BFW - Bucarest Fashion Week

Bugatti Tourbillon – Un simbol automobilistic creat „pentru eternitate”

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 04-10-2024

în: WWW

Bugatti Tourbillon

Conceput pentru eternitate și modelat pentru viteză, noul Bugatti Tourbillon este o capodoperă cu adevărat atemporală la nivelul fiecărui detaliu. Ghidat de 115 ani de istorie și de creațiile lui Ettore Bugatti și Jean Bugatti – care au fost extrem de ingenioși în aerodinamică, inovație și frumusețe durabilă –, Tourbillon reflectă căutarea mărcii pentru excelență în inginerie.

O nouă filozofie, bazată pe o istorie glorioasă

Mate Rimac, CEO-ul Bugatti, a declarat: „Dezvoltarea lui Bugatti Tourbillon a fost ghidată la fiecare pas de cei 115 ani de istorie Bugatti și de cuvintele lui Ettore Bugatti însuși. Mantrele sale, «Dacă sunt comparabile, nu mai este Bugatti» și «Nimic nu este prea frumos», au fost o cale de ghidare pentru mine personal, precum și pentru echipele de proiectare și inginerie care căutau să creeze următoarea eră interesantă în povestea mașinilor super sport Bugatti. Frumusețea, performanța și luxul au format modelul pentru Tourbillon; o mașină mai elegantă, mai emoționantă și mai luxoasă decât orice a existat înainte. Pur și simplu, incomparabil. Și la fel ca acele capodopere ale trecutului, nu ar fi doar pentru prezent, sau chiar pentru viitor, ci Pour l’éternité – pentru eternitate”.

Fiind primul Bugatti din ultimele două decenii care nu este propulsat de iconicul motor W16, tradiția de a numi modelele de bază după legendarii piloți de curse Bugatti din trecut nu mai este aplicată. În schimb, numele Tourbillon a fost ales ca descrierea perfectă a caracterului acestei mașini. Un cuvânt franțuzesc și o referire subtilă la moștenirea franceză și casa Bugatti din Molsheim, tourbillon-ul este o invenție orologeră a unui geniu născut în Elveția, care trăia în Franța la 1801, Abraham-Louis Breguet. O creație complet originală, fără comparație, pe cât de complexă, pe atât de frumoasă, inventată pentru a contracara efectele gravitației asupra unui ceas și pentru a asigura o cronometrare mai consecventă. Mai bine de 200 de ani mai târziu, tourbillon-ul este încă venerat ca treapta cea mai înaltă a ceasornicăriei.

Bugatti Tourbillon

Design și performanțe unice

La fel ca în cazul oricărui Bugatti din epoca modernă, Tourbillon este „modelat de viteză”. Capacitatea de a călători cu o viteză maximă de 445 km/h necesită ca fiecare suprafață, intrare și creastă să fie fin șlefuite pentru a se asigura că nu sunt doar aerodinamice, ci și benefice termodinamicii mașinii. Acesta este principiul călăuzitor al Tourbillon, care este dezvoltat mai departe în jurul a patru elemente de design Bugatti inspirate de istorie: grila potcoavă, linia Bugatti, creasta centrală și despărțirea cu două culori. Folosind peste 20 de ani de experiență de la Veyron și Chiron, Tourbillon dispune de o serie de tehnologii brevetate. Drept urmare, aripa din spate rămâne pliată în timpul rulărilor cu viteză maximă, cu un echilibru perfect al forțelor generate de aceste noi inovații. Aripa este utilizată pentru a stabili o forță aerodinamică mai mare la viteze mai mici și ca frână de aer pentru o stabilitate îmbunătățită la decelerare.

În centrul etosului de design al lui Tourbillon se află potcoava de cal, din care provin toate liniile mașinii, modelând volumul central al fuzelajului. Acoperite la stânga și la dreapta sunt aripile volante, care permit curgerea aerului sub faruri pentru a crește fluxul de masă de aer în prizele laterale. Această interacțiune complexă a fluxului de aer este exemplificată și mai mult de designul frontal, care găzduiește în mod ingenios un sistem de răcire ultraeficient ce direcționează aerul prin și în afara capotei frontale, sporind forța aerodinamică.

Piesa centrală care duce filozofia orologeriei la concluzia sa cea mai literală este formată dintr-un grup de instrumente conceput și construit cu expertiza ceasornicarilor elvețieni. Format din peste 600 de piese și fabricat din titan, precum și din pietre prețioase precum safir și rubin, grupul scheletizat este construit la cea mai mare toleranță de 50 de microni, cea mai mică – de 5 microni și cântărește doar 700 g. Această capodoperă elaborată complex rămâne un punct central al experienței de conducere, fixată pe loc pe măsură ce marginea volanului se rotește în jurul ei – o configurație cunoscută sub numele de volan cu butuc fix.

Consola centrală este un amestec de sticlă de cristal și aluminiu, dezvăluind funcționarea complicată a comutatoarelor și a pârghiei de „tragere” de pornire a motorului pe care o găzduiește. Această sticlă a fost dezvoltată în 13 etape separate pentru a se asigura că este perfect clară și extrem de puternică și sigură în cazul unui accident. Părțile din aluminiu ale consolei sunt anodizate și frezate dintr-un singur bloc de metal, în timp ce comutatoarele moletate din aluminiu se află în fruntea unui mecanism complex care este complet vizibil sub sticla de cristal – dezvoltat în întregime în interior. Actul de a aprinde noul motor V16 cu aspirație naturală și grupul motopropulsor electric a fost conceput pentru a fi o experiență fizică, o recunoaștere pentru ritualurile automobilelor istorice – o tragere de pornire și o împingere pentru a opri.

Ascuns vederii până când se dorește este un ecran digital de înaltă definiție, care afișează datele vehiculului și oferă o conexiune mobilă perfectă. Un mecanism complex proiectat desfășoară ecranul tactil din partea de sus a consolei centrale – modul portret pentru camera de marșarier în doar două secunde și modul peisaj complet în cinci secunde.

Fiecare decizie vizavi de interior – la fel ca și cu exteriorul – este luată având în vedere performanța supremă, fără a compromite în niciun fel caracterul practic sau confortul. Scaunele, de exemplu, sunt fixate pe podea pentru a fi cât se poate de ușoare și de joase, iar pedala poate fi reglată electric înainte și înapoi pentru a asigura o poziție confortabilă de condus pentru toată lumea. Datorită acestei noi soluții, interiorul este spațios, făcându-l ideal pentru călătorii mai lungi și utilizare zilnică. Chiar și sistemul audio este proiectat fără difuzoare și woofere tradiționale, optându-se pentru un sistem avansat, care dispune de excitatoare pe panourile ușii și în întreaga mașină pentru a utiliza panourile interioare existente ca difuzoare. Este un sistem mai ușor și mai eficient decât setările audio tradiționale.

Christophe Piochon, președintele Bugatti, a specificat: „Pe lângă inovațiile analogice spectaculoase care au contribuit la crearea unui interior atemporal, ne-am concentrat pe autenticitatea materialelor și perfecțiunea în fiecare aspect. În mod informal, spunem că «ceea ce vezi este ceea ce primești», descriind faptul că, dacă vezi o bucată din ceea ce crezi că este titan, atunci asta este. Sau dacă vezi fibră de carbon ori piele, atunci va fi exact asta – și întotdeauna cele mai bune posibil. Cu Tourbillon, ducem această autenticitate și măiestrie impecabilă la următorul nivel. Platforma noastră complet nouă Bugatti a fost proiectată în cel mai mic detaliu pentru a exprima căutarea excelenței în inginerie”.

Bugatti Tourbillon

Motorizare și performanță

Această mașină super sport Bugatti de ultimă generație este propulsată de un nou motor V16 de 8,3 litri aspirat natural – proiectat cu ajutorul Cosworth –, asociat cu o axă frontală electrică cu două motoare electrice și un motor electric montat pe puntea spate. În total, Tourbillon produce 1.800 CP, cu 1.000 CP din motorul cu ardere propriu-zisă și 800 CP din motoarele electrice. Este o realizare extraordinară – oferită datorită unei multitudini de materiale și tehnologii de ultimă generație – având în vedere că Veyron a atins 1.001 CP de la motorul său de 8,0 litri cu patru turbocompresoare, iar noul V16 este complet aspirat natural. Construit din materiale ușoare, motorul cântărește doar 252 kg.

Motoarele electrice sunt alimentate de o baterie de 25 kWh, răcită cu ulei, de 800 V, găzduită în tunelul central și în spatele pasagerilor. Cu tracțiune integrală și vectorizare completă a cuplului, oferă tracțiune și agilitate maxime. Axa electrică față găzduiește două motoare electrice, cu un alt motor pe puntea spate, pentru un total de 800 CP din sistemul de propulsie electric. Grupul motopropulsor electric, cu motoarele electrice care rotesc până la 24.000 rpm și un invertor dublu complet integrat cu carbură de siliciu, este printre cele mai dense ca putere din lume. Axele electrice furnizează peste 6 kW per kg de masă a axei electrice, inclusiv invertoare, motoare și cutii de viteze. În timp ce puterea, răspunsul la accelerație și umplerea cuplului sunt priorități pentru grupul motopropulsor electric, conținutul de energie relativ mare, de 25 kWh, permite o autonomie complet electrică de peste 60 km/37 mile.

Emilio Scervo, CTO al Bugatti, a precizat: „Tourbillon-ul trebuia să fie incomparabil din toate punctele de vedere. Filozofia noastră a fost să luăm orice aspect al lui Chiron și să-l elevăm, căutând soluții de inginerie elegante și sofisticate, precum și noi tehnologii pentru a oferi o capodoperă atemporală. Ne-am dorit ca oricine să poată lua orice bucată din această mașină, din interior sau din exterior, și să creadă că ar putea fi plasată într-o galerie de artă. Rezultatul este o mașină frumoasă în interior și în exterior, cea mai puternică Bugatti de până acum, care ridică simultan fascinația mecanică și frumusețea tehnică la un nivel cu totul nou”.

Bugatti Tourbillon

Inginerie de mare performanță

Tourbillon este proiectat în jurul șasiului și structurii caroseriei complet noi. Structura este realizată dintr-un compozit de carbon T800 de ultimă generație, care încorporează o serie de inovații de reducere a greutății, cum ar fi integrarea bateriei ca parte structurală a monococului și un difuzor spate compozit pentru impact fără precedent, inspirat de sporturile cu motor de top. Conductele de aer compozite din față care curg prin partea frontală a mașinii sunt, de asemenea, parte integrantă a structurii, asigurând că fiecare parte a structurii rigide și ușoare este optimizată. De exemplu, cadrele din față și din spate prezintă turnare de aluminiu cu perete subțire la presiune scăzută și bretele structurale imprimate 3D, contribuind la o structură care este semnificativ mai ușoară și mai rigidă decât în cazul predecesorului. Șasiul complet nou integrează suspensie multi-link față și spate, forjată din aluminiu, trecând mai departe de construcția din oțel cu braț dublu de la Chiron. Frânele sunt la fel de avansate, având tehnologie carbo-ceramică supremă. Este introdus un sistem de frână la comandă, complet integrat cu pedala mobilă și combinat perfect printr-un controler neliniar integrat al vehiculului dezvoltat de Bugatti cu grupul motopropulsor hibrid. Anvelopele Michelin Pilot Cup Sport 2 – 285/35 R20 în față și 345/30 R21 în spate – sunt o dezvoltare personalizată pentru Tourbillon. Designerii și inginerii au eliberat, de asemenea, mai mult spațiu de depozitare și o componentă mai mare pentru bagaje, permițând proprietarilor să monteze un set de bagaje Bugatti Tourbillon realizate pe comandă.

Ediție limitată, disponibilă din 2026

Mate Rimac, CEO-ul Bugatti, afirmă: „Ne uităm înapoi prin istoria Bugatti la creațiile lui Ettore și Jean și puteți vedea imediat că aceștia au refuzat să facă compromisuri. Numărul de brevete pe care Ettore le-a avut pe numele său a fost incredibil, pentru că nu și-a dorit niciodată cea mai simplă soluție – a dorit întotdeauna cea mai bună soluție, chiar dacă nu exista încă. El pornea și o construia, o testa și o rafina până când era perfectă. Acesta este motivul pentru care mașinile sunt atât de venerate astăzi și este forța motrice din spatele a tot ceea ce am făcut cu Tourbillon. Deci, da, este o nebunie să construiești un nou motor V16, să te integrezi cu un nou pachet de baterii și motoare electrice și să ai un adevărat grup de instrumente de ceasornicar de fabricație elvețiană, piese de suspensie imprimate 3D și o consolă centrală din sticlă Crystal. Dar este ceea ce ar fi făcut Ettore și este ceea ce face un Bugatti incomparabil și atemporal. Fără acest tip de ambiție, ai putea crea o mașină super sport, dar nu ai crea o pictogramă «Pour l’éternité»”.

Bugatti Tourbillon intră acum în faza de testare, cu prototipuri deja pe drum în așteptarea livrărilor către clienți în 2026. Vor fi construite un număr de 250 de exemplare, cu un preț de pornire de 3,8 milioane de euro net. Asamblarea manuală va avea loc la Atelierul Bugatti din Molsheim, după ultimele modele Bugatti cu motor W16, Bolide și W16 Mistral.