
Porsche dezvăluie noul 911 Cup – cea mai recentă evoluție a mașinii sale de curse monomarca pentru Porsche Mobil 1 Supercup, diversele campionate Carrera Cup și alte serii sancționate de Porsche. Acest nou model va fi prezent pe linia de start de la începutul sezonului 2026. Bazată pe generația 992.2 a modelului 911, cea mai recentă ediție a predecesorului său apreciat prezintă numeroase îmbunătățiri detaliate.
Eforturile de dezvoltare s-au concentrat pe îmbunătățirea performanței, menținerea unor costuri de operare rezonabile și simplificarea manevrabilității atât pentru piloți, cât și pentru echipe. Motorul boxer cu șase cilindri, aspirat natural, de 4,0 litri, oferă acum o putere sporită de 382 kW (520 CP), o creștere de zece CP.
Noua mașină de curse bazată pe modelul 911, destinată cupelor și seriilor monomarca Porsche, se numește acum oficial 911 Cup. Prin aceasta, producătorul de mașini sport cu sediul la Stuttgart simplifică și standardizează denumirea vehiculelor sale de curse. De acum înainte, doar mașinile destinate seriilor de curse cu marcă deschisă sau segmentelor specifice vor purta sufixul „GT” combinat cu un număr în denumirea lor, așa cum este cazul noii evoluții a modelului 911 GT3 R, care își face, de asemenea, debutul astăzi. 911 Cup este derivat în mare parte din modelele 911 GT omologate pentru șosea și este produs alături de mașinile de serie la uzina principală Porsche din Zuffenhausen. Acest lucru s-a dovedit a fi un mare succes: de la începutul producției la sfârșitul anului 2020, Porsche Motorsport a construit 1.130 de unități ale actualului 911 GT3 Cup. Până în prezent, un total de 5.381 de vehicule Porsche 911 au fost produse ca mașini de curse monomarca.
„La fel ca predecesoarele sale de succes, noul 911 Cup depășește limitele. Combină componente de serie de la mașinile noastre sport GT cu tehnologie pură de curse pentru a crea un concept general coerent și bazat pe performanță”, subliniază Thomas Laudenbach, vicepreședinte Porsche Motorsport. „Condusul 911 Cup a fost întotdeauna considerat o provocare. Și vrem să rămână așa, deoarece servește și drept platformă de antrenament pentru juniorii noștri Porsche. Succesul acestui concept este evident în nenumăratele victorii în curse și campionate”.
Michael Dreiser, Director Vânzări Porsche Motorsport: „Mașina de curse Cup bazată pe 911 este una dintre cele mai bine vândute mașini de curse din lume. Alături de 718 GT4 RS Clubsport, aceasta formează baza exigentă a piramidei noastre din motorsport și este utilizată la nivel global în seria noastră de Cupe monomarca. Dar succesul său se extinde mult dincolo de atât: secretul constă în versatilitatea sa. Mașinile Cup obțin în mod regulat rezultate generale puternice în cursele de anduranță, competițiile GT deschise și o multitudine de alte evenimente de curse”.
Caroserie: design adaptat, aerodinamică îmbunătățită
911 Cup se diferențiază deja vizual de predecesorul său, în special printr-o parte frontală care reflectă acum designul modelului 911 GT3 din generația 992.2. Buza eleronului față este acum alcătuită din trei părți separate, permițând înlocuirea doar a secțiunilor deteriorate după contact, ceea ce contribuie, de asemenea, la reducerea costurilor de ambalare și transport pentru piesele de schimb. Îndepărtarea luminilor de zi are un scop similar: în caz de coliziune, acestea nu mai pot deteriora radiatoarele din spatele lor și nici nu necesită înlocuire ulterioară.
Aripile sunt prevăzute cu guri de ventilație integrate, care ajută la circulația aerului prin arcadele roților și sporesc forța aerodinamică de apăsare pe puntea față. Același efect este obținut prin caroseria optimizată aerodinamic, care – la fel ca la modelul standard – influențează pozitiv dinamica de condus a mașinii. Așa-numitele palete de viraj, situate în spatele arcadelor roților față, îmbunătățesc și mai mult circulația aerului de-a lungul părții frontale. Interacțiunea acestor elemente are ca rezultat o punte față mai receptivă, în special la viteze mari, permițând șoferului să poziționeze mașina de curse cu o precizie mai mare înaintea fiecărui viraj.
Partea din spate a noului 911 Cup, cu un stil mai agresiv, a fost complet reproiectată. Eleronul spate în formă de gât de lebădă prezintă o conexiune revizuită cu suporturile aripilor, facilitând reglarea poziției și manevrarea. Capacul compartimentului motorului a fost, de asemenea, complet reproiectat. La fel ca aproape toate componentele caroseriei – inclusiv ușile – este fabricat din lână de fibră de carbon reciclată combinată cu rășină epoxidică bio. De exemplu, resturile din alte procese de fabricație sunt reutilizate pentru a produce lâna, o măsură care contribuie, printre alte beneficii, la stabilizarea prețurilor pieselor de schimb.
Motor: motor de curse și mai aproape de serie
Motorul cu șase cilindri, răcit cu apă și turații mari, continuă să se bazeze pe aspirația naturală. Motorul boxer de 4,0 litri, cu sunet visceral, rămâne bazat pe unitatea utilizată la Porsche 911 GT3 (911 GT3: consum de combustibil* mixt (WLTP) 13,8 – 13,7 l/100 km, emisii CO₂* mixte (WLTP) 312 – 310 g/km, clasa CO₂ G, clasa CO₂ mixtă ponderată G). În cea mai recentă versiune de curse, care dezvoltă acum 382 kW (520 CP), aceasta încorporează componente suplimentare de la motorul de serie, inclusiv supape de accelerație individuale optimizate pentru debit și arbori cu came cu timpi de deschidere a supapelor extinși. Acest design elimină necesitatea unei supape de accelerație poziționate central, ceea ce, la rândul său, permite instalarea unui restrictor de aer – o cerință pentru concurența în alte campionate de curse auto. În ciuda creșterii puterii cu zece CP, durata de viață a motorului rămâne neschimbată: necesită o revizie generală doar după 100 de ore de utilizare pe pistă. Pentru a respecta reglementările privind zgomotul variate, în funcție de seria de curse, circuit și reglementările locale, sunt disponibile trei sisteme de evacuare diferite.
Un ambreiaj de curse din metal sinterizat, cu patru discuri, mai robust, se ocupă acum de transmiterea puterii către cutia de viteze secvențială cu șase trepte. Această modernizare permite creșterea turației motorului, limitată anterior la 6.500 rpm în timpul unui pornire din loc, sporind și mai mult sunetul sonor de la începutul unei curse. De asemenea, a fost introdusă o funcție de repornire automată a motorului. Aceasta se activează imediat ce șoferul apasă pedala de ambreiaj după o angrenare accidentală. În plus, o nouă funcție stroboscopică pe luminile de frână alertează acum șoferii din față, în special în faza de pornire. Aceasta înlocuiește utilizarea anterioară a luminilor de avarie pentru această aplicație de siguranță.
Frâne: performanță îmbunătățită, durată de viață extinsă
Sistemul de frânare a suferit o modernizare completă. Puntea față dispune acum de discuri de 380 de milimetri, cu secțiune transversală mărită de la 32 la 35 de milimetri. Această modificare permite canale de răcire mai mari pentru autoventilație, îmbunătățind disiparea căldurii. Contextul acestei dezvoltări: Prin relocarea răcitorului de apă central în spatele portbagajului, aerul de răcire poate fi acum direcționat către frâne prin secțiunea centrală frontală. În plus, diametrul exterior al capacului discului de frână a fost redus, mărind suprafața de frecare dintre disc și plăcuța de frână. Acest lucru are ca rezultat o decelerare mai eficientă datorită plăcuțelor de frână mai late, o durabilitate îmbunătățită în timpul curselor de lungă distanță și o durată de viață semnificativ extinsă a componentelor individuale.
Sistemul ABS de curse Bosch M5 va fi acum montat din fabrică pe toate mașinile 911 Cup. Acesta dispune de capacități îmbunătățite de procesare a datelor pentru a interpreta datele de intrare de la noul senzor de accelerație, care oferă o detectare suplimentară a semnalului. Software-ul avansat poate, de asemenea, alerta șoferul în cazul unei scurgeri în oricare dintre cele două circuite de frânare. În plus, rezervorul de lichid de frână a fost mărit, ceea ce îl face potrivit pentru cursele de lungă distanță.
Limitatoarele de direcție reglate permit servodirecției asistate electronic să obțină o rază de bracaj mai strânsă, facilitând manevrarea pe străzile înguste din oraș. Blocarea mărită a direcției permite, de asemenea, șoferilor să contracareze mai eficient supravirarea în 911.
Cockpit: operare simplificată în timpul curselor și la boxe
În ceea ce privește direcția, volanul multifuncțional reproiectat, acum de calitate superioară, combină un design mai atractiv cu avantaje practice. De exemplu, comenzile rotative centrale sunt utilizate pentru a regla intervenția ABS și controlul tracțiunii. Butoanele de control iluminate colorat, cu un nou design, îmbunătățesc lizibilitatea etichetelor respective.
Panoul de control central de lângă scaun rămâne ușor accesibil și operabil pentru pilot, chiar și în timpul unei curse. Acum dispune de opt comutatoare fizice în loc de zece. Butonul din dreapta jos deschide o pagină de meniu suplimentară pe ecran, permițând o gamă largă de setări detaliate care pot fi ajustate din interiorul mașinii, inclusiv viteza pe linia de boxe, maparea gazelor de eșapament și resetarea unghiului de direcție. Acest lucru elimină necesitatea conectării unui laptop și simplifică operațiunile pentru echipe. Căptușeala suplimentară din spumă pe interiorul traversei ușii oferă protecție suplimentară pentru brațele, picioarele și tălpile pilotului.
Matthias Scholz, directorul GT Racing Cars, explică: „Noul 911 Cup iese în evidență datorită atenției deosebite la detalii acordate dezvoltării sale. Este mai puternic, mai rapid, dar și mai practic. Durata de viață a componentelor rămâne neschimbată – în unele cazuri chiar extinsă – în ciuda creșterii performanței. Acolo unde a fost cazul, materialele au fost înlocuite cu componente care conțin o proporție mare de materiale reciclate. Operațiunile din cockpit au fost optimizate, iar o gamă de funcții electronice suplimentare permit o aplicare mai largă în diferite formate de curse”.
Electronică: funcții suplimentare practice
Electronica îmbunătățită a noului 911 Cup contribuie, de asemenea, la o condusbilitate îmbunătățită. TPMS (Sistemul de monito rizare a presiunii în anvelope) afișează acum temperatura aerului din anvelope pe afișajul central al bordului. O antenă GPS semnificativ mai puternică înlocuiește sistemul cu infraroșu anterior, preluând timpul pe tur și urmărirea poziției. De asemenea, au fost integrate caracteristici dovedite de la fratele său mai mare, 911 GT3 R, inclusiv măsurarea timpului pe tur pentru trecerile pe linia de boxe și funcția „pre-kill”, care oprește automat motorul odată ce mașina se oprește în timpul opririlor la boxe. În plus, un nou sistem electronic de monitorizare pentru unitatea de declanșare a stingătorului verifică acum nivelul de încărcare al bateriei autonome de nouă volți.
În dezvoltarea modelului 911 Cup, Porsche Motorsport a colaborat din nou cu Michelin pentru a crea o nouă generație de anvelope pentru mașina monomarca. Testele în condiții reale au fost efectuate pe circuitul Marelui Premiu al Italiei de la Monza, pe Lausitzring din Brandenburg și pe pista proprie Porsche de la Centrul de Dezvoltare Weissach. La volan s-au aflat trei foști juniori Porsche: Bastian Buus, Laurin Heinrich și Klaus Bachler, alături de experimentatul pilot de curse Marco Seefried.