Când credeam că nu se mai poate întâmpla nimic, iată că finalul de an ne aduce una dintre cele mai importante știri. Una dintre cele mai mari rivalități din modă s-a încheiat, Prada cumpărând casa de modă italiană Versace, într-o tranzacție de un miliard de dolari. Unii zic că a fost un preț mai mult decât un discount major, aproape un chilipir.
Averea Versace a scăzut în ultimii ani, deoarece brandul cu o vechime de aproape 50 de ani se luptă să capteze consumatorii așa cum o făcea odinioară.
Prada, pe de altă parte, a cunoscut un succes imens, în parte datorită mărcii sale destinate tinerei generații, Miu Miu – numele său derivat de la proprietara sa, Miuccia Prada.
În martie, Donatella Versace a demisionat din funcția de director de creație , la aproape trei decenii după ce a preluat acest rol în urma asasinării fratelui ei și a fondatorului brandului, Gianni Versace. Ea a fost înlocuită de fostul șef al Miu Miu, Dario Vitale – deși directorii spun că mutarea sa nu a avut legătură cu acordul cu Prada. Acum, cu un nou proprietar, Versace speră să fie readusă în panteonul marilor case de modă.
Grupul Prada a luat măsuri pentru a salva brandul italian de la o posibilă consolidare în grupurile franceze mai mari Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) și Kering, care dețin numeroase mărci de modă de lux. Vor reuși casele de modă de lux odinioară rivale să supraviețuiască în aceeași prăvălie?

Celebrity & Sexy: Versace
Brandul iconic și sexy Versace a fost fondat de Gianni Versace în 1978 la Milano , când și-a lansat prima colecție de îmbrăcăminte pentru femei.
Inițial studiind arhitectura, la fel ca mulți dintre marii designeri de modă italieni din anii 1950, stilul său extravagant și erotic a fost curând îmbrățișat de multe celebrități, precum Prințesa Diana și Elton John.
Înființarea casei de modă de lux a fost o afacere de familie. Fratele lui Gianni, Santo, se ocupa de partea comercială a afacerii, iar sora sa mai mică, Donatella, a devenit și ea designer și director de creație al brandului.
După ce Gianni a fost ucis tragic în fața conacului său de pe plaja din Miami de către Andrew Cunanan în 1997, sora sa, Donatella, a continuat moștenirea Versace.
Sub conducerea sa creativă, casa de modă a fost martora unor podiumuri și campanii publicitare extravagante. Dar, în timp, casa de modă s-a străduit să își mențină amploarea, la fel ca concurenții săi.

Prada „de luxe”
Mario Prada a fondat Prada în 1913 ca o afacere de articole de lux din piele. Afacerea nu și-a găsit statutul de casă de modă de lux decât după ce Miuccia Prada a preluat afacerea de la bunicul ei, în 1978. Miuccia a venit la brand fără nicio experiență anterioară în design și cu un doctorat în științe politice. Experiența ei ca persoană din afara industriei modei a fost considerată atuul ei suprem , oferindu-i capacitatea de a-și asuma riscuri și de a provoca fiecare stil sub marca Prada.
În 1978, Miuccia a devenit creatoarea de modă pentru Prada și, în 1993, pentru brandul soră Miu Miu. Atât Prada, cât și Miu Miu aveau să devină cunoscute pentru stilul lor vestimentar curat și minimalist, fiind totodată în acelați timp provocator.
Miuccia a inventat stilul „ ugly chic”: a luat articole sau materiale neconvenționale considerate urâte și le-a adăugat o valoare vestimentară ridicată, cum ar fi geanta emblematică Prada Vela, fabricată din nailon în loc de piele. Introducerea țesăturii de nailon în moda de lux a fost o mișcare șocantă în 1984. Miuccia Prada a îmbrăcat multe vedete, inclusiv „it girl”-ul Miu Miu, Sabrina Carpenter, dar și pe Nicole Kidman , care adoră rochiile Prada, apărând pe coperțile celor mai importante publicații în astfel de ținute.
Grupul Prada este acum o companie listată la bursă, evaluată la aproximativ 15,27 miliarde de dolari americani (23,2 miliarde de dolari australieni), cu o majoritate a acțiunilor deținute de Miuccia și soțul ei, Patrizio Bertelli.

Războiul celor două italience versus „French connection”
Fiind case de modă italiene de familie cu stiluri total diferite, Prada și Versace au fost adesea numite „rivale” de către jurnaliștii de modă și analiștii de afaceri. Prada este minimalistă; Versace este strident și ostentativ. Prada este un brand din nordul Italiei; Versace este un brand din sudul Italiei. Deși poate exista o rivalitate localizată, adevărata competiție este între casele de modă de lux italiene și franceze.
Până la mijlocul secolului al XX-lea, Parisul a deținut monopolul asupra modei feminine . Casele de modă italiene au crescut treptat după al Doilea Război Mondial, pe măsură ce francezii se luptau cu lipsurile de materiale. Însă brandurile franceze au continuat să domine ierarhia modei odată cu lansarea „noului look” Dior .
Ascensiunea modei italiene a creat o rivalitate filosofică cu casele de modă franceze, care s-au concentrat pe haute couture în comparație cu produsele de lux autohtone italiene, mai prêt-à-porter. Prada, care deține Versace, pune capăt unei ere de rivalitate între două dintre cele mai influente case de modă italiene. Dar oferă totuși un front unit al modei italiene.
Dar ce se întâmplă în viitor? Prada este cunoscută pentru investițiile sale în alte case de modă de lux. Anterior, a cumpărat o participație la Fendi pentru 245 de milioane de dolari americani în 1999, înainte de a o vinde în 2001 pentru 265 de milioane de dolari americani, și a cumpărat o participație de 9,5% la Gucci în 1998, înainte de a o vinde în 1999.

Pentru cei ultra rich: 1%
Tranzacția cu Versace este, de fapt, doar o altă achiziție complexă din peisajul modei. Pe piața competitivă de astăzi, brandurile de modă de lux, precum Prada, se concentrează din ce în ce mai mult pe „ vânzarea către 1% ”, vizând clienții ultra-bogați. Acest lucru contrastează cu concentrarea istorică a Versace pe servirea pieței de mijloc cu prețuri de „lux mai accesibile”.
Identitățile mărcilor vor rămâne separate, dar este probabil ca Prada să valorifice punctele forte ale fiecăreia, măiestria excelentă a Prada și producția locală fiind utilizate pentru marca Versace. Grupul Prada va avea mult de lucru pentru a relansa marca Versace și a rămâne competitiv la nivel global, inclusiv în ceea ce privește decizia asupra pieței căreia dorește să se adreseze.
Așadar, își va pierde Versace atractivitatea? Își va schimba Prada stilul ultra cool „minimalist urât”? Este puțin probabil ca adepții modei să vadă schimbări semnificative la oricare dintre branduri. Rămâne însă de văzut dacă vor putea supraviețui în parteneriat pe piața globală a modei, care este dificilă. Până una-alta, noi le doprim succes și de abia așteptăm să vedem noile creații sub același label: Made in Italy.