BMW i4 Racing a ajuns la finalul primului sezon

Scris de Andrei Dimulescu
Publicat la data de: 31-10-2025

în: Auto

BMW i4 Racing

Două campionate, opt curse şi şase podiumuri în clasă, un sezon continuu de dezvoltare, cu multe provocări şi mulţi paşi înainte și înfiinţarea Board of Advisors – o echipă de experţi care ajută echipa să se dezvolte mai departe sunt doar câteva aspecte ale primului sezon realizat de BMW i4 Racing.  

Ultima etapă în Campionatul Naţional de Super Rally, organizată weekendul care tocmai s-a încheiat la Bucureşti, a marcat finalul de sezon competiţional pentru echipa Engage Racing. 

În 2025 Horia a luat startul cu BMW i4 Racing Elsa în opt curse din două campionate, Viteză în Coastă şi Super Rally în timp ce proiectul s-a dezvoltat continuu şi maşina de curse a primit mai multe îmbunătăţiri. 

O dată cu ultima etapă a sezonului echipa a anunţat colaborarea cu un Board of Advisors, un grup de profesionişti care vor consilia Engage Racing în pregătirea viitoare. Aceştia sunt Rareş Năstase, jurnalist ProTV, “România, Te Iubesc!”; Claudiu Butacu, expert în sustenabilitate şi inovaţie, co-fondator EFdeN; Petru Păcuraru, fondator HDPI, consultant în leadership şi cultură şi dezvoltare organizațională. Echipa Engage Racing devine astfel mai puternică şi capătă un nou nivel de expertiză. 
 
BMW i4 Racing

Rezultate competiţionale 2025 

În Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Horia a participat la etapele de la Rânca, Harghita, Reşiţa şi Sinaia, patru dintr-un total de opt. Optimizarea BMW i4 Racing a fost arătată de rezultate tot mai bune – Horia terminând la general pe 22, 19, 19 şi respectiv 14 în clasamentul open care a adus constant la start peste 70-80 de concurenţi. În acelaşi timp Horia a terminat de trei ori din patru curse pe podium în Categoria III, dedicată automobilelor speciale – cu loc trei la Reşiţa şi două locuri doi la Harghita şi Sinaia. 

În Campionatul Naţional de Super Rally, Horia a punctat în Clasamentul Turismelor  (Clasa 2) şi Electricelor (Clasa E). 

Într-o clasă a turismelor cu piloţi cu experienţă şi modele precum Ferrari 488 Challenge, Mitsubishi Lancer sau Skoda Fabia Rally 2, Horia şi Elsa s-au arătat competitivi. În cea mai bună etapă, la Alba Iulia, Horia a ratat podiumul la numai 14 sutimi de secundă. Horia a terminat altfel pe locurile 5 la Timişoara şi 9 la Bucureşti în clasa Turismelor. 

Un abandon tehnic în cursa de la Hunedoara a dus la ratarea titlului la Electrice, o clasă altfel dominată în faţă unor modele mult mai slab motorizate – MINI Cooper SE şi Opel Corsa E. 

În final, după cele trei etape în care a punctat, Horia şi Elsa au terminat pe locul 10 în clasamentul Open, pe locul 5 în clasamentul de turisme, pe trei la electrice şi tot pe trei la echipe, alături de Aurelian Andronache. 

Engage Racing termină anul 2025 cu şase podiumuri în diferite clase din opt curse şi două locuri trei – în clasa de Electrice în Campionatul Naţional Super Rally şi la echipe la Super Rally. 

  BMW i4 Racing

Mai mult decât participarea la competiţii – dezvoltare tehnologică într-o direcţie absolut nouă în motorsport 

Un element foarte special al proiectului Engage Racing este că, alături de participarea în competiţii, se dezvoltă de la zero un model nou de curse, într-o direcţie absolut nouă în lumea motorsportului: convertirea automobilelor electrice de serie, în maşini de competiţie. În acest sens Elsa păstrează bateria de înaltă tensiune, motoarele şi arhitectura sistemului electric de la modelul de serie şi este unul dintre puţinele proiecte de acest fel la nivel mondial. Echipa Engage Racing are o experienţă deja de cinci ani în acest domeniu nou al motorsportului. 

„A trecut puţin peste un an de la lansare, dar a fost o călătorie foarte lungă. Efortul de dezvoltare a fost enorm – toate componentele dezvoltate pe maşină sunt unice, create special pentru noi, după specificaţiile noastre, în mare parte de echipă. Nu am putut să cumpărăm nicio componentă pe care să o instalăm direct. Când la etapa de la Hunedoara am rupt un amortizor, nu am putut pur şi simplu să cumpărăm unul nou şi să mergem mai departe. Asta ne-a făcut să pierdem câteva etape importante. Împreună cu compania olandeză Olins a trebuit să analizăm problema şi să reproiectăm piesa ca să reziste sarcinilor speciale ale mașinii noastre. Dar asta face povestea noastră atât de specială – Elsa este cu adevărat creaţia noastră, este cu adevărat o premieră mondială valoroasă”, explică Horia Platona, pilotul şi şeful de dezvoltare al proiectului. 

„Încă sunt foarte puţine exemple în lume de modele electrice de serie convertite în automobile de serie. Ne luptăm cu două provocări mari: consumul foarte mare de energie degajă multă căldură şi masa foarte mare?, puţin peste două tone, vine cu solicitări mari pentru anvelope, frâne, tren de rulare. Efortul nostru în acest an a fost să gestionăm aceste provocări”, continuă Horia. 

Pentru BMW  i4 nu exista nici o soluție dedicată pentru motorsport, toate modificările au fost inițiate si susținute de echipa Engage Racing şi Engage Engineering. 

BMW i4 Racing
 
 
Modificări BMW i4 Racing Elsa 

Modificări de siguranţă specifice unui automobil de curse. Sistemul de roll cage ranforsat suplimentar după recomandările echipei de organizare Pikes Peak. 

Măsuri de reducere de masă specifice care include schimbarea geamurilor laterale şi eliminarea echipamentelor şi componentelor nenecesare de pe automobil. 

A fost schimbat sistemul de amortizoare cu unul specific motorsport în colaborare cu compania olandeză Olins, calculat pentru cerințele specific ale modelului – amortizoare pe reglabile pe 4 cai, înălțime si duritate a arcului, absolut esențiale pentru performanță dinamică. 

Frânarea este asigurată de un sistem cu doua pompe de frână (față și spate), etrieri cu 6 pistonașe față și 4 pistonașe spate. A fost eliminat sistemul ABS și brake-by-wire de serie. Pentru comanda electronică de activare a transmisiei există o a treia pedală, cel puțin pentru moment. 

Pachetul aerodinamic compus din splitter, difuzor și aripa spate a fost simulat CFD in-house. Dimensiunile foarte mari sunt justificate prin masa mașinii, dar şi pentru pregătirea de a concura în condiţii de altitudine mare (peste 4000m la Pikes Peak). Pentru cursele de Super Rally din oraşe, cu trasee tehnice, înguste, a fost creată o aerodinamică simplificată – componentele putând fiind schimbate în mai puţin de un minut. 

Pentru a ajunge la comportamentul dinamic dorit și o bună transmitere a puterii, diferențialele „deschise” de fabrică au fost schimbate cu unele cu alunecare limitată pentru ambele punți. Producția lor a fost realizată împreună cu compania germană Drexler. 

În ceea ce privește software-ul, masina putea fi un proiect în sine, un indiciu bun fiind cele sase module Raspberry pi şi Arduino ascunse sub consola de bord. Cu ajutorul acestora și a soft-ului cu peste 30000 de linii de cod s-a reorganizat sistemul de comandă la interior: s-a renunţat la toate comenzile și butoanele mașinii, înlocuite cu comenzi pe volan sau consola centrală; s-a construit un sistem de telemetrie la distanță; se pot controla majoritatea funcțiilor mașinii prin intermediul unei aplicații de smartphone. 

Un pachet extins de răcire şi management de putere şi temperatură include două sisteme suplimentare de răcire, unul integrat în spate, cu prize de aer printate 3D, un radiator de mari dimensiuni şi un set de trei ventilatoare. 

Bucșele hidraulice OEM au fost înlocuite cu rulmenți sferici special dezvoltaţi de echipă. 

Sistem de sunet nou proiectat care foloseşte un sintetizator virtual, cu latenţă deosebit de mică şi modularitate extinsă. Sistemul poate prelua oricare din parametrii măsuraţi ai maşinii (apăsarea pedealei de acceleraţie, sarcină motor, turaţie individuală pe fiecare roată) şi converteşte aceşti parametrii în frecvenţe de sunet. Sunet proiectat special. Sistem de boxe dezvoltat special pentru automobil. 

BMW i4 Racing

O echipă puternică 

Echipa Engage Racing include un număr mare de ingineri şi specialişti: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ștefan Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Alexandru Şeremet, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.

Engage Racing este susținută de parteneri importanți care contribuie la succesul echipei: 

Velo – Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu inovația, fiind prezent în competiții de top la nivel international. Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creând experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare. 

Michelin – Unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel mondial, Michelin este partener tehnic al echipei Engage Racing, oferind anvelope de înaltă performanță adaptate condițiilor specifice competițiilor de Super Rally. Expertiza Michelin în tehnologia anvelopelor de competiție garantează aderența și durabilitatea pe circuite dificile. 

Textar – Furnizor global de plăcuțe și discuri de frână, Textar contribuie la siguranța și performanța echipei Engage Racing prin soluții de frânare de înaltă calitate. Textar se distinge prin inovațiile sale în domeniul sistemelor de frânare, esențiale pentru succesul în competițiile de motorsport. 

UniCredit Leasing – Parte din grupul UniCredit, lider în servicii financiare în Europa, UniCredit Leasing susține echipa Engage Racing prin soluții de leasing inovatoare, adaptate nevoilor echipelor de motorsport. Parteneriatul cu Engage Racing subliniază importanța investițiilor inteligente în mobilitatea electrică. 

FEV ROMÂNIA – Parte a FEV Group, companie globală de inginerie specializată în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie, FEV ROMÂNIA sprijină echipa cu expertiză avansată în domeniul ingineriei electrice. Prin acest parteneriat, FEV contribuie la perfecționarea tehnică a modelului BMW i4 Racing și la implementarea unor soluții inovatoare pentru creșterea performanței. 

Două campionate, opt curse şi şase podiumuri în clasă, un sezon continuu de dezvoltare, cu multe provocări şi mulţi paşi înainte și înfiinţarea Board of Advisors – o echipă de experţi care ajută echipa să se dezvolte mai departe sunt doar câteva aspecte ale primului sezon realizat de BMW i4 Racing.  

Ultima etapă în Campionatul Naţional de Super Rally, organizată weekendul care tocmai s-a încheiat la Bucureşti, a marcat finalul de sezon competiţional pentru echipa Engage Racing. 

În 2025 Horia a luat startul cu BMW i4 Racing Elsa în opt curse din două campionate, Viteză în Coastă şi Super Rally în timp ce proiectul s-a dezvoltat continuu şi maşina de curse a primit mai multe îmbunătăţiri. 

O dată cu ultima etapă a sezonului echipa a anunţat colaborarea cu un Board of Advisors, un grup de profesionişti care vor consilia Engage Racing în pregătirea viitoare. Aceştia sunt Rareş Năstase, jurnalist ProTV, “România, Te Iubesc!”; Claudiu Butacu, expert în sustenabilitate şi inovaţie, co-fondator EFdeN; Petru Păcuraru, fondator HDPI, consultant în leadership şi cultură şi dezvoltare organizațională. Echipa Engage Racing devine astfel mai puternică şi capătă un nou nivel de expertiză. 
 
BMW i4 Racing

Rezultate competiţionale 2025 

În Campionatul Naţional de Viteză în Coastă, Horia a participat la etapele de la Rânca, Harghita, Reşiţa şi Sinaia, patru dintr-un total de opt. Optimizarea BMW i4 Racing a fost arătată de rezultate tot mai bune – Horia terminând la general pe 22, 19, 19 şi respectiv 14 în clasamentul open care a adus constant la start peste 70-80 de concurenţi. În acelaşi timp Horia a terminat de trei ori din patru curse pe podium în Categoria III, dedicată automobilelor speciale – cu loc trei la Reşiţa şi două locuri doi la Harghita şi Sinaia. 

În Campionatul Naţional de Super Rally, Horia a punctat în Clasamentul Turismelor  (Clasa 2) şi Electricelor (Clasa E). 

Într-o clasă a turismelor cu piloţi cu experienţă şi modele precum Ferrari 488 Challenge, Mitsubishi Lancer sau Skoda Fabia Rally 2, Horia şi Elsa s-au arătat competitivi. În cea mai bună etapă, la Alba Iulia, Horia a ratat podiumul la numai 14 sutimi de secundă. Horia a terminat altfel pe locurile 5 la Timişoara şi 9 la Bucureşti în clasa Turismelor. 

Un abandon tehnic în cursa de la Hunedoara a dus la ratarea titlului la Electrice, o clasă altfel dominată în faţă unor modele mult mai slab motorizate – MINI Cooper SE şi Opel Corsa E. 

În final, după cele trei etape în care a punctat, Horia şi Elsa au terminat pe locul 10 în clasamentul Open, pe locul 5 în clasamentul de turisme, pe trei la electrice şi tot pe trei la echipe, alături de Aurelian Andronache. 

Engage Racing termină anul 2025 cu şase podiumuri în diferite clase din opt curse şi două locuri trei – în clasa de Electrice în Campionatul Naţional Super Rally şi la echipe la Super Rally. 

  BMW i4 Racing

Mai mult decât participarea la competiţii – dezvoltare tehnologică într-o direcţie absolut nouă în motorsport 

Un element foarte special al proiectului Engage Racing este că, alături de participarea în competiţii, se dezvoltă de la zero un model nou de curse, într-o direcţie absolut nouă în lumea motorsportului: convertirea automobilelor electrice de serie, în maşini de competiţie. În acest sens Elsa păstrează bateria de înaltă tensiune, motoarele şi arhitectura sistemului electric de la modelul de serie şi este unul dintre puţinele proiecte de acest fel la nivel mondial. Echipa Engage Racing are o experienţă deja de cinci ani în acest domeniu nou al motorsportului. 

„A trecut puţin peste un an de la lansare, dar a fost o călătorie foarte lungă. Efortul de dezvoltare a fost enorm – toate componentele dezvoltate pe maşină sunt unice, create special pentru noi, după specificaţiile noastre, în mare parte de echipă. Nu am putut să cumpărăm nicio componentă pe care să o instalăm direct. Când la etapa de la Hunedoara am rupt un amortizor, nu am putut pur şi simplu să cumpărăm unul nou şi să mergem mai departe. Asta ne-a făcut să pierdem câteva etape importante. Împreună cu compania olandeză Olins a trebuit să analizăm problema şi să reproiectăm piesa ca să reziste sarcinilor speciale ale mașinii noastre. Dar asta face povestea noastră atât de specială – Elsa este cu adevărat creaţia noastră, este cu adevărat o premieră mondială valoroasă”, explică Horia Platona, pilotul şi şeful de dezvoltare al proiectului. 

„Încă sunt foarte puţine exemple în lume de modele electrice de serie convertite în automobile de serie. Ne luptăm cu două provocări mari: consumul foarte mare de energie degajă multă căldură şi masa foarte mare?, puţin peste două tone, vine cu solicitări mari pentru anvelope, frâne, tren de rulare. Efortul nostru în acest an a fost să gestionăm aceste provocări”, continuă Horia. 

O echipă puternică 

Echipa Engage Racing include un număr mare de ingineri şi specialişti: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ștefan Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Alexandru Şeremet, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea. 

Engage Racing este susținută de parteneri importanți care contribuie la succesul echipei: 

Velo – Parte din portofoliul BAT, Velo este un brand sinonim cu inovația, fiind prezent în competiții de top la nivel international. Prin asocierea cu Engage Racing, Velo își extinde amprenta în motorsport, continuând să provoace limitele conventionale, creând experiente weirdly wonderful cu fiecare provocare. 

Michelin – Unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel mondial, Michelin este partener tehnic al echipei Engage Racing, oferind anvelope de înaltă performanță adaptate condițiilor specifice competițiilor de Super Rally. Expertiza Michelin în tehnologia anvelopelor de competiție garantează aderența și durabilitatea pe circuite dificile. 

Textar – Furnizor global de plăcuțe și discuri de frână, Textar contribuie la siguranța și performanța echipei Engage Racing prin soluții de frânare de înaltă calitate. Textar se distinge prin inovațiile sale în domeniul sistemelor de frânare, esențiale pentru succesul în competițiile de motorsport. 

UniCredit Leasing – Parte din grupul UniCredit, lider în servicii financiare în Europa, UniCredit Leasing susține echipa Engage Racing prin soluții de leasing inovatoare, adaptate nevoilor echipelor de motorsport. Parteneriatul cu Engage Racing subliniază importanța investițiilor inteligente în mobilitatea electrică. 

FEV ROMÂNIA – Parte a FEV Group, companie globală de inginerie specializată în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie, FEV ROMÂNIA sprijină echipa cu expertiză avansată în domeniul ingineriei electrice. Prin acest parteneriat, FEV contribuie la perfecționarea tehnică a modelului BMW i4 Racing și la implementarea unor soluții inovatoare pentru creșterea performanței. 

Echipa ENGAGE Racing:  Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Alexandru Șeremet,Ștefan Sterpu, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea. 

O dată cu ultima etapă a sezonului echipa a anunţat colaborarea cu un Board of Advisors, un grup de profesionişti care vor consilia Engage Racing în pregătirea viitoare. Aceştia sunt Rareş Năstase, jurnalist ProTV, “România, Te Iubesc!”; Claudiu Butacu,expert în sustenabilitate şi inovaţie, cofondator EFdeN; Petru Păcuraru, fondator HDPI, consultant în leadership şi cultură şi dezvoltare organizaţională. 

„Proiectul Engage Racing este unul deosebit de complex – participarea la competiţii este modul în care probăm efortul nostru. Avem o echipă mare şi puternică, iar colaborarea cu un Board of Adivsors ne poate aduce mai multă claritate, gândire strategică şi ne deschide către perspective şi idei noi. La capitolul <<echipă>> trebuie să îi includem şi pe partnerii noştri – ca în orice sport de performanţă, resursele sunt esenţiale, iar partenerii noştri sunt parte esenţială din construcţia noastră”, explică Anya Gherghina, Manager Engage Racing. 
 
Partenerii Engage Racing în 2025 sunt: Velo, Michelin, UniCredit Leasing, Textar, FEV România, Sunday Bites. 

 

 

 


Secret Link