E o rachetă? E o dronă? E un avion? E o mașină!

Scris de Alexandra Popescu
Publicat la data de: 15-03-2023

în: WWW

mașini zburătoare

Viitorul este deja aici, cu mașini zburătoare intrate în legalitate

Exact, traficul va ajunge în curând în aer datorită mașinilor zburătoare ca în filmul „Al Cincilea Element”. Când eram mici, credeam că în anii 2000 vom zbura deja în cosmos și vom avea o viață precum The Jeffersons. Poate că nu am experimentat chiar Odiseea Spațială în timpul vieții noastre, dar sperăm măcar să ajungem să conducem mașina la înălțime și să nu mai stăm atât în traficul terestru…

Mașinile zburătoare vin, în sfârșit, deasupra noastră. Iată în continuare câteva exemple, care vor ajunge în curând pe cer. Nume precum Alef, PAL-V International și Klein Vision au dezvăluit modele pe care le veți putea deține – pe bune, de data aceasta.

Sectorul mașinilor zburătoare a fost prins într-un soi de blocaj între promisiuni nerealiste și o realitate comercializabilă, de zeci de ani. Dar industria s-ar putea să se apropie de un punct de cotitură, cu patru exponenți gata să lanseze conceptul în producție – și ca să fie totul clar, nu vorbim despre avioane eVTOL, ci despre mașini cu aripi sau rotoare, care să poată circula legal pe drumurile publice.

Spre deosebire de modelele eVTOL, mașinile zburătoare chiar se încadrează în structurile de reglementare existente. Potrivit dr. Kyriakos Kourousis, director în cadrul programului de navigabilitate al Universității din Limerick și membru al Societății Aeronautice Regale, „piața ar putea fi mai mare decât cea corespunzătoare aeronavelor ultraușoare/uşoare și de aviație generală”.

mașini zburătoare

Dintre cele patru modele pregătite pentru piață, două vor fi vândute inițial drept kituri, ceea ce necesită un proces de aprobare mai puțin sinuos. Liberty Sport, în valoare de 300.000 de dolari, de la compania olandeză PAL-V International, se află în teste pentru a obține aprobarea Agenției Europene pentru Siguranța Aviației ca mașină de zbor la cheie (proces care va dura cel puțin 18 luni) și va necesita o licență de girocopter pentru pilotare. Cu primele livrări planificate pentru 2024, vehiculele cu trei roți vor dispune de motoare Rotax twin de 100 CP – dintre care doar unul va fi utilizat în timpul operațiunilor rutiere –, care le vor permite să opereze deasupra orașelor în care aeronavele cu un singur motor sunt interzise.

Pe stradă, modelul AirCar de la Klein Vision seamănă cu un hypercar italian futurist (și va fi construit conform standardelor europene M1 pentru vehicule de pasageri cu volum redus), însă la atingerea unui buton, coada se extinde și aripile se desfac dintr-un compartiment ascuns. După ce prototipul cu patru roți a obținut aprobarea autorităților de reglementare slovace ca avion experimental, producătorul a început să lucreze la o a doua iterație, acum cu un motor de aviație de 280 CP produs de Adept Airmotive, o companie cu sediul în Africa de Sud. Pentru a o pilota, va fi necesară o licență de pilot, de bază, iar aeronava, cu o viteză de croazieră de 299 km/h (186 mph), va avea un preț ce va rivaliza cu cel al modelelor cu patru locuri din aviația generală, precum Cessna 172 și Cirrus SR22. Următorul pas al celor de la Klein Vision va fi dezvoltarea unui model complet, certificat conform reglementărilor europene CS-23 privind aeronavele ușoare, un model care, potrivit reprezentanților companiei, va necesita cel puțin doi ani pentru a ajunge pe piață.

mașini zburătoare

Hybrid? Poate Skybrid!

Samson Sky, din Oregon, se așteaptă să înceapă livrările mașinii sale zburătoare Switchblade în 2024, după 14 ani de dezvoltare. Vehiculul cu trei roți oferă ceea ce fondatorul Sam Bousfield numește ca fiind un sistem Skybrid – un motor pe gaz care generează putere pentru un motor electric ce antrenează propulsia și pentru un alt motor (sau eventual două) pentru roți. Cu prețuri pornind de la aproximativ 170.000 de dolari, Switchblade va fi vândut drept kit în categoria „experimental/homebuilt” a Administrației Federale a Aviației, dar este proiectat și testat pentru a îndeplini standardele mai riguroase de certificare pentru avioane mici. Bousfield susține că există deja peste 2.100 de comenzi, din 53 de țări.

Andy Wall, directorul de vânzări al PAL-V, afirmă că Liberty „poate opera independent de infrastructura aeroportuară” și că producția sa anuală ar putea crește până la 10.000 de unități – ceea ce sugerează că, atunci când industria își va lua cu adevărat avânt, aceste vehicule vor deveni ceva accesibil pentru aproape oricine: mașini care se transformă în avioane și o iau spre cer oriunde, oricând. Totuși, cel mai probabil, proprietarii își vor ține mașinile acasă în garaj și vor conduce spre cel mai apropiat aerodrom dedicat pentru decolare. Și, în plus, nu toată lumea este convinsă că mașina zburătoare se va apropia măcar de aceste niveluri ubicue de adopție.

„Sunt prea multe compromisuri”, spune Richard Aboulafia, managing director al companiei de consultanță AeroDynamic Advisory, cu sediul în Washington, D.C., referindu-se la factorul de formă al mașinii zburătoare. „Aceasta este o nișă – și una mică, pe deasupra.” Lucru respins ferm de către Bousfield de la Samson Sky, care declară: „Nu văd asta ca pe o nișă. Acesta este viitorul”.

mașini zburătoare

Faceți cunoștință cu Model A, prima mașină zburătoare care chiar se conduce ca o mașină și zboară ca un elicopter

Modelul electric A al celor de la Alef, cu un preț de circa 300.000 de dolari, va fi singura mașină zburătoare certificată rutier care poate face decolări și aterizări verticale la fel ca modelele eVTOL electrice, printre care Joby S4, Lilium Jet și Vertical Aerospace VX4.

Alef, o companie cu sediul în Santa Clara, California, și-a prezentat recent inovatorul Model A pentru doi pasageri, spunând că va fi în „pre-vânzare” pentru un depozit de 1.500 de dolari în primul trimestru al anului viitor. Producătorul susține că primele livrări vor avea loc în al patrulea trimestru din 2025.

Dincolo de aspectul său retro-futurist (datorat lui Hirash Razaghi, care a proiectat modele Jaguar și Bugatti), Model A se diferențiază de alte mașini zburătoare care intră pe piață grație capacității sale de a decola și ateriza pe verticală, iar apoi de a rula pe șosea. Un videoclip al companiei arată cum Model A se apropie de un obstacol în trafic, intră în modul Lift, surpasează obstacolul, aterizează înapoi pe autostradă și pleacă mai departe, în timp ce celelalte mașini rămân blocate. Rămâne de văzut dacă această manevră va fi legală sau nu… În orice caz, acest gen de „pivotare” aeriană reprezintă, cu siguranță, fantezia oricărui șofer nevoit să se confrunte cu un trafic aglomerat.

Echipa executivă a Alef include veterani în domeniul ingineriei și dezvoltării, între care un investitor principal care a fost un susținător timpuriu al Tesla, un fost director de la Ford Aerospace, dar și starul NBA Luis Scola. Compania mărturisește că a testat un prototip în mărime naturală încă din 2019.

CEO-ul Alef, Jim Dukhovny, a declarat, pentru publicația Robb Report, că Model A a fost conceput pentru o navetă scurtă: „Majoritatea navetiștilor călătoresc de obicei mai puțin de 30 de mile (48 de kilometri – n.red.), în medie. L-am proiectat pentru a fi cel mai rapid și mai convenabil mijloc de transport creat vreodată, atât pentru mediul rural, cât și pentru cel urban”. Potrivit executivului, faptul că aripile sunt integrate în carcasa din fibră de carbon, în loc să fie retractabile, înseamnă că proprietarul nu va trebui să decoleze și să aterizeze pe aeroport. „Asta poate elimina 50% din timpul de călătorie”, explică Dukhovny.

mașini zburătoare

În timp ce modul sol evocă o caroserie stilizată, în designul șasiului din fibră de carbon rezidă de fapt inovația. Cele două scaune – sau carlinga – sunt articulate astfel încât să se încline la 90 de grade înainte, pe măsură ce Model A trece în modul avion. De la sol, pare că aeronava zboară pe o parte, cu roțile îndreptate spre înapoi. Dar carcasa este, practic, din fibră de carbon perforată, astfel încât aerul circulă prin ea, iar structura aripii din interior este similară unui biplan cu două aripi. „Biplanul este considerat un design de avion foarte stabil”, punctează CEO-ul Alef.

Model A este prevăzut cu opt motoare încorporate în cele patru roți și va dispune de un sistem de detectare și evitare a obstacolelor, dar și de o parașută pentru situații de urgență. Autonomia estimată este de 322 de kilometri (200 de mile) pe drum și 177 de kilometri (110 mile) în aer. Compania a precizat că viteza maximă inițială de 56 km/h (35 mph) va respecta reglementările pentru vehicule electrice cu viteză redusă. Dukhovny susține că vitezele vor crește pe măsură ce noi modele ale mașinilor sale zburătoare avansează în procesul de certificare.

Până în 2030, Alef preconizează că va construi un Model Z, care va avea un preț cât se poate de rezonabil – 35.000 de dolari (cu vreo 11.000 de dolari mai puțin decât un Tesla Model 3 din 2023) – și o autonomie de aproximativ 644 de kilometri (400 de mile) pe șosea și 322 de kilometri (200 de mile) în aer. Și care va putea face ceea ce Tesla nu va reuși niciodată: să se avânte deasupra traficului. Decizie grea vizavi de următoarea dumneavoastră mașină, știm…