Test Drive Lamborghini Urus Performante

Super-SUV-ul suprem există și este Made in Italy

Scris de Alexandra Popescu
Publicat la data de: 08-11-2023

în: WWW

Lamborghini Urus

Dacă anul trecut am nimerit cea mai călduroasă zi a anului pentru testul cu Lamborghini Urus, nici anul acesta nu a fost mai răcoare, fiind tot una dintre cele mai caniculare zile din august. Super-SUV-ul fabricat la Sant’Agata Bolognese ne-a impresionat și de această dată, fiind o experiență unică. De la sunet și senzația materialelor, atât interioare, dar și exterioare, la cei 666 de cai-putere care se dezlănțuie instant, frânele sigure și toate comenzile specifice unui cockpit care pare al unui avion de vânătoare. Totul justifică prețul de 278.645,00 euro, fără taxe locale sau TVA, pentru configurația testată de noi.

Îți taie răsuflarea din prima clipă. Este clar o mașină pentru cei care vor mereu să ridice ștacheta în viață, nu neapărat datorită prețului, cât datorită performanțelor și stilului inconfundabil Lamborghini. Producătorii declară în mod oficial că „Urus Performante ridică ștacheta performanței și a plăcerii condusului pe orice fel de drum și în orice stare. Asfalt sau pietriș, atât timp cât există un drum, Urus Performante îl va parcurge mai repede, implicând toate simțurile șoferului”. De la prima atingere a pedalei simți fiori, simți și auzi cei 666 de cai-putere cum sună într-un mod absolut inconfundabil. Apoi, capetele se întorc pe stradă și, dacă nu ești atent, zgomotul scoate curioșii și la geam. Accelerația este pur și simplu sublimă, este ca un șuvoi de putere de pe altă planetă, care pare că aduce o navă spațială, ca într-un SF de clasă, într-un atac masterizat impecabil cu efecte speciale. Apoi, cum orice acțiune are și o reacțiune, urmează un sunet de decelerare, ca și cum ar trage sute de mitraliere pe front. Este doar evacuarea de la Urus Performante…

Lamborghini Urus

Sunetul, dar senzația de accelerare, dar frânele, dar interiorul atât de comod, dar… totul!

Prima oară am dat drumul la radio și calitatea sunetului a fost desăvârșită. Apoi l-am închis repede pentru că simfonia adevărată era creată de eșapamentele bine desenate de talentații designeri de la Lamborghini. Motivul acelui patrulater perfect cu alură de romb se regăsește și pe planșa de bord, de la gurile de aer condiționat la ecranul de comandă al instrumentelor de bord. Carbonul este la el acasă și, deși nu sunt un adept zelos al acestuia, aici are sens pe deplin, subliniind sportivitatea acestui războinic brutal al drumurilor prin zgomotul de luptă care face, practic, loc pe șosea în față. Iar acest zgomot se bazează pe motorul V8, biturbo (!), care dezvoltă 666 de cai-putere și atinge 100 de kilometri la oră în doar… 3,3 secunde!

Acum, am fost impresionați la maxim și de modelul precedent, prima versiune de Urus, dispărută între timp de pe piață chiar anul trecut. Credeam că nu mai e loc de mai bine, dar iată că Performante este mai… brutal! Teoretic trebuie să fie, practic chiar este! E unul dintre puținele cazuri în care faceliftul este mai bun decât originalul, în care remake-ul este mai bun decât melodia inițială! Este mai stilizat, mai rotunjit, dar își păstrează perfect ADN-ul, care provine de la un vehicul legendar al mărcii, produs cu ani de zile în urmă, celebrul vehicul utilitar de teren cu denominarea LM 002, care făcea furori înainte ca la noi să fi căzut comunismul și al cărui fan eram, decupând poze cu el din reviste imperialiste procurate pe sub mână! Vremuri frumoase, dar mai frumoase sunt acum, când, iată, poți să testezi tehnologia de ultimă oră. Care este chiar înaltă, după cum veți vedea…

Lamborghini Urus

Mai ușor cu aproape 50 de kilograme (47, pentru a fi exacți), Urus Performante are astfel un coeficient aerodinamic îmbunătățit, contribuind la acest lucru și garda mai joasă la sol (cu 20 de milimetri). Mie, unul, mi se pare mai lipit de șosea și mai musculos, la această impresie contribuind probabil și noile forme, regăsite la nivelul aerisirilor, grilei și prizelor de aer, din față, spate și chiar din părți, la propriu.

Transmisia integrală permanent, oferită din fabrică (nu ca opțiune), cele opt trepte și direcția integrală te ajută atât în oraș, cât și pe teren accidentat. Având în vedere că la noi e teren accidentat și în oraș, ai parte de senzații tari peste tot. Suspensia tare e un adevărat dans, dar gropile sunt cumva amortizate și oarecum e chiar o plăcere să le treci și să te scuture un pic mașina, zgomotul fiind aproape imperceptibil, datorită unei antifonări impecabile. La un moment dat am coborât geamurile ca să ne asigurăm că se aude și în afară, că nu sunt doar sunete false prin boxe, dar apoi, după reacția pietonilor, ne-am dat seama că se cam auzea!

Și am ieșit în trafic! Mare, tare și stai chiar sus la volan, deși nu pare când vezi mașina din afară! M-am strecurat destul de ușor, datorită direcției ireproșabile și răspunsului la manevrare perfect, dar tot am avut emoții, din cauza dimensiunilor.

Am ieșit puțin din oraș și am încercat și celelalte moduri de condus; se simte cum se modifică un pic suspensia, simți în volan și în atitudinea taurului modificări care te ajută. Și te cam scot din orice groapă ai ataca de nebun, doar ca să vezi dacă rămâi acolo. Nu a fost însă cazul – sutele de cai-putere, șase la număr, plus încă 66, sunt de fapt niște tauri furioşi cărora nu le stă nimeni în față, după cum spuneam mai devreme. Revenind, modul Sport e nebunie curată. Lamborghini în cel mai pur sens al brandului – aș zice chiar concept. Pentru că, pentru mine, Lamborghini a depășit stadiul de automobil, pentru mine este deja un concept. Ești într-o navă spațială pe drum, iar viteza pare cea a luminii, deci peste cea a sunetului, care oricum este acolo, ca un ecou al unor fapte de vitejie mărețe. Nu am apucat să configurez modul Ego, care înseamnă personalizare, dar în oraș, la întoarcerea de la niște silozuri și depozite din afara Bucureștiului, unde am făcut fotografiile și filmările, modul Strada a confirmat cu adevărat un SUV veritabil, confort relaxat, cu ecoul estompat al sunetului incredibil.

Lamborghini Urus

De-abia la final am văzut portbagajul enorm și m-am așezat și pe locurile din spate. Cam de patru persoane este habitaclul, absolut comod, cu loc la genunchi și în spate, lipsa mânerelor de deasupra ușilor – m-a impresionat plăcut. Nu sunt un fan al culorii Bianco Monocerus, dar hei, taurul de drive test nu se caută la coarne, ăăă… culoare! Dintre dotări amintim pentru posteritate: cauciucuri 23″ P Zero, scaune față ventilate, electrice și cu masaj, scaune spate încălzite, Night Vision, ștergătoare cu apă încorporată (efectul e ceva special), Head-Up Display, Soft Close, DAB Radio, Premium Air Quality System, Sunblinds Package, transponder de garaj inclus etc. Iar garanția de trei ani cred că spune multe despre calitate, nu credeți?…

O notă specială revine masajului, mai puternic decât la alte mărci, dar mi se pare normal, e un Lamborghini Urus Performante! Mi-a mai plăcut mult pielea Alcantara, prezentă mai peste tot în jumătatea de sus a habitaclului – senzația la atingere este de-a dreptul… vibrantă! Am uitat de volan, care este și el la superlativ.

Acum, la 278.645,00 euro fără TVA sau taxe, dacă mai puneți masaje și jante de 23 de inchi, veți depăși simțitor 300.000; de notat că prețul de bază pornește de la… 225.666 de euro plus TVA. Dacă însă vă plac senzațiile intense, dacă vă place să zburați deasupra mulțimii, dacă vă place atenția necondiționată și performanța absolută, dublată de un confort neașteptat, dacă vă place stilul italian și Made in Italy, dacă vă place libertatea de a accesa în forță orice drum, atunci aceasta este mașina perfectă pentru dumneavoastră. Auguri!

Text: Andrei Dimulescu