Noul BMW iX3 marchează începutul unei noi ere

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 05-09-2025

în: Auto

Noul BMW iX3 marchează începutul unei noi ere

BMW prezintă primul model de serie Neue Klasse. Noua generaţie BMW iX3 este un Sports Activity Vehicle (SAV) electric ce duce plăcerea de a conduce într-o nouă eră electrică. Un limbaj de design nou asigură un aspect plin de caracter, care transmite fidel progresul tehnologic realizat de noul model. Cu tehnologia BMW eDrive de a şasea generaţie, o autonomie de până la 805 kilometri şi o putere maximă de încărcare de 400 kW, noul BMW iX3 stabileşte noi standarde pentru eficienţă şi capacitatea de a parcurge distanţe lungi. Prin noua arhitectură electronică şi software, inclusiv patru superbrains – computere de înaltă performanţă, primul model Neue Klasse este mai inteligent şi mai bine pregătit pentru viitor ca niciodată. Tehnologia „Heart of Joy” de management a dinamicii şi a sistemului de propulsie asigură o dinamică şi un control de neegalat, în timp ce cele mai noi sisteme pentru condusul autonom asigură pentru prima dată o interacţiune simbiotică om-automobil. Un element definitoriu al experienţei digitale de utilizator în noul BMW iX3 este BMW Panoramic iDrive, care duce operarea intuitivă şi concentrarea asupra conducătorului auto, pentru care marca este renumită, la un nou nivel. Iar un concept vast de dezvoltare durabilă reduce amprenta de emisii de gaze cu efect de seră a automobilului pe parcursul ciclului de viaţă cu peste 30% faţă de predecesorul său. 

Primul model Neue Klasse va fi construit în noua fabrică BMW Group din Debrecen (Ungaria). Prima variantă a SAV electric, care va ieşi de pe linia de producţie începând cu toamna anului 2025, va fi BMW iX3 50 xDrive, cu o putere de 345 kW/469 CP şi tracţiune integrală electrică asigurată de un sistem cu două motoare. Vor urma şi alte variante electrice, inclusiv un model entry-level. Lansarea pe piaţă a noului BMW iX3 va avea loc în Europa în primăvara anului 2026, iar în SUA în vara anului 2026. De asemenea, începând cu vara anului 2026 va fi livrată o variantă a noului BMW iX3, produsă la fabrica din Shenyang, care a fost adaptată special pentru piaţa chineză. 

Preţul pentru România pentru noul model este de 65 461 Euro cu TVA (54 100 Euro fără TVA). 

Noul BMW iX3 reprezintă un salt înainte remarcabil faţă de predecesorul său cu acelaşi nume, care se extinde mult dincolo de limitele unei reînnoiri convenţionale a modelului. Progresele realizate în ceea ce priveşte designul şi tehnologia creează impresia că a fost omisă o generaţie completă de automobile. Pentru BMW Group, lansarea noului BMW iX3 reprezintă, de asemenea, un reper în procesul de transformare în ceea ce priveşte electrificarea, digitalizarea şi circularitatea. Ca avanpost al Neue Klasse, acesta oferă clienţilor cele mai recente inovaţii în materie de design şi tehnologie, care în viitor vor modela întreaga gamă de modele a mărcii. Tehnologiile Neue Klasse vor fi încorporate într-un total de 40 de modele noi şi actualizări de modele până în 2027. 

„Neue Klasse este cel mai mare proiect de avangardă al nostru şi marchează un progres uriaş în ceea ce priveşte tehnologiile, experienţa de condus şi designul”, declară Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG. „Practic, totul este nou şi totuşi este mai BMW ca niciodată. Întreaga noastră gamă de produse va beneficia de inovaţiile aduse de Neue Klasse – indiferent de tehnologia sistemului de propulsie utilizată. Ceea ce a început ca o viziune îndrăzneaţă a devenit acum realitate: BMW iX3 este primul model Neue Klasse care intră în producţia de serie. Nu numai că aducem pe şosele următoarea generaţie a unuia dintre cele mai de succes automobile electrice ale noastre, dar lansăm o nouă eră pentru BMW”. 

BMW iX3

Lansarea noului limbaj de design: minimalist, plin de caracter şi atemporal 

Progresele tehnologice majore oferă întotdeauna oportunitatea de a introduce schimbări de design mai semnificative. Noul BMW iX3 va lansa noul limbaj de design pentru marcă, ce va fi replicat pe întreaga gamă de modele a mărcii. Această nouă utilizare a formelor oferă o interpretare foarte modernă a modelului original BMW. Designul este atemporal, surprinzând în acelaşi timp spiritul predominant al vremurilor. Este redus la esenţa mărcii BMW – şi, prin urmare, mai BMW ca niciodată. Din acest motiv, a fost înregistrată o protecţie completă a designului pentru noul limbaj de design BMW utilizat la noul model. 

Noul BMW iX3 prezintă valorile şi calităţile Neue Klasse în cadrul modelului unui SAV. Primul model BMW X din noua generaţie se concentrează pe spaţiul interior şi un stil de viaţă progresiv. Cu o lungime de 4.782 de milimetri, o lăţime de 1.895 de milimetri şi o înălţime de 1.635 de milimetri, noul BMW iX3 are proporţiile caracteristice unui SAV. Designul caracteristic în două volume este impregnat de prezenţa robustă a unui model BMW X şi are linii precise care accentuează cele patru roţi. Optimizarea detaliilor aerodinamice ale maşinii permite un coeficient de rezistenţă aerodinamică (Cd) de 0,24. 

Capacitatea portbagajului noului BMW iX3 poate fi mărită de la 520 la maximum 1.750 de litri prin rabatarea elementelor spătarului banchetei, după cum este necesar. Compartimentul de depozitare suplimentar de sub capotă mai oferă o capacitate de stocare de 58 de litri. Clienţii care au nevoie de o capacitate de transport suplimentară îşi pot echipa automobilul cu sistem de remorcare cu rabatare/extensie electrică, disponibil opţional. Sarcina maximă de remorcare a noului BMW iX3 50 xDrive este de 2000 kg. 

Partea frontală verticală şi suprafeţele clar formate conferă noului BMW iX3 o prezenţă considerabilă. Grila BMW şi farurile duble – ambele elemente distinctive de design BMW – ocupă un loc central vizual. Grila BMW sculptată face trimitere la Neue Klasse din anii 1960 prin aranjamentul vertical. O semnătură luminoasă complet nouă preia rolul jucat anterior de crom, conferind automobilului o prezenţă unică şi un caracter sofisticat. Privite din lateral, suprafeţele mari, întrerupte de un număr mic de linii precise, creează un aspect plin de caracter. Discrete, suprafeţele de sticlă şi mânerele uşilor sunt, de asemenea, caracteristici ale liniei laterale. Statura robustă a noului BMW iX3 este subliniată de pasajele roţilor în culoarea caroseriei, cu contururi subtil dreptunghiulare – în stilul familiar al modelelor BMW X. Partea din spate creează, de asemenea, o figură puternică şi atletică. Stopurile, care se extind până în centrul părţii spate, reprezintă o interpretare orizontală a formei „L” caracteristice BMW. 

  Noul BMW iX3 marchează începutul unei noi ere

Design interior: spaţiul modern are o concentrare spre conducătorul auto specifică BMW şi oferă un confort excepţional pentru toţi pasagerii 

Designul interior al BMW iX3 stabileşte noi standarde în ceea ce priveşte caracterul modern şi experienţa digitală. Interiorul are un design minimalist, oferind scena ideală pentru experienţa digitală. Cockpitul înseamnă orientarea clară spre cel de la volan pentru care BMW este renumit. Creată special pentru maşinile electrice, arhitectura interiorului automobilului permite niveluri extrem de generoase de spaţiu pentru toate cele cinci locuri. Liniile panoului de instrumente „plutitor” curg direct în panourile ornamentale mari ale uşilor, creând un efect de „cocoon” pentru pasageri. Cu suprafaţa din material textil şi iluminare ornamentală de fundal, panoul de instrumente contribuie la atmosfera caldă şi primitoare din interior. Suprafeţele mari ale geamurilor şi trapa panoramică opţională cu geamuri cu izolare UV generează o ambianţă luminoasă. 

Un alt element care marchează cockpitul aranjat orizontal este noul sistem de control/operare BMW Panoramic iDrive, care se bazează pe sistemul de operare BMW X, de asemenea nou dezvoltat. Acesta reuneşte afişaje, geometrie şi designul de lumină şi sunet într-o experienţă completă, personalizabilă prin intermediul My Modes. De asemenea, un rol îl joacă noile sunete de condus, efectele sonore şi semnalele sonore ale peisajului sonor BMW HypersonX, create special pentru Neue Klasse. 

Scaunele elegante şi minimaliste, cu design nou, se remarcă prin nivelurile excelente de confort pe distanţe lungi, caracterul sportiv şi gama largă de reglaje. De asemenea, volanul şi consola centrală dintre scaunele din faţă, completate cu zone de depozitare şi elemente de control, prezintă un design complet nou. Bancheta oferă o singură suprafaţă de şezut, asemănătoare unei canapele. 

Liniile de design interior, aranjate cu precizie, au fiecare un caracter distinct puternic definit. Materialele şi schemele de culori selectate sunt inspirate de designul interior modern şi de tehnologia avansată Neue Klasse, disponibil şi în configuraţii vegane care valorifică materiale din plastic reciclat. Ca alternativă la linia de interior Essential din specificaţia standard, în Vivid Grey, cu tapiţerii Econeer (material textil din plastic reciclat) pentru scaune, clienţii pot alege dintre alte trei compoziţii în Veganza (piele vegană), universul interior BMW M negru în Veganza şi M PerformTex, precum şi opţiunea BMW Individual cu o combinaţie de piele naturală Merino de înaltă calitate/M PerformTex în negru bicolor sau Adelaide Grey. 

Încă de la lansare, noul BMW iX3 poate fi comandat opţional cu pachetul M Sport sau pachetul M Sport Pro. Aspectul său dinamic este accentuat suplimentar de elementele negre lucioase pentru exterior, de scaunele M Sport şi de un volan M în interior. 

Pachetul exterior BMW Iconic Glow permite o secvenţă impresionantă de lumini şi sunet cu stiluri Relaxed, Balanced şi Excited. Secvenţa de bun venit începe imediat ce conducătorul auto se apropie de automobil şi, pe măsură ce îşi ocupă locul, un salut animat începe în BMW Panoramic Vision şi pe monitorul central, răspândindu-se lin de pe partea conducătorului auto, din cockpit, până pe partea pasagerului din faţă. 

BMW iX3 marchează începutul unei noi ere

BMW Panoramic iDrive: orientare către cel de la volan, în stil BMW 

BMW iX3 este primul model de serie în care BMW Panoramic iDrive redefineşte experienţa de utilizare şi, prin urmare, plăcerea de a conduce. Cu echilibrul perfect între funcţiile digitale şi elementele fizice, BMW Panoramic iDrive duce operarea intuitivă la un nou nivel – conform principiului esenţial BMW „mâinile pe volan, privirea pe drum”. Întregul sistem se naşte din decenii de experienţă şi o abordare de design centrată pe utilizator. Feedbackul individual al clienţilor, datele de la peste 10 milioane de automobile conectate şi studiile de utilizare cu peste 3.000 de clienţi au fost toate încorporate în procesul de dezvoltare. Comenzile fizice sunt disponibile, inclusiv pentru ştergătoare de parbriz, semnalizatoare, oglinzi exterioare, controlul volumului, selectorul de viteze, frâna de mână, luminile de avarie, încălzirea lunetei şi funcţia de degivrare. Alte funcţii au fost optimizate pentru utilizare prin comandă tactilă şi vocală sau prin intermediul volanului multifuncţional. 

BMW Intelligent Personal Assistant a fost modernizat semnificativ şi include acum două voci noi, un avatar pentru BMW Panoramic Vision şi asistenţă suplimentară pentru conducătorul auto prin sugestii proactive şi rutine personalizabile. De asemenea, tehnologia Large Language Model (LLM / modele de limbaj mari) va fi introdusă treptat pentru a permite o interacţiune vocală şi mai intuitivă în viitor. 

BMW Panoramic iDrive reuneşte patru elemente centrale într-un sistem unic de afişare şi control/operare. BMW Panoramic Vision proiectează informaţii pe toată lăţimea parbrizului, între cei doi montanţi faţă. Conţinutul din centru şi de pe partea pasagerului din faţă poate fi adaptat în funcţie de preferinţe. Informaţiile importante pentru condus apar în câmpul vizual al conducătorului auto. În partea superioară, alături de BMW Panoramic Vision, BMW 3D Head-Up Display (opţional) poate face proiecţii tridimensionale  şi afişează informaţii integrate de navigaţie şi condus autonom. Monitorul central cu design specific şi tehnologie de iluminare matrix backlight este amplasat într-o poziţie ergonomică, lângă volan. Pe partea conducătorului auto, widget-urile dispuse vertical permit acces rapid şi direct la funcţiile utilizate în mod frecvent, utilizând tehnologia QuickSelect. Noul volan multifuncţional serveşte drept principal punct de control fizic. Panourile sale cu butoane ajută conducătorul auto şi automobilul să colaboreze simbiotic folosind tehnologia de iluminare, o suprafaţă în relief şi feedback haptic. 

La baza sistemului BMW Panoramic iDrive se află şi sistemul de operare BMW X, de asemenea nou dezvoltat, care oferă posibilităţi extinse de personalizare prin intermediul BMW ID, asistenţă inteligentă a condusului, o gamă largă de funcţii digitale şi conectivitate extinsă folosind aplicaţia My BMW. Remote software BMW extinse vor menţine modelul relevant – BMW Group are deja o experienţă unică în domeniu cu peste 10 milioane de automobile pe străzi care efectuează regulat actualizări software de la distanţă, „over the air”. 

Sistemul de navigaţie BMW Maps, disponibil standard, dispune de un upgrade pentru orientarea pe traseu optimizată pentru încărcare, plus o prezentare inteligent coordonată a informaţiilor pe BMW Panoramic Vision, monitorul central şi 3D Head-Up Display opţional. 

Tot standard, BMW Digital Key Plus poate fi configurat pe smartphone-uri şi ceasuri inteligente de la mai mulţi producători importanţi, inclusiv Apple şi Samsung. (Mai multe informații aici.) 

Totodată, sistemul de operare BMW X deblochează o gamă largă de funcţii de divertisment în timpul călătoriei şi în timpul opririlor pentru încărcare, oferind nu doar aplicaţii de streaming de muzică precum Spotify şi jocuri în maşină cu AirConsole, ci şi o aplicaţie de streaming video care oferă Disney+, YouTube şi alte platforme video on demand şi live internaţionale/specifice unui mare număr de ţări. De asemenea, aplicaţia Zoom pentru apeluri video este disponibilă acum pentru utilizare. Se dezvoltă şi „BMW Originals”, cu conţinut special, inclusiv şi live, de la evenimente importante unde BMW Group este partener, aşa cum este competiţia internaţională de golf BMW Ryder Cup sau concertele publice London Symphony Orchestra – BMW Open şi BMW Classics. 

BMW ConnectedDrive Store oferă un pachet de funcţii pe care clienţii le pot activa (pe o perioadă scurtă, demonstrativ; cu abonament anual; permanent, fără abonament), iar acestea pot fi adăugate uşor, over the air. Suplimentar, printr-un app store, peste 60 de aplicaţii terţe din categoriile muzică şi audio, divertisment, jocuri, ştiri şi informaţii locale şi de călătorii sunt disponibile la nivel mondial. Pentru a descărca aplicaţiile, clienţii trebuie să aibă abonamentul BMW Digital Premium sau o conexiune internet printr-o reţea WiFi WiFi/hotspot smartphone. Gama de funcţii BMW Digital Premium pe care clienţii le pot adăuga după cum doresc cuprinde funcţii extinse de siguranţă, funcţii de navigaţie extinse, date nelimitate pentru divertisment, iar acum şi pachetul de aplicaţii BMW M. 

Noul BMW iX3 marchează începutul unei noi ere

Tehnologia BMW eDrive la a şasea generaţie: eficienţă mai mare, autonomie mai mare, încărcare mai rapidă 

A şasea generaţie a tehnologiei BMW eDrive, dezvoltată pentru Neue Klasse, cuprinde motoare electrice foarte eficiente dezvoltate de BMW; baterii de înaltă tensiune absolut noi, cu celule cilindrice; tehnologie 800V pentru livrarea mai eficientă a puterii, dar şi putere de încărcare de până la 400 kW. 

BMW iX3 50 xDrive este propulsat de două motoare electrice, care generează împreună o putere de 345 kW/469 CP şi un cuplu de 645 Nm. Acesta accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,9 secunde şi atinge o viteză maximă de 210 km/h. Configuraţia de tracţiune integrală electrică constă dintr-un motor electric sincron (EESM) modernizat, cu nivel foarte mare de eficienţă, pentru puntea spate, respectiv un nou motor asincron (ASM), cu design compact şi eficienţa ridicată a costurilor de producţie, pe puntea faţă. Combinaţia dintre EESM şi ASM este o dovadă a angajamentului BMW Group faţă de deschiderea tehnologică şi în cadrul mobilităţii electrice. Tehnologia de propulsie dezvoltată pentru Neue Klasse reduce pierderile de energie cu 40% în comparaţie cu tehnologia BMW eDrive de a cincea generaţie, masa cu 10%, iar costurile de fabricaţie cu 20%. 

Noul concept de baterie de înaltă tensiune cu celule cilindrice pentru Neue Klasse realizează, de asemenea, progrese semnificative. Densitatea energiei la nivel de celulă este cu 20% mai mare decât în cazul tehnologiei BMW eDrive de a cincea generaţie, iar noul concept deschide calea pentru o creştere cu 30% a vitezei de încărcare. Celulele cilindrice sunt integrate direct în bateria de înaltă tensiune („cell to pack”), ceea ce aduce beneficii din punct de vedere al densităţii energetice şi al eficienţei costurilor. În plus, bateria de înaltă tensiune este integrată în arhitectura automobilului ca o componentă structurală pentru a minimiza masa („pack to open body”). Această abordare vine cu beneficii în ceea ce priveşte masa modelului, dar şi asigură o scalabilitate semnificativă a capacităţii bateriei. 

BMW Group dezvoltă toate aspectele care ţin de tehnologia bateriilor, cu centru de dezvoltarea a celulelor (împreună cu marii producători de celule de baterii), centru de dezvoltarea a producţiei de celulele de baterii (împreună cu marii producători de celule de baterii, pentru a testa scalabilitatea tehnologiilor), centru de testare a bateriilor, dar și dezvoltarea de programe pentru reciclarea bateriilor (atât la nivel de proces, cât și în parteneriate industriale – detalii în ultima parte a comunicatului). BMW Group se aprovizionează cu celule de baterie pentru bateriile sale de înaltă tensiune de la producători de celule de top, care produc celulele conform specificaţiilor companiei. În cadrul fabricilor BMW, bateriile finale (module şi baterii în cazul Gen 5) sunt produse de BMW. Bateria de înaltă tensiune de la BMW iX3 50 xDrive are un conţinut energetic utilizabil de 108,7 kWh, permiţând o autonomie de până la 805 kilometri în ciclul WLTP. 

BMW iX3
BMW Charging: timp scurt de încărcare, premieră pentru încărcarea bidirecţională 

Progresele aduse de tehnologia BMW eDrive de a şasea generaţie au o influenţă semnificativă şi asupra experienţei de încărcare. O putere maximă de încărcare de 400 kW permite utilizatorilor să-şi alimenteze noul BMW iX3 cu suficientă energie, la o staţie de încărcare rapidă cu curent continuu (CC) de 800 V, pentru a adăuga până la 372 de kilometri de autonomie în doar 10 minute. Bateria de înaltă tensiune se poate încărca de la 10% la 80% capacitate în 21 de minute. Datorită tehnologiei de management al bateriei cu matrice de comutare integrată, dezvoltată complet intern de BMW Group, noul BMW iX3 poate fi încărcat şi de la staţii de curent continuu de 400 V. Modernizările aduse pregătirii bateriei contribuie, de asemenea, la scurtarea timpilor de încărcare. Noul BMW iX3 50 xDrive se poate încărca cu curent alternativ (AC) la 11 kW ca dotare standard sau cu 22 kW ca opţiune. 

Funcţii extinse de încărcare bidirecţională sunt disponibile pentru noul BMW iX3, ceea ce înseamnă că poate fi utilizat ca sursă de alimentare cu energie pentru o varietate de aplicaţii. Funcţia Vehicle-to-Load (V2L) transformă noul BMW iX3 într-o baterie externă mobilă, care poate alimenta dispozitivele electrice în timpul deplasării. Vehicle-to-Home (V2H) îi conferă rolul de unitate de stocare a energiei solare generate de sistemele fotovoltaice montate acasă. Clienţii îşi pot conecta maşina la piaţa de energie prin intermediul aplicaţiei Vehicle-to-Grid (V2G) şi pot câştiga bani prin aceasta. 

Selecţia de accesorii de încărcare standard şi opţionale a fost extinsă semnificativ. Pentru o încărcare flexibilă în timpul călătoriei, clienţii pot utiliza noul încărcător multifuncţional, care vine cu mai multe adaptoare pentru încărcarea şi descărcarea bateriei de înaltă tensiune. Noul BMW Wallbox Professional (DC) permite încărcarea bidirecţională acasă sau la serviciu. Iar BMW Charging oferă opţiunea de încărcare la domiciliu optimizată pentru costuri/optimizată pentru energie solară. Emblematică pentru experienţa de încărcare la această nouă generaţie de automobile este clapeta de încărcare inteligentă a noului BMW iX3, care utilizează inteligenţa artificială (AI) pentru a detecta intenţia clientului de a-şi încărca automobilul, astfel că se deschide sau se închide automat. Iar tehnologia BMW eDrive de a şasea generaţie face posibilă vizualizarea vitezei şi curbei de încărcare în timp real din aplicaţia My BMW. Până la 10 contracte individuale de încărcare de la diverşi furnizori pot fi afişate digital în interiorul noului BMW iX3, permiţând utilizarea funcţiei Plug & Charge Multi Contract. 

  Interiorul BMW iX3

Heart of Joy: plăcerea de a conduce atinge un nou nivel 

Unul dintre cele patru „superbrains” din arhitectura electronică a Neue Klasse, Heart of Joy se ocupă de management dinamicii şi al sistemului de propulsie. Această unitate de control de înaltă performanţă este responsabilă pentru subfuncţiile sistemului de propulsie, frânelor, recuperării energiei şi direcţiei şi procesează informaţiile de până la zece ori mai rapid decât unităţile de control convenţionale. În acest fel, potenţialul mobilităţii electrice în ceea ce priveşte livrarea instantanee a puterii, transferul cursiv al puterii, agilitatea, stabilitatea şi eficienţa este utilizat la maximum. Împreună cu setul de software BMW Dynamic Performance Control, dezvoltat complet intern, Heart of Joy calculează toţi parametrii dinamicii cu un nou nivel de viteză şi precizie. Sistemul are un timp de răspuns de mai puţin de o milisecundă, de 10 ori mai rapid faţă de generaţia anterioară. Aici ies în evidenţă şi sunt folosite deceniile de experienţă a BMW în domeniul controlului dinamicii. Conducătorul şi pasagerii din noul BMW iX3 experimentează o senzaţie de condus unică, armonioasă şi tipică BMW, indiferent de situaţie şi viteză. O demonstraţie extremă a capacităţilor noului „superbrain” s-a făcut prin prototipul BMW Vision Driving Experience unde „Heart of Joy” a putut controla perfect un sistem cu patru moatare care dezvolta un cuplu impresionant de 18000 Nm.  Fiecare mişcare a acceleraţiei, a pedalei de frână şi a direcţiei este executată direct, cu siguranţă şi precizie. Tracţiunea superioară şi – datorită funcţiei unice Soft Stop – cel mai lin proces de frânare executat vreodată de un model BMW se numără printre alte atribute ale sale. În plus, eficienţa noului BMW iX3 este optimizată prin managementul integrat al sistemului de propulsie, al sistemului de frânare şi al recuperării energiei. În condusul de zi cu zi, 98% din manevrele de frânare sunt efectuate doar cu ajutorul recuperării, adică fără aplicarea frânelor mecanice convenţionale. 

Un alt computer de înaltă performanţă reuneşte toate funcţiile de condus şi parcare autonome din BMW iX3. Cu o putere de procesare de 20 de ori mai mare decât unităţile de control convenţionale, „superbrain al condusului autonom” permite un progres tehnologic semnificativ cu Neue Klasse şi în acest domeniu. La acestea se adaugă experienţa BMW Group de peste 20 de ani în sisteme ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). 

  BMW iX3 symbiotic drive

BMW Symbiotic Drive oferă asistenţă perfectă 

BMW iX3 îşi foloseşte capacitatea Symbiotic Drive combinată cu asistenţa condusului pentru a crea o experienţă de condus complet nouă. Ori de câte ori conducătorul auto doreşte să accelereze, să frâneze sau să schimbe direcţia, comenzile sale se îmbină perfect şi intuitiv cu software-ul bazat pe inteligenţă artificială. Rezultatul este o formă complet nouă de plăcere de a conduce. 

O abordare bazată pe inteligență artificială optimizează interacțiunea simbiotică şofer-automobil în BMW iX3, utilizând ca bază noua arhitectură electronică și software. Acest lucru permite sistemului să detecteze mai precis ceea ce dorește să facă cel de la volan și să îl susţină proactiv. Pe lângă „direcția simbiotică”, BMW iX3 este primul model din lume dotat cu „frâne simbiotice”. Aceasta înseamnă că sistemul automat de pilot automat nu este dezactivat printr-o simplă apăsare ușoară a pedalei de frână; în schimb, este oprit doar atunci când șoferul frânează mai puternic. Aceste funcţii de asistenţă a condusului sunt, în general, incluse deja standard în specificaţiile de bază. 

  Schimbătorul de viteze la noul BMW iX3

O nouă arhitectură electronică cu patru „superbrains” 

Arhitectura electronică complet nou dezvoltată cuprinde un total de patru computere de înaltă performanţă, cunoscute sub numele de „superbrains”. Acestea îşi unesc puterea de procesare pentru dinamică, condus autonom, infotainment şi funcţii de bază şi de îmbunătăţire a confortului. De asemenea, acestea oferă baza pentru o nouă arhitectură software care poate fi actualizată continuu şi, prin urmare, este concepută pentru a încorpora actualizări viitoare ale funcţiilor, inclusiv funcţii de inteligenţă artificială. 

Noul sistem nervos digital constă dintr-un cablaj împărţit în patru zone. Aceasta reduce masa cu 30% faţă de tehnologia utilizată anterior şi permite o lungime a cablurilor mai mică cu aproximativ 600 de metri. O altă caracteristică nouă sunt „siguranţele inteligente” digitale (smart eFuses), care înlocuiesc siguranţele de siguranţă clasice. Acestea permit moduri inteligente de alimentare pentru diferite stări ale automobilului, contribuind la îmbunătăţirea eficienţei generale a automobilului. 

Cu cele patru superbrains şi platformele software foarte conectate, BMW iX3 este un adevărat SDV – Software Defined Vehicle, foarte bine echipat pentru viitor, cu posibilitatea ca automobilele deja existente să evolueze şi să primească îmbunătăţiri şi funcţionalităţi continue. 

  Volan M Sport

Echipamente şi personalizare pentru a mări plăcerea de a conduce, confortul şi versatilitatea 

Noul BMW iX3 va fi disponibil de la lansare cu posiblitatea de a alege între o vopsea uni şi cinci finisaje metalizate. Ca alternativă la jantele din aliaj uşor de 20”, oferite ca echipare standard, clienţii pot alege dintr-o selecţie de jante noi din aliaj uşor (20”, 21” şi 22”), disponibile opţional. Gama include, de asemenea, jante din aliaj uşor BMW M şi BMW Individual, unele în specificaţia Air Performance cu optimizări de aerodinamică şi masă. Clienţii pot adapta designul habitaclului la stilul lor personal cu ajutorul liniilor de design interior Essential, Contemporary, M Sport şi BMW Individual. În echiparea standard, scaunul conducătorului auto şi cel al pasagerului din faţă sunt încălzite şi reglabile electric. Scaunele M Sport şi scaunele multifuncţionale sunt disponibile ca opţiuni. De asemenea, pe lista de opţiuni se numără un volan sport şi un volan M Sport. 

Specificaţiile standard pentru noul BMW iX3 50 xDrive includ, de asemenea, climatizare automată pe două zone, acces Comfort şi Digital Key Plus (cu folosirea telefonului mobil drept cheie digitală şi pentru controlul automobilului din telefon, inclusiv pentru manevre de parcare), acţionare automată a hayonului, pachetul extins de oglinzi exterioare, un sistem de alarmă şi telefonie cu funcţie de încărcare wireless. Printre alte dotări opţionale importante se numără climatizarea automată pe trei zone, funcţiile adaptive ale farurilor cu control inteligent al luminilor, pachetul BMW Iconic Glow, care include grila BMW iluminată, sistemul Harman Kardon HiFi cu 13 difuzoare, încălzirea volanului şi o trapă panoramică mare, ale cărei geamuri de confort climatic au o filtrare unică a energiei solare şi o protecţie UV de 100%. 

BMW Cockpit
Abordare completă ce vizează circularitatea şi reducerea emisiilor de CO₂ 

BMW Group a lansat dezvoltarea următoarei generaţii de automobile prin intensificarea eforturilor de creştere a circularităţii şi de reducere a emisiilor de CO2. O abordare completă pentru minimizarea amprenta de emisii de gaze cu efect de seră a produsului a fost aplicată şi pentru noul BMW iX3 – de la dezvoltarea produsului axată pe circularitate şi un lanţ de aprovizionare optimizat prin utilizarea sistematică a materialelor secundare şi a energiei regenerabile până la producţie, faza de utilizare a automobilului şi reciclarea ulterioară a acestuia. 

O varietate de acţiuni asigură că amprenta de emisii de gaze cu efect de seră a produsului pentru noul BMW iX3 50 xDrive de-a lungul întregului ciclu de viaţă – măsurată în CO2 (echivalent CO2) şi bazată pe un rulaj de 200.000 de kilometri – este cu 34% mai mică decât cea a predecesorului, chiar şi în contextul în care capacitatea bateriei a crescut cu aproximativ o treime. Atunci când utilizează energie provenită din mixul energetic european, va avea o amprenta de emisii de gaze cu efect de seră a produsului mai mică (bazată pe ciclul de viață total) decât un model comparabil cu motor termic, odată ce a parcurs aproximativ 21.500 de kilometri. Dacă automobilul este încărcat exclusiv folosind electricitate din surse regenerabile, trebuie să parcurgă doar 17.500 de kilometri înainte de a ajunge în acelaşi punct. 

Aproximativ o treime din noul BMW iX3 este fabricat din materii prime secundare. De exemplu, componentele termoplastice pentru compartimentul motorului, spaţiul de depozitare de sub capotă şi capacul acestuia sunt fabricate în proporţie de 30% din plastic marin reciclat. Materialul pentru tapiţeria scaunelor Econeer este fabricat 100% din PET reciclat, materialul pentru tapiţeria plafonului şi covoraşe este fabricat 100% din materiale reciclate. În ceea ce priveşte şasiul maşinii, pentru lagărele pivotante şi suporturile butucilor se foloseşte aluminiu, constând în proporţie de 80% din materie primă secundară, în timp ce jantele sunt turnate din aluminiu cu un conţinut de 70% de material secundar. 
Amprenta totală de emisii de gaze cu efect de seră a lanţului de aprovizionare pentru BMW iX3 50 xDrive a fost redusă cu 35%. Producţia de la uzina BMW Group din Debrecen nu utilizează combustibili fosili în funcţionarea normală. Iar datorită tehnologiei BMW eDrive de a şasea generaţie şi altor măsuri BMW EfficientDynamics, eficienţa generală a noului BMW iX3 în faza de utilizare este cu aproximativ 20% mai bună decât cea a modelului predecesor, în contextul în care modelul dispune de tracțiune integrală și două motoare, mai multă putere și o baterie cu capacitate semnificativ mai mare, care susține o autonomie cu 80% mai mare în ciclu WLTP. Amprenta totală de CO2 pentru tot ciclu de producție, de la materia primă, este de numai 13,5 tone, unul deosebit de redus pentru un SUV electric din segmentul mediu. În acest context, impactul folosirii la scară largă a aluminiului din surse secundare este de 1,8 tone, aproximativ 15% din întreaga amprentă a modelului. Măsurile de eficientizare a producției de baterii, inclusiv utilizarea materialelor secundare și a energiei regnerabile, asigură o reducere a impactului de gaze cu efect de seră de 4,6 tone CO2.  

BMW Group
Noi baterii de înaltă tensiune care conțin materiale secundare, procese inovatoare de reciclare la BMW Group 

Utilizarea materiilor prime secundare joacă, de asemenea, un rol în fabricarea noilor celule cilindrice pentru bateriile de înaltă tensiune din noul BMW iX3. Materiile prime secundare reprezintă aproximativ 20% din totalul celulelor de baterie de a șasea generație. Iar pentru nichelul, cobaltul și litiul din interiorul celulelor bateriei, proporția crește la aproximativ 50% în fiecare caz. 

Creșterea gradului de mobilitate electrică pune un accent sporit pe reciclarea bateriilor de înaltă tensiune la sfârșitul ciclului lor de viață. Ca parte a unui parteneriat pe termen lung cu SK tes – un furnizor important de soluții tehnologice inovatoare pentru ciclul de viață – cobaltul, nichelul și litiul din bateriile ajunse la sfârșitul ciclului de viață sunt recuperate de la BMW Group și integrate în lanțul de aprovizionare pentru fabricarea de noi baterii. Scopul este de a utiliza aceste materii prime secundare, printre altele, pentru bateriile de înaltă tensiune care fac parte din a șasea generație a tehnologiei BMW eDrive. Această abordare în buclă închisă crește eficiența și reziliența BMW Group ca parte a strategiei de economie circulară (informații suplimentare despre colaborarea BMW Group/SK tes pot fi găsite aici). BMW Group intenționează să urmeze o cale similară în SUA, Mexic și Canada până în 2026, printr-un parteneriat separat. 

În plus, BMW Group explorează și alte opțiuni de reciclare. Un exemplu în acest sens este o metodă de reciclare directă dezvoltată intern. Pentru aceasta, BMW Group colaborează cu joint venture-ul său Encory pentru a înființa un centru de competență pentru reciclarea celulelor de baterii în Bavaria Inferioară, unde compania își va pune în practică ideile de reciclare directă. Acest proces inovator va permite ca materialele reziduale din producția de celule de baterii și celulele de baterii întregi să fie descompuse mecanic în componentele lor constitutive valoroase. Materiile prime obținute în acest mod vor fi reutilizate direct în procesul pilot de producție pentru celule de baterii în propriile centre de competență ale companiei (informații suplimentare despre reciclarea directă găsiți aici). 

Centrul de Reciclare și Demontare (RDC) al BMW Group lucrează la dezvoltarea de tehnici și soluții care sunt apoi puse la dispoziția întregii industrii de reciclare. De 30 de ani, întreprinde o muncă preliminară importantă menită să promoveze circularitatea în industria auto (informații suplimentare despre RDC pot fi găsite aici).