BMW 328 şi BMW 328 Hommage rememorează Bucureşti Grand Prix 1937 la Monumentul Eroilor Aerului

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 07-08-2025

în: Auto

BMW 328 şi BMW 328 Hommage rememorează Bucureşti Grand Prix 1937 la Monumentul Eroilor Aerului

La finalul anilor 30, Marele Premiu al Orașului București era organizat pe un circuit stradal care includea tronsonul dintre Piața Charles de Gaulle și Monumentul Eroilor Aerului. La fiecare ediție internațională un BMW 328 s-a impus la cel puțin una din cele două categorii de concurs ale vremii – „Trăsuri de curse” sau „Trăsuri sport”, în fiecare an cu o participare a echipei oficiale BMW. O ședință foto și acum un film special marchează în 2025 o istorie interbelică aproape uitată, dar care rămâne vie în jurul unui monument emblematic al Bucureștiului.

BMW 328 a pus baza imaginii sportive a mărcii și este considerat unul din cele mai importante modele BMW. A fost lansat în 1936, direct în cursa Eifelrennen pentru modele de doi litri și a adus imediat o victorie cu Ernst Henne pilot. Construit în numai 464 exemplare, a semnat peste 200 podiumuri internaționale care au inclus victorii în toate edițiile internaționale ale Marelui Premiu al Orașului București.

 

O fotografie foarte valoroasă din 1937 aduce în prim plan parte din această poveste valoroasă. Un BMW 328 este surprins în cursă, alături de Monumentul Eroilor Aerului – cel mai emblematic punct al circuitului stradal de la București din acea vreme. Mașina era pilotată de același Ernst Henne, pilot oficial al mărcii. Acesta avea să câștige grand prix-ul la categoria “Trăsuri sport”. Era a noua victorie BMW 328 din istorie și a treia pentru Ernst Henne cu acest model. Trofeul câștigat la București este prezentat acum la Muzeul BMW, într-un spațiu în care sunt rememorate principalele performanțe sportive ale BMW 328.

 

Despre Ernst Jakob Henne
Henne era deja recunoscut ca un pilot de automobile, dar și un mare recordman de viteză cu motociclete. Henne are obținut 76 de recorduri internaționale de viteză cu motocicleta. Ultimul, stabilit pe 28 noiembrie 1937, de 279,5 km/h, avea să rămână în picioare până în 1951.
Cine era Ernst Henne.

 

Marele Premiu al Orașului București
Evenimentul a debutat în 1936, organizat de “Grupul Sportiv Motor”, creat și condus de Aurel Persu. Edițiile din anii 1937 – 1939 au atras participări internaționale tot mai consistente, inclusiv prezența constantă a echipei de uzină BMW. Evenimentul includea curse de motociclete și de automobile. Acestea din urmă erau organizate în două categorii principale, denumite în vreme “Trăsuri sport” și “Trăsuri de curse”.

Fondul de premiere pentru ediția din 1937 a depășit 200 000 lei, iar premiul pentru “Categoria Sport” era 30 000 lei. Pentru comparație, 200 000 lei era prețul unui automobil accesibil în aceeași perioadă.

În 1937, ca în fiecare an, competiția s-a bucurat de atenția presei, mai ales cea sportivă. În prim plan erau favoriții la categoriile “Sport” și respectiv “Curse”, Henne și elvețianul Hans Reusch cu Alfa Romeo. Presa consemnează și o transmisie „radio-difuzată” în direct a finalului competiției la “Categoria Curse”.

Prezența lui Henne la București a fost un subiect important, ocupând de mai multe ori pe prima pagină în ziarele din acea perioadă. După un “interview” cu Ernst Henne, Gazeta Sporturilor scria: “ERNST HENNE a fost impresionat de modul occidental cum fost organizat <<Marele Premiu al Bucureștilor>>”. Henne era citat de Gazeta Sporturilor: “Dar, nu numai amabilitatea gazdelor ne-a impresionat. Am rămas plăcut surprins de ireproșabila organizare a «Grupului Sportiv Motor» și vă pot spune că, mi-am dat seama că voi lua parte la o competițiune bine pusă la punct, chiar din ziua primului antrenament. […] Spectatorii români sunt foarte disciplinați. Nu am întâlnit în nicio altă parte un public mai ordonat. […] Cât privește circuitul pe care s’a disputat «Marele Premiu al Bucureștilor» nu am decât cuvinte de laudă. Este un traseu ideal care se adresează atât vitezei cât și îndemânării. Pavajul este de asemenea admirabil și nu se poate compara cu alte circuite presărate cu gropi și cu porțiuni desfundate.”

Presa vremii a consemnat și traseul exotic al lui Henne până în capitala României. Acesta a zburat de la München la Budapesta, apoi a venit cu trenul la București înainte de ziua concursului. La întoarcere presa scria faptul că a zburat la Viena, urmând apoi să continue călătoria “după câteva zile”. Ernst Loof, șeful automobilelor sport BMW, implicat în dezvoltarea BMW 328 este și el consemnat prezent la eveniment.

 

Istoricul participărilor BMW la Marele Premiu al Bucureștiului (1937-1939)

În fiecare an un BMW 328 a fost pe prima poziție la una din cele două categorii principale – “Trăsuri Sport”/ “Trăsuri de Curse”. În fiecare an echipa oficială BMW a fost prezentă, întâi cu Ernst Henne, apoi cu Paul Heinemann. Ludwig Kraus, de asemnea pilot oficial BMW, a adus de mai multe ori victoria pentru motociclete.

30 mai 1937

„Trăsuri Sport” / Categoria Sport

Ernst Henne a parcurs distanța de 94,250 km în 58 min 58.86 sec.

Luca Niculescu, BMW 1h 03 min 20.25 sec

Petre Cristea, Ford V8 1h 04 min 46.31 sec

 

„Trăsuri de Curse” / Categoria Curse

Hans Reusch , Alfa Romeo a parcurs 131 km în 1h 15 min 20.58 sec

Jean Calcianu, Duesenberg (modelul este expus acum la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida) – 1h 29 min 33.36 sec

Luca Niculescu, BMW 1h 29 min 35.59 sec

 

19 iunie 1938

Paul Heinemann (pilot oficial BMW) – Categoria Sport peste 1,5 litri (BMW 328)

Jean Calicanu – Categoria sport  (BMW 315/1)

Pertre Cristea – Categoria de curse (BMW 328 – mașina lui Heinemann, împrumutată de BMW)

Cu victoria la motociclete a lui Ludwig Kraus (de asemenea pilot oficial BMW), alături de Heinemann, Calcianu și Cristea – jurnalistul sportiv Jenny Dumitrescu, nota în Gazeta Sporturilor: „Ca încheiere vom evidenția triumful fabricei germane B. M. W., învingătoare în toate cele patru probe ale zilei.” 1938 a fost cel mai de succes an pentru BMW în Marele Premiu al Orașului București.

 

25 iunie 1939

Paul Heinemann (pilot oficial BMW) – Categoria Sport, BMW 328, câștigător

Petre Cristea – Categoriade curse, BMW 328 Spezial, locul 2, în spatele lui Hanst Stuck cu un model Auto Union de Grand Prix.

 

Recrearea unei fotografii de legendă

Un pilot legendar, un model emblematic care a determinat imaginea sportivă BMW, un monument definitoriu pentru Bucureşti, o victorie BMW în România, toate surprinse într-o fotografie istorică, toate aceste povești se regăsesc într-o fotografie istorică.

Pe 16 iunie 2025, la 05:30 dimineaţa, un BMW 328 alb era descărcat lângă Monumentul Eroilor Aerului. Alături de acesta îşi făcea prezenţa şi BMW 328 Hommage – un concept car aniversar BMW lansat pe malurile Lacului Como la aniversarea de 75 de ani BMW 328, declaraţia de dragoste BMW pentru una din cele mai emblematice modele ale sale.

 

Despre BMW 328 Hommage.

Agenţia de evenimente Total Branding a făcut demersurile pentru aprobările proiectului – au fost obţinute 10 aprobări de la autorităţi, inclusiv autorizaţia de survol cu drona deasupra perimetrului monumentului.

Fotograful Dragoş Savu şi echipa neat.graphics au fost prezenţi să surprindă momentul unic – o fotografie care are aproape 90 de ani recreată pentru a celebra o istorie bogată cu BMW 328 și BMW 328 Hommage.

Momentul este surprins de fotografiile lui Dragoș și de filmul realizat de neat.graphics.

Link YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BQW27DcFu7k
Link Facebook: https://www.facebook.com/BMW.Romania/videos/1477026190276249