Madame Ariane de Rothschild: „Îmbrățișăm excesul, creând parfumuri puternice și asertive, care sunt recognoscibile și imposibil de uitat”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 26-05-2023

în: Beauty

Madame Ariane de Rothschild

Un melanj de tradiție și noutate pentru revoluția simțurilor, parfumurile Caron poartă astăzi semnătura unei distinse femei de afaceri – Madame Ariane de Rothschild! Un spirit liber, cultivat din exuberanța lumii pe care o descoperă necontenit, care împarte cu fiecare iubitor de parfum bogăția infinită a vieții. Unice și mereu imprevizibile, parfumurile Caron seduc și creează dependență de la prima întâlnire, alimentate fiind de viziunea luxului generos și fără compromisuri, care combină o abordare eco-responsabilă cu cea mai fină expresie a prestigioasei Haute Parfumerie franceze, cea care deține, din 2018, celebra Casă fondată în urmă cu mai bine de un secol. Despre misiunea de a relansa Maison Caron, Madame Ariane de Rothschild…

Proveniți dintr-o familie nobiliară europeană, cunoscută încă din secolul al XVI-lea, activă în mai multe domenii de interes în prezent. Ce înseamnă pentru dumneavoastră originile și ce rol au ele în deciziile de viață care vă definesc?

Numele Rothschild vine cu o mulțime de așteptări, precum și îndatoriri. Pentru mine, este prioritar să abordez fiecare proiect cu o viziune pe termen lung. Asta înseamnă să depășim limitele a ceea ce pot realiza investițiile noastre și să combinăm exprimarea excelenței cu dorința noastră de impact. Membrii familiei Rothschild sunt antreprenori de peste 250 de ani și s-au asigurat întotdeauna că, prin activitățile lor, reușesc să transmită ceva cu adevărat important generațiilor viitoare. În cazul Caron, de exemplu, acest lucru a însemnat să lucrăm pentru a transforma un brand iconic, cu o personalitate puternică, prin reînvierea cunoștințelor excepționale și angajamentul pentru un lux durabil.

Ce anume v-a influențat decizia de achiziție a celebrului brand Caron, dincolo de dragostea dumneavoastră pentru parfumurile legendarei Case?

Caron este o Casă unică în industria parfumurilor: este o Casă veche de un secol, cu ​​o moștenire bogată, un know-how excepțional și creații cu caracter puternic. Am identificat potențialul acestei superbe case de Haute Parfumerie și am decis să investim în ea și să o relansăm. Intrarea în această nouă industrie reprezintă pentru familie o extindere a activităților sale, rămânând în același timp în concordanță cu dorința noastră de a favoriza investițiile patrimoniale pe termen lung. Îmi place să provoc, să caut excelența cu scopul de a avea un viitor. Proiectul meu pentru Caron este să fac Casa să strălucească din nou la adevărata ei valoare, repoziționând-o în centrul scenei Haute Parfumerie. Astfel, de la achiziția din 2018, am integrat un parfumier intern, pe Jean Jacques. Pentru că astăzi formăm un tandem care este într-un fel echivalentul duoului fondator al Casei, dorința noastră este să păstrăm și să dezvoltăm această minunată Casă.

Madame Ariane de Rothschild

Parfumurile Caron au fost martorele unor momente-cheie în istoria secolului trecut: au însoțit așteptarea femeilor ai căror soți/logodnici au plecat pe front în Primul Război Mondial, au traversat Atlanticul la bordul unui avion pilotat de către o femeie, au inundat platourile de filmare de pe Sunset Boulevard… Cât de dificilă este misiunea de a revigora un brand de renume, care a făcut istorie?

Reînvierea unui brand istoric precum Caron este un proces delicat, care necesită o înțelegere profundă a moștenirii și valorilor sale, precum și o viziune clară asupra viitorului său. Trebuie să echilibrăm respectul pentru moștenirea Caron cu nevoia de a inova și de a ne adapta, păstrând în același timp ADN-ul Casei. Este o muncă de creație continuă pentru a fi la înălțimea istoriei Casei!

Emblematic pentru casa Caron, fondată în secolul trecut, este mixul dintre tradiție și modern. Deși are o vârstă venerabilă – 119 ani, marca este extrem de actuală și astăzi. Vechi, dar nou, sau vechi și nou în aceeași măsură, un paradox care creionează identitatea brandului. Cât de greu este să păstrați această paradigmă?

Menținerea echilibrului delicat dintre tradiție și modernitate este, cu siguranță, o alegere, este ceea ce face din Caron o Casă unică și atât de convingătoare. Inovăm în mod constant și depășim limitele parfumeriei, rămânând totodată fideli moștenirii și valorilor mărcii. Este un dans delicat, dar pe care ne angajăm să-l stăpânim. De la începuturile sale, ADN-ul Casei a fost extrem de modern, cu accent pe îndrăzneală și încălcarea codurilor. Înainte de a deveni un clasic atemporal, Pour un Homme de Caron a fost mai întâi o revoluție creativă, primul parfum creat special pentru bărbați. O asociere îndrăzneață și inovatoare între lavandă, un ingredient clasic pentru bărbați, și vanilie, un ingredient folosit de obicei în parfumurile pentru femei. Această creativitate, această îndrăzneală de a nu urma codurile, de a fi revoluționar, este ceea ce l-a făcut iconic.

De asemenea, încorporăm excesul și opulența în aromele noastre, folosind materii prime de înaltă calitate pentru a crea parfumuri puternice. În plus, acordăm prioritate libertății și îndrăznelii, eliberându-ne de convenții și stereotipuri. Ne angajăm să menținem aceste valori vii, în timp ce le ancorăm în modernitate.

Care sunt elementele definitorii ale produselor Caron? Prin ce anume se remarcă ele în fața celorlalte mărci de top din industrie?

Parfumurile noastre sunt cunoscute pentru îndrăzneala lor, prezentând dualități olfactive explozive și neașteptate, independente de tendințe și stereotipuri de gen. Îmbrățișăm excesul, creând parfumuri puternice și asertive, care sunt recognoscibile și imposibil de uitat. Suntem mândri de munca noastră creativă continuă pentru a onora istoria bogată a Casei. Suntem dedicați păstrării și dezvoltării expertizei sale în Haute Parfumerie prin know-how-ul parfumierului nostru intern, Jean Jacques. Acordăm o mare importanță ingredientelor care compun parfumurile noastre. Ori de câte ori este posibil, Jean folosește ingrediente care sunt etichetate „For Life”. Spre exemplu, pentru noua noastră lansare din aprilie, Belle de Niassa, am ales un absolut de iasomie „For Life”, combinat magistral cu un alt ingredient „For Life” – absolutul de ylang-ylang. În vreme ce rămânem fideli valorilor noastre fondatoare, ne străduim, de asemenea, să ne ancorăm expresia în modernitate și să ne menținem angajamentul față de luxul durabil. Și, sub îndrumarea lui Jean Jacques, continuăm să perpetuăm expertiza Casei în Haute Parfumerie.

Madame Ariane de Rothschild

În ce măsură vă stimulează concurența, cum vă raportați la ea?

În orice industrie, concurența este un dat, însă ceea ce diferențiază Caron de restul mărcilor sunt ADN-ul și valorile noastre unice, care ne-au transformat într-o Casă iconică. Este devreme să judecăm succesul nostru actual de la achiziția din 2018, dar, cu toate acestea, suntem mândri că am primit sprijin din partea clienților noștri, a presei și a industriei. În ultimii doi ani am fost distinși cu mai multe premii prestigioase care ne confirmă că suntem pe drumul cel bun. Printre acestea se numără premiul Fragrance Foundation 2022 pentru cel mai bun parfum de nișă, pentru Poivre Sacré, premiul Fragrance Foundation 2021 pentru cel mai bun flacon pentru bărbați, pentru Aimez-moi Comme Je Suis, precum și premiul Cosmétique Mag Gold Award 2022 pentru cel mai bun parfum masculin, pentru Pour un Homme de Caron Le Soir, și pentru cea mai bună campanie digitală și mobilă, pentru Pour un Homme de Caron.

Știm că strategia dumneavoastră nu este una strict financiară, ci mai degrabă una patrimonială, bazată pe creștere, relansare și moștenire. Chiar și fiica dumneavoastră, Olivia, s-a alăturat echipei, fiind responsabilă de diferite aspecte legate de ambalajul, designul și publicitatea mărcii. Ce doriți să lăsați generațiilor viitoare?

Fiicele mele sunt o sursă constantă de inspirație. Sunt foarte deschise către lume, au personalități foarte diferite și fiecare contribuie la activitățile familiei. Fiica mea Olivia este implicată în mod deosebit în Maison Caron. De fapt, ea a fost cea care a conceput sticla O, care a devenit emblematică pentru La Collection Merveilleuse, colecția Haute Parfumerie a Casei. Ea își aduce viziunea în strategia și direcția artistică a brandului Caron. Astfel, lucrăm împreună pentru a reînvia un know-how excepțional, angajându-ne în același timp către un lux durabil, pentru a păstra și a menține în viață această superbă Casă veche de un secol.

Au trecut patru ani de la achiziția Parfums Caron. Între timp am trecut printr-o pandemie și prin schimbări economice la nivel mondial. În ce măsură v-au afectat direcțiile strategice aceste realități? Care au fost cele mai mari provocări cărora a trebuit să le faceți față?

Au fost întreprinse mai multe inițiative-cheie de la preluarea brandului, care includ o revizuire strategică fundamentală a platformei mărcii. Scopul a fost de a identifica valorile de bază ale mărcii și de a-i redefini identitatea pentru a fi fidelă filozofiei inițiale a fondatorilor săi. În plus, fiica mea Olivia a creat un nou design de flacon pentru La Collection Merveilleuse: un design extrem de inovator, un flacon reîncărcabil și personalizabil. De asemenea, am dezvoltat o carcasă eco-proiectată pentru a completa angajamentul mărcii față de sustenabilitate. Pentru a revitaliza distribuția internațională am dezvoltat un plan bazat pe stabilirea de parteneriate de distribuție în regiuni-cheie pentru sectorul nostru, inclusiv Orientul Mijlociu, Europa și China. Scopul a fost să ne consolidăm prezența și să ne creștem baza de clienți în aceste regiuni. Totodată, am lucrat la îmbunătățirea modelului operațional, acordând în același timp prioritate sustenabilității pentru a maximiza impactul nostru asupra întregului lanț valoric. Am identificat zone în care am putea reduce deșeurile și amprenta de carbon și am implementat măsuri pentru atingerea acestor obiective. Având în vedere tot acest proces, precum și situațiile neprevăzute specifice perioadei COVID, primul an cu adevărat operațional de la preluare a fost 2022.

În prezent lucrați în tandem, pentru revigorarea mărcii Caron, cu celebrul și talentatul parfumier îndrăgostit de muzică, Jean Jacques. Ce presupune această colaborare și ce anume face acest duo unul imbatabil, de succes?

Duoul nostru creativ lucrează într-un mod natural și spontan, prin împărtășirea diferitelor noastre inspirații și idei, asemenea fondatorilor Caron – Ernest Daltroff și Félicie Wanpouille –, care au fost foarte complementari în creativitatea și know-how-ul lor. Eu și Jean credem în dialogul creativ permanent alimentat de inspirațiile noastre personale, de viziunea noastră despre parfum, de dorințele și convingerile noastre. Amândoi trebuie să fim convinși de creația noastră și de legătura cu Casa pentru a lansa un parfum. Avem și o armonie creativă și olfactivă naturală. Când am fost întrebați despre viziunea noastră comună pentru parfum, amândoi am fost de acord că îl vedem ca reprezentând complexitatea, simbolismul și puterea. Credem că un parfum bun ar trebui să fie multidimensional, purtând o serie de emoții și semnificații care pot fi interpretate de diferiți oameni în moduri unice. De asemenea, împărtășim o filozofie comună atunci când vine vorba de aprovizionarea cu materii prime pentru parfumurile noastre. Credem în înțelegerea originii, impactului, calității și durabilității ingredientelor pe care le folosim. La fel, credem în lucrul cu artizani excepționali, care sunt experți în domeniul lor.

Madame Ariane de Rothschild

Ce schimbări ați adus portofoliului, ce parfumuri noi ați lansat și câte parfumuri găsim astăzi reinterpretate?

Am făcut câteva modificări în portofoliul nostru de parfumuri. În primul rând ne-am consolidat parfumurile Haute Parfumerie într-o singură colecție numită La Collection Merveilleuse, prezentată acum în noua sticlă O. Portofoliul nostru include acum 12 parfumuri istorice precum Narcisse Noir, Tabac Blond, la care am adăugat 21 de arome noi, lansate de la sosirea parfumierului nostru intern, Jean Jacques, în 2019. Know-how-ul lui Jean ne-a permis, de asemenea, să relansăm cinci dintre parfumurile noastre istorice, inclusiv Farnésiana, Bellodgia și Or et Noir, în versiuni identice cu cele originale. Acest lucru ridică numărul total de parfumuri din colecția noastră la 38, în La Collection Merveilleuse. În plus, continuăm să oferim câteva dintre aromele noastre emblematice, cum ar fi Pour un Homme de Caron, care este îndrăgit de clienții noștri de ani de zile și la care am adăugat două noi interpretări ale iconicei lavande în versiunile Le Matin și Le Soir.

La ce ne putem aștepta în viitorul apropiat, ce ne pregătiți pentru 2023?

Următoarea noastră lansare va avea o legătură puternică cu Africa, un tărâm al minunilor și al comorilor extraordinare, unde mi-am petrecut o parte din copilărie. Întotdeauna am fost fascinată de floarea de mahon. Mireasma sa de floare albă elegantă și puternică umple savana din Mozambic într-un mod captivant: această floare rară are particularitatea de a anunța sosirea ploilor. Înflorește în mod imprevizibil între octombrie și noiembrie. De aceea este un privilegiu să-i poți mirosi parfumul. În 2019 l-am ajutat și pe Jean Jacques să-l descopere și i-am încredințat dorința mea de a transpune această aromă în noul nostru parfum, Belle de Niassa, care va fi lansat curând, în aprilie 2023.

Noțiunea de libertate creativă și promovarea operelor artiștilor contemporani par să fie o constantă în abordarea dumneavoastră – dovadă ar fi și campania publicitară pentru cel mai recent parfum masculin, Aimez-moi Comme Je Suis, unde ați dat mână liberă unui număr de nouă artiști contemporani, cărora le-ați comunicat doar numele parfumului și o descriere a notelor acestuia, lăsându-i pe ei să îl interpreteze. De unde această încredere în actul artistic, de ce riscați să credeți că actul artistic este cheia unei reușite?

Avem o pasiune pentru parfum și legătura acestuia cu natura și arta și credem că artiștii întruchipează esența autenticității și sincerității, care reprezintă nucleul mărcii noastre. Avem o credință puternică în libertatea de creație a artei contemporane. Acest lucru este evident în cea mai recentă campanie de publicitate pentru Aimez-moi Comme Je Suis, unde, într-adevăr, am oferit unui număr de nouă artiști contemporani libertatea de a interpreta parfumul nostru fără reguli sau restricții particulare. Fascinația noastră pentru parfum nu se bazează doar pe știința parfumeriei, ci și pe impactul emoțional și cultural al parfumului. Caron a fost întotdeauna o Casă creativă și de avangardă și a colaborat cu artiști și artizani temerari de-a lungul istoriei sale. Credem că actul de creație artistică permite un haos vesel de emoție și libertate, care rezonează cu indivizii la nivel personal. Esența artiștilor este de a fi iubiți pentru ceea ce sunt, fără judecată sau concesie, iar noi ne străduim să îmbrățișăm aceeași filozofie în cadrul brandului nostru.

Multe dintre parfumurile Caron seduc și creează dependență de la prima întâlnire. V-aș întreba nu care este parfumul dumneavoastră preferat, ci dacă există un parfum anume potrivit oricărui moment, oricărei emoții care ne transcende.

Relația pe care o au oamenii cu parfumul lor este ceva foarte intim, foarte personal. Nu aș spune că există un parfum perfect pentru fiecare dintre noi, ci mai multe. Personal, nu port niciodată un parfum din întâmplare. Aleg parfumul pe care îl port în funcție de programul zilei mele, de starea mea de spirit, de anotimp. Pot purta, astfel, Poivre Sacré, Or et Noir sau alt parfum în funcție de ocazie. Parfumul meu preferat este și viitoarea creație a Casei: eu port permanent parfumurile la care lucrăm cu Jean Jacques. Crearea unui parfum este un proces îndelungat și complex, care necesită multe încercări. Purtarea diferitelor iterații îmi permite să trăiesc cu parfumul și să hrănesc reflecția și procesul creativ.

Și o ultimă întrebare: ce înseamnă luxul pentru dumneavoastră?

Luxul înseamnă sentimentul de exclusivitate, calitate și rafinament. Este, de asemenea, experiența a ceva cu adevărat excepțional și de neuitat. Este vorba despre atenție la detalii, măiestrie și un nivel al serviciilor care depășește așteptările.