Producătorul european de aeronave Airbus s-a inspirat din natură pentru crearea unui nou concept provocator de avion al viitorului, ce are ca punct central sustenabilitatea în operare.
Compania a dezvăluit publicului noul său concept de avion, numit „Bird of Prey” („Pasăre de pradă” – n.red.), inspirat direct din mecanica de zbor a vulturilor. Lansat în cadrul show-ului aviatic Royal International Air Tattoo din Marea Britanie, conceptul vizează dezvoltarea unei aeronave cu propulsie hibrid-electrică, sisteme de control activ și structuri compozite avansate. Conceptul futurist a fost dat publicității în anul în care Airbus sărbătorește 50 de ani de activitate în industrie.
Avionul gândit de Airbus ar putea fi folosit pe rute de transport regionale. Designul iese în evidență prin structura aripilor și a cozii, elemente care imită aspectul păsărilor de pradă. Avionul are inclusiv pene ce pot fi acționate individual, asigurând astfel controlul activ în timpul zborului.
„Una dintre prioritățile industriei aviatice este sustenabilitatea – să facem zborurile mai curate, mai ecologice și mai silențioase ca niciodată. Știm din munca noastră la proiectul avionului de pasageri A350 XWB că, prin intermediul biomimetismului, natura ne poate oferi unele dintre cele mai folositoare lecții legate de design”, a declarat Martin Aston, senior manager la Airbus.
„Bird of Prey” se bazează pe idei realiste, ca, de pildă, îmbinarea aripilor în fuzelaj printr-un arc aerodinamic asemănător aripilor de vultur sau șoim. În concepția companiei, biomimetismul se referă la designul și producția de materiale, structuri și sisteme care sunt inspirate din natură. Reprezentanții Airbus mai spun că designul „Păsării de pradă” este menit să-i inspire pe tineri și să creeze acel factor „wow” care să-i determine să ia în calcul o carieră în sectorul aeronautic.
Inițiativa realizării conceptului a fost susținută de către campania GREAT Britain, Societatea Aeronautică Regală, Air League, Institutul de Inginerie și Institutul de Tehnologie și Tehnologie Aerospațială.
Deși Airbus nu intenționează să construiască acest avion vreodată, inițiativa companiei încearcă să rezolve problema sustenabilității transportului aerian. Mai exact, cercetătorii încă explorează metode pentru promovarea electricității ca sursă de energie pentru avioanele de pasageri și marfă. Principalul obstacol îl reprezintă bateriile, care sunt prea grele și prea scumpe pentru a permite operaționalizarea zborurilor electrice comerciale.
Cercetările arată că bateriile nu sunt la fel de eficiente precum combustibilul fosil din avion la capitolul greutate, în condițiile în care kerosenul oferă de 43 de ori mai multă energie comparativ cu o baterie cu greutate echivalentă.