
UR-10 este mai mult decât o piatră de hotar în traiectoria Urwerk. Este coalescența timpului și spațiului, moștenirii și libertății, științei și emoției. Permite Urwerk să se reinventeze, rămânând în același timp fidel convingerilor sale de bază.
La prima vedere, se desfășoară un paradox: un cadran rotund, indicatoare centrale, contoare concentrice… caracteristici care par străine de ADN-ul Urwerk, dar în realitate dezvăluie o nouă fațetă a etosului companiei.
Un Urwerk diferit de oricare altul înainte
Acesta este un Urwerk cu cadran, carcasă rotundă și o pereche de mâini aproape sacrilegie în centru. Pe hârtie, UR-10 pare a fi o schimbare radicală pentru companie. Cu toate acestea, la o inspecție mai atentă, este fără echivoc un membru al familiei „Proiecte speciale”, colecția revoluționară pe care Urwerk este atât de pricepută să o creeze.
În timp ce UR-10 are trei subcadrane, nu este un regulator. Nici nu este un cronograf sau orice formă de ceas cu calendar. Indicațiile sale subsidiare nu măsoară trecerea timpului. UR-10 este numit SpaceMeter din motive întemeiate: măsoară distanțele pe care planeta noastră le parcurge de-a lungul continuumului timp-spațiu. O premieră mondială!
Iar cele trei subcadrane ale sale sunt tot atâtea instrumente astronomice:
La ora 2, contorul marcat PĂMÂNT măsoară la fiecare zece kilometri pe care Pământul îl parcurge în rotația sa zilnică, în trepte de 500 de metri.
La ora 4, contorul marcat SUN avansează în pași de 20 km, înregistrând fiecare 1.000 km pe care Pământul îl parcurge pe orbita sa solară.
La ora 9, contorul marcat ORBIT combină ambele traiectorii, înregistrând astfel fiecare 1.000 de kilometri de rotație și 64.000 de kilometri de orbită solară pe două scări sincronizate.
Pe spatele carcasei, un indicatorperiferic urmărește orele pe o scară de 24 de ore, oglindind o rotație completă a Pământului. Spatele carcasei este gravat cu indicații atât de rotație, cât și de revoluție: rotația citește în sensul acelor de ceasornic, în timp ce revoluția este citită în sens invers acelor de ceasornic. Această opoziție izbitoare reflectă propria revoluție a Pământului în sens invers acelor de ceasornic, o amintire poetică a dansului cosmic.
Martin Frei, director artistic și co-fondator al Urwerk, remarcă: „Timpul și spațiul sunt aceeași realitate. UR-10 descrie două caracteristici ale condiției noastre pământești: a fi legat de timpul uman și a fi simpli pasageri pe o planetă care călătorește constant prin cosmos”.
O afacere de familie
Istoria familiei Baumgarter a fost esențială pentru crearea UR-10. Bunicul lui Felix a fost ceasornicar, în timp ce tatăl său, Gérard, a restaurat ceasuri antice, un rol pe care l-a îndeplinit cu mare distincție. Felix, de asemenea, a călcat pe urmele strămoșilor săi, îmbrățișând ceasornicultura. Cu toate acestea, acolo unde au onorat tradiția, el a preferat să urmeze o viziune hotărât contemporană, uneori futuristă a orologeriei.
În 1996, Gérard Baumgartner a descoperit un ceas cu pendul singular semnat de Gustave Sandoz, un maestru necunoscut al cronometriei secolului al XIX-lea, care s-a întâmplat să fie ceasornicarul-mecanic al Franței prin numire la Rege și Marina din 1874. Intrigat de prestigioasa semnătură, Gérard a achiziționat cronometratorul, în ciuda faptului că funcționarea sa internă s-a dovedit de nepătruns pentru el. În fața lui stătea un ceas cu trei subcadrane, care păreau să nu aibă legătură cu vreun afișaj convențional al orei, și un pendul care bătea mult prea repede. Cu răbdare, Gérard a dezvăluit enigma, descoperind în cele din urmă un tracker al traiectoriei planetare – o minune mecanică concepută pentru a măsura rotația Pământului. Conceput pe principiul unui regulator, a dezvăluit distanța parcursă de planeta noastră pe trei scale de timp distincte.
Odată restaurat, Gérard i-a încredințat acest ceas fiului său, Felix. „Tatăl meu, custode al tradiției orologere, mi-a dat un ceas clasic, cu indicatoare obișnuite… care nu spun ora. Pentru mine, un ceasornicar care creează ceasuri atipice, fără indicatoare, alături de Martin Frei”, își amintește Felix Baumgartner, maestru ceasornicar și co-fondator al Urwerk. „Acest cadou a devenit o adevărată punte între două lumi: devotamentul tatălui meu pentru ceasornicăria clasică și căutarea Urwerk de a perturba. A fost scânteia care a aprins UR-10 – primul cronometru care a exprimat mișcările Pământului în kilometri”.
Creații de bază
„Am pus multă dragoste în acest ceas. Și multă energie, adaugă Felix Baumgartner. Am încheiat un parteneriat cu Vaucher Manufacture pentru a dezvolta această mișcare de bază, pentru a respecta constrângerile sale tehnice și de proiectare exigente”. Pe de altă parte, modulul de complicații Urwerk – conceput în întregime intern – a deschis noi provocări în gestionarea greutății și a energiei, un domeniu care a fost întotdeauna în centrul filozofiei Urwerk. „Ca întotdeauna, am împins cercetarea și dezvoltarea până la capătul expertizei noastre, analizând cele mai mici detalii pentru a reține doar esențialul”, spune Felix Baumgartner. „Cinci roți, cinci axe, o mulțime de rubine pentru a reduce frecarea și o concentrare exactă pe putere, toate pentru a exprima două ritmuri diferite într-un singur mecanism. Am folosit roți scheletice LIGA, dintre care unele cântăresc 0,015 grame și până la 0,009 grame, la fel ca o geană, pentru a economisi cât mai multă energie. Acest lucru păstrează poezia inerentă a conceptului, împreună cu rezistența și acuratețea sa”.
O altă evoluție orologeră legată de UR-10 este adăugarea unei turbine cu debit dublu, o evoluție a sistemului de înfășurare automată unidirecțională al Urwerk. Această turbină patentată cuprinde două elice stivuite care se rotesc în direcții opuse. Când un mecanism de înfășurare automată nu se rotește în direcția de înfășurare, viteza mare a rotorului exercită constrângeri mari asupra sistemului. Turbina dublă creează un flux de aer între cele două seturi de pale, ceea ce le încetinește și păstrează mecanismul. Aceste lame creează, de asemenea, un spectacol hipnotizant.
Făcut pe a treia piatră de la soare
Carcasa din oțel și titan are o înălțime de doar 7,13 mm, ceea ce o face una dintre cele mai subțiri fabricate vreodată de Urwerk. Și este la fel de complex pe cât ne-am aștepta. Carcasa superioară din titan și spatele carcasei din oțel sunt montate una în cealaltă și sigilate cu un șurub longitudinal. „Carcasa este curată și simetrică, dar are o construcție foarte specifică”, spune Martin Frei. Este înșurubat din lateral, așa cum obișnuia să facă Gérald Genta. Această structură este tipică pentru unele ceasuri iconice. Are doar două părți și nu are carcasă: este simplă, dar de fapt extrem de complexă”.
Cu această ocazie, Urwerk a creat indicatoarele și cadranul UR-10 în limitele atelierului său și le-a terminat până la o concluzie impecabilă.
Impulsul primordial
În concluzie, UR-10 este o invitație de a reconsidera ceea ce reprezintă Urwerk. Dincolo de orele de satelit, natura reală a mărcii se bazează pe trei piloni.
Prima este o conexiune umană fundamentală. Moștenirea și transmiterea în cadrul familiei Baumgartner este o față a monedei. Celălalt este legătura organică și indestructibilă dintre cei doi fondatori ai săi.
Al doilea este un limbaj de design contemporan în continuă schimbare. De la evoluție la actualizare, de la reinterpretare la salt cuantic, formele și detaliile sunt întotdeauna într-o stare de schimbare.
Al treilea este îmbinarea simbiotică a acelui design cu o forță de invenție a ceasornicului care este, de asemenea, în continuă evoluție. Fie că este vorba de afișaj, materiale, finisaje, calcule de cuplu sau o căutare a ușurinței, Urwerk este în primul rând un deschizător de drumuri în domeniul ceasornicărilor.
Martin Frei are ultimul cuvânt: „UR-10 este o reflecție filozofică asupra locului nostru în univers; un spirit evident în fiecare creație Urwerk”.