Utilizarea mai eficientă a automobilului prin aplicaţii inteligente şi gamification

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 24-11-2025

în: Auto

Iniţiativele BMW Group

Iniţiativele BMW Group în colaborare cu mai multe oraşe includ cercetarea mobilităţii şi soluţii-pilot, pentru a eficientiza condusul şi traficul şi pentru a reduce congestionarea traficului. Comportamentul utilizatorilor în utilizarea automobilului are un impact major în oraşe în ceea ce priveşte emisiile de CO2 şi traficul. De aceea, BMW Group cercetează cum poate face comportamentul de mobilitate al utilizatorilor mai prietenos cu oraşele, răspunzând însă şi nevoilor lor individuale. Prin colaborări strategice, cum ar fi cu municipalitatea din Rotterdam, ambele părţi pot obţine informaţii aprofundate despre nevoile oraşului şi despre soluţiile cu impact pentru conducătorii auto. Comportamentul de mobilitate, după cum arată cercetările BMW Group, poate fi influenţat eficient prin „nudging”, prin motivarea pozitivă.

Prin experienţe digitale captivante, compania îşi propune să îmbunătăţească experienţa de condus şi să ne încurajeze clienţii să îşi utilizeze automobilele mai eficient. Recent, au fost finalizate trei proiecte-pilot bazate pe stimulente relativ mici. Rezultatele obţinute prin acestea sunt promiţătoare.

Iniţiativele BMW Group

Repere

Proiectul de cercetare numit „My Travels” (Călătoriile mele), desfăşurat în Olanda în a doua jumătate a anului 2024 cu modele BMW, a furnizat utilizatorilor un raport despre durata călătoriilor efectuate şi a oferit informaţii despre alternative realiste, cum ar fi deplasarea pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public. Rezultatele au arătat că simpla obţinere a unei alte perspective asupra propriului comportament de călătorie, inclusiv informaţii despre durata călătoriilor şi opţiunile alternative de călătorie, oferă stimulente pentru a alege un mod de transport alternativ în locul maşinii. Acest rezultat se aliniază perfect cu dorinţa municipalităţii din Rotterdam de a elibera drumuri pentru cei care au cu adevărat nevoie să le folosească.

În plus, BMW Group a implementat un proiect-pilot cu o abordare de gamification pentru a reduce amprenta produselor în faza de utilizare. Datele din lumea reală de la utilizarea modelelor BMW şi MINI arată că un condus în „Green” mai eficient are ca rezultat, în general, o reducere medie a consumului cu 7%. Obiectivul proiectului-pilot „Artwork Challenge” a fost de a stimula conducătorii să folosească acest mod. Acesta a fost realizat în primul trimestru al acestui an pe modelele MINI electrice de ultimă generaţie, Countryman şi Cooper, explorând dacă gamification poate încuraja un comportament de condus mai eficient. În acest proiect-pilot, opera de artă virtuală – o imagine generată de inteligenţa artificială – devenea mai detaliată pe măsură ce utilizatorul conducea mai mult în Modul Green. Rezultatele proiectului-pilot arată că acest lucru i-a încurajat pe participanţi să îşi mărească ponderea călătoriilor în Modul Green cu 60%.

În cele din urmă, proiectul de cercetare „COOL” (CO2 Optimal Charging) a fost un experiment în teren care a început în aprilie 2025. Obiectivul său a fost de a oferi conducătorilor de automobile plug-in hybrid şi electrice informaţii despre comportamentul de încărcare şi emisiile de CO2 asociate. Prin utilizarea unei aplicaţii simple şi informative care arată emisiile de CO2 per kWh de electricitate în timp real şi care alertează utilizatorul atunci când acestea scad sub o anumită valoare în funcţie de mixul de energie în timp real, este susţinută decizia utilizatorului de a încărca la un interval orar cu emisii reduse de carbon.

În total, 355 de conducători de modele BMW electrice şi plug-in hybrid au participat la acest proiect, care a adus cel puţin două rezultate valoroase. Gamification a crescut încărcarea automobilelor electrice cu nivel redus de emisii de CO2 cu 6% şi sugerează că până şi participanţii deja conştienţi de mediu continuă să fie dispuşi să ia măsuri suplimentare pentru a-şi reduce impactul de CO2 prin încărcarea automobilelor cu nivel redus de CO2.

Municipalitatea din Rotterdam şi BMW Group vor folosi cunoştinţele dobândite pentru a dezvolta concepte de mobilitate mai sustenabile, orientate către utilizator, care să îmbunătăţească atât mobilitatea individuală, cât şi ecosistemul mobilităţii urbane.

Iniţiativele BMW Group

Context şi detalii despre „My Travels Distances & Alternatives”

Acest proiect de cercetare a pornit de la o teză de licenţă supervizată de Universitatea din Münster. Universitatea Erasmus din Rotterdam a fost implicată ca partener de cercetare obişnuit al BMW Olanda în proiectarea şi analiza sondajului de feedback.

300 de participanţi, conducători de modele BMW şi MINI din întreaga ţară, au primit o aplicaţie de testare care oferea o imagine clară asupra obiceiurilor de călătorie, la un nivel mai detaliat decât funcţia „My Trips” deja cunoscută clienţilor BMW şi MINI din aplicaţiile My BMW şi MINI.

Aplicaţia conţine două elemente: Distanţe şi Alternative. Primul a oferit conducătorului transparenţă asupra călătoriilor sale cu automobilul. O diagramă circulară a permis utilizatorilor aplicaţiei să vadă dintr-o privire câte călătorii au făcut săptămânal pe distanţe de până la un kilometru, 1-5 kilometri şi 5 kilometri sau mai mult. Alternativele au oferit o perspectivă asupra soluţiilor altenrative pentru anumite călătorii: pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public, inclusiv indicând economia de distanţă şi/sau timp.

Cercetarea şi-a propus să verifice dacă utilizatorii activi ai aplicaţiei reduc mai multe călătorii pe baza raportului de călătorie şi a recomandărilor pentru moduri de transport alternative decât utilizatorii inactivi.

Iniţiativele BMW Group

Rezultatele studiului „My Travels Distances & Alternatives”

Per total, analiza a indicat că utilizatorii activi ai aplicaţiei au redus o călătorie cu automobilul pe săptămână, comparativ cu participanţii care nu au utilizat aplicaţia. Aceasta înseamnă că simpla obţinere de informaţii despre propriul comportament de călătorie şi despre opţiunile alternative de călătorie oferă stimulente pentru a lăsa automobilul neutilizat o dată pe săptămână, cu potenţial de a reduce traficul din oraş.

Analizând deplasările săptămânale, reducerea utilizării automobilului a fost chiar sensibil mai mare: utilizatorii activi au efectuat în medie cu 1,5 călătorii mai puţin (de până la cinci kilometri). Cu alte cuvinte, s-a evitat mai mult de o călătorie scurtă. Nu s-a observat nicio scădere semnificativă a utilizării automobilului în weekenduri.

Factorii care influenţează alegerile participanţilor au fost legaţi de momentul (zi lucrătoare sau weekend), condiţiile meteorologice şi situaţia personală (cu sau fără copii). Acest lucru a reieşit din sondajul vast care a făcut parte din cercetare. Când participanţii au fost întrebaţi ce tipuri de călătorii erau cei mai înclinaţi să schimbe cu transport alternativ, primele trei au fost: 1) la un parc, restaurant etc., 2) la sală, 3) la supermarket. Dusul şi adusul copiilor rămâne o activitate preferată cu maşina, după cum indică ultimul loc ocupat în clasament.

Întrebaţi despre cele trei motive principale pentru a lăsa maşina neutilizată, primele trei au fost: 1) durata călătoriei, 2) confortul şi disponibilitatea mijloacelor de transport alternative, 3) condiţiile meteorologice.

Iniţiativele BMW Group

Context şi detalii ale „Artwork Challenge”

Acest proiect-pilot a rezultat dintr-un proiect de absolvire din cadrul departamentului de dezvoltare al BMW Group, care proiectează soluţii (de produs) în domeniul energiei şi mobilităţii durabile/urbane, parte a „Companiei Conectate”. Un obiectiv general al multora dintre proiectele lor este promovarea obiceiurilor de condus eficiente pentru a sprijini potenţialele reduceri ale emisiilor de CO2 în faza de utilizare. Artwork Challenge a avut ca scop „obţinerea unei schimbări de durată în comportamentul de condus prin stimulente artistice”.

130 de participanţi au luat parte la proiectul-pilot. Aceşti conducători au fost recompensaţi pentru utilizarea modului „Green”, mai eficient, al modelelor lor MINI. Cu cât acest mod era utilizat mai frecvent, cu atât o operă de artă generată de inteligenţa artificială (constând din plante sau animale stilizate) devenea mai detaliată. Ulterior, imaginea era afişată pe ecranul central la începutul fiecărei călătorii.

 

Rezultatele „Artwork Challenge”

Datele din lumea reală de la flota noastră BMW şi MINI arată că deplasarea în modul „Green”, mai eficient, are ca rezultat, în general, un consum mediu de energie redus cu 7%. Artwork Challenge i-a încurajat pe participanţi să îşi mărească ponderea călătoriilor în modul „Green” la 40%, comparativ cu 25% în faza de început. Aceasta înseamnă o utilizare cu 60% mai mare a modului „Green”.

 

Context şi detalii ale proiectului-pilot „COOL”

Am observat că există încă unele lacune de abordat în domeniul încărcării inteligente. În prezent, încărcarea inteligentă permite încărcarea eficientă din punct de vedere al costurilor doar acasă, dar tehnologiile optime de încărcare nu sunt încă disponibile pe scară largă pe piaţa automobilelor electrice. În plus, există o lipsă de conştientizare cu privire la impactul comportamentului de încărcare asupra amprentei de emisii de gaze cu efect de seră a unui automobil electric. Deşi încărcarea optimizată din punct de vedere al preţului este disponibilă pentru tarifele de încărcare dinamice, adesea lipseşte optimizarea care vizează reducerea emisiilor de CO2.

Ideea a fost de a oferi utilizatorilor informaţii clare despre emisiile CO2 relativ la mixul energetic naţional, permiţându-le să îşi mute încărcarea către intervale orare mai bune din punct de vedere al emisiilor de CO2. Prin aplicarea conceptului de nudge, obiectivul a fost de a încuraja un comportament de încărcare benefic. În cele din urmă, această abordare ar trebui să contribuie la reducerea amprentei de emisii de gaze cu efect de seră atât de la staţii publice, cât şi în cele private.

Cercetarea şi-a propus să urmărească pot nudge-urile influenţa eficient momentul încărcării automobilelor electrice pentru a se alinia cu perioadele în care utilizarea surselor de energie regenerabilă este mai mare?

Proiectul-pilot, desfăşurat în perioada aprilie-iulie 2025, a implicat 355 de conducători de automobile electrice BMW din Ţările de Jos. O funcţie de încărcare digitală numită „COOL” a fost pusă la dispoziţie în neerlandeză şi engleză prin intermediul aplicaţiei 360° Mobility pe iOS. Această aplicaţie simplă şi informativă a afişat în timp real emisiile de CO2 echivalent per kWh la producţia electricitate şi a alertat utilizatorul atunci când acestea scădeau sub o anumită valoare. Datele privind încărcarea şi automobilele de la toţi participanţii înregistraţi au fost colectate pe BMW Labs. În plus, au fost realizate interviuri calitative cu 14 participanţi pentru a aduna informaţii aprofundate.

 

Rezultatele proiectului-pilot „COOL”

Au fost analizate un total de 13.153 de sesiuni de încărcare, iar intervalele orare cu un mix energetic mai curat au fost identificate în 67 din 87 de zile. Au fost încurajaţi cu succes participanţii, prin gamification, să îşi mute sesiunile de încărcare în intervale orare cu un mix energetic mai curat prognozat în Ţările de Jos, realizând o creştere de 6% faţă de grupul de control. În schimb, furnizarea de prognoze şi statistici în sine nu a avut un efect semnificativ. Conducătorii de automobile plug-in hybrid au fost mai puţin predispuşi să îşi modifice comportamentul de încărcare.

Clienţii au exprimat trei lucruri:

  • preferinţă pentru integrarea uşoară sau automată în rutinele lor;
  • alinierea tehnică cu aplicaţiile de energie existente;
  • existenţa unei singure surse de informaţii pentru intervalele orare optime.

Sondajul post-pilot cu 90 de participanţi a dezvăluit, de asemenea, o perspectivă valoroasă. Când au fost întrebaţi dacă participantul „ar fi dispus să depună un efort suplimentar pentru a încărca cu nivel redus de emisii de CO2, cum ar fi prin setarea unor intervale de încărcare în aplicaţia lor”, 73% dintre participanţi au răspuns „Da”. În mod special, 62% dintre aceşti participanţi preocupaţi de mediu au deja un contract de energie electrică verde. Acest lucru indică faptul că cei care sunt deja dedicaţi utilizării durabile a energiei sunt deschişi să ia măsuri suplimentare pentru a-şi reduce şi mai mult impactul de CO2 prin încărcarea în intervalele cu emisii reduse.

 

Proiectul-pilot „Smart City Travel„ ca precursor al „My Travels”

În 2022, Rotterdam şi BMW au lansat proiectul pilot „Smart City Travel”. Acest proiect s-a concentrat pe cei care (în mod regulat) conduceau din exterior spre centrul oraşului Rotterdam. BMW Group, Rotterdam şi Universitatea Erasmus din Rotterdam au investigat modalităţi de a atrage conducătorii să-şi parcheze automobilele la centre park-and-ride (P+R) la periferia oraşului şi să continue ultima parte a călătoriilor lor folosind transportul public sau shared. Întrebarea a fost: ce este necesar pentru a motiva conducătorii BMW să facă această alegere în avans şi apoi să schimbe efectiv modurile de transport atunci când un mod alternativ este oferit activ în navigaţie?

Rezultatele au arătat că informaţiile despre transportul alternativ nu ar trebui să ajungă în automobil doar după începerea călătoriei, deoarece oamenii nu sunt pregătiţi pentru aceasta sau, din motive practice (fără haină, prea multe lucruri), nu pot sau nu vor să schimbe. Acest lucru a condus la ideea de a ne concentra mai mult pe transparenţă şi de a oferi conducătorilor informaţii despre călătoriile lor şi de a oferi alternative după cum doresc (înainte sau după o călătorie) într-o aplicaţie.

 

Colaborare cu Rotterdam din 2018

Un oraş sigur, sănătos şi locuibil se află pe agenda municipalităţii Rotterdam. Acest lucru necesită o nouă viziune asupra mobilităţii viitorului, în care dezvoltarea durabilă, siguranţa traficului, accesibilitatea şi fluiditatea joacă un rol crucial. Din 2018, BMW Group şi municipalitatea din Rotterdam colaborează pentru a realiza aceste ambiţii comune şi pentru a testa soluţii de mobilitate bazate pe integrarea automobilului în ecosistemul unui oraş locuibil.


Secret Link