Overair prezintă un nou avion cu decolare verticală

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 27-05-2024

în: Aviație

Overair

După ce în urmă cu câțiva ani a promovat modelul unui avion cu decolare verticală inspirat din aplicațiile militare, compania americană Overair revine în forță și ne propune un nou avion, destinat în primul rând serviciilor de taxi aerian. Overair a finalizat construcția unui eVTOL pentru cinci pasageri, denumit Butterfly, care va începe testele de zbor în perioada imediat următoare.

În curând va exista un nou „fluture” care va zbura deasupra Californiei de Sud. Overair a anunțat în decembrie 2023 finalizarea prototipului său de taxi aerian electric la scară largă, pe numele său Butterfly. Firma din Santa Ana se așteaptă să înceapă testele de zbor undeva în cursul lunii martie, când vremea nu va mai fi atât de capricioasă ca în sezonul rece.

Constructorul american se alătură altor competitori eVTOL din California, Joby și Archer, precum și unor firme europene ca Volocopter, Lilium și Vertical Aerospace, în testarea taxiurilor electrice aeriene. Unii dintre acești producători se așteaptă să obțină certificarea FAA până în 2025, operațiunile comerciale începând la scurt timp după aceea.

Conform publicației Orange County Business Journal, CEO-ul Overair, Ben Tigner, preconizează să obțină certificarea FAA în 2027. „La scurt timp după acel moment, ar trebui să putem începe operațiunile comerciale”, a declarat acesta pentru publicația în cauză.

Overair

Butterfly încorporează în design patru rotoare lungi de șase metri, de aproximativ două ori mai mari decât alte modele eVTOL. Overair declară că tehnologiile Optimum Speed ​​Tilt Rotor (OSTR) și Individual Blade Control (IBC) diferențiază aeronavele sale electrice de concurență. OSTR variază rotațiile elicei pe minut pentru a crește eficiența în fazele de zbor vertical, de tranziție și spre direcția înainte. De asemenea, poate reduce cererea de energie în timpul fazei de „hover” – partea cea mai consumatoare de energie a unui zbor eVTOL – cu 60%. În același timp, IBC reduce vibrațiile și sarcinile elicei, rezultând un zbor mai lin și mai silențios, potrivit companiei.

„Împreună, aceste tehnologii oferă un sistem de propulsie eficient, silențios și fiabil în aproape orice condiții meteorologice, temperatură sau altitudine”, se arată într-un comunicat al companiei. Tigner a fondat Overair în anul 2020 împreună cu pionierul dronei Predator, Abraham „Abe” Karem, care rămâne strâns implicat în proiectul Butterfly.

Butterfly va avea spațiu pentru un pilot, cinci pasageri și bagajele acestora. Aeronava cu zero emisii promite o autonomie de 160 de kilometri (100 de mile), o viteză maximă de 312 kilometri pe oră (200 de mile pe oră) și, teoretic, va fi cel mai silențios eVTOL de pe piață. Compania a proiectat această aeronavă în așa fel încât să nu cedeze total în cazul căderii unui singur motor, cu capacitatea de a pluti pe două dintre cele patru elice ale sale în caz de probleme.

Overair

După testarea inițială în Santa Ana, prototipul se va muta la centrul de zbor Overair din Victorville, California, pentru a fi testat în diferite condiții de zbor și vreme, precum și pentru a-și valida ținta de zgomot de 55 de decibeli – echivalentul unei conversații normale între două persoane. Butterfly poate fi configurat pentru diferite piețe, inclusiv aplicații de pasageri, medicale, de marfă și, bineînțeles, militare.

Compania Overair a semnat acorduri de dezvoltare cu autoritățile din Arlington, Texas, și Dallas-Fort Worth pentru a experimenta transportul eVTOL de pe respectivele aeroporturi. În plus, a preluat recent comenzi pentru 20 de aeronave destinate poliției și serviciilor de taxi aerian din Coreea de Sud. Potrivit publicației Business Journal, producătorul chiar a beneficiat recent de o investiție de 145 de milioane de dolari din partea unui susținător sud-coreean. Este cazul să faceți o ofertă dacă aveți în plan să deschideți o companie de taxiuri… aeriene.

Energy Expo 10-13 octombrie