
Moartea nu a arătat niciodată atât de bine… Radianta Catrina ocupă cadranul noului Tourbillon Skelet de la Jaquet Droz. O figură mai puțin cunoscută a Zilei Morților, acest nou tip de craniu uimește prin compoziția sa florală multicoloră, tourbillonul său cu rezervă de putere de 8 zile, masa oscilantă din sidef și porțiunile sale decorate cu email grand feu strălucitor. O piesă unică pentru un colecționar neconvențional.
Numele ei este Catrina. Este una dintre puținele încarnări feminine ale morții în Ziua Morților (Día de los Muertos) din Mexic. Jaquet Droz a adoptat acest caracter neobișnuit, exuberant și disruptiv, în conformitate cu propria abordare a măiestriei artizanale. Rezultatul este o piesă unică din aur roșu, care prezintă o măiestrie a micro-picturii, paillonné-ului și emailului grand feu, destinată unui singur colecționar.
O rețea de mitologie o înconjoară. Nu se știe exact în ce an s-a născut. 1912? 1913? Această calavera, figura emblematică a Zilei Morților din Mexic, pare să fi izvorât din imaginația unui ilustrator. Și, deși primele calavere feminine au apărut în 1889, abia în 1930 aceasta a primit numele oficial – Catrina. Marea doamnă a traversat deceniile cu o ușurință desăvârșită. Acum, un secol mai târziu, a traversat continentele pentru a apărea la atelierele Jaquet Droz din La Chaux-de-Fonds.
Cu această piesă unică, Jaquet Droz își demonstrează independența. Ca să nu mai vorbim de îndrăzneala sa. Depărtându-se de clișeele masculine ale craniului, Catrina oferă o viziune neoromantică a calaverei mexicane. Contrar obiceiului, aici vedem o figură bogat colorată înconjurată de o coroană de flori. În conformitate cu spiritul naturalist care a inspirat-o timp de aproape trei secole, Jaquet Droz și-a însușit acest mit floral orbitor al culturii mexicane.
Figura Catrinei ocupă cele două treimi din dreapta cadranului. Totul se rezumă la detalii: cele două nuanțe de alb împărțite între față și zâmbet, cu două niveluri diferite de contrast, variațiile minuscule de roz și violet, nuanțele punctelor aurii cu cele două ace în aur roșu și verdele, uneori strălucitor și clar, alteori întunecat și amenințător.
Acest contrast este subliniat de diversitatea măiestriei expuse. Capul Catrinei este micropictat, dar baza florală din stânga cadranului este din email tip „grand feu”. Frunzele sunt gravate manual pe un cadran auriu cu grosimea de 1,1 mm. Fiecare frunză are o adâncime diferită și este umplută cu pulbere de email și arsă de mai multe ori.
În acest caz, punctele aurii nu sunt pictate manual, ci mai degrabă „paillonuri”. Tehnica, pe care Jaquet Droz o folosește de aproape trei secole, constă în capturarea unor motive minuscule sculptate manual în foiță de aur sub un strat subțire de lac invizibil. În același spirit, ușurința micro-picturii realizate manual contrastează cu rigoarea orologeriei tourbillonului vizibil la ora 12. În orbita sa oculară, acesta dispune de un mecanism de înaltă precizie, cu o rezervă de funcționare de 8 zile. Alegerea unui tourbillon zburător, fără punte superioară, oferă o vedere de sus a organului de reglare al ceasului. Acest balet, orchestrat la micron, oferă o măsurare precisă a timpului, sfidând Catrina – ea însăși nepreocupată de întregul concept – și cu o rigoare de care pare să nu fie conștientă.