BMW 328 şi BMW 328 Hommage recreează un moment istoric la Statuia Aviatorilor, după 88 de ani

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 24-06-2025

în: Auto

BMW 328 şi BMW 328 Hommage

BMW 328 şi BMW 328 Hommage recreează o fotografie emblematică la Statuia Aviatorilor de la Bucureşti Grand Prix 1937, într-un nou moment istoric, cu ajutorul fotografiilor realizate de Dragoș Savu.

BMW 328 este un model care a definit istoria mărcii prin performanţele în motorsport. O fotografie emblematică surprinde participarea unui model alb BMW 328 la Bucureşti Grand Prix 1937 – un fragment dintr-o istorie foarte bogată a mărcii în perioada interbelică, cu foarte multe conexiuni româneşti. 

Dragoș Savu

BMW 328 a fost modelul care a construit imaginea sportivă a mărcii BMW. Era prezentat în 1936, la numai 7 ani de la lansarea primului automobil BMW – BMW 3/15 PS, recunoscut sub numele de „Dixi”.  Dacă primele modele nu ridicau multe pretenţii sportive, debutul BMW 328 a avut loc direct în cursa Eifelrennen organizată pe emblematicul circuit Nürburgring. Modelul pilotat de Ernst Jakob Henne, un pilot legendar al vremii, a câştigat competiţia – un debut care lansa pretenţiile sportive ale lui BMW 328. 

Produs în perioada 1936 – 1940 în numai 464 de exemplare, au fost consemnate numai puţin de 200 de victorii şi podiumuri internaționale pentru BMW 328. Seria de performanţe a culminat cu Mille Miglia 1940. Acolo BMW s-a prezentat cu o serie de 2 modele coupe şi 3 roadstere speciale, cu caroserii de aluminiu sau elektron (un aliaj de aluminiu şi magneziu) şi cu performanţa motorului de doi litri şi 6 clindri în linie până la 135 CP de la 80 CP. BMW a dominat cursa, modelul Touring Coupe, pilotat de Huschke von Hanstein a câştigat, în timp ce roadsterele au terminat pe locurile 3, 5 şi 6. Viteza medie pentru maşinile de top era la cote record, de până la 174 km/h (alte surse o plasează la 166 km/h). 

 

BMW 328

Seria de performanţe valoroase BMW 328 au definit imaginea sportivă a mărcii. Impactul a fost atât de puternic, încât aproape la 30 de ani distanţă, prima cercetare de piaţă BMW organizată în 1964 releva că imaginea BMW era încă definită de BMW 327 şi BMW 328, nu de modele pe care BMW le lansase în perioada postbelică. Identificând şi o nişă de modele sportive în piaţă, a fost prima dată când compania şi-a asumat o direcţie sportivă. Atunci se lansa şi sloganul „Frude am Fahren/ Plăcerea de a conduce”, alături de modele precum  1800 Ti sau 2002. BMW 328 devenea astfel punctul de plecare pentru ceea ce recunoaştem astăzi ca un reper de performanţă şi sportivitate – actuala imagine BMW. 

Cu o prezenţă deja puternică în România şi doi reprezentanţi ai mărcii în Bucureşti (Compania Fraţii Tanşoca şi Compania Tracta), BMW 328 a fost un model folosit şi de piloţii români – Alexe de Vassal, Vintilă Frumușanu, Alexandru Papană, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tânțăreanu și Alexandru Uță. 

Marin Dumitrescu

Între cei care au concurat cu BMW 328, trebuie să menţionăm cu mult drag numele lui Marin Dumitrescu, un personaj emblematic al motorsportului românesc  după al doilea Război Mondial. Cu o carieră de mai mult de jumătate de secol, „Nea Marin” a contribuit la crearea mai multor competiţii, a fost campion, a format echipe şi piloţi, a ajutat pe cei din jur şi a inspirat mereu, prin energia lui unică. Rememorând o carieră extraordinară, s-a întors mereu la modelul BMW 328 special modificat la Uzina Vulcan, model cu care a concurat împotriva legendelor interbelice ale României, nume precum Jean Calcianu sau Petre Cristea. 

Între toate numele interbelice, Petre Cristea este cu siguranţă unul din cei mai valoroşi piloţi ai motorsportului românesc. Debuta cu Dodge şi în 1936 se impunea cu un Ford V8 la Raliul Monte Carlo. Din 1938 începea să concureze cu un BMW 328 pus la dispoziţie de industriaşul Petre Iscu. Cu acesta obţinea o serie de victorii în curse internaţionale, ceea ce îl aduce în atenţia BMW, lucru demonstrat de o scrisoare adresată de reprezentantul BMW Tracta din România către BMW: „Conform solicitării Dumneavoastră, ne permitem să vă trimitem ataşat o listă a succeselor pilotului român Petre Cristea”. 

Una din cele mai importante performanțe ale lui Cristea a fost clasarea pe locul secund în Marele Premiu al Germaniei de viteză în Coastă în august 1938, în faţa marelului pilot BMW Huschke von Hanstein, cel care era încoronat campionul Germaniei la Viteză în Coastă în acel an şi apoi aducea victoria BMW la Mille Miglia în 1940. 

Petre Cristea

Un an mai târziu, pe 21 mai 1939, urma altă performanţă deosebit de valoroasă – victoria în cursa Eiffelrennen, cursa în care trei ani mai devreme avea debutul BMW 328. Cristea corecta recordul clasei cu o viteză medie de 115 km/h (faţă de 101,5 km/h pe care Henne îi realiza în 1936). Şi mai important, victoria era obţinută în faţa piloţilor oficiali BMW care concurau cu BMW 328. 

Răspunsul echipei germane a venit imediat – aceştia s-au prezentat în lunile următoare la Grand Prix-ul Bucureştiului şi Gran Prix-ul Braşovului şi şi-au luat revanşa în faţa lui Petre Cristea. 

De fapt Grand Prix-ul Bucureştiului, organizat ca o competiţie internaţională între 1937 şi 1939, a avut mereu pe prima treaptă a podiumului un BMW 328. Un element important al evenimentului relevant şi astăzi – circuitul stradal integra porţiuna de şosea între Piaţa Charles de Gaulle şi Statuia Aviatorilor, continuând apoi în diferite configurații pe străzile din Cartierul Primăverii. Important este că o parte de şosea pe care zilnic trec mii de bucureşteni a fost parte dintr-o cursă încărcată de istorie. 

Ernst Henne

De la aceste evenimente se păstrează un document foarte valoros, o fotografie cu un BMW 328 alb în competiţie, înconjurând Statuia Aviatorilor. Pilotul era nimeni altul decât Ernst Henne, legendarul pilot care lansa BMW 328 pe circuitul Nürburgring un an mai devreme. Ca şi în Eifelrennen, Henne câştiga cursa şi trofeul obţinut este prezentat astăzi la loc de cinste în Muzeul BMW din München, alături de modelul BMW 328 câştigător la Mille Miglia. Un pilot legendar, un model emblematic care a determinat imaginea sportivă BMW, un monument definitoriu pentru Bucureşti, o victorie BMW în România, toate surprinse într-o fotografie istorică.      BMW 328 and BMW 328 Hommage at Avitator Statue, Bucharest 2025, pictures by Dragos Savu