Sustenabilitatea, linia directoare pentru Salone del Mobile 2024

Scris de Andrada Arsenie
Publicat la data de: 27-05-2024

în: Art & Design

Salone del Mobile 2024

Cea de-a 62-a ediție a faimosului târg de design Salone del Mobile 2024 Milano a avut loc anul acesta între 16 și 21 aprilie, având ca linie strategică conceptul de sustenabilitate pe întregul lanț de valoare.

Rolul târgului devine tot mai important și strategic, având ca obiectiv-cheie promovarea excelenței italiene în producția de mobilier de calitate. Acesta este motivul pentru care organizatorii Salone del Mobile.Milano au călătorit în Statele Unite ale Americii, special pentru a prezenta produsele de designer „Made in Italy”. Companiile specializate din Italia sunt tot mai implicate în proiecte rezidențiale și din domeniul ospitalității pe piața americană.

„Salonul reprezintă o legătură fără egal între economia globală și sistemul nostru de producție de mobilă, pe care avem responsabilitatea să-l transmitem în întreaga lume. În același timp, este ca un magnet pentru toți profesioniștii din industrie”, a explicat Maria Porro, președintele Salone del Mobile.Milano.

Potrivit organizatorilor, pavilioanele 1/3 și 5/7 s-au distins printr-o selecție exclusivă de companii care obțin un echilibru între design și calitatea construcției în identitatea lor. Acestea au prezentat inovații care combină o estetică detaliată cu o orientare către costuri eficiente. Aceste propuneri inovatoare sunt integrate în spații durabile, pentru a răspunde nevoilor consumatorilor moderni, din ce în ce mai atenți și conștienți în alegerile lor de cumpărare.

Salone del Mobile 2024

Focus pe brandul „Made in Italy”

Pavilioanele au găzduit atât companii cu profil internațional, cât și companii care reprezintă excelența în producția italiană, într-un mix echilibrat de măiestrie, tradiție în producție, tehnologii avansate și procese personalizate. „Made in Italy” este un adevărat atu strategic, un element de forță și dezvoltare, precum și un catalizator fundamental în progresul industriei de design. Acesta ocupă o poziție importantă în lanțul de mobilier-design, combinând cu mare atenție abilitățile de prelucrare cu cercetarea în domeniul tehnologiei.

Astfel, printre expozanții din cadrul acestor pavilioane se numără Calia Italia, Tomasella, Egoitaliano și Koinor.

Pavilioanele 5/7 au găzduit cel mai important eveniment cultural al târgului. Pentru prima dată, a fost amenajată o instalație specifică locației creată de un important regizor de scenă și artist de renume internațional. Aceasta a fost o reflecție profundă pe marginea tematicilor intrinseci ADN-ului Salone del Mobile, cuprinzând de la formele locuinței până la evoluția spațiilor, ca reflectare a schimbărilor societății.

SaloneSatellite, rampa de lansare pentru tinerii designeri cu vârsta de până la 35 de ani, a fost piesa de rezistență a pavilioanelor 5/7. Evenimentul înființat și curatoriat de Marva Griffin Wilshire a aniversat 25 de ani de existență printr-o ediție specială și o mare expoziție în oraș, la Triennale Milano, din 16 până în 28 aprilie 2024, axată pe universul și protagoniștii târgului.

Pavilioanele 14 și 18 au găzduit atât nume consacrate care au scris istoria designului italian, cât și nume emergente care conturează viitorul industriei prin propunerile lor. Printre brandurile de top se numără Cattelan Italia, Arketipo, Pedrali, Nardi, Milla & Milli, Mindo și Kriptonite Italia.

Ospitalitatea constituie o temă centrală în cadrul acestor pavilioane, fiind reprezentată de companii precum Quadrifoglio Group. Propunerile se concentrează pe un nou concept de ospitalitate, dezvăluind tendințe, inovații în materiale și procese, și prezentând designuri unice care își vor lăsa amprenta asupra istoriei domeniului. Aceste proiecte unice răspund provocărilor prezentului, generând valoare economică și socială într-o industrie în continuă evoluție.

Flexibilitate, funcționalitate, sustenabilitate și versatilitate – acestea sunt cuvintele-cheie care definesc și lumea biroului, prezentată în pavilioanele 14 și 18. Propunerile se remarcă printr-un nivel ridicat de design și inovație, abordând conceptul de birou dintr-o perspectivă transversală, prin soluții avangardiste adaptate contextului rezidențial. Mărturie stau brandurile precum Quinti Sedute, Slalom acoustic & partition systems și Martex.

„Aceste pavilioane nu sunt doar spații de expunere, ci și adevărate puncte de întâlnire pentru profesioniștii din industrie și pasionații de design, un loc unde ideile se propagă, dând naștere parteneriatelor creative și schimburilor care duc industria mobilei și designului mai departe. O dovadă în acest sens este arena uimitoare proiectată de cei de la Formafantasma, în continuarea proiectului lor pentru Euroluce, de la ediția din 2023. Arena este dedicată publicului Salone, fiind un spațiu multifuncțional pentru conferințe, mese rotunde și întâlniri de afaceri, dar și pentru relaxare și pauze în timpul vizitei”, se arată în descrierea realizată de organizatori.

Salone del Mobile 2024

Implementarea unor soluții bazate pe neuroștiință

Pavilioanele 13 și 15 au fost martore ale know-how-ului tradițional reinterpretat într-o cheie contemporană. Firul comun este atenția deosebită pe care aceste companii o acordă alegerii materialelor și detaliilor, cu materiale care privesc spre viitor și proiecte care combină designul cu măiestria de înaltă clasă, concentrând excelența internațională în producție.

În plus, pavilionul 13 a găzduit un grup select de companii producătoare de mobilier în stil clasic, care sunt vizibile pe scena mondială și atrag interesul profesioniștilor și al pasionaților de design.

Un fapt interesant: acest pavilion va fi sediul Jocurilor Olimpice Italiene din 2026, dovadă a modului în care arhitectura industrială și designul reușesc să găsească teren comun pentru crearea unui mediu unic.

La ediția din 2024, noile modalități de organizare a spațiilor au inclus și aplicarea neuroștiinței, utilizată pentru prima dată în cadrul unui târg, datorită parteneriatului cu Lombardini22, un lider în peisajul arhitecturii și ingineriei italiene. Cu sprijinul Politehnicii din Milano, s-au efectuat teste 3D pentru a analiza obiceiurile persoanelor care trec pe la pavilioane și care le ocupă. Scopul este de a proiecta experiențe care să reflecte comportamente reale, creând noi modalități de utilizare a spațiilor și angajamente emoționale fără precedent prin intermediul disciplinelor care studiază bazele biologice ale minții și comportamentului, oferind perspective asupra proceselor sociale complexe.

Energy Expo 10-13 octombrie