Un avion din colecția lui Elvis Presley a stat în deșert timp de 40 de ani

Scris de Alexandra Popescu
Publicat la data de: 05-04-2023

în: WWW

Elvis Presley

Elvis Presley este recunoscut de Guinness World Records ca fiind cel mai bine vândut artist solo din toate timpurile. Cu un miliard de vânzări în întreaga lume, Regele Rock ‘n’ Roll-ului nu a fost încă detronat de niciun prinț sau rege al pop-ului și nici de vreun conte, baron sau împărat al rock-ului modern. La fel ca majoritatea superstarurilor vechi sau noi, lui Presley i-a plăcut să călătorească cu stil, ceea ce a însemnat să zboare cu propria sa flotă de avioane private, formată dintr-un Convair 880 și două aparate Lockheed JetStar.

Elvis Presley și-a achiziționat primul avion personal, un Convair 880 (un concurent al aeronavelor cu corp îngust precum Boeing 707 și Douglas DC-8), de la Delta Air Lines, pentru 250.000 de dolari (aproximativ 1,2 milioane de dolari astăzi), în aprilie 1975. Avionul se afla în activitate din 1960.

Supranumit „Lisa Marie” după singura fiică a cântărețului, Lisa Marie Presley, care a decedat de curând, avionul, configurat ca un model comercial standard, a suferit o renovare radicală. Modificările l-au costat pe superstar în jur de 800.000 de dolari, potrivit Graceland Blog, și au necesitat în jur de șase luni pentru a fi finalizate.

Deși elegantă și modernă la interior, aeronava Lisa Marie era mai puțin ostentativă din exterior. Avionul era vopsit în alb și prezenta o dungă albastru cu roșu care traversa tot fuzelajul. Coada avionului a fost decorată în culorile drapelului SUA, incluzând un logo special Elvis Presley, cu acronimul TCB, de la „Taking Care of Business” – o expresie folosită frecvent de star, cu referire la cariera sa. Fiecare zbor a costat în jur de 404.000 de dolari, cu toate taxele incluse!

Elvis Presley

După moartea lui Presley în 1977, avionul a fost blocat la sol timp de câțiva ani. În 1984, aeronava a fost predată către OKC Partnership din Memphis, care a încheiat un acord cu Elvis Presley Enterprises pentru a i se permite să expună public avionul la Graceland în schimbul unui procent din vânzările de bilete.

Cu toate acestea, în 2014, Elvis Presley Enterprises a cerut OKC Partnership să schimbe acordul și să scoată avionul din circuitul turistic pentru a fi restaurat. În 2018, aeronava Lisa Marie a suferit o revopsire, fiind returnată ulterior pentru expunere permanentă la Graceland. Avionul a devenit una dintre cele mai vizitate atracții turistice din SUA.

Ce s-a întâmplat cu ultimul avion al lui Elvis Presley?

Flota privată a lui Presley a inclus, de asemenea, un model Lockheed JetStar. Construit în 1962, Lockheed JetStar L-1329, înregistrat ca N440RM, a fost al treilea și ultimul avion cu reacție cumpărat de artist. A fost achiziționat în 1976, cu un an înainte de moartea cântărețului, și a fost cel mai puțin utilizat dintre toate avioanele sale. În ceea ce privește designul cabinei, modelul și-a depășit predecesorii. Avea lambriuri din lemn, mochetă, canapele și scaune din catifea roz și a fost vopsit într-un roșu aprins.

Elvis Presley

Licitații fără cântec

Lockheed 1329 JetStar s-a vândut de curând, în cadrul unei licitații, cu 260.000 de dolari, un preț considerat mai degrabă modest, dar care reflectă starea actuală a aeronavei. Modelul din 1962 a devenit cap de afiș la licitația de mașini de colecție Mecum Kissimmee din Florida, de pe data de 8 ianuarie, ziua care ar fi marcat cea de-a 88-a aniversare a Regelui. La eveniment și-a făcut apariția și fosta soție a lui Elvis, Priscilla Presley, asistând la ceea ce s-a dovedit a fi o licitație categoric slabă. „Elvis iubea avioanele și acesta a fost unul dintre ele. Aceasta este prima mea licitație și sunt încântată să fiu aici. Astăzi, Elvis ar fi împlinit 88 de ani”, a spus actrița cu ocazia evenimentului.

Licitația a pornit de la 100.000 de dolari, a sărit apoi la 150.000 de dolari, dar s-a stabilizat la 200.000 de dolari. Doar după multe insistențe a urcat la 240.000 de dolari, unde a stagnat preț de câteva minute. În cele din urmă, un cumpărător a oferit, prin telefon, 260.000 de dolari, competiția s-a oprit și ciocanul a căzut.

Nu a ajutat nici faptul că avionul cu o vechime de 61 de ani nu a fost expus la Kissimmee pentru vizionare. În prezent, el este parcat în deșert, strângând praf la Roswell International Air Center din New Mexico, unde stă afară de aproape 40 de ani. Oferta câștigătoare, de 260.000 de dolari – practic, 286.000 de dolari incluzând taxele –, este probabil o dezamăgire pentru vânzător, omul de afaceri Jim Gagliardi, din Madera, California. Gagliardi, în vârstă de 82 de ani, a cumpărat avionul la o licitație din 2017 pentru 430.000 de dolari, adică 498.000 de dolari după comisioane și taxe.

O provocare pentru noul cumpărător anonim va fi logistica. Cele patru motoare ale lui Lockheed și cea mai mare parte a instrumentelor din carlingă au fost înlăturate cu ani în urmă, așa că avionul nu mai are cum să zboare nicăieri. Pentru a-l transporta, va fi nevoie de multă muncă, dezasamblare și investiții. Dar, după cum a spus adjudecătorul Mecum asistenței înainte de a începe licitația, „aceasta este o oportunitate incredibilă de a restaura un exponat Elvis de care lumea să se poată bucura”.

Potrivit publicației americane Robb Report, Elvis a cumpărat această aeronavă JetStar roșu cu argintiu în 1976, cu un an înainte de moartea sa, pentru 840.000 de dolari (echivalentul a circa 4,4 milioane de dolari astăzi). Având capacitatea de a găzdui nouă pasageri și trei membri ai echipajului, avionul avea o viteză maximă de 909 kilometri pe oră (565 de mile pe oră) și o autonomie de 4.020 de kilometri (sau 2.500 de mile). În ciuda exteriorului albit de soare, interiorul pare să fie într-o formă excelentă. În stilul lui Elvis, abundă în tapițerie de catifea roșie, mochetă roșie și feronerie cu finisaj auriu.

Și dacă vi se pare că prețul de vânzare de 260.000 de dolari este un chilipir, nu mai departe de noiembrie anul trecut, Mecum a vândut coupe-ul sport Stutz Blackhawk din 1971 al lui Elvis, pe care acesta îl dăruise medicului său, pentru 297.000 de dolari. Cu vreo 37.000 de dolari mai puțin pentru avionul lui Elvis… pare o afacere bună. Apropo, ce mai face oare elicopterul lui Nicolae Ceaușescu?…

Elvis Presley