
Testele la nivel mondial ale noului Porsche Cayenne sunt în plină desfășurare. Ca parte a reglajelor fine ale celui de-al doilea SUV complet electric al său, Porsche a trimis un prototip aproape de serie într-o misiune de a stabili recorduri, oferind totodată o mică imagine a nivelului ridicat de utilizabilitate al modelului Cayenne Electric.
De peste 20 de ani, Porsche Cayenne s-a caracterizat prin versatilitatea sa unică. Versiunea complet electrică va continua pe această temă și va combina performanța, utilizabilitatea zilnică, confortul pe distanțe lungi și compatibilitatea cu terenul accidentat mai bine ca niciodată. Porsche a împărtășit o primă mostră a acestui concept cu mult înainte de lansarea pe piață a modelului Cayenne Electric, ca parte a unei producții cinematografice din Anglia.
Stabilitate și precizie pentru un nou record
Porsche a demonstrat potențialul de înaltă performanță al viitorului său SUV complet electric într-o locație istorică: la cursa de urcare pe deal Shelsley Walsh, care se desfășoară din 1905 și este, prin urmare, unul dintre cele mai vechi evenimente de motorsport din lume, un prototip aproape de serie a participat la un proiect de filmare, în timp ce se întâlnea cu participanții care concurau în Campionatul Britanic de Urcare pe Deal.
Gabriela Jílková, pilot de simulator și dezvoltare pentru echipa TAG Heuer Porsche Formula E, a condus Cayenne Electric camuflat pe dealul asfaltat, care are o lățime de doar trei metri și jumătate pe alocuri, o pantă abruptă de până la 16,7% și o lungime totală de 914 metri. A făcut-o cu succes: chiar la prima încercare, Jílková a depășit recordul anterior pentru un SUV cu mai mult de patru secunde.
„Traseul este dificil și nu iartă greșelile”, a spus ea ulterior. „Nu există zone de ieșire și puțin loc pentru corecții. Dar suspensia activă îi conferă noului Cayenne o stabilitate și o precizie enorme. M-am simțit complet încrezătoare în orice moment”.
Cayenne Electric a fost echipat cu sistemul Porsche Active Ride, care va fi oferit de Porsche și pe SUV în viitor. Șasiul activ menține caroseria la nivel în permanență, chiar și în timpul frânării dinamice, direcției și accelerației și asigură o conexiune perfectă cu drumul printr-o distribuție echilibrată a sarcinilor pe roți. „Porsche Active Ride extinde semnificativ gama dintre dinamica de condus și confortul la rulare la noul Cayenne”, spune Michael Schätzle, vicepreședinte al liniei de produse Cayenne.
Pe lângă timpul record de 31,28 secunde, o altă cifră a stârnit agitație la Shelsley Walsh: primul punct de măsurare, la 18,3 metri dincolo de linia de start, a fost depășit după doar 1,94 secunde. Doar mașinile de curse cu un singur loc, echipate cu anvelope slick construite special în acest scop, au reușit această performanță la eveniment și oferă o idee despre performanța excepțională de accelerație a noului SUV complet electric de la Porsche, care a fost echipat cu anvelope de vară convenționale. Schätzle asigură că reglajul final al modelului Cayenne Electric este încă în plină desfășurare înainte de lansarea sa pe piață, „dar puterea de propulsie și echipamentele mașinii care a doborât recorduri erau deja la nivelul de producție”.
Capacitate de remorcare similară cu cea a vehiculelor cu motor cu ardere internă
În Anglia, Porsche nu numai că a oferit o primă impresie despre performanțele modelului Cayenne Electric, ci și despre compatibilitatea sa cu utilizarea zilnică. Prezentatorul TV britanic Richard Hammond a folosit prototipul camuflat în cadrul unei filmări pentru a transporta o mașină clasică veche de peste 100 de ani și cântărind peste două tone din atelierul său din Hereford în garajul său. Deși greutatea totală cu remorca se ridica la aproximativ trei tone, Cayenne Electric a reușit să îndeplinească sarcina fără efort, potrivit lui Hammond: „Târam o greutate semnificativă în spatele nostru, dar nici nu știai – Cayenne s-a descurcat fără efort”.
Porsche a proiectat modelul Cayenne Electric pentru a fi atât de robust în ceea ce privește caroseria, transmisia și gestionarea termică a sistemului său de înaltă tensiune, încât SUV-ul îndeplinește toate cerințele pentru a fi unul dintre primele vehicule electrice cu motor BEV din lume care atinge o capacitate de remorcare de până la 3,5 tone, în funcție de configurație, și, de asemenea, pentru a primi omologarea corespunzătoare – la fel ca actualul Cayenne cu motor termic. „Clienții noștri au apreciat întotdeauna valoarea utilă ridicată a modelului Cayenne”, continuă Schätzle. „De aceea, nu am vrut să facem niciun compromis în dezvoltarea modelului complet electric”.
Noi standarde de performanță prin electrificare
„Clienții noștri vor avea la dispoziție modele puternice și eficiente cu motoare cu combustie internă și hibride chiar și în următorul deceniu, iar noi continuăm să dezvoltăm generația actuală de modele cu costuri mari”, spune Schätzle. „Cu toate acestea, putem atinge nivelul de performanță demonstrat public pentru prima dată în Anglia doar prin potențialul electrificării. Cayenne Electric va stabili noi standarde – fără a compromite utilizabilitatea zilnică și caracterul practic.”
Porsche plănuiește o nouă apariție publică în Anglia cu SUV-ul record al lui Shelsley Walsh: prototipul camuflat în mod evident va fi expus la Festivalul Vitezei de la Goodwood, în perioada 10-13 iulie 2025.