Ștefan Hamza – un „peaceful warrior” creator de bine și frumos

Scris de Luxury
Publicat la data de: 03-08-2021

în: Fashion

Ștefan Hamza

Design minimalist, fundal monocrom și materiale care venerează pielea – acestea sunt reperele colecțiilor Atelier Hamza, un brand autentic românesc, fondat de tânărul antreprenor Ștefan Hamza. Pe principiul „omul poartă haina, nu hainele pe om”, fostul model internațional, inginer constructor de formație, creează piese de îmbrăcăminte care pun în evidență personalitatea fiecăruia. Atelierul Hamza este mai mult decât un brand vestimentar, hainele cu mesaje pozitive și viziunea de „bine comun” fiind instrumentele perfecte pentru succesul acestei mărci care alchimizează într-un mod absolut excepțional ceea ce purtăm cu felul în care ne purtăm prin lume, fiind un veritabil agregator de idei și concepte care vin în folosul comunității. 

Stefan Hamza
Stefan Hamza

Din „avion” vedem un tânăr antreprenor de succes, care iubește hainele, călătoriile, fiind permanent deschis către cunoaștere și autocunoaștere. Cum te-ai descrie tu? Cine este Ștefan Hamza?
Poate că unele lucruri nu au foarte mult sens, am încercat să pun pe hârtie mai multe gânduri pe care le am în minte și pe care încerc să le aplic. În clasa a VI-a, mi-a spus o profesoară că primul gând e cel mai bun; încerc să țin cont mereu de asta. Altfel, am alergat doi ani prin Asia în căutarea acestui răspuns – cine sunt – și încă descopăr răspunsuri la această întrebare. Probabil cea mai mare realizare de până acum a fost să îmi dau seama că nu este nevoie să călătorești în jurul lumii în căutarea răspunsurilor, tot ce ai nevoie este exact acolo unde te afli. Am încercat chiar să filmez un documentar când călătoream, în care îi întrebam pe oameni de ce sunt fericiți și credeam cu tărie că îl realizez pentru oameni, când, de fapt, cel mai mult îl filmam pentru mine. Îmi doream foarte mult să înțeleg mai bine fericirea. 

Cât despre mine… sunt un om umil, care a plecat de jos de tot, în dorința de a „schimba” lumea, măcar un pic, prin munca pe care o fac. Încerc să rămân prezent, dar în același timp să îmi păstrez atenția către locul în care vreau să ajung. Am stat un an în India și pot spune că asta mi-a „format” privirea, viziunea, dar și ambiția. Am văzut cum unii oameni trăiau în niște condiții complet inumane și, cu toate acestea, îmi explicau ce este fericirea pentru ei, cum nu au nevoie de mai mult, deoarece acest „mai mult” îi sperie. Mă definește expresia „peaceful warrior”, pentru că nu am de gând să mă opresc până nu reușesc să transmit mesajul pe care mi-l doresc, dar în același timp vreau să fiu orientat și către interior și să nu-mi pierd valorile cele mai importante. 

Showroom Stefan Hamza
Showroom Stefan Hamza

Și care sunt aceste valori?
Să rămân umil. O frică a mea îndepărtată este ca nu cumva să îmi pierd asta și să pun egoul înainte. Zic că mi-ar fi frică pentru că egoul ar putea fi o cauză a eșecului. Am simțit de câteva ori cum am intrat în „jocul banilor”, unde era cât pe ce să fac un compromis doar ca să fac mai mulți bani. Cumva legat de acest lucru, vreau să fiu dispus mereu să învăț de la ceilalți, pentru că m-a ajutat foarte mult în viață faptul că am văzut greșelile altora și am învățat foarte repede din ele. 

O altă valoare la care țin este să rămân calm și să înțeleg că nu pot controla tot. 

Un inginer constructor se manifestă pe șantier, de obicei. „Șantierul” tău de lucru este Atelierul Hamza, fondat în urmă cu doi ani. Cum ai ajuns la ideea de a crea atelierul și cum privești astăzi succesul pe care îl au creațiile propuse de tine?
În urmă cu șase ani, am început să petrec mai mult timp pe lângă cineva care făcea haine și, cumva, mi se pare foarte tare ca oamenii să îți poarte ideile. Ulterior, când eram în facultate, îmi dădusem seama cât de mult mi-aș dori să creez ceva, în sprijinul oamenilor. Devenisem extrem de pasionat de dezvoltarea personală și citeam din ce în ce mai mult despre puterea cuvintelor și a gândurilor. Îmi aduc aminte că atunci mă gândisem prima dată cum ar fi să existe un brand care să promoveze doar lucruri pozitive, mesaje grafice, documentare, totul să fie în jurul acestor idei, însă nu aveam curajul să fac asta. Determinarea a apărut când am văzut că tot mai multe branduri promovau opusul și era chiar un trend să porți chestii de genul: „f**k you!”, „dead inside” și alte mesaje similare. Am realizat mai târziu, însă, că nu eram pregătit să promovez niște lucruri pe care doar le citisem și nu le experimentasem. 

Îmi aduc aminte că am cheltuit bursa, pe care m-am chinuit să o strâng timp de patru ani, în producția unei serii de tricouri care s-au dovedit a fi un eșec și, astfel, am ajuns să stau pe canapelele prietenilor pentru un an și jumătate. Cred că au fost cam cinci ani din viață în care am mâncat mult gem pe pâine… Succesul este încă departe, însă sunt recunoscător și bucuros să văd din ce în ce mai mulți oameni care poartă pe piept mesajele propuse de mine: „calm”, „freedom”, „peace”. Chiar zilele trecute am văzut niște poze cu seturi similare cu ale noastre, ce aveau „calm” pe piept, undeva la un magazin de colț din cartierul Militari. Faptul că ne copiază mesajele este un lucru foarte bun și mă bucură extrem de mult. Poate fi numit un succes! (zâmbește – n.red.) 

Haine Stefan Hamza Haine Stefan Hamza

Cum îți privești concurența și care sunt valorile mărcii care te diferențiază de ceilalți jucători de pe piață?
Probabil cea mai mare concurență a noastră sunt eu. Câteodată încerc să îmi dau seama dacă este bine sau rău că sunt atât de critic cu lucrurile pe care le facem, însă îmi doresc să livrăm tot ceea ce este mai bun. Cât despre brandurile concurente, la început, recunosc că eram deranjat când vedeam că au apărut mai multe care aveau la bază aceeași idee cu care am pornit și noi, însă mi-am dat seama că nu am inventat noi roata și că este loc pentru toată lumea. Sincer, nu cred că știu concret ce valori au ceilalți, ca să îmi dau seama ce ne diferențiază, dar ce știu cu siguranță e că la noi nu este vorba doar despre niște haine, ci despre un brand care încearcă, folosind mai multe instrumente, să „croșeteze” o lume mai bună. Iar noi suntem norocoși că avem deja o comunitate care ne ajută să transmitem acest mesaj și cărora le suntem extrem – chiar mai mult decât extrem – de recunoscători că împart aceeași viziune cu noi și că, la finalul zilei, ei ne pun o pâine pe masă, ca să zic așa. 

Deseori lăsăm hainele să vorbească în locul nostru, ascunzându-ne stările. Rareori – sau puțini dintre noi – alegem hainele ca prelungire a personalității noastre. Ce „vorbesc” hainele marca Atelier Hamza și căror tipologii de oameni se adresează?
De multe ori când vorbim cu clienții la telefon, le mulțumim mai mult decât sincer, pentru că dintr-o piață uriașă ei aleg să cumpere de la noi și să ne susțină viziunea. Fără ei, nu am fi aici acum. Noi sperăm ca hainele noastre să îi ajute să-și îmbrățișeze stările. Chiar avem un mesaj, „embrace the pain”. În același timp ne dorim să fie o prelungire a personalității lor, să îi completeze.  

În colete punem cartonașe cu simbolul Hamsa (mâna Fecioarei Maria), care este un semn de protecție și de noroc, tocmai din dorința ca fiecare produs ce îl poartă să aducă noroc. Ne adresăm tuturor oamenilor, însă în special oamenilor care vor să producă o schimbare în jurul lor prin mesajele de pe haine. Spun „tuturor oamenilor” pentru că fiecare produs este testat pe mai multe corpuri, tocmai pentru a fi siguri că stă bine pe oricine. 

Haine Stefan Hamza

Care este colecția cu care ai avut cel mai mare succes până în prezent și ce colecție pregătești acum?
Toate colecțiile au avut succes. Este greu de spus, pentru că, pe măsură ce a trecut timpul, am căpătat mai multă experiență și am reușit să facem lucrurile mai bine. 

Acum pregătim colecția de vară, în care am încercat să realizăm o hibridizare a mai multor produse și pentru care am fost mai pregătiți ca niciodată, ca să spun așa. Din păcate, am această boală a perfecționistului – mereu e ceva ce mă nemulțumește… 

Dacă în 2019 ai reușit rapid performanțe notabile (după doar primele nouă luni de activitate, business-ul tău a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 300.000 de lei/63.000 de euro), ce s-a întâmplat în anul următor, cum ai gestionat pandemia?
Pentru noi, pandemia nu a reprezentat o mare problemă, întrucât producem haine care pot fi purtate și în casă, fără probleme. Comenzile masive ale oamenilor în perioada de pandemie ne-au reconfirmat cât de comode sunt hainele pe care noi le facem.

Haine Stefan Hamza

Succesul pe care îl ai te-a împins să-ți dorești mai mult, să te dezvolți și către alte paliere. Spune-ne, te rog, despre proiectele tale minunate și ambițioase.
Îmi doresc să ne extindem pe mai multe paliere, la noi nu este vorba doar despre haine. O să vorbesc despre proiectele pe care le avem și vrem să le dezvoltăm, dar și despre cele pe care le vom implementa. 

Anul trecut am filmat primul serial documentar, în care am invitat un profesor universitar de la Facultatea de Psihologie să ne vorbească despre mesajele pe care le promovăm, cum ar fi: „calm your mind”, „most people cannot handle freedom”, „embrace the pain”. Sunt episoade scurte, de aproximativ un minut fiecare. Îmi doresc să continui această serie, având ca subiect principal dezvoltarea personală, unde cel mai bine își vor spune părerile profesioniștii. La bază va fi cam aceeași idee, bazată pe mesajele pe care noi le promovăm, iar cineva să vină să le explice. 

De aici reiese și un alt proiect al meu – un ONG prin care să realizez evenimente, cursuri și, de ce nu, ședințe individuale cu psihologi, unde să poată participa și oamenii care în mod normal nu și-ar permite din rațiuni financiare. Cred că în momentul de față sunt foarte multe informații și idei, și ceea ce îmi doresc eu este un loc unde să le rafinăm și să le facem accesibile tuturor. Mai mult decât atât, viața este mult mai dificilă față de cum era înainte și cred că unora ne-ar prinde bine puțin ajutor ca să putem înțelege anumite principii care guvernează acest Univers. 

Un alt proiect pe care l-am început cu ceva timp în urmă și pe care până anul viitor aș vrea să îl implementăm în totalitate este ca la fiecare colet trimis să fie plantat un copac. Ce îmi doresc este ca fiecare persoană să primească o poză cu copacul ei la un anumit interval de timp. Aici lucrăm cu un ONG care să ne ajute. De asemenea, până în 2022-2023, ne-am propus să devenim 100% sustenabili. În urmă cu două luni, am reușit să scoatem 25 de clienți din zona lor de confort, făcându-i modelele noastre pentru o zi. Aș vrea să păstrez această tradiție, astfel încât de două ori pe an să alegem 25 de clienți, aleatoriu, cărora să le facem poze. Este un alt mod de a le mulțumi pentru că sunt alături de noi. 

Un alt proiect pe care mi-l doresc încă de la începutul brandului, dar încă încerc să îmi dau seama cum să îl termin, este să creez o comunitate prin care majoritatea clienților să se cunoască între ei și să se ajute așa cum pot. La ultimul shooting cu clienții, chiar s-au creat niște legături între cei care au participat. Îmi doresc să fie un MBA la o scară mult mai mică, în care oamenii să își poată împărtăși păreri, dar să se și poată ajuta în domeniile în care activează și, desigur, să fie prieteni. Totodată, mi-am dorit ca toți oamenii care ne vizitează să trăiască experiența pe care ne dorim să o livrăm prin hainele noastre. Am lucrat împreună cu cei de la Ateliero Architects pentru a face un showroom care să ne reprezinte, în care să ne simțim bine când venim să lucrăm. 

Un ultim proiect, pe care o să îl facem chiar luna viitoare, este un workshop în care clienții vor fi învățați cum să realizeze un produs, de la început până la sfârșit, după care, pe cele mai reușite ne gândim serios chiar să le punem pe site la vânzare, iar banii din acel produs să îi donăm. 

Ce ne poți spune despre oamenii cu care împarți munca și meritele, despre echipa ta?
Sunt un om norocos, chiar foarte norocos, pentru că am alături de mine o echipă care muncește câte 10-12 ore pe zi, fără de care nu aș fi ajuns atât de departe. Unii dintre ei și-au sacrificat cam tot ce aveau, pentru atelier. Da, câteodată mai apar conflicte, dar până la urmă cred că suntem cu toții conștienți că ne dorim același lucru și ne continuăm treaba. 

Am reușit să strâng un core group, ca să zic așa, în jurul căruia o să se întâmple multe lucruri, și cred cu tărie în potențialul incredibil al fiecărui membru. Încerc, pe cât posibil, să evit micromanagementul și să las pe fiecare să își facă treaba așa cum știe mai bine. Am greșit de multe ori față de ei, au greșit și ei, însă cred că cel mai important este să greșim cu sens și să învățăm. Chiar săptămânile trecute am aflat că își fac ședințe în weekend-urile în care nu muncim, ca să discute viitoarele proiecte pe care să le implementăm. E greu să nu dai tot ce ai pentru genul acesta de oameni… Știu că mă întrebase odată cineva cum fac să îi motivez pe oameni și mi-am
dat seama cât de simplu e răspunsul: încerci să nu îi demotivezi. Atât. Destul de greu de aplicat, dar lucrez la asta. Cert e că dacă înțeleg viziunea și se simt bine și apreciați, ei vor fi mereu motivați. 

Cine și ce te inspiră? Care sunt visurile tale cele mai îndrăznețe?
Mă inspiră Sadhguru, un yoghin din India. Aș vrea să am mai mult timp să pun în aplicare sfaturile lui. 

Cel mai îndrăzneț vis al meu este să producem o schimbare în lume prin toate activitățile pe care ne dorim să le facem. Iar strâns legat de acesta este ca atelierul să fie în Top 10 branduri de haine din Europa. Cu ajutorul influenței acestuia, o să putem să integrăm mult mai ușor ce avem în minte și sperăm noi că oamenii vor fi mult mai receptivi la ideile pe care le propunem: mesaje, documentare, cursuri de dezvoltare personală sau o comunitate uriașă de oameni care reușesc să se ajute între ei, care se împrietenesc și produc lucruri frumoase care să schimbe încă un pic lumea. 

Un alt vis îndrăzneț pe care îl am este ca această companie Hamza să fie în „top companies you should work for” – cu alte cuvinte, să fiu suficient de deschis la minte încât să înțeleg problemele oamenilor și să creez un sistem prin care suntem o familie, venim la muncă de drag, ne ajutăm între noi, ne susținem și, probabil cel mai important lucru, suntem fericiți. Pentru că dacă oamenii sunt fericiți, pot produce lucruri incredibile. 

Dintre toate, sincer, acesta mi se pare cel mai dificil. Până când aceste visuri se vor materializa, ce știu sigur este că eu voi face tot ce pot ca să le îndeplinesc. Nu îmi este frică de muncă, nu îmi este frică de eșec, singurul lucru de care îmi este frică este să nu accept faptul că, uneori, nu totul depinde de mine. Dar lucrez la asta și sper să mă perfecționez! 

Ce reprezintă luxul pentru tine?
Luxul… nu am avut foarte mult timp să mă gândesc sau să experimentez asta. Sincer, nici măcar nu am mașină. Focusul meu este și va fi atelierul. Prefer să investesc în atelier. Mai am enorm de mult de învățat până când să pot experimenta luxul. Dar, dacă trebuie să-l definesc, luxul pentru mine este ca echipa mea să fie fericită și să reușim să ajungem acolo unde ne propunem. Restul lucrurilor vor veni de la sine. Ei sunt luxul pe care plănuiesc să mi-l permit mereu. 

Ce îți place și ce nu din moda străzii? Cum găsești street style-ul românesc astăzi?
Din păcate, din cauza pandemiei, nu pot spune că am mai văzut un street style în ultima perioadă. Îmi place mult trendul oversized și mă bucur și mai mult că a fost îmbrățișat atât de bine la noi în țară. Mi-ar plăcea să văd mai multe haine oversized la bărbați, să dispară ușor, ușor moda blugilor și pantalonilor strâmți. 

Probabil cel mai mult detest hainele cu mesaje negative. 

Cum ne îmbrăcăm vara aceasta, ce nu trebuie să ne lipsească din garderobă? Câteva sugestii atât pentru femei, cât și pentru bărbați…
Cred că nu ar trebui să ne lipsească să fim confortabili în ceea ce purtăm, prea ne-a chinuit pandemia asta. 

Mi se pare greu să sugerez ceva concret. Cred că acesta este cel mai important lucru, să te simți bine în ceea ce porți. Noi, cel puțin, asta am încercat să facem, să creăm haine confortabile în orice context, haine în care să arăți bine. 

Trăiești în prezent sau ești genul de om care-și planifică viața pe zeci de ani?
Cu un ochi trăiesc în prezent și cu un ochi văd destinația finală. Cu alte cuvinte, cunosc destinația, dar nu știu drumul. Destinația finală este să încerc să fac locul acesta un pic mai bun prin prezența mea. Era chiar o formă de meditație, chit shakti meditation, unde la final trebuia să te gândești la unde te vezi peste trei luni, peste trei ani și peste zece ani, iar la cum te vezi peste zece ani trebuia să includă un bine comun pe care să îl faci.

Și unde te vezi peste zece ani – profesional și personal?
Peste zece ani, mă văd în continuare în fruntea atelierului, reușind să îl duc în Top 10 în Europa, iar compania să fie unul dintre cele mai „marfă” locuri în care să lucrezi. Până atunci, însă, mai am foarte multe de învățat, dar probabil un lucru bun la mine este că, dacă îmi explici și are sens pentru mine, sunt extrem de deschis să îmi schimb punctul de vedere. Nu caut să câștig un argument, ci caut să învăț, și sper ca asta să îmi accelereze procesul de învățare. 

Unde vă putem găsi?
Ne puteți găsi pe www.hamza.ro, Instagram: atelier.hamza, iar adresa showroom-ului este: Spătarului 41.

Galerie Foto