Atunci când finalizezi un proiect impecabil, va fi o garanție că și următorul proiect sub umbrela brandului ARQA va fi cel puțin la fel de bine livrat.

La nivel personal, cum ați descrie stilul de viață luxos?
Un stil de viață luxos, pentru mine, înseamnă în primul rând confortul familiei. Timpul petrecut cu familia trebuie să fie cât mai plăcut și armonios. Locuința este cel mai important factor și trebuie să fie cât mai adaptată nevoilor și gusturilor noastre. Următorul element este legat de educația copiilor și modul în care ei își desfășoară activitatea școlară, iar ulterior putem vorbi și de vacanțe. Pentru mine, aceste elemente definesc o viață pe care o pot considera luxoasă.

În ceea ce privește vacanțele, am ajuns la concluzia că toate destinațiile în care am fost cu copiii ne-au trezit o emoție. De exemplu, cu băiatul meu am fost cu cortul două nopți, în zona Dunării, și pot să consider că a fost o experiență deosebită. Absolut toate vacanțele în care am fost împreună ca familie ne-au
generat emoții unice. Am observat că pentru copii contează mai puțin destinația și hotelul, doar să fie împreună cu părinții.

Cum vă găsiți motivația pentru a depăși provocările inerente gestionării unei companii în dezvoltare pe segmentul imobiliar?
Având experiența antreprenorială de foarte mult timp, pot spune că într-un fel m-am „călit”. De exemplu, prima deziluzie am avut-o chiar de la prima inițiativă antreprenorială. Jumătate din banii pe care îi acumulasem până la vârsta de 18 ani i-am investit la Fondul Național de Investiții (FNI). Atunci mi-am dat seama că trebuie să ai în controlul propriu finanțele și poate de aici a reieșit și atracția către zona imobiliară și siguranța pe care o oferă un astfel de activ.

De-a lungul timpului, am avut de gestionat creșteri de prețuri, variații ale cursului de schimb valutar – cel puțin, la începutul anilor 2000, erau și variații de 10% pe zi. Am depășit și alte probleme de ordin birocratic și legislativ în aproape 24 de ani de antreprenoriat.