BMW Group şi-a consolidat şi mai mult poziţia competitivă, precum şi rentabilitatea în primul trimestru al anului 2022, datorită cererii ridicate susţinute pentru automobilele sale premium.
Situaţiile financiare trimestriale ale companiei includ şi efectele pozitive ale consolidării complete a joint-venture-ului din China, BMW Brilliance Automotive Ltd (BBA), aşa cum s-a anunţat anterior.
Chiar şi fără aceste efecte, marjele BMW Group au fost puternice – o dovadă a puterii sale financiare într-un mediu economic şi geopolitic volatil. Randamentul brut al BMW Group (marja EBT) a fost de 39,3% în primul trimestru (2021: 14,0%). Fără reevaluarea participaţiei existente şi efectele de consolidare care decurg din consolidarea integrală a BBA, randamentul vânzărilor companiei a atins 18,4%.
Segmentul auto a prezentat o performanţă la fel de puternică în primele trei luni: marja EBIT din segmentul Auto a fost de 8,9% (2021: 9,8%) şi, astfel, se plasează la limita superioară a intervalului-ţintă pentru 2022. Excluzând efectele de consolidare, marja EBIT se ridică la 13,2%.
„Forţa şi rezistenţa BMW Group sunt deosebit de evidente în acest mediu dificil: cu un nivel ridicat de flexibilitate, excelenţă operaţională şi angajamentul extraordinar al echipei noastre, conducem compania către succes, astăzi şi în viitor”, a spus Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG, joi, la München.
Creştere semnificativă a livrărilor de automobile electrificate
În primul trimestru al anului 2022, vânzările de automobile electrificate au crescut semnificativ – cu 28%, până la 89.669 de unităţi (2021: 70.207 / +27,7%). După cum era planificat, vânzările de automobile electrice s-au mărit de peste două ori, la 35.289 de unităţi (2021: 14.161 / +149,2%). BMW iX3 (2022: 11.200 unităţi / 2021: 2.330) şi MINI Cooper SE (2022: 8.925 / 2021: 5.852) au fost cele mai căutate modele electrice, cu vânzări semnificativ mai mari decât în acelaşi trimestru al anului precedent. La scurt timp de la introducerea pe piaţă, simbolurile inovaţiei – BMW iX şi BMW i4 – generează deja o cerere puternică şi comenzi noi mari. Sedanul electric de lux BMW i7 şi BMW iX1, precum şi BMW i3 electric din China vor extinde gama de modele electrice în 2022.
„Credem cu tărie că este deosebit de important în momentele dificile să nu încetăm să facem lucrurile corecte. De aceea, creştem ritmul de accelerare a mobilităţii electrice şi accelerăm transformarea către mobilitatea durabilă. Iar prin abordarea noastră completă de reducere a emisiilor de CO2 de la automobilele noastre de-a lungul lanţului de valori aducem o contribuţie eficientă la combaterea schimbărilor climatice”, a spus directorul executiv Zipse.
Compania îşi propune să aibă peste două milioane de automobile electrice pe şosele până în 2025. În acest an, inclusiv automobilele de preproducţie, BMW Group va avea 15 modele electrice în producţie – acoperind aproximativ 90% din segmentele sale actuale – şi este pe cale să livreze cel puţin 10% din volumul anual de vânzări sub formă de automobile electrice.
Creştere uşoară a livrărilor în SUA – blocajele de aprovizionare continuă
Un total de 596.907 de automobile au fost livrate clienţilor în primul trimestru. Această valoare a fost mai mică decât maximul istoric al anului precedent (2021: 636.606 / -6,2%), din cauza disponibilităţii limitate a componentelor şi a perioadelor mari de carantină din China. Rata de creştere a vânzărilor a variat între diferitele regiuni ale lumii: în America şi în SUA, BMW Group a raportat o creştere similară cu trimestrul I al anului precedent. În America, compania a livrat clienţilor 99.169 de automobile (2021: 96.352; +2,9%). În SUA, vânzările BMW Group au ajuns la 80.974 de automobile (2021: 78.067; +3,7%), ceea ce i-a adus o poziţie de lider în segmentul premium din SUA.
Pieţele europene, în schimb, au înregistrat o scădere moderată de 7,8% a livrărilor BMW, MINI şi Rolls-Royce (2022: 220.393 de unităţi; 2021: 239.018). Vânzările în Germania au fost uşor mai scăzute faţă de anul precedent, totalizând 60.098 de unităţi (2021: 62.696 / -4,1%).
Evoluţia vânzărilor în Asia a reflectat în primul rând restricţiile legate de COVID şi noua carantină din China, care a condus la o scădere moderată a livrărilor, totalul fiind de 265.065 de unităţi (2021: 287.697; -7,9%). În China, compania a livrat clienţilor 208.953 automobile (2021: 230.193 / -9,2%).
Mărcile premium MINI şi Rolls-Royce îşi măresc vânzările
În primele trei luni ale anului 2022, marca BMW a livrat clienţilor un total de 519.796 de automobile – o scădere de 7,3% faţă de trimestrul I puternic din anul precedent (2021: 560.543). 2022 marchează aniversarea a 50 de ani pentru BMW M. 39.055 de modele de înaltă performanţă de la BMW M au ajuns la clienţi, o creştere de 3,1% (2021:37.894 automobile).
La nivel de marcă, vânzările MINI pentru primul trimestru au crescut uşor (75.487 automobile; 2021: 74.683, +1,1%) – în principal datorită modelelor electrificate MINI Cooper SE şi MINI Countryman plug-in hybrid. Împreună, ambele modele au reprezentat peste 17% din totalul vânzărilor MINI.
Rolls-Royce Motor Cars a predat clienţilor 1.624 de automobile în primul trimestru – o creştere de 17,7% faţă de anul precedent (2021: 1.380). Această creştere a vânzărilor vine în principal de la modelele Rolls-Royce Ghost şi Cullinan.
Creştere semnificativă a veniturilor companiei
Veniturile din primul trimestru au crescut cu 16,3%, la 31,142 miliarde de euro (2021: 26,778 miliarde €). Această creştere semnificativă este rezultatul consolidării complete a BBA deja menţionată: joint-venture-ul a fost consolidat integral din 11 februarie 2022, ca urmare a prelungirii acordului de asociere în participaţie şi a creşterii acţiunilor deţinute de BMW AG de la 50% la 75%. De la această dată, aproximativ 23.000 de angajaţi din China au fost adăugaţi la totalul forţei de muncă BMW Group. Filiala a contribuit cu 3,287 miliarde de euro la venituri începând cu 11 februarie 2022. Compania a beneficiat, de asemenea, de efectele pozitive privind preţurile şi mixul de produse şi şi-a putut extinde activitatea postvânzare. Evoluţia pozitivă continuă pe pieţele de maşini second hand, în special în SUA şi Marea Britanie, a dus la venituri mai mari din vânzarea de automobile la final de leasing. Veniturile au beneficiat şi de pe urma ratei de schimb valutar. Preţurile puternice au contribuit, de asemenea, la compensarea parţială a dificultăţilor create de creşterea preţurilor la materiile prime şi la energie.
Cheltuielile companiei pentru cercetare şi dezvoltare au totalizat 1,391 miliarde de euro (2021: 1,287 miliarde €/+8,1%) şi, prin urmare, au fost mai mari decât în anul precedent. Cheltuielile s-au concentrat în principal pe modele noi, precum şi pe electrificarea şi digitalizarea în continuare a portofoliului. S-au făcut şi investiţii în avans pentru Neue Klasse. Rata de cercetare şi dezvoltare a scăzut la 4,5% (2021: 4,8%) din cauza creşterii veniturilor.
Rezultatul financiar şi veniturile BMW Group – creştere puternică de la BBA
Datorită consolidării complete a BBA, rezultatul financiar al BMW Group, în special, a înregistrat o creştere puternică la 8,836 miliarde de euro (2021: 732 milioane €). Acest lucru se datorează unui profit preliminar de 7,7 miliarde de euro din reevaluarea participaţiei existente deţinută la BBA. În acelaşi timp, rezultatul capitalurilor proprii a scăzut (2022: 260 milioane €, 2021: 429 milioane €/-39,4%), deoarece câştigurile de la BBA au fost incluse doar până la 10 februarie 2022, datorită consolidării complete după această dată.
Ca urmare a acestui efect, veniturile brute ale companiei (EBT) au crescut, ajungând la 12,227 miliarde de euro (2020: 3,757 miliarde €; +225,4%).
Marja EBT a BMW Group pentru primul trimestru a crescut semnificativ, la 39,3% (2021: 14,0%). Fără reevaluarea participaţiei existente şi efectele de consolidare care decurg din consolidarea integrală a BBA, marja EBT a Grupului a ajuns la 18,4%.
Profitul net al companiei a fost de 10,185 miliarde de euro (2021: 2,833 miliarde €; +259,5%).
Consolidarea completă creşte cifrele financiare în Segmentul Auto
Segmentul Auto şi-a crescut semnificativ veniturile din primul trimestru, care au totalizat 26,726 miliarde de euro (2021: 22,762 miliarde €/+17,4%), ca urmare a consolidării complete. Efectele pozitive ale preţurilor şi ale mixului de produse, combinate cu problemele create de rata de schimb valutar, dar şi cu condiţiile bune continue pe pieţele de maşini second hand – cu evoluţia favorabilă a valorii reziduale care rezultă din aceasta – au susţinut, de asemenea, veniturile.
Veniturile anterior rezultatului financiar (EBIT) pentru primul trimestru au ajuns la 2,367 miliarde de euro (2021: 2,236 miliarde €/+5,9%). Marja EBIT în segmentul Auto pentru aceeaşi perioadă a fost de 8,9% (2021: 9,8%).
Consolidarea integrală a BBA a dus şi la efecte de consolidare în segmentul Auto: „Deprecierea din alocarea preţului de achiziţie şi eliminările profiturilor intercompanii s-au ridicat la aproximativ 1,2 miliarde de euro. Fără aceste efecte, marja EBIT a fost de 13,2%. Acest lucru reflectă puterea segmentului nostru de bază în primul trimestru – mai ales în faţa condiţiilor externe dificile”, a declarat Nicolas Peter, membru al Consiliului de Administraţie, responsabil pentru finanţe.
Rezultatul financiar pentru segment a totalizat 8,053 miliarde de euro (2021: 540 milioane €). Acest lucru a fost afectat pozitiv de reevaluarea pachetului de acţiuni deţinut anterior la BBA la care s-a făcut referire deja. Datorită efectelor descrise mai sus, veniturile brute ale segmentului (EBT) pentru primele trei luni ale anului 2022 s-au ridicat la 10,420 miliarde de euro (2021: 2,776 miliarde €).
Cash flow disponibil în segmentul Auto pentru primul trimestru al anului 2022 a totalizat, conform aşteptărilor, 4,816 miliarde de euro (2021: 2,522 miliarde €). Consolidarea completă a BBA a contribuit la aceasta cu un cash flow din activităţi de investiţii de 5,011 miliarde de euro. Preţul de cumpărare pentru cota de acţiuni de 25%, în valoare de 3,735 miliarde de euro, a fost plătit integral în numerar. După cum a anunţat anterior, BMW Group intenţionează să livreze un cash flow disponibil de cel puţin 12 miliarde de euro pentru întregul an.
Segmentul Financial Services oferă o creştere mare a EBT
Segmentul Financial Services avea un total de 5.516.021 de contracte de finanţare şi leasing cu clienţi retail la sfârşitul primului trimestru (31 decembrie 2021: 5.577.011 / -1,1%). Disponibilitatea limitată a maşinilor noi s-a reflectat şi în numărul de contracte noi. În perioada ianuarie-martie 2022 au fost încheiate un total de 433.429 de contracte noi cu clienţi de retail (2021: 489.066 / -11,4%). Evoluţia pozitivă pe pieţele de maşini second-hand a dus la creşterea veniturilor din vânzarea de automobile aflate la final de leasing, cu un efect pozitiv corespunzător asupra cifrelor financiare ale segmentului.
Veniturile din primul trimestru au înregistrat o creştere solidă de la 7,906 miliarde € la 8,486 miliarde de euro (+7,3%). Cu o creştere semnificativă de 28,0%, veniturile brute (EBT) din segmentul Financial Services au crescut la 1.007 milioane de euro (2021: 787 milioane €). Un factor principal de contribuţie a fost creşterea veniturilor din revânzarea automobilelor la final de leasing în SUA şi Marea Britanie.
Procentul de automobile noi ale BMW Group închiriate sau finanţate de segmentul Financial Services a fost de 46,8% la sfârşitul primului trimestru (2021: 50,4% / -3,6 puncte %).
Segmentul moto îşi măreşte livrările şi veniturile
Segmentul moto a reuşit din nou să-şi crească volumul de vânzări în primul trimestru, bazându-se pe un an anterior de mare succes. Un total de 47.403 de motociclete şi scutere BMW au fost livrate clienţilor – în creştere cu 11,3% faţă de acelaşi trimestru al anului precedent (2021: 42.592). Veniturile au crescut cu 6,1%, la 799 milioane de euro (2021: 753 milioane €).
Veniturile anterior rezultatului financiar (EBIT) ale segmentului au totalizat 108 milioane de euro (2021: 135 milioane € / -20,0%), în timp ce marja EBIT a fost de 13,5%.
BMW Group îşi menţine orientarea – se aşteaptă ca volatilitatea ridicată să continue
Susţinut de cererea globală puternică pentru automobilele sale premium atractive, BMW Group îşi menţine orientarea pentru întregul an. Compania monitorizează îndeaproape situaţia geopolitică, dominată de războiul din Ucraina, precum şi evoluţia constantă a preţurilor volatile pe pieţele de mărfuri şi energie. Situaţia de pe pieţele de mărfuri este de aşteptat să rămână tensionată. De asemenea, este posibil ca preţurile la energie să rămână la un nivel ridicat. Prin urmare, BMW Group a luat deja în considerare impactul iniţial al situaţiei predominante în perspectiva sa pentru exerciţiul financiar 2022. Războiul din Ucraina şi creşterea ratelor inflaţiei ar putea exacerba aceste evoluţii. Ca şi în exerciţiul financiar 2021, persistă riscul blocajelor de aprovizionare pentru componentele semiconductoare necesare producţiei. În prezent, situaţia nu se aşteaptă să se atenueze până în a doua jumătate a anului 2022, cel mai devreme. Prin urmare, se estimează că livrările în segmentul Auto vor fi la egalitate cu cele de anul trecut. Marja EBIT este de aşteptat să fie tot în intervalul 7-9%.
Deşi se prognozează o uşoară creştere a livrărilor pentru segmentul moto, marja EBIT ar trebui să rămână în intervalul-ţintă de 8-10%. Indicatorii de performanţă pentru segmentul moto sunt afectaţi doar marginal de consolidarea completă a BBA.
În segmentul Financial Services, ne aşteptăm ca RoE să fie între 14 şi 17%. În comparaţie cu anul de raportare 2021, se preconizează că efectele pozitive puternice ale revânzării automobilelor aflate la sfârşitul leasingului se vor normaliza.
Se estimează că efectele consolidării complete a BBA vor duce la o creştere semnificativă a veniturilor brute ale BMW Group, în ciuda impacturilor negative ale ajustărilor de producţie.
Ţintele prezentate în ghidul companiei sunt destinate a fi atinse cu un număr de angajaţi puţin mai mare, excluzând angajaţii de la BBA.
În această prognoză nu sunt luate în considerare: o înăsprire semnificativă a sancţiunilor împotriva Rusiei şi/sau a contramăsurilor din partea Rusiei, o escaladare a conflictului în afara Ucrainei, precum şi o prelungire sau extindere semnificativă a carantinei cauzate de pandemie în China.
Indiferent de aceste incertitudini, situaţia rămâne însă extrem de volatilă, ceea ce face extrem de dificilă prognozarea cu exactitate a rezultatelor pentru exerciţiul financiar 2022.
BMW Group – privire de ansamblu |
Trimestrul I 2022 |
Trimestrul I 2021 |
Evoluţie (%) |
Livrări către clienţi |
|
|
|
Automobile 1 (unităţi) |
596.907 |
636.606 |
-6,2 |
Din care: |
519.796 |
560.543 |
-7,3 |
MINI2 (unităţi) |
75.487 |
74.683 |
1,1 |
Rolls-Royce2 (unităţi) |
1.624 |
1.380 |
17,7 |
Motociclete (unităţi) |
47.403 |
42.592 |
11,3 |
Angajaţi (la 31 decembrie 2021) |
118.909 |
|
|
Marjă EBIT segment auto (%) |
8,9 |
9,8 |
-0,9 puncte % |
Marjă EBIT segment moto (%) |
13,5 |
17,9 |
-4,4 puncte % |
Marjă EBT 2 (%) |
39,3 |
14,0 |
25,3 puncte % |
Venituri (miliarde €) |
31,142 |
26,778 |
16,3 |
Din care: |
26,726 |
22,762 |
17,4 |
Motociclete (milioane €) |
799 |
753 |
6,1 |
Financial Services (miliarde €) |
8,486 |
7,906 |
7,3 |
Alte entităţi (milioane €) |
1 |
1 |
– |
Eliminări (miliarde €) |
-4,870 |
-4,644 |
4,9 |
Profit anterior exerciţiului financiar (EBIT) (miliarde €) |
3,391 |
3,025 |
12,1 |
Din care: |
2,367 |
2,236 |
5,9 |
Motociclete (milioane €) |
108 |
135 |
-20,0 |
Financial Services (milioane €) |
966 |
767 |
25,9 |
Alte entităţi (milioane €) |
-32 |
-6 |
– |
Eliminări (milioane €) |
-18 |
-107 |
-83,2 |
Profit brut (EBT) (miliarde €) |
12,227 |
3,757 |
225,4 |
Din care: |
10,420 |
2,776 |
275,4 |
Motociclete (milioane €) |
109 |
135 |
-19,3 |
Financial Services (milioane €) |
1.007 |
787 |
28,0 |
Alte entităţi (milioane €) |
685 |
141 |
– |
Eliminări (milioane €) |
6 |
-82 |
– |
Impozit pe profit (milioane €) |
-2.042 |
-924 |
– |
Profit net (miliarde €) |
10,185 |
2,833 |
259,5 |
Venituri per acţiune (ordinară/preferenţială) (€) |
15,33/15,33 |
4,26/4,26 |
-/- |
1 Include 96.133 de unităţi (2021: 175.838) livrate clienţilor de joint-venture-ul BMW Brilliance Automotive Ltd., Shenyang, în perioada 1 ianuarie – 10 februarie 2022 (adică înainte de consolidarea integrală a acelei entităţi în situaţiile financiare ale BMW Group).
2 Raportul dintre câştigurile companiei înainte de impozite şi veniturile BMW Group.
GLOSAR – explicarea principalilor indici de performanţă
Livrări către clienţi
Un automobil nou sau folosit va fi înregistrat ca livrare odată ce este înmânat utilizatorului final (include şi clienţii de leasing din contracte de leasing cu BMW Financial Services). În SUA şi Canada, utilizatorii finali includ şi (1) dealerii atunci când desemnează un automobil ca înlocuitor de service sau maşină demo şi (2) dealerii şi alte terţe părţi când cumpără un automobil de companie la licitaţie sau direct de la BMW Group. Livrările pot fi făcute de BMW AG, de una dintre subsidiarele sale internaţionale, un dealer BMW Group sau dealeri terţi independenţi. Marea majoritate a livrărilor – şi, prin urmare, raportarea livrărilor către BMW Group – este făcută de dealeri terţi independenţi. Livrările retail de automobile în timpul unei anumite perioade de raportare nu se corelează direct cu veniturile pe care BMW Group le recunoaşte pentru acea perioadă de raportare anume.
EBIT
Profitul anterior/pierderea anterioară exerciţiului financiar cuprinde veniturile, mai puţin costurile de vânzări, cheltuielile de vânzări şi administrative şi valoarea netă a altor venituri şi cheltuieli operaţionale.
Marja EBIT
Profit/pierdere anterior exerciţiului financiar ca procent din venituri.
EBT
EBIT plus rezultatul financiar.