BMW i4 Racing „Elsa” a obținut cel mai bun timp în cursele de viteză în coastă la Trofeul Sinaia

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 30-07-2025

în: Auto

BMW i4 Racing „Elsa”

Acest an este marcat de un proces continuu de dezvoltare pentru BMW i4 Racing „Elsa”– primul automobil de curse din istorie bazat pe un model electric de serie BMW. În ultima perioadă echipa s-a concentrat pe managementul termic al sistemului electric de propulsie și rezultatele au fost demonstrate la Trofeul Sinaia. Un traseu  tehnic și scurt, de numai 2.8 km, a pus în valoare noile optimizări ale Elsa chiar și în condiții de temperaturi ridicate.

Alături de reorganizarea sistemului de răcire în trei circuite separate care includ și un radiator amplasat în spate și un sistem special de admisie aer, precondiționarea temperaturii bateriei la un nivel de aproximativ 10 grade sub cel de stradă susține funcționarea Elsa în regim de cursă. Chiar dacă consumul poate fi și de zece ori mai mari față de cel de stradă, BMW i4 Racing a făcut perfect față solicitărilor de la Sinaia și a avut disponibilă toată puterea de 544 CP pe întreg traseul.

În cele două zile, pilotul HoriaPlatona a urcat treptat ritmul și a arătat performanțe care l-au apropiat de top 10. Prima manșă a fost una foarte solidă, cu 1:39.110, Horia termina în fața unor automobile de curse deosebit de competitive în pregătire de uzină, așa cum sunt modele TCR folosite în Campionatul Mondial de Turisme. În urma unor probleme tehnice de software de ultim moment și cu o manșă secundă mai slabă, de 1:41,138, Elsa și Horia au terminat pe locul 14 la general, locul 8 la turisme și locul 2 în Categoria III.

Ratând startul în prima cursă a sezonului din motive medicale, Horia Platona este acum pe locul trei în clasamentul Categoriei III după 5 etape și cu 3 etape înainte de final cu 63 de puncte, la 7 puncte de locul doi, ocupat de Andrei Mitrască. În acest sezon, după 5 curse, Elsa și Horia au deja 4 clasări pe podium, sunt tot mai competitivi în lupta generală cu automobile de curse convenționale.

„Urmărind evoluția noastră de-a lungul timpului față de ceilalți concurenți, se poate vedea că am urcat mult nivelul de performanță. Demonstrăm că eforturile noastre de dezvoltare sunt corecte. Este foarte dificil când dezvolți un model de la zero, mai ales când e vorba de o tehnologie nouă de propulsie. Toate soluțiile trebuie imaginate și create de noi, nu ai șansa unor piese deja pregătite. Chiar și așa, cu un proiect dezvoltat in-house, reușim să fim tot mai competitivi în luptă cu automobile de curse serioase, în pregătire de uzină, și asta ne face să fim foarte mândri de efortul nostru. Inovăm și suntem tot mai competitivi”, explică Horia Platona, în dubla calitate de pilot și șeful de dezvoltare al proiectului.

 

Calendarul Elsa în luna august.

Următoarea participare competițională este în cadrul Campionatului Național Super Rally, pe 8-9 august, la Timişoara. Ulterior echipa intră într-o pauză competițională până pe 30 august pe care o valorifica cu noi optimizări pentru Elsa.

 

#ElsaFacts 02 – Diferențiale față/spate
Aceeași tehnologie folosită în mașini de curse, dar aplicată la o platformă electrică cu masa mare. Un proiect unic necesită soluții dedicate. Elsa are diferențiale cu alunecare limitată pe ambele punți dezvoltate special pentru acest proiect împreună cu firma germane Drexler. Acestea ajută la distribuirea eficientă a celor 544 CP și 795 Nm, mai ales în ieșirile din viraje sau pe suprafețe cu aderență inegală.

Sponsori și Parteneri
Engage Racing este susținută de parteneri importanți care contribuie la succesul echipei:

Velo – Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu inovația, fiind prezent în competiții de top la nivel international. Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creand experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare.

Michelin – Unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel mondial, Michelin este partener tehnic al echipei Engage Racing, oferind anvelope de înaltă performanță adaptate condițiilor specifice competițiilor de Super Rally. Expertiza Michelin în tehnologia anvelopelor de competiție garantează aderența și durabilitatea pe circuite dificile.

Textar – Furnizor global de plăcuțe și discuri de frână, Textar contribuie la siguranța și performanța echipei Engage Racing prin soluții de frânare de înaltă calitate. Textar se distinge prin inovațiile sale în domeniul sistemelor de frânare, esențiale pentru succesul în competițiile de motorsport.

UniCredit Leasing – Parte din grupul UniCredit, lider în servicii financiare în Europa, UniCredit Leasing susține echipa Engage Racing prin soluții de leasing inovatoare, adaptate nevoilor echipelor de motorsport. Parteneriatul cu Engage Racing subliniază importanța investițiilor inteligente în mobilitatea electrică.

OMV Petrom – își propune să fie liderul tranziției energetice în Europa de Sud-Est, prin dezvoltarea de proiecte inovatoare și sustenabile. Compania se angajează să atingă neutralitatea emisiilor de carbon pentru operațiunile proprii până în 2050 și sprijină activ clienții în reducerea amprentei lor de carbon.

Strategia 2030 include investiții semnificative în energie regenerabilă, combustibili alternativi și infrastructură pentru mobilitate electrică, contribuind astfel la un viitor cu emisii reduse de carbon. În vederea dezvoltării de proiecte cu emisii reduse și zero de carbon, compania va aloca 3,7 miliarde de euro dintr-un plan total de investiții de 11 miliarde de euro până în 2030. Acesta reprezintă cel mai mare plan de investiții private din sectorul energetic românesc.

FEV ROMÂNIA – Parte a FEV Group, companie globală de inginerie specializată în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie, FEV ROMÂNIA sprijină echipa cu expertiză avansată în domeniul ingineriei electrice. Prin acest parteneriat, FEV contribuie la perfecționarea tehnică a modelului BMW i4 Racing și la implementarea unor soluții inovatoare pentru creșterea performanței.

BMW i4 Racing „Elsa”

Echipa ENGAGE Racing:
Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Alexandru Șeremet,Ștefan Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

 

Overview modificări Elsa
Siguranta si conformitate cu regulamentul FIA:
În primul rănd, o masina de curse trebuie sa fie sigura si conforma cu regulamentele. Elsa a primit un rollcage omologat FIA și Pikes Peak, o dezvoltare inginerească deosebită, mai ales comparat cu unul specific GT-urilor. Pikes Peak insistă pe dimensionarea mai generoasa a țevilor din 25CRMo4 din cauza greutății mașinii, in timp ce FIA se concentrează pe forma structurii. Astfel, am reușit sa construim un rollcage hibrid care este foarte sigur.

Au urmat transformările normale de la curse – extinctor automat omologat pentru mașini electrice, scaune de curse si centuri.

 

Upgrade-uri de performanta:
„Deși o spunem des, poate nu este suficient. Pentru i4 nu exista nici o soluție dedicată pentru motorsport, toate modificările au fost inițiate si susținute de noi. Astfel, am schimbat sistemul de amortizoare cu unul specific motorsport în colaborare cu compania olandeză Olins, calculat pentru cerințele noastre – amortizoare pe reglabile pe 4 cai, înălțime si duritate a arcului, absolut esențiale pentru performanță dinamică.

Frânarea este asigurata de un sistem cu doua pompe de frână (față și spate), etrieri cu 6 pistonașe față și 4 pistonașe spate. A fost elimnat sistemul ABS și brake-by-wire de serie. Pentru comanda electronică de activare a transmisiei există o a treia pedală, cel puțin pentru moment.

Pachetul aerodinamic compus din splitter, difuzor și aripa spate a fost simulat CFD in-house. Dimensiunile foarte mari sunt justificate prin masa mașinii.

Pentru a ajunge la comportamentul dinamic dorit și o bună transmitere a puterii, diferențialele „deschise” de fabrica au fost schimbate cu unele cu alunecare limitata pentru ambele punți. Producția lor a fost realizată împreună cu compania germană Drexler.

În ceea ce privește software-ul, masina putea fi un proiect in sine, un indiciu bun fiind cele sase module Raspberry pi si Arduino ascunse sub consola de bord. Cu ajutorul acestora și al soft-ului cu peste 15000 de linii de cod, am reușit să: renunțăm la toate comenzile și butoanele mașinii și să le înlocuim cu comenzi pe volan sau consola centrală; să construim un sistem de telemetrie la distanță; să controlam majoritatea funcțiilor mașinii prin intermediul unei aplicații.

Cele mai noi modificări includ un pachet extins de răcire şi management de putere şi temperatură care este încă în dezvoltare. Aproape de finalizare este procesul de înlocuire a bucșelor hidraulice OEM cu rulmenți sferici special dezvoltaţi, precum şi sistemul de sunet.