
BMW Group a prezentat în avanpremieră la Bucureşti noul BMW iX3 la câteva săptămâni după debutul global la Salonul Auto de la Munchen, IAA 2025.
Evenimentul a avut loc la care găzduieşte primul solo show Dumitru Gorzo, un proiect artistic special care a transformat întregul spaţiu. Evenimentul de prezentare a noului model a fost marcat şi de o interpretare unică a “Marşului BMW”, o compoziţie din 1930 dedicată mărcii de compozitorul german Frank Anatol, cu o interpretare a violonistul Theodor Andreescu. Întregul program şi-a propus să arate poziţionarea unică a mărcii BMW, cu o tradiţie de peste jumătate de secol de parteneriate culturale, dar şi o istorie puternică de inovaţie şi transformare – element definitoriu şi pentru noul BMW iX3.
Noul model este disponibil în versiunea BMW iX3 50 xDrive pentru un preţ de 65 461 Euro cu TVA (54 100 Euro fără TVA). Cu aproape jumătate de an înainte de debutul pe piaţă, BMW iX3 are deja câteva zeci de comenzi ferme – interesul foarte mare îl face cel mai bine primit model electric al mărcii.
Noul BMW iX3 a fost pregătit pentru lansare printr-un proiect care a purtat numele Neue Klasse, o referinţă istorică foarte importantă pentru marcă. Originalul Neue Klasse a debutat la Salonul Auto de la Frankfurt în septembrie 1961. A fost lansat după o perioadă economică dificilă pentru companie – a fost un succes imediat şi a dat startul transformării BMW în marca recunoscută şi astăzi. În anii 1960’, prin Neue Klasse, BMW şi-a asumat direcţia sportivă, a creat sloganul folosit şi astăzi – „Plăcerea de a conduce”, a deschis prima serie de succese majore în motorsport şi a pus baza gamei de modele moderne – Neue Klasse fiind considerat predecesorul Seriei 5.
Cinci Vision Cars. O tranformare majoră. Neue Klasse. Noua gamă BMW Neue Klasse a fost anunţată printr-o serie de numai puţin de cinci vision cars prezentate în ultimii patru ani.
BMW i Vision Circular a arătat preocuparea pentru dezvoltarea durabilă şi economia circulară – din această perspectivă BMW iX3 impresionează printr-o amprentă de CO2e de numai 13.5 tone în producţie, o valoare comparabilă cu modele cu motor ardere internă. Modelul foloseşte o treime materiale reciclate, în timp ce în cazul acumulatorului de înaltă tensiune acest procent urcă până la 50%.
BMW i Vision Dee a arătat efortul de digitalizare şi o nouă filozofie pentru interfaţa cu utilizatorul. Noul BMW iX3 foloseşte pentru prima dată un Panoramic Vision Display – un nou sistem de afişare pe toată lăţimea parbrizului, care combină claritatea unui display cu contrast şi rezoluţie mare. Sistemul are beneficiile unui head-up display, care plasează informaţia în faţă, în zona parbrizului şi o proiectează la o distanţă mai mare faţă de zona de bord, pentru confort în vizualizare. Suplimentar, noul BMW iX3 beneficiază de un nou ecran central trapezoidal cu Matrix LED, un Head-up Display 3D şi un nou volan multifuncțional, toate comandate printr-o nouă generaţie a sistemului de operare, BMW Panoramic iDrive.
BMW i Vision Neue Klasse şi BMW i Vision Neue Klasse X s-au concentrat pe noul limbaj de design al mărcii şi pe implementarea diversificată pentru întreaga gamă. Până în 2027 vor fi implementate 40 de modele noi şi actualizări de modele folosind tehnologiile şi limbajul de design introdus de Neue Klasse. Un design monolitic, simplificat se remarcă cu forme noi pentru grilă, faruri şi stopuri, definit prin elemente luminoase noi care înlocuiesc cromul clasic – o transformare majoră, dar care rămâne recognoscibilă ca un BMW autentic.
BMW Vision Driving Experience a scos în evidență arhitectura electronică care se bazează pe patru super calculatoare – aşa numitele „superbrains”, care gestionează toate funcţiile automobilului: funcţiile body and confort, funcţiile dinamice – Heart of Joy, funcţiile de condus autonom şi funcţiile de infoteinemnt. Aceasta asigură o serie de beneficii importante – posibilități extinse de update over the air pentru o funcţionare ca un Software Defined Vehicle modern, o arhitectură simplificată, zonală, care vine cu o reducere de peste 600m de cabluri. În acelaşi timp, cele patru „superbrains” vin cu o putere de processor fără precedent. Pe BMW Vision Driving Experince superbrain-ul Heart of Joy poate controla perfect un cuplu de 18000 Nm cu un timp de răspuns de sub o miime de scundă, de zece ori mai rapid ca un sistem de serie în prezent. Pentru BMW iX3 această performanţă se traduce în control optimizat pe orice suprafaţă, dinamică semnificativ îmbunătăţită, controlul semnificativ îmbunătăţit al frânelor cu regenerare semnificativ îmbunătăţită.
O altă transformare esenţială adusă de Neue Klasse este noul sistem de propulsie de generaţia a şasea, Gen6. Acesta combină o arhitectură de 800V cu o baterie cu celule cilindrice dezvoltate de BMW, integrată în podeaua maşinii ca element structural, pe principiul „pack-to-open-body” şi „cell-to-pack”. Un pachet extins de îmbunătăţiri asigură performanţe de top pentru BMW iX3 50 xDrive – până la 805 km în ciclu WLTP şi până la 372 km autonomie după 10 minute de încărcare cu puteri de până la 400 kW.
Transformarea adusă de Neue Klasse este una completă, şi dincolo de produs, până la nivel de servicii. De exemplu noul car configurator asigură un nivel de transparenţă ridicat prin comunicarea autonomiei WLPT pentru fiecare configuraţie individuală, afişând în timp real această informație după orice schimbare de echipament.
Fotografii de Ciprian Mihai și Radu Chindriș.