Andra Olaru: „Moda este despre libertate, deși noi vorbim mai mereu despre o dictatură a tendințelor”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 25-03-2022

în: Fashion

lux ALMAZ - Andra Olaru

Designer vestimentar, dar și fondatoarea brandului de lux ALMAZ, Andra Olaru ne încântă privirile cu piesele vestimentare dedicate femeilor curajoase, încrezătoare în forțele proprii. Cu o viziune modernă și contemporană care a dus brandul pe culmile succesului, Andra ne-a invitat în universul ei plin de strălucire și ne-a povestit despre provocările din viața de designer, dar și despre primii pași în această industrie fabuloasă.

Andra Olaru
Andra Olaru

În momentul în care ai început să frecventezi cursurile de istorie a modei și design, erai studentă la Drept. Ce te-a determinat să faci această trecere?
Fiecare dintre noi trece prin diferite etape în procesul de maturizare. Mai devreme sau mai târziu, în funcție de așteptările pe care le avem de la noi înșine, ne dăm seama care este cu adevărat vocația noastră. Cred că este foarte important să interiorizezi acest proces și să acționezi în consecință. Pur și simplu nu eram „croită” pentru Facultatea de Drept. Moda era de fapt pasiunea mea declarată, iar alegerea acestui domeniu nu am perceput-o ca o formă de „retrogradare”. Am perceput-o ca pe o datorie, o formă de împlinire, de sinceritate.

Ai absolvit cursurile Institutului Marangoni în Milano, una dintre cele mai prestigioase școli de modă din lume. Ce a reprezentat această experiență pentru tine?
Milano, alături de Paris și Londra reprezintă tot ce e mai valoros, mai actual și dinamic din acest domeniu. Cursurile pe care le-am urmat la Institutul Marangoni au însemnat, înainte de toate, un fundament. O bază de plecare importantă unde informațiile esențiale s-au împletit cu experiențele esențiale. În fond, nu cred că există o școală care să „livreze” designeri perfecți. Până la urmă, acest proces de descoperire este un drum intim, personal și ține de foarte multe criterii, experiențe, întâmplări. Totuși, cursurile acestea sunt foarte importante pentru că te ajută să te descoperi, să vezi ceea ce ești tu cu adevărat.

Crezi că este important pentru un designer la început de drum să urmeze cursurile unei școli de elită?
Este foarte important, dar nu obligatoriu. Tom Ford, Raf Simons, designeri care au modelat moda recentă nu au urmat cursuri de design vestimentar. Totuși, pentru un tânăr aflat la început de drum, formarea profesională, dar și formarea intelectuală este foarte, dar foarte importantă. Nu poți fi fashion designer dacă nu deții o deschidere intelectuală de anvergură. Un fashion designer trebuie să cunoască diferite aspecte ale vieții sociale, culturale, politice. Educația (sistematică) pe care o poți obține în școlile de elită este ceva cu care nu te mai întâlnești mai apoi. De aceea este foarte importantă această etapă pentru modelarea artistică și intelectuală.

Ai locuit în Milano în perioada cursurilor. Ce impact a avut această perioadă asupra stilului tău, dar și a viziunii tale asupra modei?
La Milano, înainte de toate, poți construi o rețea de relații. Și acest proces face parte din parcursul educațional. Din dezvoltarea unei anumite forme de inteligență relațională se pot naște proiecte interesante. Milano, ca orice mare oraș, poate să te modeleze într-un fel aparte dacă ai deschiderea necesară. Noi, trebuie să recunoaștem, venim dintr-o zonă periferică a modei. Milano te invită să te descoperi, să găsești mereu noi surse de inspirație, să devii flexibil la idei noi și să abandonezi clișeele în care cu toții, din instinct de conservare, suntem prizonieri. 

Ce te-a determinat să te întorci în țară?
Milano este fascinant, dar în București există încă posibilitatea de a construi lucruri. Trebuie să fim sinceri și să acceptăm că este foarte greu să străpungi o piață ca cea din Milano. Nu zic că este imposibil. Însă un start-up în acest domeniu este mai ușor de realizat la București decât în Milano. M-am întors pentru că am simțit că aici îmi pot găsi un sens, iar brandul meu, ALMAZ, să devină un jucător serios pe piața locală. 

Cum a luat viață ALMAZ și care este filosofia brandului?
ALMAZ s-a născut firesc, în urma parcursului educațional de la Milano și mai ales din dorința de a transmite un mesaj personal legat de modă. Oricine termină cursurile unui astfel de institut visează să-și construiască propriul brand. Deși poate părea ceva excepțional, trebuie să spun că lucrurile au început firesc. Mi-am dorit încă de la început să construiesc un brand puternic, cu o personalitate bine definită, unde materialele și finisajele de calitate să răspundă unei imagini competitive pentru o piață occidentală. Așa am descoperit că juxtapunerile de materiale (dantelă și tricot, mătase și jeans etc.), deconstrucțiile pot crea un limbaj nou unde imaginea decadentă a burgheziei poate migra către o eleganță de tip street style.

Andra Olaru

Te numeri printre designerii români care au reușit să depășească granițele țării și se bucură de un succes internațional. Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat în acest parcurs?
Succesul (internațional) ține foarte mult de context, de relațiile pe care reușești să le construiești, dar mai ales de calitatea produsului pe care îl livrezi pe piață. Provocările au fost și sunt încă numeroase. Poți cuceri piața cu un sezon, dar poți descoperi că anumite colecții nu sunt chiar cele mai potrivite pentru o piață suprasaturată de produse extrem de competitive. Creațiile ALMAZ s-au putut găsi în peste 30 de magazine-concept din lume. Una dintre cele mai puternice provocări este să menții o relație profesională cu buyerii acestor magazine. Este un domeniu foarte volatil, foarte mobil, unde interesele sunt extrem de puternice. De aceea, dacă îți dorești ca brandul tău să fie prezent în aceste magazine, este foarte important să menții o relație profesionistă cu acestea. Totuși, provocarea principală rămâne realizarea unui produs impecabil și care să reflecte sensibilitatea și dorințele, poate încă nearticulate, ale consumatorului final.

De unde te inspiri pentru realizarea colecțiilor?
Inspirația este o valoare supraestimată în designul contemporan. Totul poate fi o sursă de inspirație dacă știi să recunoști forme noi de expresie. Călătoriile, muzica și filmele rămân sursele clasice de inspirație. 

lux ALMAZ

Care este designerul care te-a influențat cel mai mult în carieră, dar și în alegerea stilului propriu?
Prada.

Creațiile tale sunt dedicate femeilor curajoase, încrezătoare în forțele proprii. Ce consideri că este mai important: să fii în pas cu moda sau să rămâi fidelă propriului stil, chiar dacă acesta nu este în tendințe?
Îmi este permis să încep răspunsul cu o întrebare retorică? Ce înseamnă să fii în pas cu moda? Nimeni nu poate fi în pas cu Moda, pentru că moda azi este suficient de inteligentă și democratică încât oricine, cu stilul propriu, să își poată găsi locul în ea. Moda este doar o invitație spre a ne revigora viețile cu forme proaspete de expresie. Nimeni nu ar mai trebui să fie judecat pentru modul în care se îmbracă. Orice formă de expresie poate și trebuie să fie tolerată. Moda, să nu uităm, este un manifest către libertate și autonomie. Individualismul este o valoare pe care moda o slujește. Nu sesizăm aici un paradox? Moda este despre libertate, deși noi vorbim mai mereu despre o dictatură a tendințelor.

Din cauza pandemiei, industria modei a avut de suferit, iar comportamentul cumpărătorului s-a schimbat. De asemenea, am observat o schimbare în ceea ce privește noile colecții la nivel mondial – de la modelele avangardiste s-a revenit la modelele clasice, timeless. Există o revenire la eleganța clasică pe termen lung sau este vorba doar despre un sezon?
Comportamentul cumpărătorului este, ca și moda, într-o perpetuă evoluție. Pandemia, din punctul meu de vedere, nu a estompat gustul cumpărătorului pentru design, ci doar a pus capăt unui curent de care nu se mai putea scăpa: street style-ul. Apetitul consumatorului s-a modificat, și acum, mai ales după ce am traversat acest moment de depresie colectivă, totul pare să „sclipească” din nou. Dar se spune că nou este ce s-a uitat deja. Dacă ne uităm mai profund în istorie, vom vedea că și după episodul de gripă spaniolă din 1918-1919 au urmat celebrii ani ‘20, cunoscuți printr-o explozie de strălucire din toate punctele de vedere. Îndrăznesc să cred, privind la ciclicitatea istoriei, că vom trece din nou prin această explozie de efervescență.

Giorgio Armani a declarat că trendurile își vor pierde importanța în viitor. Ce părere ai despre acest lucru?
Trendurile deja și-au pierdut relevanța, iar la acest lucru au contribuit foarte mult rețelele de socializare. Trendurile au fost inventate în special de revistele de specialitate care trebuiau să umple cu ceva paginile lor. Trendurile au fost o ultimă găselniță a „elitei nobiliare”, care considera că doar ele au acces la moda înaltă. Moda recentă este sub asaltul mișcărilor de stânga, iar ele au reușit să distrugă blazonul tendințelor. Dar acest lucru, trebuie să o spunem, este un lucru bun.

Cât de importantă este industria modei în viața noastră și cum ne influențează aceasta?
Moda este foarte importantă și într-un sens bun, dar și într-un sens rău. Se știe că moda ne face viața mai frumoasă prin produsele ei finite, dar poluează enorm prin deșeurile produse. Este a doua cea mai poluantă industrie, după cea petrolieră. Acest fapt vine să sublinieze ideile mișcărilor de mediu care devin din ce în ce mai vocale. 

Cât de importante sunt accesoriile în realizarea unui outfit?
Accesoriile sunt foarte importante, dar este nevoie să le dăm valoarea corectă. O ținută supraaccesorizată devine o caricatură, iar una săracă în accesorii devine plictisitoare sau anostă. Accesoriile sunt precum ingredientele în bucătărie. Trebuie să deții un fler bine definit ca să le folosești corect.

Ce reprezintă luxul pentru tine?
„Luxul reprezintă opusul vulgarității” – Coco Chanel.

Galerie Foto