
Într-o lume în care comunicarea și PR-ul au devenit esențiale pentru fiecare brand care aspiră la relevanță și autenticitate, Iulian Iovănescu, fondatorul Creative Market, aduce o viziune care depășește limitele convenționale ale marketingului. Printr-o combinație rară de pasiune pentru excelență și echilibru personal, Iulian și echipa sa ridică standardele industriei în domeniul fashion, beauty și lifestyle, poziționând Creative Market ca un lider în PR-ul premium din România. În contextul unei industrii în continuă transformare, Iulian Iovănescu ne împărtășește din provocările și aspirațiile sale, oferindu-ne detalii despre proiectele emblematice care au consacrat Creative Market și despre noile inițiative care promit să deschidă drumuri noi în peisajul PR-ului românesc.
Să începem cu începutul – cine este Iulian Iovănescu, omul din spatele agenției Creative Market?
Sunt un om pasionat de ceea ce face, dar care încearcă să păstreze un echilibru sănătos între job și cei dragi. Familia mea este un combustibil pentru energia de zi cu zi, iar vacanțele reprezintă o sursă de inspirație pentru proiectele noastre. Pe de altă parte, sunt înconjurat de o echipă minunată la Creative Market, cu care simt că pot trece peste orice provocare.
Ce ți-a stârnit interesul pentru domeniul de PR și marketing și când ai realizat că îți dorești să îți desfășori activitatea în această industrie?
Cred că dintotdeauna am fost atras de comunicare, am fost deschis și m-am simțit bine să fiu înconjurat de oameni. Poate nu știam exact de la început ce vreau să fac – să spunem că domeniul m-a ales pe mine, nu eu pe el.
Cred că cel mai mult am realizat că am o afinitate anume cu zona de PR atunci când am început, în urmă cu foarte mulți ani, să lucrăm pentru branduri premium și mi-a plăcut foarte mult asta. Atunci am decis, alături de partenerii mei de business, că vrem să ne îndreptăm înspre specializare și să devenim singura agenție de PR din România specializată în fashion, beauty și lifestyle.
Înființarea unei agenții nu este un lucru ușor. Ce te-a motivat să-ți deschizi propria afacere într-un domeniu atât de competitiv și ce provocări ai întâlnit în parcursul tău profesional?
Să spunem că agențiile consacrate de PR au o rigiditate în a face lucrurile, un angrenaj complex din multe piese care trebuie să funcționeze interdependent. Eu mi-am dorit un mecanism mai simplu de a realiza lucruri frumoase, mai actual pentru ritmul intens în care trebuie să livrăm proiecte premium și, pot spune, mai performant. Provocarea cea mai mare a fost să construiesc și să formez echipa, însă sunt mândru că acum avem o echipă sudată de 12 persoane cu care reușim să ridicăm standardele în zona de PR cu fiecare proiect pe care îl facem.
Pe de altă parte, sunt de părere că proiectele noastre vorbesc despre noi și ne-am concentrat întotdeauna pe dezvoltarea proiectelor la un standard incredibil de înalt. Astfel, am reușit în timp să ne mândrim cu un portofoliu extraordinar de branduri iconice globale precum Levi’s, Victoria’s Secret, adidas, Crocs, BOSS, Douglas, The Body Shop.
Lumea relațiilor publice și a marketingului este în continuă evoluție. Din experiența ta, care sunt cele mai mari schimbări pe care le-ai observat în industrie de când ai fondat Creative Market?
Cred că cea mai importantă metamorfoză în comunicare a fost schimbarea de paradigmă de la spectatorul pasiv, care doar primește mesaje publicitare, la interactivitate și dialog consecvent consumator-brand. Astfel, a devenit necesară prezența unor ambasadori de brand tangibili, cu care publicul poate relaționa și interacționa, credibilitatea mesajului peer to peer. A devenit mult mai dinamic și complex totul – cred că lucrăm cu mii de creatori de conținut de-a lungul anului, fie pentru evenimente, campanii plătite sau gifting-uri.
De-a lungul timpului ai lucrat cu o varietate de clienți. Ce calități sau valori crezi că diferențiază Creative Market de alte agenții?
Aș menționa flexibilitatea de care dăm dovadă și hiperspecializarea pe care o avem ca agenție de PR. Fără să își sacrifice valorile de bază, un brand trebuie să se adapteze consumatorului, să asculte, să înțeleagă și să lucreze acolo unde există o cerere de schimbare. Dar este un challenge, pentru că mesajul transmis trebuie să rămână autentic pentru a avea credibilitate. Noi construim o relație solidă cu clienții care înțeleg acest fenomen și sunt dispuși să asculte sfaturile noastre, în calitate de consultanți. Pe de altă parte, pentru că lucrăm pentru branduri iconice consacrate global, suntem expuși la know-how regional și global foarte valoros, din care învățăm și noi zi de zi.
Deoarece suntem o agenție independentă în care ownerii sunt direct implicați în business, clienții noștri beneficiază de expertiza și implicarea noastră directă.
Peisajul domeniului PR s-a schimbat dramatic, în special odată cu apariția platformelor digitale. Care crezi că sunt cele mai importante abilități pentru marketerii din ziua de azi și cum te menții la curent într-o industrie care evoluează atât de rapid?
În primul rând, flexibilitate și adaptabilitate. Spirit de observație, aș spune, pentru că trebuie să fii atent la ce se caută, ce se dorește și să oferi cu excelență ceea ce așteaptă consumatorul. Întotdeauna să fii capabil să privești spre viitor și să te desprinzi de trecut în felul în care faci lucrurile. Ceva ce s-a bucurat de succes acum un an, doi, poate nu mai e reprezentativ acum. Trăim într-o lume dominată de social media, în care conținutul din acea zi este „rege”. Noi, ca oameni de comunicare, trebuie să fim în permanență conectați la Zeitgeist și să înțelegem comportamentele generației Z, dar și ale noii generații Alpha, care vă pot spune că sunt cu totul și cu totul diferiți chiar și de Gen Z. Va fi o provocare pentru toți să îi înțelegem și să comunicăm cu ei.
Conducerea unei agenții presupune jonglarea cu mai multe roluri – strateg, creator, lider de business. Cum reușești să menții un echilibru atât în viața profesională, cât și în cea personală?
E destul de dificil, dar am întotdeauna grijă să dedic timp familiei mele, pentru că, așa cum am mai spus, de la cei dragi îți încarci bateriile să poți performa profesional. Chiar dacă am evenimente care mă țin până noaptea târziu la job, îmi las ferestre pentru viața personală. Deși creez evenimente mondene, îmi doresc ieșiri și în timpul liber, să descopăr lucruri frumoase împreună cu prietenii mei.
În afară de activitatea ta la Creative Market, care sunt pasiunile tale personale?
Cred că nu le-aș numi pasiuni, ci necesități. Pentru mine e foarte important să călătoresc, să explorez locuri noi, fie că vorbim despre orașe încărcate de cultură și istorie, fie că vorbim despre peisaje care îți taie respirația. În plus, îmi place să descopăr muzică nouă, să mă îndrăgostesc de un artist sau un gen inedit.
Știu că ești un împătimit al călătoriilor. Ce destinație te-a impresionat cel mai mult și de ce?
Fără ezitare, Miami. Este un oraș atât de bogat în contraste, atât de surprinzător… Vorbim despre o destinație de clasă mondială pentru artă și cultură, care m-a inspirat prin viziunea sa contemporană. Vorbim despre expoziții efemere, galerii de artă obscure sau faimoase, muzee și arhitectură. Tot acolo am descoperit experiențe și spectacole inovatoare, poate mai mult decât oriunde în lume.
Ce reprezintă luxul pentru tine? Cum ai defini acest concept?
Încerc să păstrez și aici un echilibru. Apreciez calitatea, dar nu trebuie să fie cu logouri rezonante. Curentul de quiet luxury mi se potrivește mănușă. Consider că ceea ce ești și ceea ce faci este esențial. O etichetă nu te face mai interesant. În plus, la ritmul meu de viață, confortul este luxul suprem.
Se spune că imaginația și creativitatea au legătură cu personalitatea. Ce crezi despre acest lucru, având în vedere faptul că activezi într-un domeniu creativ?
Există o predispoziție nativă pentru creativitate. Apoi, ține de tine să ți-o cultivi, să absorbi ca un burete din orice sursă de inspirație, să te înconjori de oameni creativi și să nu obosești niciodată să cauți surse noi de inspirație. Pe mine mă poate inspira un spațiu nou descoperit să pot crea un eveniment cu un narativ insolit și memorabil. Caut și găsesc inspirație permanent, în artă, în natură, în oamenii de lângă mine, chiar și într-un parfum sau un fel de mâncare.
Care sunt perspectivele Creative Market? Există vreun proiect sau vreo inițiativă viitoare de care ești deosebit de entuziasmat și pe care ni le poți împărtăși?
Îmi doresc să rămânem la fel de relevanți ca și până acum, să dezvoltăm ce am construit deja și să facem pionierat în domenii puțin atinse până acum. Lucrăm la dezvoltarea unor servicii noi care nu există încă în România, tocmai pentru a veni în întâmpinarea brandurilor cu care lucrăm deja. Pe de altă parte, ne mândrim că suntem singura agenție de PR din România care are un showroom propriu.
Sunt încântat de toate proiectele noastre – dacă nu aș fi, nu s-ar întâmpla. Dar dacă e să numesc vârfuri cu sonoritate, aș spune Mercedes-Benz Bucharest Fashion Week, primul eveniment de modă cu rezonanță internațională, și Summer Well Festival, care e și un proiect de suflet pentru mine, personal. Și nu aș vrea să las pe ultimul loc un alt proiect drag în care suntem implicați, și anume IQOS Together X Sensorium, unde îl vom avea alături de noi pe legendarul Steve Aoki.