Lux, rafinament și mulți cai-putere pentru noile SUV-uri Range Rover

Scris de Iulian Machi
Publicat la data de: 05-06-2018

în: Auto

Range Rover PHEV Media Drive, March 2018

Noul model Range Rover PHEV asigură emisii de noxe foarte reduse prin combinarea unui motor cu propulsie electrică cu un motor pe benzină, de 2 litri, în timp ce varianta facelift a modelului Sport SVR combină puterea cu capabilitățile legendare Range Rover.

Mai mult ca niciodată, Range Rover a devenit un reper în materie de rafinament, confort, tehnologie și design, iar pariul pe care britanicii îl pun pentru fiecare generație este remarcabil pentru o marcă premium care a schimbat percepția asupra termenului de „luxury car”. Range Rover a evoluat continuu, iar astăzi, fiecare călătorie este o experiență prețioasă, indiferent dacă te afli pe bancheta din spate sau la volan. „Clienții noștri sunt foarte clari cu privire la ceea ce își doresc de la noile mașini Range Rover”, declară omul responsabil pentru designul Land Rover, Gerry McGovern. „Nu vor o schimbare, ci doar să îmbunătățim lucrurile”, adaugă el. Iar acest lucru se poate vedea cu fiecare nou model Range Rover care iese pe poarta fabricii de producție.

Am plecat în Anglia pentru a vedea ce promit noile modele Range Rover Sport SVR și Range Rover PHEV, mai exact primul model plug-in hybrid din portofoliul Land Rover. Am aterizat pe aeroportul Heathrow pe o vreme pur britanică, o ploaie măruntă care se anunța o corvoadă pentru zilele pline din program: off-road, circuit și o serie de condus liber care include drumuri naționale și autostradă, precum și plimbări prin zonele rurale situate între Londra și Birmingham. Până la primul punct de control, sunt pasagerul unui model Sport PHEV, mă afund în scaunele moi și analizez ce ne oferă interiorul. Dacă lucrezi în timp ce ești pasagerul acestui model, Range Rover a dotat noul SUV hybrid cu multe puncte de conectare, inclusiv prize interne, USB, HDMI sau priză de 12 volți, ai parte de hotspot Wi-Fi 4G la care se pot conecta până la opt dispozitive și se găsesc spații de depozitare special concepute pentru tot ce ai putea avea nevoie.

Interiorul habitaclului este rafinat și spațios, fiind realizat cu materiale de calitate superioară, premium, iar scaunele din piele au straturi de amortizare care creează un mediu relaxant, similar cu stilul scaunelor impuse de lounge-urile exclusiviste. Remarcăm pielea perforată în nuanțe de bleumarin sau negru, elemente lucioase cu textură wood (la PHEV) și carbon (pentru varianta SVR). Scaunele sunt mai late, iar spuma este mai profundă, cu straturi ce îmbunătățesc confortul șoferului și al pasagerilor, în timp ce comenzile pentru scaune se găsesc pe ușă, fiind foarte ușor de ajustat reglajul pentru toate cele patru scaune. Scaunele frontale se ajustează electronic pe 16 căi, au funcții de încălzire și aerisire și poți memora câteva programe pentru a reveni, doar prin atingerea unui buton, la confortul personalizat. Pentru confort și mai mare, scaunele tapițate cu piele Oxford oferă oportunități de personalizare la un alt nivel, cu perne pentru picioare ce se extind, setări de climatizare și masaj, precum și opțiunea de eliberare a stresului – Hot Stone. În spate, consola centrală poate fi pusă în funcțiune la atingerea unui buton și oferă un suport cotieră din piele, cu spații pentru băuturi sau alte obiecte personale. Atunci când este așezată, în spate încap trei pasageri, cu un spațiu extins la picioare.

Nu avem timp să ne relaxăm prea tare în scaunele noului Range Rover hybrid, să testăm toate funcțiile sistemului de infotainment sau să observăm detaliile luxoase ale noului habitaclu, pentru că ajungem rapid pe aleile curții Palatului Blenheim din Woodstock, Oxfordshire, o capodoperă a arhitecturii baroce care oferă o experiență incredibilă pentru vizitatori. Suntem acasă la cel de-al 12-lea Duce de Marlborough și la familia sa, locul de naștere al lui Winston Churchill și sit al Patrimoniului Mondial UNESCO. De aici preluăm cârma noului Range Rover hybrid și, după numai cinci minute de adaptare la condusul pe partea stângă a drumului, un instructor ne sugerează să traversăm râul aflat în fața noastră. Ne păstrăm calmul, conducem prudent și încet, iar câteva secunde mai târziu suntem pe celălalt țărm.

Din punct de vedere al capabilităților, modelul PHEV este extrem de performant și poate să treacă fără probleme de la situațiile dificile de off-road, cum ar fi traversarea râurilor (numai cu motorul termic activat), peste bolovani sau prin noroaie. Odată depășit acest râu, ne aventurăm pe o zonă plină de noroi moale, din care ieșim teferi și nevătămați chiar dacă au fost câteva rampe dificile sau șanțuri greu de abordat. Un scurt moment de panică se conturează la urcarea unei rampe în curbă, atunci când mașina alunecă spre zona prăpăstioasă, dar cu o avansare înceată și modul Terrain Response activat, mașina s-a redresat impecabil pe ultima porțiune. Motorul electric oferă un control și mai mare al modului Mud/Ruts, iar acest lucru îmbunătățește controlul vitezei reduse și permite o aderență mai bună pe suprafețe problematice. Tehnologia Terrain Response de la Land Rover a fost reproiectată pentru distribuirea inteligentă și precisă a cuplului de la motorul electric la toate cele patru roți, iar asta oferă un control mai mare în timpul manevrelor off-road la viteză mică.

Trecerea de la off-road la traficul urban ne permite experimentarea modului complet electric (EV), ce ne va asigura o deplasare extrem de silențioasă. Trecerea între propulsia electrică și cea pe benzină se realizează fără întreruperi, iar autonomia maximă este de 51 de kilometri. Sub capotă avem un motor Ingenium Si4 de 2,0 litri, pe benzină, de 300 de cai-putere, și un motor electric de 85 kW, modelul PHEV dezvoltând o putere combinată de 404 cai-putere, cu emisii CO2 de 64 g/km și un cuplu maxim de 640 Nm, ce ajunge de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde.

Pentru a doua zi, Range Rover ne transferă de la un model sustenabil, eco, la varianta sport, emblematică, ce ne va deschide toți porii adrenalinei pe circuit și pe porțiunile libere de pe traseu. Introdus pentru prima oară în 2004, Range Rover Sport a fost vândut în peste 723.000 de exemplare, combinația sa de rafinament și performanță extraordinară purtându-i renumele în întreaga lume. Noul facelift nu este doar o reproiectare a unui concept bine definit – modelul arată mai dinamic fără să-și schimbe caracterul, cu faruri LED inteligente Pixel-laser, așezate pe o grilă frontală redesenată, și este completat de o nouă bară de protecție cu un profil mai agresiv. 

Modelul SVR oferă 575 de cai-putere și un cuplu maxim de 700 Nm, ceea ce îl face cel mai rapid Range Rover de până acum. Din fața hotelului Dormy House, ajungem pe circuitul de testare Jaguar Land Rover Fen End însetați de adrenalină. Aici, pe o ploaie torențială, vom trece de la 0 la 100 km/h în numai 4,5 secunde și vom zâmbi în colțul gurii la fiecare accelerare cu pedala până la fund. Sunetul motorului probabil că este amplificat artificial, dar pot constata că este grandios și foarte amplificat în cabină.

Varianta SVR Sport aduce, totodată, o capotă de carbon și scaune sportive, iar senzația și starea de adrenalină sunt intensificate de o ținută de drum exemplară, care se continuă și după trecerea de la circuit la autostradă. Numai că aici trebuie să fim atenți constant la limita legală de viteză.   

Range Rover a dotat cele două modele cu două touchscreen-uri de 10 inchi, Touch Pro Duo (sistem denumit Blade de către dezvoltatorii săi), cel mai avansat sistem de infotainment realizat de Jaguar Land Rover și preluat de pe somptuosul Velar. Este rapid și intuitiv, combină controale tactile cu butoane fizice, iar interfața este ușoară și extrem de rapidă, sistem similar cu ceea ce clienții deja cunosc de pe tabletele de uz casnic. Ecranul de pornire este personalizabil și permite crearea de comenzi rapide pentru funcțiile preferate.

Întoarcerea spre casă ne aduce din nou pe bancheta din spate a unui model PHEV. Mi-am ajustat tetiera electronic, am întins suportul pentru picioare, urmăresc un film pe una dintre cele două tablete integrate și am conectat căștile pentru o nouă audiție via Spotify. În tot acest timp, mă gândesc cum experiența Range Rover este aproximativ similară de fiecare dată, dar îmbunătățită constant – o avalanșă de experiențe la superlativ când vine vorba despre calitatea materialelor de la interior, sistemul de infotainment complex și adaptat erei noastre, dezvoltarea continuă a aerodinamicii pentru o performanță sporită și sentimentul de siguranță. Poți muta și munții într-un Range Rover, iar asta se simte de la primul contact.

Galerie Foto