
Este vorba de o licitație online care cuprinde câteva dintre cele mai importante ansambluri private de lucrări pe hârtie colecționate în secolul al XX-lea. Printre lucrările de interes se numără capodopere de desen și gravură care acoperă cinci secole, semnate de Dürer, Rembrandt, Tiepolo, Goya, Munch, Picasso, Beckmann și mulți alții.
Christie’s anunță vânzarea lucrărilor din această colecție, Spellbound – Hegewisch Collection, una dintre cele mai distinse și importante colecții private de stampe și lucrări pe hârtie, reunite în secolul XX. Prima licitație cu lucrări din această colecție a avut loc pe 16 octombrie 2025, în timpul Săptămânii Marquee 20/21, care a coincis cu Târgurile de Artă Frieze din Londra, vânzările ulterioare fiind programate pentru martie și septembrie 2026. Cu o estimare totală de aproximativ 10.000.000-15.000.000 de lire sterline, Spellbound – Colecția Hegewisch oferă oportunitatea de a achiziționa stampe și lucrări pe hârtie rare și importante ale unora dintre cei mai mari artiști ai timpului lor. Gama sa remarcabilă – de la stampe rafinate ale unor maeștri vechi de Dürer și Rembrandt și viziunile întunecate ale lui Goya și Redon până la intensitatea psihologică a lui Munch, Dix și Beckmann, pe lângă capodoperele lui Picasso – oferă o perspectivă profundă și emoționantă asupra puterii seducătoare a artelor grafice.
Încă de la începuturi, Colecția Hegewisch a fost ghidată de dăruire, intelect și un ochi neclintit pentru neobișnuit și remarcabil. Klaus Hegewisch, un comerciant din Hamburg și marinar pasionat devenit cunoscător după al Doilea Război Mondial, a construit o colecție definită de excelență artistică, profunzime psihologică și rezonanță personală. Titlul „Spellbound” (Vrăjit) reflectă intensitatea obsesivă cu care a colecționat, precum și natura încântătoare, uneori neliniștitoare, inerentă multora dintre motivele de care se simțea atras. Pentru Hegewisch, asamblarea acestor lucrări a fost o sursă de uimire și bucurie, dar și un mijloc de a se confrunta cu traumele propriului trecut – o tensiune evidentă în explorarea sufletului uman din colecție prin intermediul încântătorului, melancolicului și straniului.
Familia Hegewisch a trăit cu colecția sa, deși a crezut cu tărie că aceasta ar trebui împărtășită. Încă de la început, lucrările au fost împrumutate cu generozitate pentru expoziții din Europa, SUA, Japonia și Australia. În 1997, un spațiu dedicat – Hegewisch-Kabinett – a fost înființat la Hamburger Kunsthalle pentru a găzdui expoziții rotative dedicate artiștilor individuali și unei varietăți de subiecte, care au funcționat timp de două decenii și au fost apreciate de critici.
Spellbound– Colecția Hegewisch Partea I cuprinde 55 de lucrări, prezentate în șapte capitole: Farmece, Vrăji și Blesteme; Corp și Spirit; Creaturi Minunate; Sinele și Lumea; Război și Moarte; Melancolie și Peisaje ale Minții . Fiecare temă deschide o fereastră către diferite aspecte ale colecției și esența lucrărilor reunite, oferind o explorare captivantă a condiției umane prin intermediul desenului și gravurii.
Operele esențiale ale lui Pablo Picasso joacă un rol central în cadrul expoziției, printre care se numără gravura Le repas frugal (1904; estimare: 1.500.000-2.500.000 de lire sterline), prima sa mare gravură și o lucrare cheie între Perioada Roz și Perioada Albastră; și gravura monumentală La Minotauromachie (1935; estimare: 700.000-1.000.000 de lire sterline), adesea interpretată ca un autoportret alegoric. Printre desenele sale, iese în evidență un studiu pregătitor pentru Les Demoiselles d’Avignon din 1907 – Nez quart de Brie (Étude pour Les Demoiselles d’Avignon ou Nu avec draperie) (estimare: 500.000-800.000 de lire sterline) – originar din legendara colecție a lui Leo și Gertrude Stein și prezentat alături de o mască Dan-Guerzé din Coasta de Fildeș, demonstrând influența artei africane în această perioadă crucială a dezvoltării sale stilistice. Alte lucrări includ marele său portret în acuatintă al lui Françoise Gilot, La femme à la fenêtre (estimare: 120.000-180.000 de lire sterline), o imagine lirică a singurătății și a dorului; desenul în cărbune Le Couple (Les Misérables) (1904; estimare: 70.000-100.000 de lire sterline); și La Coiffure (Femme se coiffant) , ultimele două făcând parte din colecția Stein. La Coiffure, concepută în 1906, este oferită atât ca desen (estimare: 150.000-250.000 de lire sterline), cât și ca o piesă rară din bronz (estimare: 200.000-300.000 de lire sterline), un exemplu al numeroaselor interrelații dintre lucrări, de care Hegewisch a fost fascinat și pe care l-a căutat.
Vânzarea reunește, de asemenea, o selecție dintre cele mai faimoase și încărcate emoțional gravuri ale lui Edvard Munch. Litografia Madonna (Femeie făcând dragoste) din 1895 (estimare: 70.000-100.000 de lire sterline) îmbină frumusețea, erotismul și mortalitatea, în timp ce xilogravura Melancolia III (1902) (estimare: 120.000-180.000 de lire sterline) este o meditație emoționantă asupra izolării existențiale, o temă centrală a operei artistului. În Autoportret (1895; estimare: 40.000-60.000 de lire sterline), Munch își confruntă propria mortalitate cu o onestitate neclintită, reprezentându-se cu un braț scheletic. Într-un spirit la fel de melancolic, Copilul bolnav I (1896; estimare: 120.000-180.000 de lire sterline) este un portret al surorii sale mai mari, care a murit de tuberculoză în tinerețe – un eveniment care l-a bântuit pe artist de-a lungul vieții sale și a pus bazele intensității psihologice brute, în special a lucrărilor sale timpurii.
Francisco de Goya este reprezentat de două dintre marile sale seturi de gravuri: Los Caprichos (estimare: 120.000-180.000 de lire sterline), publicată pentru prima dată în 1799 și la acea vreme cea mai mare serie de gravuri concepută vreodată de un singur artist, cu satira sa mușcătoare și imaginile fantastice; și Los Desastres de la Guerra (estimare: 50.000-70.000 de lire sterline), creată între 1810-1820, dar publicată postum abia în 1863, oferind o relatare sfâșietoare a războiului napoleonian din Spania și a regimului zdrobitor de opresiv și reacționar care a urmat.
Albrecht Dürer și Rembrandt se remarcă ca maeștri impunători ai gravurii înainte de Goya. Printre lucrările de referință se numără gravurile lui Dürer, Adam și Eva (1504; estimare: 120.000-180.000 de lire sterline) și Melencolia I (1514; estimare: 100.000-150.000 de lire sterline), două dintre cele mai faimoase gravuri ale Renașterii, în timp ce cele două gravuri timpurii ale sale, Visul doctorului ( circa 1498; estimare: 25.000-35.000 de lire sterline) și Sfântul Eustache ( circa 1501; estimare: 80.000-120.000 de lire sterline), dau tonul unei colecții pline de apariții și vizite de tot felul.
Rembrandt este reprezentat de cea mai cunoscută și îndrăgită gravură peisagistică a sa, Cei trei copaci (1643; estimare: 200.000-300.000 de lire sterline), admirată pentru reprezentarea extrem de atmosferică a unei furtuni pe cale să izbucnească. Xilografia lui Hans Baldung, Mirele vrăjit (1544; estimare: 8.000-12.000 de lire sterline), surprinde fascinația colecționarului pentru vrăjitorie și supranatural, în timp ce două desene de Giovanni Battista Tiepolo și o schiță pregătitoare de Adolph von Menzel demonstrează aprecierea sa pentru desenul virtuos.
Nu mai puțin realizate sunt câteva exemple remarcabile de realism german, expresionism și Neue Sachlichkeit, întâlnite în gravuri și desene de Käthe Kollwitz, Max Beckmann, Ludwig Meidner și Otto Dix, printre alții. Schița în cărbune a lui Kollwitz „Stehende Frau, nach links” (1888; estimare: 35.000-55.000 de lire sterline) este o lucrare pregătitoare pentru o gravură care ilustrează o scenă din celebrul roman „Germinal” al lui Emile Zola , publicat pentru prima dată în 1885, și o imagine emblematică a fricii și a presimțirii. Selbstporträt mit Krankenpflegeruniform und Autobrille (estimare: 40.000-60.000 de lire sterline) de Beckmann a fost desenat spontan în mijlocul Primului Război Mondial, în 1915, când artistul lucra ca asistent medical, în timp ce Apocalipsa (1914; estimare: 40.000-60.000 de lire sterline) de Ludwig Meidner pare să prevadă ororile războiului care va veni, descrise fără menajamente ulterior de Otto Dix în seria sa Der Krieg (1924; estimare: 180.000-250.000 de lire sterline), un set de cincizeci de gravuri care se află în mod unic alături de Dezastrele lui Goya în reprezentarea brutalității războiului.
Arta franceză din secolul al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea ocupă un loc important în cadrul licitației, printre lucrările de renume numărându-se „ Faust și Mefisto în noaptea de sabat” de Delacroix (estimare: 25.000-35.000 de lire sterline), un desen pregătitor pentru o ediție ilustrată a operei „Faust” de Goethe, publicată în 1828; grotescul „ Omagiu lui Goya” de Odilon Redon (estimare: 20.000-30.000 de lire sterline), un set de șase litografii din 1885; și desenul în creion „Le Fumeur” de Fernand Léger din 1921 (estimare: 180.000-250.000 de lire sterline), o lucrare de o mare rigoare formală combinată cu un umor obscen. Vânzarea prezintă, de asemenea, lucrări mai lirice de Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Cézanne și Henri Matisse.
Tim Schmelcher, specialist internațional, Christie’s Londra : „Christie’s are onoarea de a prezenta această colecție remarcabilă, care reflectă un dialog de-o viață cu arta pe hârtie. Mai mult decât o trecere în revistă a capodoperelor, aceasta reprezintă o călătorie profund personală prin cinci secole de artă și imaginație europeană, modelată de pasiunile și demonii colecționarului. De la Dürer și Goya la Picasso, Munch și Dix, Colecția Hegewisch cuprinde nu numai cele mai înalte realizări ale desenului și gravurii, ci dezvăluie și corespondențe neprevăzute între diferite medii, artiști și perioade și deschide perspective uneori încântătoare, alteori tulburătoare asupra profunzimilor sufletului uman”.