Starting a Scandal – by Jean Paul Gaultier with Vanessa Axente

Scris de Ozana Mazilu
Publicat la data de: 07-12-2017

în: Cover

Starting a Scandal - by Jean Paul Gaultier with Vanessa Axente

Jean Paul Gaultier prezintă feminitatea pariziană dezlănțuită de spiritul Pigalle. Scandal, parfumul femeii libere și puternice. Aura elegantă pe care o lasă în urmă o inspiră chiar și pe Madame la Ministre, care își exprimă dualitatea într-un mod original. Scandal este mai mult decât o suflare de aer proaspăt – este un suflu de libertate. Pe timp de noapte, toată lumea, în concepția lui Jean Paul Gaultier, are voie să se dezlănțuie, să incite și să fie scandaloasă. Astfel, Gaultier a provocat un „scandal” olfactiv, al cărui mister am dorit să-l deslușim. Vă invităm în continuare să descoperiți povestea Scandal, prin interviurile pe care ni le-au oferit, în exclusivitate, Vanessa Axente – imaginea campaniei, maestrul parfumier Daphné Bugey și general managerul Jean Paul Gaultier, Thomas James.

Starting a Scandal - by Jean Paul Gaultier with Vanessa Axente

Vanessa Axente – imagine

În ciuda faptului că ești tânără, ai în spate o carieră notabilă, dar și un viitor promițător. Povestește-ne, te rog, cum este să fii imaginea parfumului Scandal.
Este o onoare să fiu imaginea acestui brand iconic, Jean Paul Gaultier. Mi-au plăcut întotdeauna parfumurile și campaniile sale, iar acum, să fac parte din povestea Scandal este ceva uimitor.>

Fiecare muză este aleasă datorită unor caracteristici pe care le deține și unor aspecte care se potrivesc cu ideea parfumului. De ce crezi că Jean Paul Gaultier te-a ales să reprezinți viziunea sa olfactivă?
Poate că m-a ales pentru latura mea „Madame la Ministre”! De când am început să lucrez la această campanie, recunosc că am devenit un pic mai rebelă, ceea ce este interesant, deoarece, în general, sunt genul de fată bună. Dar câteodată este bine să dai frâu liber și părții răzvrătite.

Ce crezi despre puterea parfumurilor și capacitatea lor de a declanșa amintiri? Scandal îți evocă o amintire olfactivă sau îți provoacă o anumită stare de spirit?
Un parfum este un mod de exprimare. Pe timpul iernii, îmi place să folosesc esențe mai puternice, iar vara, unele mai fresh. Îmi place să și „asortez” parfumul cu outfit-ul meu, deoarece ținuta trebuie desăvârșită de notele olfactive potrivite.
Prima mea amintire olfactivă este parfumul mamei mele, un parfum foarte aromat. Dar îmi amintesc, de asemenea, și mirosul mâncării atunci când gătea pentru întreaga familie.
Ceea ce îmi place cu adevărat la Scandal este mirosul – are notele mele preferate: miere, portocală roșie și gardenie. Este o esență care îți atrage atenția într-un mod sofisticat și sexy. Ori de câte ori intru într-un magazin, există întotdeauna cineva care mă întreabă ce parfum port, pentru că miroase foarte frumos. Și iubesc lucrul acesta. Îmi place să fiu remarcată prin parfumul cu care mă dau.

Starting a Scandal - by Jean Paul Gaultier with Vanessa Axente

Când decizi să te implici într-un astfel de proiect magnific, trebuie să reprezinți brandul și, de asemenea, să te identifici cu el. Este important pentru tine să lucrezi cu mărci care au valori similare cu ale tale?
Da, este important pentru mine să împărtășesc valori similare cu brandul cu care lucrez. Îmi face munca mai ușoară dacă pot să mă identific cu personajul și povestea și, de asemenea, acest lucru face ca proiectul să fie mai distractiv.

Care este cel mai bun sfat pe care îl poți oferi în materie de frumusețe?
Secretul meu de frumusețe este unul foarte simplu: mănânc foarte sănătos (rar mănânc carne, nu consum zahăr și beau multă apă). De asemenea, îmi curăț întotdeauna tenul și îl hidratez. În ceea ce privește părul meu, nu folosesc niciun produs pentru păr atunci când nu lucrez, în afară de ulei de argan.

În opinia ta, ce anume diferențiază parfumurile Jean Paul Gaultier?
Notele olfactive sunt întotdeauna foarte bine selectate și combinate. Sunt foarte speciale. Nu există o zi să port Scandal și oamenii să nu mă întrebe ce parfum este, pentru că atrage atenția imediat. Poate fi într-un magazin, într-o mașină, în aeroport… Îmi place că este unic.

JPG Scandal Packshots

Daphné Bugey – parfumier

Asemenea necesității de recunoaștere vizuală în industria fashion-ului, Jean Paul Gaultier ne-a familiarizat cu nevoia de inspirație sau de a ne aminti o anumită stare ori senzație olfactivă, prin creațiile sale teatrale. Cum vă găsiți inspirația pentru a crea astfel de capodopere și ce anume v-a inspirat în crearea noului parfum, Scandal?
Prima mea sursă de inspirație a venit de la Jean Paul Gaultier. Universul lui este, în mod natural, ca el – îndrăzneț, insolit, creativ și plin de bucurie. Îi admir mintea deschisă, generozitatea și modul în care celebrează toate formele de frumusețe, inclusiv cele neconvenționale. Se pare că el este interesat de personalități puternice, omagiind ceea ce este diferit. Fiindcă tot ai menționat aspectul teatral, îmi place felul în care își prezintă colecțiile de modă, transformându-le în adevărate spectacole, à la Gaultier. Gaultier este o fire plină de viață, este optimist și extrem de inovator, iar pentru mine asta este viața – dragoste și bucurie.

Fiecare femeie trebuie să se identifice cu aroma care îi îmbracă pielea, în timp ce aceeași esență trebuie să depășească limitele personalității ei. De-a lungul timpului, ați creat parfumuri pentru femei puternice, pasionate, care își exprimă dorința și pasiunea lăuntrică. Cum ați descrie femeile care poartă acest nou parfum și cum reușește Scandal să stimuleze simțurile unei femei, pentru a se putea exprima cu sofisticare?
Îmi imaginez o femeie cu charismă și cu o personalitate puternică. Acea femeie chic care stăpânește farmecul parizian, în timp ce domină enigmele nopții. Asemenea parfumului, ea este reprezentată de exces și originalitate, dar e, în același timp, foarte elegantă. Sexy, fără tabuuri, își poartă fanteziile cu stil.

Elaborați parfumuri pentru cele mai exigente gusturi, iar parfumurile dumneavoastră pot fi recunoscute cu ochii închiși. Prin urmare, compoziția este un alt act al piesei, unul important, de altfel. Suntem familiarizați cu produsele Jean Paul Gaultier cu ambalaje speciale și compoziții neobișnuite. Ce ne puteți spune despre amestecul unic de ingrediente din Scandal?
Jean Paul Gaultier este un epicurian, un bon vivant. Atunci când este întrebat despre amintirile sale olfactive, el vorbește mult despre mâncare. Când era adolescent, a fumat o țigară pentru prima oară și a tușit atât de mult, încât și-a spus: „Nu este pentru mine! Nici țigările, nici așa-zisa virilitate care se duce odată cu ele! Prefer să mănânc o prăjitură gustoasă”. Din acest motiv, mi-a venit imediat în minte mierea, ca ingredient principal. La intersecția dintre zi și noapte, este un parfum gurmand, prelungind notele luminoase, elegante și feminine ale gardeniei, într-o notă rotundă, catifelată și fructată. De asemenea, acordurile senzuale și provocatoare anunță noaptea, având o bază lemnoasă de patchouli, care face parfumul mai întunecat și mai sexy. Într-un
interviu despre amintirile lui din Paris, Gaultier menționează o superbă roșcată, un model pe care l-a întâlnit pe podium și al cărei parfum îmbietor de patchouli l-a fascinat. În Scandal, am folosit „patchoulol”, un extract obținut dintr-o purificare de patchouli. Aici, notele sunt mai precise, mai clare, mai moderne.

Pentru a fi calitativ, fiecare parfum necesită un proces minuțios de realizare. Cât durează procesul de creare a unui parfum?
Am muncit la acest parfum mai bine de trei ani și i-am invitat pe colegii mei, Fabrice Pellegrin și Christophe Raynaud, să colaboreze cu mine.

Fiecare esență are o poveste care trebuie să rezoneze cu parfumierul, cu muza și, de asemenea, cu purtătorul. Pentru a rezista testului timpului, poate fi nevoie să încălcați anumite reguli și să convingeți oamenii să regândească ideea de parfum. Care este povestea noului Scandal și ce reguli ați încălcat în crearea lui, pentru a fi memorabil?
Am ales să explorez un ingredient ambiguu: mierea. Este zahăr, așa că am decis să realizez, în mod conștient, un fel de parfum gurmand. M-am gândit că aș putea provoca un exces de lăcomie prin adăugarea unei esențe de miere de Jujubier, un ingredient fin din Yemen, care are particularități pronunțate de lapte de caramel. Dar mierea are și o notă sălbatică, iar la nivel olfactiv este tulburătoare și intimă.

Sunt curioasă ce v-a inspirat, în primul rând, să deveniți parfumier. Ați avut un vis și l-ați urmat?
Știam încă de la vârsta de 10 ani că sunt destinată să devin parfumier, deoarece am fost pasionată dintotdeauna de tot ceea ce constituie lumea parfumului și fascinată de puterea simțului mirosului. Întotdeauna am fost în căutarea mirosurilor, am adunat flacoane și reclame. Nimic nu m-a putut opri din a-mi urma drumul către această carieră.

Thomas James – General Manager Jean Paul Gaultier & Brand Creation Director Penhaligon’s and L’Artisan Parfumeur chez Puig

Se pare că Jean Paul Gaultier, „l’enfant terrible de la mode”, a simțit încă o dată nevoia de inovare, o provocare, o îmbunătățire a unei povești bine stabilite. Care au fost cerințele în crearea noului parfum?
Este exact ceea ce are în vedere Jean Paul Gaultier: să reinterpreteze o poveste bine stabilită. Punctul de plecare a fost o discuție cu Jean Paul Gaultier – ce poveste vrea să spună prin acest parfum. După mai bine de 25 de ani de activitate în domeniul esențelor, ne-a venit în minte una dintre inspirațiile sale recente: La parisienne. Parisul l-a inspirat întotdeauna pe Gaultier și ne-am gândit că este timpul să-i aducem un omagiu, dar într-un mod foarte diferit.

Care sunt principiile pe care o divizie de parfumuri trebuie să le urmeze pentru a traduce identitatea unei case de modă în esențe olfactive?
Cel mai important aspect îl reprezintă cel care cunoaște cel mai bine marca, și anume Jean Paul Gaultier însuși. Ne consultăm constant cu el, luând în considerare viziunea sa despre esențe, dar și despre societate și despre evoluția acesteia, încercând să transpunem aceste elemente în parfumurile noastre. Este foarte important pentru el să înțeleagă spiritul vremurilor și să îl creioneze în universul său.

Când spunem Jean Paul Gaultier, ne gândim la o abordare creativă și îndrăzneață. Care este mesajul parfumului și ce „secrete” ascunde Scandal?
Dorința lui Jean Paul Gaultier a fost de a transmite un mesaj diferit. Feminitatea pariziană este un arhetip universal în industria parfumurilor, dar care este viziunea lui Gaultier? Pentru el, Parisul este departe de clișeele romantice, iar cu Scandal am vrut să facem o declarație de feminism, prin Madame la Ministre. Este povestea unei femei care petrece o noapte întreagă în Pigalle, cartierul parizian recunoscut pentru viața de noapte intensă, și care merge direct la muncă a doua zi. Ea se împarte între două lumi total diferite și am dorit să exprimăm acest paradox și această dualitate în fiecare aspect al proiectului, jucându-ne
cu cele două părți ale lui Madame la Ministre: cea oficială și cea scandaloasă. Parfumul exprimă, de asemenea, dualitatea prin acordul de miere: în timpul zilei, mireasma de miere florală proaspătă cu aromă de gardenie și portocală roșie – viața oficială a lui Madame la Ministre. În contrast, noaptea aduce aroma mierii senzuale și scandaloase, combinată cu patchouli – viața feroce, ascunsă a lui Madame la Ministre. În ceea ce privește ambalajul, sticla super-chic reprezintă o noutate, întrucât parfumurile marca Jean Paul Gaultier etalează aceeași formă de bust de femeie, de 20 de ani.

Jean Paul Gaultier se bucură de viață și este maestru în a face lucruri spectaculoase. El poate să reinterpreteze lucrurile pe care ceilalți le găsesc obișnuite, iar esențele sale au fost întotdeauna unele de succes. Pe baza experienței dumneavoastră, ce anume vinde un parfum?
Nu există o rețetă-minune pentru a face un parfum să devină bestseller, ci este vorba despre o combinație de elemente diferite. Dar, în primul rând, esența este crucială. Indiferent cât de multe cheltuieli de marketing sunt dedicate realizării unui proiect, dacă parfumul nu este diferit și unic, oamenii nu îl vor cumpăra. Cu Jean Paul Gaultier, suntem foarte norocoși că putem crea parfumuri cu o semnătură puternică – este în istoria brandului (cu parfumuri precum Classique sau Le Male) să schițăm povești interesante. Gaultier este cel mai bun povestitor și numai el putea veni cu ideea lui Madame la Ministre.

Care este povestea numelui Scandal?
Numele trebuia să fie puternic, simplu și îndrăzneț. Și așa cum povestea noastră este despre distracție, sex și politică, am considerat că ar fi distractiv să îl numim Scandal, mai ales având în vedere contextul din Franța, imediat după alegeri. Acesta este exemplul perfect al spiritului Jean Paul Gaultier: a face haz de necaz în situații delicate și a nu lua viața foarte în serios.

Esențele dumneavoastră au revoluționat istoria parfumurilor. Această performanță implică multă pasiune. Cum miroase pasiunea?
Precum parfumurile mele!