W16 Mistral: arta prinde viață cu ultima creație Bugatti

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 14-05-2024

în: WWW

W16 Mistral

Există decapotabile iubite și există „roadstere” adulate. Fără discuție, ne asumăm când scriem că Bugatti W16 Mistral este o mașină venerată în toată lumea de aproape fiecare iubitor de automobile, inginerie, design, tehnică și mecanică. Atât de iubit este acest model și atât de adorată această marcă, încât acest articol nu este o noutate, întrucât mașina a fost dezvăluită pe 19 august 2022. Noutatea este că încep livrările în curând. Succes ai atunci când urmează să produci doar 99 de unități și acestea se vând în avans ca pâinea caldă, costul unei asemenea „panificații mecanice” fiind de 5 milioane de euro. Paradoxal, ca orice produs semnat Bugatti, Mistral deschide, dar în același timp închide capitole.

Standardul care a stat la baza creării acestei minunății este un nivel de dezvoltare al ingineriei auto care depășește hotarele cunoscute, provoacă normele de design existente și stabilește noi recorduri, deschizând un nou capitol în istoria glorioasă și neegalată a decapotabilelor.

Orice ați gândi și socoti, nu faceți greșeala de a considera Mistral o versiune cabriolet a lui Bugatti Chiron. Mistral este o mașină cu totul distinctă, o piatră de hotar și o închidere de capitol pentru producătorul francez: este ultimul automobil care va folosi motorul W16. Pentru pasionații de istorie, acest motor atotputernic a fost lansat în 2005, odată cu apariția Bugatti Veyron. Și iată ce istorie are brandul Bugatti, dacă vorbim numai de ultimele două decenii!

Dar istoria Bugatti este una demnă de a fi numită o adevărată epopee a industriei automobilistice. De peste un secol, Bugatti a oferit pământenilor unele dintre cele mai spectaculoase roadstere produse vreodată, parcă venite dintr-un univers cel puțin paralel. Decapotabilele Bugatti au fost create de la începutul anilor 1920 și până la finalul deceniului următor, în număr redus, dar cu o dedicare totală pentru perfecțiune. Forța creatoare care a făcut posibile aceste realizări a fost însuși Jean Bugatti, care a oferit lumii minunății cu patru roți și două locuri, precum Type 40A, Type 41 Roadster Esders, Type 55 Roadster și, nu în ultimul rând, legendarul și preaiubitul Type 57 Roadster Grand Raid Gangloff.

Perfecțiunea apare atunci când nu există concurență

Manufacturat la sediul din Molsheim (regiunea metropolitană a Strasbourg-ului), W16 Mistral este o adevărată capodoperă, un tur de forță al producătorului francez. Iar manufacturat nu este doar un cuvânt tradus „mot à mot” din engleză. Bugatti nu a mai produs un roadster din 2012, de la Veyron Grand Sport Vitesse, iar Mistral reprezintă ultimul model destinat drumurilor publice care folosește legendarul motor W16 al brandului. Pentru acestea și multe alte motive, W16 Mistral a fost efectiv cufundat în excelența absolută a inginerilor auto, pentru că, sub nicio formă, nu putea fi doar o reinterpretare sau o dezvoltare suplimentară a modelului Chiron. De aceea Mistral este relevant, fascinant și reprezentativ, la orice nivel doriți.

Nivelul de lux și manufactură artizanală este cu adevărat excepțional, cu mult peste orice altă mașină decapotabilă. Pe lângă cei 1.600 de cai-putere oferiți de „ultimul mohican” al mărcii (cel puțin, la nivel declarativ), construcția monococă a fost evident regândită. Structura monococă înseamnă că șasiul nu este separat de caroserie, structura portantă fiind formată din carcasă (deci nu caroserie), fără armături interne, exact ca un ou. În urma reproiectării inginerești și a remodelării, monocoque-ul rezultat s-a materializat într-o siluetă rotunjită, care respectă însă în totalitate și cu strictețe regulile clare privind protecția împotriva accidentelor. A se nota, totuși, că provocarea aceasta a fost cu atât mai mare, cu cât totul a fost proiectat practic pentru o mașină care nu deține acoperiș deasupra capetelor celor doi ocupanți.

W16 Mistral

Lux fără compromisuri în interior, la 420 de kilometri pe oră

„Familia modelelor Chiron nu a fost gândită să aibă un model de tip roadster în rândurile sale. De aceea a trebuit să luăm totul de la început când am hotărât să realizăm W16 Mistral, un omagiu desăvârșit adus istoriei noastre bogate la capitolul roadsterelor și motorului nostru legendar, W16. Un model Chiron fără acoperiș poate ar reprezenta o mașină extraordinară pentru mulți alții, dar nu ar întruni standardele lipsite de compromis la care Bugatti aderă total. Nu contează ce tip de mașină hiper-sport este – un model Bugatti trebuie să fie incomparabil cu orice altceva din industria automobilistică”, a declarat Emilio Scervo, CTO al Bugatti Rimac.

Ca rezultat, a trebuit să fie livrată o matrice perfectă de atribute de inginerie impecabile, care să îmbine performanța, confortul, siguranța, dinamica, manipularea și conducerea, totul având calificativul excelenței pentru dezvoltarea mașinii. Emilio continuă: „Una dintre provocările principale a fost să atingem obiectivul de a crea un roadster cu o viteză maximă de 420 de kilometri pe oră și să combinăm această calitate definitorie a performanței cu o experiență în cabină care să fie luxoasă, rafinată și asigurată”.

Acest obiectiv a necesitat practicarea atentă a mantrei „Forma urmează performanța” a celor de la Bugatti, cu fiecare componentă proiectată nu doar pentru a stabili noi standarde de frumusețe, ci și pentru a juca un rol în atingerea unor niveluri complet noi de performanță. Cheia a fost realizarea unei arhitecturi cât mai rigide, dar și cât mai ușoare posibil, astfel încât dinamica de conducere a mașinii să fie similară cu cea a modelului Chiron.

Rămânând fidel rădăcinilor sale de roadster, W16 Mistral este o mașină hiper-sport dinamică, agilă și receptivă, ceea ce înseamnă că echipa de dezvoltare a folosit materiale compozite ultraperformante și structuri complexe pentru a minimiza masa, în timp ce rigiditatea șasiului a crescut. Această abordare a fost adoptată și pentru ușile lui W16 Mistral, care au fost un punct extrem de important în timpul dezvoltării, prezentând o aranjare arhitecturală inovatoare, care le permite să absoarbă o cantitate excepțională de energie în cazul unui impact lateral, menținând astfel siguranța șoferului și a pasagerului.

Siguranța înainte de toate

Datorită noului design exterior al roadster-ului, a trebuit să fie creat un sistem de admisie avansat și cu totul nou, special pentru W16 Mistral. În același timp, prizele de aer cu inducție, aflate în spatele tetierelor, au fost și ele proiectate și dezvoltate având în vedere teste stricte, dar extrem de importante, de siguranță în caz de răsturnare. Fiecare „priză” este realizată dintr-o structură de fibră de carbon personalizată, care poate susține întreaga greutate a mașinii în caz de răsturnare.

Această configurație nouă de admisie îmbogățește, de asemenea, experiența W16 a șoferului, subliniind „simfonia” care se aude din legendara grupă motopropulsoare de 8 litri. Martorii declară că este o senzație auditivă de neegalat în lumea auto.

W16 Mistral

Elefantul dansator revine cu stil

Cu toate acestea, peisajul sonor în interiorul lui W16 Mistral nu se limitează doar la prezența viscerală a motorului W16; este însoțit de un sistem audio de înaltă calitate special dezvoltat pentru acest roadster, ceea ce face ascultarea muzicii o plăcere pentru simțuri – chiar și atunci când W16 Mistral se angajează într-o aventură la viteze înalte, reflectând vântul puternic după care este numit supercar-ul descoperit marca Bugatti.

În interiorul mașinii, pielea împletită în detaliu este folosită pe panourile ușilor cu design nou, care au fost testate meticulos și produse conform celor mai ridicate standarde de calitate Bugatti. Ca un omagiu adus predecesorilor iluștri ai lui W16 Mistral, schimbătorul de viteze – prelucrat dintr-un bloc solid de aluminiu – face trimitere la celebra sculptură a lui Rembrandt Bugatti, „Dancing Elephant”. Iterații ale acestei sculpturi au înfrumusețat capota legendarului Type 41 Royale, cel mai luxos Bugatti creat vreodată. Este o conexiune potrivită cu capodopera modernă a producătorului, una care continuă în mod onorabil tradiția îndelungată a mărcii de roadstere incredibile, admirate și respectate de decenii.

Există și o bilă neagră, totuși, în sensul că livrările trebuiau să înceapă la sfârșitul anului 2022. Oare cum e să aștepți doi ani după ce ai plătit 5 milioane de euro pentru o mașină? Îi invităm și rugăm pe potențialii proprietari de Bugatti W16 Mistral din România sau din lume să ne dezvăluie experiența lor și să ne faciliteze un test drive, dar pe autostradă în Germania, bitte! Merci beaucoup anticipat!