Giorgio Damiani: „Avem producția de bijuterii în ADN-ul familiei de un secol încoace”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 01-02-2024

în: Jewels

Giorgio Damiani

Casa de bijuterii Damiani a fost fondată de Enrico Damiani în 1924, în orașul italian Valenza. Datorită talentului și viziunii sale, Enrico a ajuns într-un timp foarte scurt printre cei mai apreciați bijutieri din Italia, cunoscut pentru piesele unice pe care le crea pentru clienții săi. Fiul lui, Damiano, i-a călcat pe urme. A extins afacerea familiei, ducând mai departe savoir faire-ul. Damiano a lansat un proces de expansiune industrială și comercială și a promovat cercetarea în domeniul designului. Compania Damiani a devenit un reper în industria internațională a bijuteriilor prețioase. Odată cu anii ’90, cea de-a treia generație a devenit implicată în afacerea familiei. Silvia Damiani se ocupă cu achiziția perlelor și cu partea de comunicare a brandului. Guido Damiani a lucrat cu cei mai mari furnizori de diamante ai lumii, iar acum se ocupă de ramura de vânzări, în timp ce Giorgio Damiani este responsabil de partea de achiziție a pietrelor prețioase, dar și de creația și dezvoltarea bijuteriilor.

Pentru a marca 99 de ani de la înființarea companiei, care a rămas până în ziua de azi stabilită în Valenza, unde se lucrează manual fiecare piesă, Giorgio Damiani a făcut o vizită în România și ne-a acordat un interviu în exclusivitate, despre afacerea de un secol a familiei.

Ați crescut înconjurat de piese impresionante de bijuterie. Care este prima dumneavoastră amintire legată de bijuterii?
Într-adevăr, încă de mic, am crescut înconjurat de bijuterii. În 1924, bunicul meu a pus bazele companiei, iar mama mea a lucrat de la bun început cu el. Când eu, sora mea și fratele meu eram copii, deja eram implicați într-un fel sau altul în afacerea familiei, pentru că locuiam foarte aproape de locul în care se aflau birourile și atelierele – de altfel, încă locuim acolo, în Valenza. Tatăl meu era foarte pasionat de ceea ce făcea, așa că, de multe ori, duminica îl prindea la birou. Copii fiind, eu, fratele meu și sora mea mergeam cu el, dar ca să nu ne plictisim și ca să ne țină ocupați, ne dădea câte ceva de făcut. Deja eram, practic, parte din afacerea cu bijuterii a familiei, vedeam piesele care erau create, le țineam în mâini. Îmi amintesc că, pentru a ne da o ocupație ca să îl lăsăm să lucreze în liniște, ne punea să facem acele mici plicuri din hârtie în care se țin diamantele și ne „plătea” câte o monedă pentru fiecare plic pe care îl făceam.

Încă o amintire frumoasă pe care o am este legată de călătoriile pe care le făceam cu tata. Era nevoit să călătorească mult în scop de afaceri, dar adesea lega aceste călătorii de vacanțe și lua întreaga familie cu el. Ne ducea uneori să vizităm mine din care se extrăgeau pietre prețioase sau ne lua cu el în vizită la diverși furnizori. Țin minte când am mers în India, în Thailanda și o dată în Tahiti – sunt amintiri foarte dragi sufletului meu, întrucât au fost niște experiențe fantastice pentru un copil și care ne-au dat mie, surorii mele și fratelui meu un avânt în plus să ne dorim să continuăm afacerea familiei.

Care este cel mai valoros sfat pe care l-ați primit de la tatăl dumneavoastră?
Pentru tatăl meu era foarte importantă reputația familiei și a companiei noastre. Pentru că, atunci când compania Damiani vinde o bijuterie, oferim, odată cu ea, garanția reputației noastre. Așa că tatăl meu m-a învățat cât de important e să fim profesioniști și mereu transparenți. De asemenea, m-a învățat că e mereu mai bine să spui cuiva un adevăr crud decât o minciună cusută cu ață albă, pentru că, în caz contrar, odată ce adevărul va ieși la iveală, nu vei recăpăta niciodată încrederea persoanei respective. Este un sfat valabil nu numai legat de clienții companiei noastre, ci și în viața de zi cu zi. Odată ce ești cunoscut drept persoana care spune mereu adevărul, ai reputația unui om de cuvânt.

De-a lungul tuturor acestor ani în care ați creat bijuterii care mai de care mai frumoase, a rămas vreo piesă Damiani în amintirea sau în inima dumneavoastră drept o piesă favorită?
Este extrem de dificil să aleg – e ca și când ar trebui să aleg un copil favorit! În cadrul afacerii noastre de familie, după moartea tatălui meu, eu am preluat partea de creație și dezvoltare, așa încât absolut fiecare bijuterie Damiani are o însemnătate pentru mine, deoarece m-am aflat la baza creării ei. Îmi place să vin cu idei noi și să descopăr pietre prețioase, forme și designuri noi. Depun mult efort și pasiune ca să creez mereu ceva mai bun decât în trecut, așa că fiecare piesă nouă devine favorita mea, apoi la fel și următoarea, și tot așa.

Giorgio Damiani

Ce parte din rolul dumneavoastră în afacerea familiei considerați că e cea mai interesantă? Există o latură a jobului care vă face mai mare plăcere decât altele?
Eu mă ocup de partea de creație și dezvoltare, care este extrem de frumoasă. Am avut șansa să încep să lucrez alături de tatăl meu cât încă era în viață și să învăț multe lucruri de la el, în calitate de expert. Oportunitatea de a lucra cu el și de a călători în toate colțurile lumii, nu numai când eram copil, ci și ca adult, este partea mea favorită legată de ceea ce fac. Îmi place, de asemenea, foarte mult că încă locuiesc în Valenza, un oraș micuț de unde a pornit tradiția de bijutieri a familiei. Valenza este în continuare inima companiei noastre, locul în care creăm și fabricăm toate bijuteriile.

Brandul Damiani are o istorie de aproape un secol, iar bijuteriile sunt încă realizate manual de către artizani. Ce anume s-a schimbat de când bunicul dumneavoastră a fondat compania și ce a rămas la fel?
Foarte puține lucruri s-au schimbat în procesul de manufactură, ceea ce e un lucru cu care ne mândrim legat de afacerea noastră, căci nu multe case de bijuterii din lume fac asta. Procesul de creare a unei bijuterii e cam același cu cel de acum un secol, actualizat pentru a include procedee ce ne ajută să perfecționăm bijuteriile. Instrumentele s-au schimbat, bineînțeles, de acum 100 de ani. Microscoapele sunt mai precise, avem posibilitatea de a crea prototipuri pentru a vedea în 3D cum va arăta o bijuterie, avem chiar și un sistem care ne permite să ne jucăm cu proporțiile înainte de a produce o piesă etc. Dar partea în care pietrele prețioase sunt montate manual a rămas aceeași – păstrăm aceeași expertiză de acum un secol, și aceeași calitate. Practic, avem acum mai mulți pași în procesul de producție, care ne permit să oferim o experiență și mai bună clienților atunci când cumpără o bijuterie Damiani.

Spuneți-ne mai multe despre tradiția producției de bijuterie în Valenza. Cum se face că un oraș atât de mic este atât de specializat în crearea bijuteriilor de lux?
Valenza are o tradiție puternică pe partea de bijuterii. A pornit de la începutul secolului XX – înainte de Primul Război Mondial, jumătate din Valenza era specializată pe fabricarea de pantofi din piele, iar cealaltă jumătate, pe producția de bijuterii prețioase. Apoi, odată cu boomul economic de după al Doilea Război Mondial, cam toată lumea a migrat spre industria bijuteriilor. Acum, dintr-un oraș de aproximativ 20.000 de locuitori, circa 90% dintre afaceri se învârt în jurul bijuteriilor. De aceea este foarte important pentru noi să rămânem aici, pentru că Valenza este specializată pe această nișă. Eu m-am născut și am crescut în acest loc, așa că am dezvoltat, în mod natural, conexiuni care îmi sunt adesea de ajutor. De exemplu, dacă am nevoie de cineva care să aplice un anumit tratament pe un inel din aur, îl sun pe prietenul meu Giovanni și e în biroul meu în câteva minute ca să discutăm despre cum să facem asta.

În Valenza, avem un savoir faire vizibil în toate piesele de bijuterie care pleacă de aici. De altfel, asta distinge Damiani de multe alte branduri de bijuterii. Noi am acumulat întâi experiența și expertiza și abia apoi am devenit un retailer cunoscut de bijuterii, în timp ce multe companii mai noi abordează procesul în sens invers. Noi ne-am permis să facem asta datorită tradiției de familie; avem producția de bijuterii în ADN-ul familiei de un secol încoace și facem totul pentru a conserva acest lucru și pentru a-l transmite generației următoare.

Damiani sărbătorește la anul aniversarea de un secol! Cum credeți că va arăta compania peste încă 100 de ani de acum înainte?
Este dificil de prezis ce se va întâmpla peste 100 de ani, însă în mod clar, designul bijuteriilor va rămâne la fel de important pentru noi, precum și reputația companiei. Suntem deja prezenți pe cele mai mari piețe din lume, în cele mai bune locații. Însă ne dorim ca pe viitor să creștem și mai mult brandul, să devenim cel mai recognoscibil și cel mai râvnit brand de bijuterii din întreaga lume. Știm deja că putem să facem o diferență în lumea bijuteriilor și că lumea apreciază atenția pentru detalii pe care o dedicăm fiecărei piese.

Rolul dumneavoastră în cadrul companiei include descoperirea și achiziția de pietre prețioase. Există un anume tip de piatră spre care gravitați?
Ca și în cazul alegerii unei bijuterii favorite, îmi este foarte greu să răspund, pentru că fiecare piatră prețioasă are particularitățile ei, care o fac frumoasă. Diamantul este pentru multe persoane cea mai importantă piatră. Un diamant este pentru totdeauna, își va păstra mereu valoarea, nu se va sparge niciodată și este ceva de care te poți bucura toată viața. Acesta este motivul pentru care Damiani produce multe bijuterii cu diamante. Însă în ultimii 20 de ani, am început să ne orientăm mult și către pietre prețioase colorate. Lucrăm de la începuturile companiei cu pietre colorate, încă de când bunicul meu a pus bazele companiei.

Avem clienți care vin la noi cu piese Damiani fabricate la începuturi și ne roagă să le evaluăm. Sunt bijuterii cu pietre prețioase vechi, unice, fascinante, care nu se mai găsesc în ziua de azi. Smaralde, rubine și safire în nuanțe care în prezent nu se mai găsesc în mine. Am avut piese fantastice, un safir superb din Myanmar, rubine de culoare sângerie, smaralde într-o nuanță incredibilă de verde închis. Încă lucrăm cu astfel de pietre, dar am adăugat în portofoliu și alte pietre prețioase, mai populare în era modernă, precum turmalină, opal, spinel, peridot. Acvamarinul este la mare căutare în prezent, de exemplu. Paraíba, de asemenea – o piatră prețioasă foarte rară, provenită din Brazilia, extrem de dificil de obținut pentru că este extrasă rareori din mine și în mod limitat. Cândva, nu va mai exista posibilitatea de a extrage această piatră și valoarea ei va deveni și mai mare.

Ne place să introducem pe piață și astfel de pietre noi, pe lângă cele clasice. Sunt interesante și fashionable. Desigur, prioritatea companiei noastre este să producă piese clasice. Nu ne ghidăm absolut niciodată după trenduri. Bijuteriile trebuie să fie atemporale, iar noi creăm astfel de piese, care pot fi purtate oricând.

Giorgio Damiani

Ca exercițiu de imaginație, dacă ați putea obține orice piatră prețioasă legendară, precum diamantul Hope, de pildă, care este cea cu care v-ați dori cel mai mult să lucrați și să o transformați într-o bijuterie Damiani?
Este un exercițiu dificil pentru că toate aceste pietre extraordinare au câte o legendă în jurul lor, care spune că îi sunt de rău augur purtătorului. Sunt doar legende, dar… parcă nu aș risca! (Râde – n.red.) Prefer să aleg eu însumi pietrele prețioase cu care lucrăm, să selectez cu ochii și cu inima pietrele care mă inspiră și care îmi trezesc o pasiune când le descopăr. De cele mai multe ori, ceea ce mă face să mă îndrăgostesc de o piatră prețioasă este momentul când o văd și deja îmi pot imagina în ce bijuterie ar putea fi montată și cine ar putea să o poarte. Faptul că lucrăm atât de îndeaproape cu clienții încât le anticipăm preferințele este încă un lucru care diferențiază Damiani de alte branduri de bijuterii.

Cum ați descrie clientul Damiani?
Compania noastră este prezentă în majoritatea țărilor din lume, iar profilul clienților diferă un pic în funcție de regiune. Însă ceea ce pot spune despre clientul Damiani, în general, este că e o persoană care iubește bijuteriile și apreciază designul. Noi nu producem piese care urmează tendințele, pentru că ar însemna că acestea pot fi purtate un an sau doi și apoi nu ar mai fi la modă. În schimb, încercăm mereu să creăm piese cu un design fantastic, care să rămână relevant indiferent de cât timp trece de când au fost produse. Aceasta este cea mai mare provocare pentru noi.

Apropo de acest lucru, cum reușește brandul Damiani să găsească un echilibru între designul clasic, atemporal și alinierea la lookul contemporan al industriei de bijuterii?
Mereu a fost o provocare pentru noi să găsim acest echilibru. Este un lucru pe care îl luăm foarte în serios și se leagă de o lecție importantă pe care am primit-o de la tatăl meu, care, la rândul lui, a învățat-o de la tatăl lui: să producem piese care sunt purtabile. Pentru clienții noștri, în special pentru femei, este foarte important ca bijuteriile să fie purtabile. Nimeni nu vrea ca bijuteriile să fie prea grele sau să aibă forme care se agață ușor de haine ori sunt în vreun fel incomode. Așadar, ne străduim mereu să facem piese purtabile, dar care să aibă un design atemporal, să rămână mereu relevante și să poată fi purtate oricând. Este un lucru pe care clienții Damiani îl recunosc și îl apreciază.

Ce considerați că face o bijuterie să fie o piesă în care merită să investești?
Bijuteriile au fost mereu o investiție bună. O bijuterie prețioasă este valoroasă atunci când o cumperi, dar și după ani și ani; ba chiar este posibil, în unele cazuri, ca valoarea ei să crească. Practic, dacă deții o astfel de bijuterie, iar cândva, de-a lungul vieții, ești forțat de circumstanțe să o vinzi, aceasta, spre deosebire de o geantă sau o haină scumpă, își va păstra sau crește valoarea. Bijuteriile sunt făcute să fie pentru totdeauna, așa că să cheltuiești bani pe o piesă specială e ceva ce va putea fi mereu considerat o investiție.

Ce înseamnă pentru dumneavoastră conceptul de lux?
Cred că, în momentul de față, răspunsul la această întrebare este cam același pentru toată lumea: timpul. Pentru că indiferent câte obiecte de lux sau experiențe luxoase ai avea, ai nevoie de timp pentru a te bucura de ele. Nu poți pur și simplu să cumperi ceva ce este considerat un produs de lux și să consideri că ai atins nivelul de satisfacție maximă dacă nu ai timp să folosești acel lucru. De altfel, este imposibil să vinzi sau să cumperi produse de lux dacă nu implici acest detaliu al nevoii de timp. Orice persoană adoră să poarte bijuterii frumoase, dar trebuie să aibă ocazia să le poarte pentru a se bucura cu adevărat de faptul că le are.

În România, bijuteriile Damiani sunt disponibile în magazinele Cellini.

Energy Expo 10-13 octombrie