Cayenne a fost primul model prin care Porsche a transferat legenda mărcii de mașini sport către un segment de piață complet nou. Sportivul all-rounder a devenit un succes direct de la premiera sa mondială din septembrie 2002. Acum, o nouă eră începe, cu Cayenne complet electric. „Cayenne Electric prezintă performanța într-o dimensiune complet nouă, cu tehnologiile inovatoare pe care le-am dezvoltat în motorsport. El stabilește noi standarde în segmentul SUV-urilor – în ceea ce privește caracteristicile de condus, precum și în ceea ce privește încărcarea”, spune Oliver Blume, președintele Consiliului de Administrație al Porsche AG. „Performanța electrică remarcabilă se întâlnește cu utilizarea zilnică reală. Confortul excelent pe distanțe lungi se combină cu o capacitate off-road fără compromisuri.” Cu aproximativ 36% din mașinile sale sport vândute la nivel global electrificate, Porsche este unul dintre producătorii de automobile cu cea mai rapidă transformare în 2025. Cayenne Electric este următoarea piatră de hotar în această poveste de succes și completează oferta existentă de modele Cayenne cu motor termic și hibrid plug-in, în spiritul unei alegeri complet flexibile a sistemelor de propulsie Porsche.

Performanța unei mașini supersport și nivelurile de recuperare din Formula E
Familia Cayenne complet electrică cuprinde inițial două modele: Cayenne Electric și Cayenne Turbo Electric – ambele cu tracțiune integrală și, prin urmare, echipate cu sistem electronic Porsche Traction Management (ePTM).
Cayenne Turbo accelerează de la 0 la 100 km/h în 2,5 secunde, de la 0 la 200 km/h în 7,4 secunde și atinge o viteză maximă de 260 km/h. Această performanță electrică puternică este posibilă datorită unui sistem de propulsie nou, care dezvoltă până la 850 kW (1.156 CP) și un cuplu de până la 1.500 Nm atunci când este activat sistemul Launch Control. Varianta Turbo dispune de răcire directă cu ulei a motorului electric de pe puntea spate pentru a asigura putere și eficiență continue ridicate. Această inovație este preluată din motorsport. În modul normal de condus, sunt disponibili până la 630 kW (857 CP). Prin intermediul funcției Push-to-Pass2, încă 130 kW (176 CP) pot fi activați timp de 10 secunde prin simpla apăsare a unui buton. Modelul Cayenne de bază are 300 kW (408 CP) în funcționare normală și 325 kW (442 CP) și un cuplu de 835 Nm cu Launch Control. Acesta accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde, atingând o viteză maximă de 230 km/h.
Cayenne Electric oferă, de asemenea, cifre de top în ceea ce privește recuperarea energiei, atingând niveluri de Formula E cu o putere recuperativă de până la 600 kW. În viața de zi cu zi, aproximativ 97% din toate operațiunile de frânare pot fi gestionate exclusiv de motoarele electrice. Frânele mecanice cu fricțiune necesită rareori intervenția. Pentru Cayenne Turbo, sistemul Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) este disponibil și în acest caz, ca opțiune.
Cayenne Electric își datorează o mare parte din versatilitate șasiului. Suspensia pneumatică adaptivă cu Porsche Active Suspension Management (PASM) este montată standard pe ambele modele. Modelul Turbo dispune, de asemenea, de diferențialul spate cu alunecare limitată Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Ambele modele pot fi echipate cu direcție pe puntea spate, care virează roțile spate cu până la cinci grade. În plus, Porsche Active Ride este disponibil și pentru modelul emblematic, în premieră. Sistemul de suspensie activă, familiar de la sedanurile sport Porsche și utilizat recent la Cayenne, compensează aproape complet mișcările caroseriei și asigură o stabilitate, o dinamică și un confort excepționale.

Încărcare inovatoare și confortabilă: rapidă, robustă și wireless
Inima modelelor Cayenne complet electrice este noua baterie de înaltă tensiune de 113 kWh, care beneficiază de răcire dublă pentru o gestionare termică optimă. Acest lucru are ca rezultat o autonomie WLTP mixtă de până la 642 km pentru Cayenne Electric și de până la 623 km pentru Turbo. Datorită tehnologiei sale de 800 de volți, Cayenne se încarcă la o capacitate de încărcare în curent continuu de până la 390 kW – și în anumite condiții chiar până la 400 kW4. SoC (Starea de încărcare) poate fi crescută de la 10 la 80% în mai puțin de 16 minute1 și energia pentru o autonomie de 325 km (Cayenne) sau 315 km (Cayenne Turbo) poate fi adăugată în 10 minute3. Performanța robustă de încărcare a fost un obiectiv principal în timpul dezvoltării noului Cayenne.
Cayenne Electric este, de asemenea, primul Porsche care acceptă opțional încărcarea inductivă, un sistem care încarcă cu o putere de până la 11 kW. Tot ce necesită Porsche Wireless Charging este ca utilizatorul să parcheze deasupra unei plăci de încărcare, procesul începând automat.

Design exterior nou: progresiv, aerodinamic și inconfundabil Cayenne
Cayenne Electric combină proporțiile caracteristice mărcii Porsche cu un limbaj de design clar dezvoltat. „Noul Cayenne este inconfundabil Porsche și inconfundabil Cayenne. Am construit pe baza caracteristicilor de design dovedite și am păstrat ceea ce face ca acest SUV să fie unic. Rezultatul este un concept de design modern care duce Cayenne în viitor”, spune Michael Mauer, directorul de stil Porsche. Printre punctele forte se numără capota joasă cu faruri Matrix LED subțiri. Acestea accentuează lățimea vehiculului și combină toate funcțiile de iluminare într-un singur modul. Aripile puternic conturate sunt, de asemenea, tipice pentru modelele Porsche, la fel ca și linia de înclinare – linia emblematică a acoperișului, ușor înclinată.
Vederea laterală este caracterizată de uși fără ramă și de o cută proeminentă pe suprafața ușii. Pragurile laterale au un design distinct tridimensional și sunt vopsite în nuanța Gri Vulcan Metalizat, iar la Cayenne Turbo, în negru lucios. Conceptul bicolor subliniază proporțiile sportive ale mașinii. Ornamentele arcadelor roților, specifice modelului, îi accentuează caracterul off-road. Detaliile izbitoare din spate, cum ar fi banda luminoasă cu aspectul 3D distinctiv și grafica animată, precum și inscripția Porsche iluminată, subliniază limbajul modern al designului. Cayenne Turbo prezintă numeroase elemente contrastante în culoarea exclusivă Turbonite. Acestea includ emblemele Porsche, fețele jantelor din aliaj și ornamentele geamurilor laterale. Accente delicate în Turbonite pun în valoare banda luminoasă și inscripția Porsche.
Pentru clienții cu cerințe speciale în ceea ce privește unghiul de atac și robustețea, există pachetul Off-Road. Secțiunea frontală cu geometrie modificată ajută la navigarea în siguranță pe drumuri accidentate, în special pe urcări sau coborâri abrupte și pe teren dificil.
Datorită unui coeficient de rezistență la înaintare de 0,25, noul Cayenne Electric este unul dintre cele mai aerodinamice SUV-uri din clasa sa, oferind beneficii în ceea ce privește autonomia și consumul de energie. Sistemul Porsche Active Aerodynamics (PAA) adaptează cu precizie proprietățile aerodinamice ale mașinii la situația de condus și viteză și, alături de o strategie eficientă de control, contribuie și la dinamica de condus așteptată de la marcă prin intermediul unei forțe de apăsare suplimentare. Elementele aerodinamice active includ clapete de aer de răcire mobile în partea din față, un eleron adaptiv pentru plafon și aerolamele active inovatoare din spatele modelului Turbo. Acestea extind muchiile laterale și îmbunătățesc caracteristicile fluxurilor de aer, ceea ce duce la o creștere a autonomiei, în special la viteze mai mari. Alte măsuri aerodinamice includ perdele de aer în caroseria din față, un șasiu aproape complet închis, jante aerodinamice speciale și un difuzor în spate.

Un nou nivel de utilitate, confort și individualitate
Noul Cayenne Electric este cu 55 de milimetri mai lung decât modelul cu motor termic. Noul SUV are 4.985 mm lungime, 1.980 mm lățime și 1.674 mm înălțime. Diferența este cea mai mare la ampatament (3.023 mm), unde o creștere de aproape 13 cm înseamnă mai mult spațiu pentru picioare și confort superior pentru pasagerii din spate. Sistemul de scaune din spate este reglabil electric ca dotare standard și oferă opțiuni flexibile de reglare de la o poziție confort la una cargo. Capacitatea portbagajului este de la 781 la 1.588 de litri, plus portbagajul față de 90 de litri. Valoarea utilitară a noii mașini este subliniată și de capacitatea sa de remorcare de până la 3,5 tone, în funcție de echipare.
Noile Mood Modes transformă interiorul într-un spațiu care se adaptează stării de spirit și situației. În funcție de programul selectat, poziția scaunului, atmosfera de iluminare, aerul condiționat, profilul sonor și aspectul afișajului se schimbă. Acoperișul panoramic glisant cu control variabil al luminii, o folie cu cristale lichide comutabilă electric, oferă o senzație de spațiu aerisit. Un alt punct culminant este noua încălzire a panourilor: aceasta nu încălzește doar scaunele, ci și suprafețe mari de contact, cum ar fi cotierele și panourile ușilor. Gama de confort este completată de iluminare ambientală extinsă, inclusiv lumină de comunicare – o bandă luminoasă animată care întâmpină pasagerii când intră în mașină și permite vizualizarea diverselor stări ale vehiculului, cum ar fi procesul de încărcare.
Niciodată până acum un Cayenne nu a fost atât de personalizabil și individual precum noul model complet electric. Clienții pot alege dintre 13 culori standard, nouă modele de jante de la 20 la 22 de inci, 12 combinații interioare, precum și până la cinci pachete interioare și până la cinci pachete de accente. Datorită Porsche Exclusive Manufaktur, gamei extinse de culori exterioare Paint to Sample și programului Sonderwunsch, clienții își pot personaliza Cayenne-ul în funcție de dorințele personale, de la adăugarea unei multitudini de opțiuni și până la obținerea unui exemplar unicat.
Programul Porsche Design de ceasuri personalizate a fost extins pentru a include gama de modele SUV. Aceasta înseamnă că acum clienții Cayenne pot comanda și un ceas de la producătorul elvețian de ceasuri Porsche, adaptat vehiculului lor până la ultimul detaliu.

Porsche Driver Experience – cel mai mare display dintr-un Porsche
În domeniul digitalizării, Cayenne Electric duce experiența condusului la un nou nivel. În centrul noii Porsche Driver Experience se află Flow Display – un panou OLED elegant curbat, care se integrează perfect în consola centrală și permite o separare clară între zonele de afișare și cele de control. Acesta este completat de un panou de instrumente complet digital, cu tehnologie OLED de 14,25 inci și un afișaj opțional pentru pasager de 14,9 inci. Rezultatul este cel mai mare display disponibil vreodată într-un Porsche. Pentru prima dată la Cayenne, este disponibil și un afișaj head-up cu tehnologie AR, care reprezintă vizual o zonă de afișare de 87 de inci, la 10 metri în fața vehiculului. Toate afișajele sunt integrate perfect în arhitectura interioară. În schimb, butoanele și comenzile pentru funcțiile utilizate deosebit de frecvent, cum ar fi aerul condiționat și volumul audio, sunt analogice. În plus, a fost dezvoltat un suport de mână care permite șoferului să utilizeze elementele digitale și analogice în mod ergonomic – chiar și în situații de condus deosebit de dinamice.
Noua interacțiune digitală Porsche este o filozofie de operare digitală și un limbaj de design care extinde experiența șoferului Porsche și este orientată spre personalizare și acces rapid la funcții. Widget-urile permit accesul la funcțiile preferate, în timp ce aplicația Themes personalizează schema de culori a tuturor afișajelor. Numeroase aplicații terțe pot fi integrate direct în vehicul prin intermediul Porsche App Centre. Diverse funcții de streaming și jocuri duc experiența digitală la un nou nivel. Noul Voice Pilot contribuie, de asemenea, la acest lucru. Datorită inteligenței artificiale, acesta înțelege interogările complexe, interconectate, recunoaște contextul și răspunde ca un partener de conversație real. El permite controlul intuitiv al navigației și poate accesa informații extinse online. Cu Porsche Digital Key, smartphone-ul și ceasul inteligent devin chei ale vehiculului care pot fi partajate digital cu până la șapte alți utilizatori.

Noi standarde prin electrificare – trio de sisteme de propulsie după 2030
Noul Cayenne Electric completează acum selecția existentă de tipuri de propulsie, care va continua să fie oferită în paralel la nivel mondial. „Prioritatea noastră principală la Porsche este să inspirăm clienții. Prin electrificarea modelului Cayenne, atingem un nou nivel de performanță care stabilește standarde pentru viitor. În același timp, vom continua să dezvoltăm modelul Cayenne cu sisteme eficiente de propulsie cu combustie și hibride și în următorul deceniu”, spune Matthias Becker, membru al Consiliului de Administrație, Vânzări și Marketing. „Această strategie se aplică și întregului portofoliu de modele Porsche: în fiecare segment în care suntem reprezentați, clienții vor avea în viitor de ales între sisteme de propulsie complet electrice și cu motor cu combustie.”
Modelele Cayenne complet electrice sunt disponibile pentru comandă acum. Prețurile în România, inclusiv TVA și echipamente specifice țării, încep de la 108.039,69 de euro pentru Cayenne și 168.525,17 euro pentru Cayenne Turbo.
1Timp de încărcare Cayenne pentru curent continuu (CC) cu putere maximă de încărcare de la 10% SoC până la 80% SoC în condiții optime (stație de încărcare rapidă CCS care furnizează >390kW, >850 V, >520A, plus o temperatură a bateriei de 15°C, stare inițială de încărcare de 9% și autonomie rămasă <60 km).
2 Nivelul de încărcare a bateriei și temperatura bateriei pot afecta performanța funcției „push-to-pass”.
3 Autonomie reîncărcată pentru Cayenne în 10 minute pentru curent continuu (CC) cu putere maximă de încărcare în condiții optime (stație de încărcare rapidă CCS cu > 390 kW, > 850 V, > 520 A, temperatura bateriei de 15°C, stare inițială de încărcare 9% și autonomie rămasă < 60 km), bazată pe consumul WLTP al unui vehicul cu echipare standard, conform versiunii pentru Germania.
4 Putere de încărcare pentru Cayenne în condiții specifice cu stația de încărcare rapidă CCS cu > 400 kW, > 850 V, > 520A, stare inițială de încărcare 45% – 48%, temperatură baterie 40°C – 42°C. Putere maximă de încărcare pentru curent continuu (DC) la încărcarea de la 10% SoC până la 80% SoC în condiții optime: 390 kW (stație de încărcare rapidă CCS cu > 390 kW, > 850 V, > 520A, temperatură baterie 15°C, stare inițială de încărcare 9% și autonomie rămasă < 60 km).