Nawaf Salameh Alexandrion Group – Definiția unei afaceri de familie

Am avut privilegiul să stăm de vorbă cu Fondatorul și Președintele Alexandrion Group, un model de conduită morală și de afaceri în societatea românească și internațională, un om cu o carismă și o cultură deosebite. De ce a renunțat la medicină în favoarea afacerilor, ce înseamnă cu adevărat o afacere de familie, câte tipuri de business există în ziua de azi și care este succesul în viață sunt doar câteva teme dintr-o conversație relaxată cu un adevărat gentilom al societății de business din România.

Cum ați ajuns în România?

Pe vremea mea, dacă erai un copil mai activ decât ceilalți, te trimiteau de la școală la biserică, în ideea că, poate, apropierea de cele sfinte te mai liniștește. Cu alte cuvinte, trebuia să îți transformi energia în spiritualitate. Același lucru l-a încercat și mama cu mine. Îmi aduc aminte că prin clasele a IV-a sau a V-a, mama voia să vadă dacă am chemare către preoție. Se întâmpla la Damasc, în comunitatea noastră creștină. Nu am mai ajuns la școala religioasă pentru că unchiul meu m-a ascuns acasă la el două zile. De mic mi-au plăcut foarte mult cititul, istoria (în mod deosebit) și geografia. Provenind dintr-o familie care are o istorie de peste 500 de ani, jumătate dintre profesorii de la școală îmi erau rude. Nu aș putea spune că mi-au fost mentori, deoarece acest lucru presupune o școală cu personaje străine. Noi eram ca o familie mai mare. Dacă supăram pe cineva, nu veneau neapărat părinții la școală, deoarece îi aveam ca profesori pe mătușa și pe unchiul meu. Mentori mi-au fost orașul și zona în care m-am născut, Valea Creștinilor din Marmarita, Siria. Cei de acolo au plecat peste tot în lume și au avut succes. Acolo am crescut până la vârsta de 17 ani când am venit în România. Când provii dintr-o zonă în care toată lumea reușește, toată lumea face o facultate, pleacă de la bine la mai bine, nu ai cum să nu reușești. Această situație de fapt a fost mentorul meu, nu o persoană anume. Nu puteai să stai acolo fără o școală bună. Nu știu de ce, dar eu m-am născut ca să plec. Deși era o zonă frumoasă, cu oameni bogați, asemănătoare cu Sinaia, am vrut să plec. Acesta a fost destinul meu, să ajung în 1983 în România, unde am absolvit cursurile Facultății de Medicină.

Cum a început povestea cu Alexandrion?

Produsele Alexandrion Group înglobează acum o istorie de peste 200 de ani în fabricarea băuturilor alcoolice, dar ca orice, au și ele un început. După ce în 1991 am absolvit Facultatea de Medicină în România, am plecat în Atena să îmi fac rezidențiatul. Cu aceeași cravată cu care trebuia să devin doctor, am ajuns om de afaceri. În 1992, mă implicasem în comerțul cu ciocolată. Tot cam în aceeași perioadă, un om de afaceri din Creta a venit să îmi propună să investesc în mica lui distilerie. Nu m-a convins. Singurele produse pe care ei le făceau acolo erau Alexandrion și Kreskova. Un an mai târziu m-a convins să vizitez mica fabrică. Am plecat de acolo tot fără să fiu convins. Pe drum, însă, oamenii îl salutau respectuos și atunci ceva mi-a schimbat decizia și m-am implicat. Am dezvoltat afacerea, iar partenerii au vrut să investim în fostul URSS. Eu însă am considerat că România era o decizie mai bună. În 1994, România nu era încă pe harta investițiilor străine. Iar din mica distilerie de 600 de metri pătrați din Creta, afacerea noastră s-a transformat în timp în ceea ce avem acum la distileriile Alexandrion din Bucov, Pleașa, unde realizăm producția de mare capacitate.

Este Alexandrion Group o afacere de familie?

Acum 5 ani de zile am făcut un proiect pentru 15 ani, cu o strategie pe termen mai lung, de 30 de ani. Ne-am dorit să devenim un jucător la nivel global, lucru care s-a și întâmplat. Deja avem patru puncte importante: în Cipru, unde avem holdingul nostru operațional, foarte multe operațiuni în România, în Brazilia și în Statele Unite ale Americii. Pe lângă toate acestea, exportăm în zeci de țări. De ce este un business de familie? Afacerea este deținută acum doar de mine, soția mea și copiii noștri, este un business închis și se va transmite de la o generație la următoarea. Aceasta este definiția unui business familial, cel în care se impun reguli. De exemplu, copiii sunt purtători de acțiuni, nu sunt bogați. Nimeni nu e bogat, fiecare este administrator pentru a doua generație. Nu au voie să vândă business-ul, nu au voie multe lucruri, trebuie să absolve o facultate, dacă nu chiar două, trebuie să muncească 5 ani de zile în exteriorul grupului. După această perioadă, pot alege să muncească pentru grup și aceasta este pentru mine definiția unei afaceri de familie, în adevăratul sens al cuvântului.

Există o anumită cultură corporatistă la nivelul grupului și, dacă da, ce ne puteți spune despre aceasta?

În ziua de azi există trei tipuri de business: „Corporate no name” – unde nu mai există acționari, cele listate la bursă și cele cu circuit închis, cele de familie. Primele au devenit foarte reci atât în relația cu ceilalți, cât și cu propriii parteneri și angajați, iar aceștia din urmă, după 10 ani de carieră într-un mediu corporatist strict, aleg să vină să lucreze în business-uri de familie. Acestea au propria lor cultură organizațională, acționarii iau legătura între ei și vorbesc, nu se pot ascunde în spatele unui e-mail, cum este cazul marilor corporații. Doar munca lui îl califică și contează pentru a lucra în acest grup. Business-ul de familie rămâne unul uman, în primul rând. Dacă ai o problemă de sănătate în familie, vom găsi o soluție, umanitatea trebuie să primeze, în ciuda rațiunilor economice.

Care este principala calitate a unui angajat care lucrează în Alexandrion Group?

Loial și foarte mândru. Noi, la Alexandrion, facem lucruri de calitate, de elită și de excelență. Atunci, angajatul de la Alexandrion Group trebuie să se situeze chiar deasupra acestor trei calități. Tot ce facem noi este destinat elitei. De multe ori, în România s-a înțeles greșit ce este această elită a societății. Elita nu înseamnă oameni cu foarte mulți bani, acest lucru este total greșit. Un scriitor care a scris o carte de Nobel este din elita intelectuală, dar poate nu are posibilități financiare. Tocmai pentru că susținem elita și valoarea, prin Fundația Alexandrion, organizăm Premiile Constantin Brâncoveanu, dedicate valorilor culturii românești, Premiile Matei Brâncoveanu, dedicate tinerelor valori ale culturii și Trofeele Alexandrion, care omagiază performanța și excelența în sport. Noi, la Alexandrion Group, urmăm aceste valori – calitate, excelență – și ne adresăm elitei. Când mergem cu produsele noastre Alexandrion peste tot în lume, suntem foarte mândri că întrunim toate cerințele pe care ni le-am impus. Trebuie să fim mândri de realizările noastre, pentru că astăzi trăim într-o lume în care națiunile sunt puternice, nu statele. Noi exportăm povestea extraordinară a domnitorului Brâncoveanu, nu un simplu produs. Anul trecut a început cu Gala Premiilor Constantin Brâncoveanu de la Londra, anul acesta am ajuns cu Gala Premiilor Constantin Brâncoveanu la München, Londra și apoi la New York.

Felicitări! Vă ținem pumnii! Care credeți că este secretul succesului la Alexandrion Group?

Mulțumim. Cred că sinceritatea. Noi de aici pornim. Pentru a face un produs corect, în afară de materiile prime corecte și metodele de fabricație la standard, ai nevoie de un angajat corect, de un partener corect. Tot procesul trebuie să fie sincer, transparent și corect. Fără niciun secret, facem lucrurile ca la carte. Nu vrem câștiguri de moment, gândim pe termen lung și avem probleme de lungă durată. Peste tot în lume acesta a fost secretul succesului, să faci lucrul așa cum se face corect, fără rabat de la calitate. Azi ne gândim deja la produsele care vor ieși peste ani de zile. Gândim întotdeauna pe termen lung și foarte lung. Gândul meu este în permanență la următoarea generație și acest lucru face ca produsele noastre să fie competitive și de succes, dacă vreți. În ziua de azi, pentru a avea succes, trebuie ca 1+1 să facă 2, nu „mai vedem”. Totul trebuie să fie transparent și corect și atunci succesul nu va întârzia să apară.

 

Interviu realizat de: Andrei Dimulescu

Foto: Luxury Photo & Video

Mai multe din