
Automobili Lamborghini prezintă Fenomeno, o ediție limitată de doar 29 de mașini, care celebrează moștenirea mărcii în materie de modele exclusive; noi niveluri de performanță și inovație tehnică; precum și designul iconic și esențial de la Lamborghini Centro Stile, care în urmă cu 20 de ani a prezentat prima mașină proiectată în întregime de recent înființatul departament de design din Sant’Agata Bolognese.
Fenomeno este un „manifest de design” original Lamborghini, care duce la extrem cele mai reprezentative elemente stilistice ale mărcii. Pe lângă designul unic și aerodinamica personalizată dezvoltată pentru vehicul, Fenomeno este echipat cu cel mai puternic motor V12 din istoria Lamborghini, combinat cu trei motoare electrice. Puterea totală este de 1.080 CP, cu un record de 835 CP furnizat de motorul V12 aspirat natural și încă 245 CP dezvoltați de cele trei motoare electrice. Fenomeno este definit de un nivel extraordinar și fără precedent de putere, pe care șoferul îl poate exploata pe deplin datorită soluțiilor tehnice încorporate pentru prima dată pe un Lamborghini, cum ar fi senzorul 6D și frânele carbon-ceramice CCM-R Plus.
„Când am prezentat Reventón în 2007, obiectivul nostru a fost să creăm o mașină supersport cu adevărat superlativă, care să reprezinte expresia supremă a ceea ce reprezenta Lamborghini”, spune Stephan Winkelmann, președinte și CEO al Automobili Lamborghini. „Această nouă ediție limitată duce mai departe aceeași filozofie a distincției și inovației, care este o parte fundamentală a ADN-ului nostru”.
Vedetă a Săptămânii Auto de la Monterey 2025, Fenomeno este expresia supremă a tradiției Lamborghini de vehicule în ediție limitată. Începând cu Reventón, următoarele modele includ Sesto Elemento (2010), Veneno (2013), Centenario (2016), Sián (2019) și Countach (2021). Numele Fenomeno provine, conform tradiției Lamborghini, de la un taur foarte curajos și faimos, bătut în Morelia, Mexic, în 2002. Într-o coridă între doi „toreros”, taurul a fost grațiat pentru calitățile excepționale pe care le-a demonstrat. Atât în italiană, cât și în spaniolă, Fenomeno înseamnă „fenomenal”, simbolizând ceva cu adevărat excepțional și unic.
„ Fenomeno este o mașină extraordinară în ceea ce privește performanța, stilul și reprezentarea disruptivă a Lamborghini, creată pentru a celebra valoarea și realizările mărcii noastre și dedicată acelor clienți care așteaptă exclusivitate maximă din partea noastră”, a continuat Winkelmann. „ Dar dincolo de designul și puterea sa extraordinare, Fenomeno este puținele modele care, mai mult decât oricare altele din istoria Lamborghini, introduc soluții tehnice inovatoare pentru a face experiența de condus cu adevărat unică”.
Grupul motopropulsor este adăpostit în monofuselaj, șasiul inovator Lamborghini, inspirat din aeronautică, care, pe lângă o monococă realizată în întregime din fibră de carbon multi-tehnologie, are o structură frontală din Forged Composite®, un material special realizat din fibră scurtă de carbon îmbibată în rășină. Acest material a fost produs și utilizat de Lamborghini încă de la debutul din 2007 al modelului Reventón, precursorul tuturor modelelor de tip „few-off” și un deschizător de drumuri datorită caroseriei sale futuriste realizate în întregime din fibră de carbon.
Fenomeno este echipat și cu tehnologii tipice mașinilor de curse, optimizând dinamica mașinii și oferind șoferului cea mai bună experiență la volanul unui motor V12. Sistemul de frânare CCM-R Plus cu discuri carbon-ceramice garantează o eficiență maximă atât pe șosea, cât și pe pistă. Jantele forjate cu o singură piuliță contribuie la o agilitate excepțională, în timp ce anvelopele speciale pentru pistă, proiectate personalizat de Bridgestone, oferă o aderență remarcabilă. Fenomeno este completat de suspensia sport, care face ca Fenomeno să fie extrem de precis și stabil în timpul condusului sportiv.
Aceste caracteristici, alături de puterea excepțională, fac din Fenomeno cel mai rapid Lamborghini din toate timpurile, atât în sprintul de la 0 la 100 km/h – pe care îl realizează în extraordinarul timp de 2,4 secunde – cât și în sprintul de la 0 la 200 km/h, atins în doar 6,7 secunde. Viteza maximă este de peste 350 km/h. Raportul greutate-putere este, de asemenea, cel mai bun din istoria Lamborghini: 1,64 kg/CV.
Proiectare
Fenomeno este un nou „manifest al designului”: o temă neașteptată, hiper-elegantă, într-un model supersport cu proporții lungi. ADN-ul designului iconic și infinit recognoscibil, dar întotdeauna proaspăt și incitant, este înnăscut în Lamborghini. În inima sufletului său italian se află silueta cu o singură linie centrală; arhitectura extremă a cabinei principale; și aspectul futurist din toate punctele de vedere. Linii puriste reduse, dar hotărâte, și suprafețe de înaltă performanță mai curate, fiecare linie combină cel mai înalt nivel de funcționalitate cu cea mai mare puritate estetică: designul întâlnește performanța.
Acest manifest introduce conceptul de combinare a ADN-ului de design remarcabil al Lamborghini cu linii puriste, reduse, dar hotărâte, și suprafețe de înaltă performanță, mai curate. Acesta întruchipează stilul esențial și iconic al mărcii italiene, unde fiecare linie combină cel mai înalt nivel de funcționalitate cu cea mai mare puritate estetică: designul întâlnește performanța.
Cu Fenomeno, Lamborghini sărbătorește 20 de ani de Centro Stile. Centrul de design a fost deschis oficial în 2005, iar de atunci activitățile sale au reprezentat un epicentru curajos și creativ al designului de mașini supersport.
„Cu Fenomeno, stabilim un curs nou, autentic și curajos pentru limbajul nostru de design orientat spre viitor”, spune directorul de design Mitja Borkert. „Am creat o piesă de design hiper-elegantă, la fel de rafinată și sofisticată pe cât este de atletică și esențială. Este o navă spațială neașteptat de elegantă, realizată în întregime din fibră de carbon, rămânând în același timp fidelă moștenirii noastre. Fenomeno interpretează muzica ADN-ului nostru unic de design, dar cu o tonalitate și un ritm diferite, creând o altă legendă uimitoare care depășește cele mai înalte așteptări ale clienților și colecționarilor noștri.”
Partea frontală prezintă un aspect îndrăzneț, care combină o formă fermă și aerodinamică cu suprafețe mari, atletice. Capota frontală încorporează două prize de aer mari, inspirate de modelele Lamborghini de curse, precum Huracán GT3, în timp ce semnătura luminoasă originală a luminilor de zi aduce un omagiu coarnelor taurului logo-ului Lamborghini. Noul logo Automobili Lamborghini, dezvăluit în 2024, își face debutul pe această supermașină sport din Sant’Agata Bolognese, accentuând partea frontală ce combină elemente stilistice iconice ale designului Lamborghini – cum ar fi forma în Y care reunește vizual splitterul frontal din fibră de carbon – și designul ascuțit al blocurilor luminoase.
Vederea laterală reinterpretează silueta tipică Lamborghini, cu o singură linie care definește profilul vehiculului de la vârful capotei frontale până la spate, inspirată de „coada lungă” a modelului Essenza SCV12. Alegerile de culori pentru livrea de lansare (în galben Giallo Crius) scot în evidență musculatura volumelor superioare, contrastând elegant cu aspectele tehnice stilistice și aerodinamice ale secțiunii inferioare, unde aripioarele din fibră de carbon derivate din curse joacă un rol aerodinamic important, pe lângă încadrarea arcadelor roților.
Aerodinamică
Fenomeno se caracterizează printr-o aerodinamică rafinată, rezultatul cercetărilor menite să ofere șoferului cea mai mare eficiență și cea mai bună performanță în toate condițiile de condus. Anexele care încadrează splitterul frontal creează două perdele de aer care direcționează fluxurile de aer paralel cu roțile, reducând rezistența la înaintare și, în același timp, crescând fluxul de masă către radiatoare.
Sistemul S-Duct instalat în partea din față a vehiculului crește sarcina aerodinamică frontală, contribuind la asigurarea unei dinamici perfecte a vehiculului în timpul condusului sportiv și direcționând aerul către centrul acoperișului prin intermediul fantelor de pe capotă. Datorită profilului concav al acoperișului, fluxul de aer este concentrat atât prin priza de aer de pe capota motorului pentru a optimiza răcirea componentelor, cât și pe aripa spate mobilă, unde designul său special „omega” maximizează stabilitatea vehiculului la viteze mari.
Noul design al ușilor încorporează, de asemenea, un rol aerodinamic cheie, direcționând fluxul de aer către prizele mari de aer de pe laterale. Acest lucru asigură răcirea componentelor din compartimentul motorului și funcționarea corectă a elementelor radiatorului, dar aduce și o nouă interpretare stilistică a conductei NACA, care a contribuit la unicitatea designului Lamborghini încă de la primul Countach. Rezultatul este o răcire laterală cu peste 30% mai eficientă în comparație cu un Lamborghini V12 produs în serie.
Văzut din spate, Fenomeno este fără precedent în istoria designului Lamborghini: o linie continuă conectează aripa și arcul roții, delimitând clar granița dintre caroseria vehiculului și partea din spate. Aici, semnătura luminoasă futuristă, o reinterpretare verticală a emblematicei litere Y, conectează elementele din fibră de carbon ale difuzorului cu liniile hexagonale accentuate ale terminalului de evacuare.
De asemenea, original este designul turbinei jantelor forjate cu o singură piuliță (21” pe față și 22” pe spate), îmbrăcate în anvelope Bridgestone Potenza Sport, 265/30 ZRF21 și 355/25 ZRF22.
Interior
Habitaclul reflectă conceptul de hiper-design, prezentând o nouă interpretare a filosofiei „Feel like a pilot” de la Lamborghini, creând o conexiune din ce în ce mai profundă cu vehiculul atât pentru șofer, cât și pentru pasagerul acestuia. Poziția de condus și volanul de curse oferă o experiență de condus incredibil de captivantă, în timp ce cele trei ecrane digitale nu numai că îndeplinesc cerințele de minimalism stilistic, dar au permis și eliminarea majorității butoanelor fizice, permițând șoferului să se concentreze pe deplin asupra drumului sau a pistei, exact ca într-o mașină de curse.
Fenomeno duce la extrem priceperea Lamborghini în cercetare și dezvoltare în domeniul materialelor ultraușoare: fibra de carbon este elementul principal în habitaclu, începând cu consola centrală echipată cu pad sport și continuând cu panourile ușilor și scaunele sport tip scoică. Acestea din urmă au fost concepute special pentru Fenomeno, la fel ca și gurile de ventilație din tabloul de bord din fibră de carbon, realizate folosind tehnologia de imprimare 3D. Sistemul de iluminare ambientală accentuează formele asemănătoare navelor spațiale ale habitaclului, făcând experiența la bord și mai specială.
Clienții pot accesa un nivel suplimentar de personalizare pentru a face Fenomeno-ul lor și mai unic datorită programului Lamborghini Ad Personam. Acesta oferă o gamă practic nelimitată de combinații de culori, atât pentru caroserie, cât și pentru interior, care pot fi personalizate în continuare prin alegerea materialelor de tapițerie.
Toate personalizările pentru a face vehiculul cu adevărat unic, alegând dintr-o paletă de peste 400 de culori exterioare și o gamă aproape nelimitată de opțiuni interioare, pot fi definite de client, care poate opta pentru cel mai personalizat și exclusivist serviciu la studioul Lamborghini Ad Personam din Sant’Agata Bolognese.
Grup motopropulsor
Arhitectura modelului Fenomeno prezintă motorul V12 de 6,5 litri, aspirat natural, montat central, combinat cu trei motoare electrice, dintre care unul este integrat în noua cutie de viteze cu dublu ambreiaj și opt trepte.
Puterea motorului V12 suprapătrat este de 835 CP la 9250 rpm, datorită sistemului de supape reproiectat, care suportă o turație maximă a motorului de 9.500 rpm. Puterea specifică este de peste 128 CP pe litru, cea mai mare din istoria motoarelor Lamborghini V12; cuplul maxim este de 725 Nm la 6750 rpm, 80% din cuplu fiind deja disponibil la 3.500 rpm.
Propulsia către cele patru roți este asigurată de motorul cu ardere internă, care oferă tracțiune roților spate, și de perechea de motoare electrice instalate pe puntea față, în timp ce al treilea motor electric cu flux radial, poziționat deasupra cutiei de viteze, furnizează cuplul către roțile spate, în funcție de modul de condus selectat.
Cuplul combinat al celor patru unități oferă niveluri de performanță unice chiar și printre mașinile supersport, cu 725 Nm disponibili de la motor și 350 Nm de la fiecare dintre motoarele electrice din față. Același lucru este valabil și pentru puterea maximă totală, care ajunge la 1.080 CP datorită unei creșteri suplimentare de putere oferite de noua baterie de 7 kWh adoptată special pentru Fenomeno.
Cele două motoare electrice frontale sunt modele cu flux axial răcite cu ulei și oferă un raport greutate-putere excepțional: 110 kW pentru fiecare unitate, care cântărește doar 18,5 kg fiecare. Pe lângă faptul că acționează roțile din față, acestea oferă și o funcție de vectorizare a cuplului pentru a optimiza dinamica de condus, precum și funcția de frânare regenerativă.
Cutie de viteze cu dublu ambreiaj și opt trepte
Fenomeno adoptă o cutie de viteze cu dublu ambreiaj în opt trepte, instalată transversal în spatele motorului V12 longitudinal, lăsând spațiu sub tunel pentru bateria litiu-ion care alimentează motoarele electrice. Această configurație permite menținerea unei greutăți finale reduse, precum și reducerea dimensiunii mașinii.
Cutia de viteze cu dublu ambreiaj și opt trepte este soluția perfectă pentru condusul la cele mai înalte niveluri de performanță sportivă, datorită timpilor de schimbare extrem de rapizi. Mai mult, adăugarea unei a opta trepte permite optimizarea consumului de combustibil, precum și maximizarea confortului în timpul deplasării. Funcția de schimbare continuă a treptelor de viteză, care permite șoferului să schimbe mai multe trepte de viteză simultan, pur și simplu menținând apăsată padela de schimbare a vitezelor din stânga, este de asemenea remarcabilă; aceasta permite șoferului să angajeze treapta ideală de viteză în funcție de viteza instantanee în timpul frânării, pentru o senzație de control total.
Situată deasupra cutiei de viteze, această unitate electrică asigură funcțiile de demaror și generator, precum și furnizarea de energie celor două motoare electrice din față prin intermediul bateriei situate sub tunel. Aceasta oferă funcția de boost în modul de conducere 100% electric și permite tracțiunea integrală cu emisii zero, acționând direct puntea spate. Rolul său variază în funcție de modul de conducere selectat, utilizând un mecanism de decuplare. Din acest motiv, este echipată cu un sincronizator dedicat care permite conectarea la cutia de viteze cu dublu ambreiaj. Atunci când oferă asistență motorului V12, motorul electric se află în poziția P3 cu motorul electric în aval de cutia de viteze, trecând în poziția P2 pentru a reîncărca bateria atunci când mașina staționează sau la viteze mici.
În versiunea P3, Fenomeno poate funcționa ca un vehicul electric complet, în funcție de modul de condus selectat, confirmând tradiția tracțiunii integrale a mașinilor supersport Lamborghini chiar și atunci când vine vorba de condus cu emisii zero.
Sistem de frânare și suspensie
Puterea și performanța sporite au necesitat proiectarea completă a sistemului de frânare, pentru a asigura nivelurile necesare de rezistență și durabilitate, combinate cu o stabilitate excepțională la frânare. Fenomeno adoptă inovatorul sistem de frânare carbon-ceramic CCM-R Plus, similar cu tehnologia din frânele mașinilor de curse LMDh, cum ar fi cele de pe SC63, aducând performanță de nivel de curse pe șosea.
Discurile de frână sunt fabricate într-o structură 3D cu fibre lungi de carbon încorporate într-o matrice de carbon și acoperite cu un tratament dezvoltat special pentru acest proiect. Acest lucru nu numai că permite creșterea duratei de viață a discurilor, dar oferă și un coeficient de frecare îmbunătățit, oferind stabilitate maximă la frânare, durabilitate și fiabilitate. Acest lucru permite performanțe extreme în orice condiții, cu o consecvență și o stabilitate a răspunsului fără precedent. Sistemul este îmbunătățit și mai mult prin designul meticulos al întregului concept aerotermal al mașinii, maximizând fluxul de aer atât către discuri, cât și către etriere, pentru o eficiență optimă de răcire.
Pentru a oferi o dinamică de condus perfectă și pentru a asigura o experiență de condus cât mai plăcută, Fenomeno adoptă amortizoare de curse care pot fi calibrate manual pentru a permite obținerea poziției și a setării perfecte pentru pistă și tipul de utilizare. De asemenea, acestea oferă performanțe optime de amortizare care mențin sub control mișcarea caroseriei, precum și un raport de cursă mai mare între roată și amortizor pentru a asigura o funcționare cât mai precisă a amortizorului. Rezultatul este o cinematică a suspensiei care permite amortizoarelor să funcționeze la capacitate maximă și, prin urmare, oferă un comportament sportiv extraordinar la volan.
Dinamica vehiculului
Gestionarea dinamicii vehiculului este încredințată unei serii de componente specifice. În centrul sistemului de control integrat al Fenomeno se află senzorul 6D, cuplat cu logica inovatoare de control dinamic al vehiculului, introdusă pentru prima dată pe un Lamborghini. Senzorul 6D este instalat strategic aproape de centrul de greutate al vehiculului și este conectat direct la unitatea de control IPB (Integrated Power Brake). Funcția sa este de a furniza măsurători ale accelerației pe toate cele trei axe (laterală, longitudinală și verticală) în timp real, precum și viteza unghiulară pentru toate cele trei axe (tangaj, ruliu și girație). Aceste informații permit o estimare extrem de precisă a vitezei vehiculului, a unghiului de alunecare laterală și a coeficientului instantaneu de frecare dintre anvelope și suprafața drumului.
Senzorul 6D face parte din sistemul IVE (Integrated Vehicle Estimator), al cărui proces de calcul utilizează filtrarea Kalman. Acesta este un algoritm care, mai precis, oferă o dimensiune predictivă a dinamicii vehiculului, permițând astfel tuturor sistemelor aferente să se adapteze la orice situație de condus. Aceste sisteme includ IBC (Integrated Brake Controller), care implementează funcții de control al patinării roților în timpul frânării, reducând distanțele de frânare cu până la 10%. Conectarea directă la IVE permite sistemului IPB să crească performanța de frânare în viraje și în situații tipice întâlnite în timpul condusului pe pistă, cum ar fi trecerea peste borduri. Toate acestea se bazează pe estimările precise produse de IVE datorită senzorului 6D.
Anvelope
Bridgestone, lider mondial în anvelope premium și soluții de mobilitate sustenabilă, este partenerul exclusiv de anvelope pentru Fenomeno, echipând noua mașină supersport cu anvelope premium Bridgestone Potenza, proiectate special.
În calitate de partener tehnic oficial al Lamborghini, Bridgestone a dezvoltat anvelope personalizate Potenza Sport de ultra-înaltă performanță pentru Fenomeno, pentru a asigura un dinamism optim al celui mai puternic motor V12 produs vreodată de Lamborghini. Disponibile în dimensiunile 265/30 ZRF21 (față) și 355/25 ZRF22 (spate), aceste anvelope premium oferă performanțe excepționale la viteze mari, un răspuns excelent al direcției și precizie pentru a gestiona cel mai bine grupul motopropulsor de 1.080 CP al modelului. Aceste anvelope personalizate sunt disponibile cu tehnologia Run Flat (RFT) de la Bridgestone, care permite șoferului să continue să conducă în siguranță cu 80 km/h timp de 80 km după o pană, chiar și cu presiunea la zero.
Lamborghini Fenomeno va fi disponibil și cu anvelope Bridgestone semi-slick personalizate, cu aderență ridicată, care oferă performanțe de nivel de pistă, rămânând în același timp complet omologate pentru drumurile publice. Proiectate special pentru a permite exploatarea deplină a potențialului de performanță al vehiculului, echiparea cu specific pistă dezvoltată pentru Fenomeno va fi disponibilă în dimensiunile de 20 și 21 de inci.
Aceste anvelope premium au fost create folosind tehnologia proprie Bridgestone Virtual Tyre Development, care permite reduceri semnificative ale utilizării materiilor prime și a emisiilor pe tot parcursul procesului de dezvoltare a anvelopelor.
„Cu Fenomeno, Lamborghini prezintă încă o dată o mașină super sport incomparabilă într-o ediție limitată. Combinația dintre cel mai puternic motor V12 din istoria noastră, designul uluitor, aerodinamica superioară și tehnologiile de ultimă generație, precum construcția extrem de ușoară, fac din Fenomeno cea mai extraordinară mașină super sport a timpului nostru”, spune Stephan Winkelmann. Aceasta reprezintă un adevărat manifest al tehnologiei și designului. Un fenomen prin nume și natură. Născut în Sant’Agata Bolognese.
Specificații tehnice
Dimensiuni
Lungime: 5014 mm
Lățime: 2076 mm
Înălțime: 1161 mm
Ampatament: 2779 mm
Frâne
Față: 420x40 mm
Spate: 410×32 mm
Grup motopropulsor
Motor (ICE + BEV)
Cilindree: 6498 cm3
Alezaj și cursă: 95 x 76,4 mm
Putere maximă la turații (ICE): 835 CP la 9250 rpm
Putere maximă (combinată ICE+EE): 1.080 CP
Cuplu maxim la turație (ICE): 725 Nm la 6750 rpm
Putere specifică: 128 cv/l
Turații maxime: 9500 rpm
Raport de compresie: 12,6:1
Transmisie și cutie de viteze
Cutie de viteze cu dublu ambreiaj, 8 trepte
Performanţă
Viteză maximă: >350 km/h
0-100 km/h: 2,4 secunde
0-200 km/h: 6,7 secunde
100-0 km/h: 30 m
Raport greutate uscată/putere: 1,64 kg/CP
Vehiculul nu este încă oferit spre vânzare și, prin urmare, nu face obiectul Directivei 1999/94/CE. Datele privind consumul de combustibil și emisiile se află în etapa de omologare de tip.