Retrăirea gloriei istorice, cu Liviu Grigorică

Retrăirea gloriei istorice, cu Liviu Grigorică – Brand Ambassador Brâncoveanu vinars

Închinăm paharul întru pace și armonie

DSC_5278-as-Smart-Object-1-mÎn spatele vinarsului Brâncoveanu se află un brand cu o greutate incredibilă, dată nu doar de prezența impunătoare a figurii emblematice care i-a împrumutat numele, ci și de calitatea impecabilă de la care creatorii săi nu se abat nici pentru o secundă și de valorile puternice pe care le apără. Despre spiritul patriotic transmis, valorile familiale și spirituale susținute, dar și despre latura culturală pe care o înglobează acest brand premium din portofoliul Alexandrion Grup, am stat de vorbă cu Master Blender-ul și Brand Ambassador-ul vinarsului Brâncoveanu, Liviu Grigorică, unul dintre cei mai reputați creatori de vin din România. Începând cu anul 2014, Liviu creează cu atenție și multă sârguință vinarsurile Brâncoveanu, folosindu-și intuiția și simțurile pentru a combina distilatele perfecte, astfel încât să ajungă la un gust emblematic, memorabil și excepțional al băuturilor rafinate.

Propunerea de a fi Master Blender în cadrul Alexandrion Grup a venit natural după realizarea primelor vinarsuri, iar mai apoi ați fost onorat să acceptați și rolul de Brand Ambassador. Ce presupune o misiune atât de importantă precum cea de reprezentant Brâncoveanu?
Din fericire, fac două meserii în același timp – Master Blender și Brand Ambassador, astfel că știu din punct de vedere tehnic și organoleptic tot ce se întâmplă în spatele produselor. Este o onoare să reprezint un nume cu greutatea lui Brâncoveanu și o gamă de produse cum sunt vinarsurile Brâncoveanu. Cred că știind modul în care sunt selectate distilatele pentru amestecul final al fiecărui tip, e mult mai ușor să transmit celor din fața mea ce reprezintă, de fapt, un vinars Brâncoveanu, cum, când, de ce, în ce fel ar putea fi savurat, pentru că, practic, aceasta este menirea unui Brand Ambassador.

Brancoveanu-Timisoara_1453

Spiritul patriotic și inovator, credința în Dumnezeu, valorile familiale și dedicarea față de poporul său sunt toate valori care descriu o figură importantă precum domnitorul Brâncoveanu. Care sunt celelalte premise ce stau la baza deciziei de a numi astfel cel mai valoros brand premium al Alexandrion Grup?
Cred că, pe lângă cele numite de dumneavoastră, este vorba de stabilitate, excelență, artă, inspirație și crearea de lucruri noi. În timpul celor 25 de ani ai domniei lui Brâncoveanu, s-a înregistrat o perioadă de pace și armonie, întreruptă de o singură bătălie – câștigată, de altfel. Climatul stabil a generat dezvoltarea economică a Țării Românești, a apărut prima tipografie, s-a născut un stil arhitectural românesc, stilul brâncovenesc. Personal, îmi doresc ca și vinarsurile Brâncoveanu să fie stabile în timp ca stil, aromă și gust, iubitorii lor să le recunoască an după an, iar calitatea lor să construiască, pas cu pas, imaginea pe care o merită vinarsul românesc.

După ce criterii sunt făcute amestecurile de distilate pentru a asigura gustul vinarsurilor din gama Brâncoveanu și cât de important este rolul unui Master Blender?
În momentul de față, distilatele pe care le folosim pentru gama Brâncoveanu provin din opt-nouă soiuri de struguri. Distilatele provin fie din vinuri românești, fie din vinuri internaționale, însă toate din jurul Paralelei 45. Am încercat ca fiecare dintre cele trei vinarsuri din gama Brâncoveanu să fie unic în felul său. Adică, V.S.-ul (minim trei ani de maturare la butoi) trebuie să fie proaspăt, tineresc, cu foarte multe arome florale și de fructe. După încă doi ani de maturare apare V.S.O.P.-ul, care este mai condimentat, cu mai multe nuanțe de ciocolată, caramel și un pic de cacao. Iar Brâncoveanu X.O., la peste șapte ani vechime, ne arată de la prima impresie că e vinarsul cel mai complex, în care se simte cel mai mult influența stejarului în care a fost maturat, cu note de ciocolată, vanilie și lemn ușor prăjit. Având trei stiluri diferite de vinarsuri, alegerea distilatelor ce vor intra în compoziția fiecăruia trebuie să genereze un produs asemănător de fiecare dată. În toată cariera mea, am încercat să nu creez surprize neplăcute celui care comandă un anumit produs pe care îl cunoaște. El trebuie să știe că în spatele unei etichete Brâncoveanu e un vinars cu un anumit gust pe care îl va putea regăsi și după 10 sau 20 de ani.

B-XO Turnat 1

Brâncoveanu Vinars concurează cu branduri internaționale cunoscute, iar gustul acestuia a fost premiat cu medalia de aur Vinalies d’Or Trophée la Paris, în 2008. Cum se poziționează acest brand în prezent, în România?
În România este o piață interesantă din multe puncte de vedere. Pe de o parte, vinarsul nu prea este cunoscut ca un produs românesc, fiind puțini cei care citesc sub brandul mare de pe etichetă, în cazul nostru Brâncoveanu. Pe de altă parte, volumul de cognac vândut în România este de patru ori mai mic decât volumul vinarsului consumat la noi. Ca să facem o paralelă pozitivă pentru vinarsul românesc și Brâncoveanu în special, doar Brâncoveanu X.O. reprezintă mai mult în vânzările din România decât tot importul de cognac, după studiile existente în piață.

Ați fost cel care a creat V.S. sau X.O. Brâncoveanu – amestecuri validate de expertul francez Jean-François Joumier. Ce momente de consum există pentru fiecare vinars și cui se adresează fiecare dintre acestea?
În momentul de față, gama Brâncoveanu are trei produse complet diferite. Cel mai tânăr, V.S.-ul, poate fi consumat oricând, alături de prieteni noi și vechi, într-un cadru mai intim sau nu, fiind un produs cu care te poți relaxa, un vinars care nu întâmplător atrage cel mai mult reprezentantele sexului frumos și este cel mai recomandat pentru mixuri, în special cu apă tonică sau suc de merișoare. Am dezvoltat astfel cocktail-urile numite Brâncoveanu Tonic și Brâncoveanu Cranberry. Un alt mod de consum este cazul X.O.-ului pe care îl poți savura stând în fața șemineului, de unul singur sau într-un cadru convivial, oficial sau puțin rustic. Acesta este un produs mult mai complex și are nevoie de ceva timp pentru a fi înțeles, savurat. Pentru cei care vor să experimenteze a fost creat V.S.O.P.-ul, un vinars maturat minim cinci ani, care este la granița între cele două, între tânărul energic și maturul înțelept. Este creat într-un mod care să incite pentru că este condimentat, aromat și ușor de băut.

Unde pot fi găsite aceste băuturi? V-ați extins și în zona HORECA?
Brâncoveanu este un brand întâlnit pe rafturile oricărui hypermarket sau supermarket (internaționale ori locale). Vinarsurile Brâncoveanu au devenit produse emblematice pentru România, motiv pentru care în aeroporturile din țară veți vedea de fiecare dată plasări și vitrine sau chiar tasting bar-uri dedicate. Pe de altă parte, există o dorință din ce în ce mai mare din partea zonei HORECA de a avea în ofertă și vinars de calitate. Este adevărat, în ceea ce privește barul, vinarsul va avea întotdeauna un concurent „neloial” – orice băutură albă, incoloră, care e mai puțin complicată. Pentru cei care doresc mai mult decât alcool, există V.S.-ul. Pentru cei ce doresc să experimenteze, există celelalte două – V.S.O.P. și X.O., care încep din ce în ce mai mult să fie prezente în restaurante, dar și în baruri. E adevărat că o bună parte din vinarsuri – și nu cred că e vorba doar de Brâncoveanu –, ca toate brandy-urile, de altfel, sunt consumate în general cu prietenii, acasă. Însă grupul Alexandrion are campanii puternice în direcția promovării consumului de vinars și în mediul HORECA.

Care este modul dumneavoastră preferat de a bea vinars și cu ce ocazie vă bucurați cel mai mult de moment?
Recunosc că prefer să beau vinars în general simplu, fără a-l integra într-un cocktail, într-un pahar potrivit, fără alte lucruri sofisticate în jur. Pe de altă parte, nu pot nega faptul că încerc întotdeauna să-mi atrag prietenii în jocuri în care vinarsul este partener într-un cocktail, pentru simplul motiv că mulți dintre ei nu sunt neapărat consumatori de vinars și trebuie să-l descopere. Și am constatat că tuturor le place vinarsul Brâncoveanu, indiferent de vârstă sau experiență în lumea distilatelor din vin.

Distileriile Alexandrion şi Distileriile SABER 1789, care, împreună, înglobează o istorie de peste 200 de ani în industria locală a băuturilor spirtoase, au creat unele dintre cele mai puternice branduri din România, recunoscute atât pe plan intern, cât şi internaţional pentru calitatea și rafinamentul lor. Portofoliul de produse proprii cuprinde toate categoriile de băuturi spirtoase cerute pe piață, inclusiv băuturi tradiţionale româneşti. Dintre acestea, cele mai cunoscute sunt Alexandrion 5* şi 7*, faimosul vinars Brâncoveanu XO, VSOP și VS, Lichiorurile Saber Premium Afinată, Vişinată, Caisată, Fructe de Pădure, Coacăze Negre, Cava D’Oro, Vodka Kreskova, dar şi alte produse care au asigurat companiei poziția de lider pe piața băuturilor spirtoase şi tradiţionale din România. Brandurile aflate sub umbrela Alexander (Alexander Vodka, Alexander Lemon şi Alexander Gin) au intrat în portofoliul companiei, prin achiziţie, la începutul anilor 2000.

TastingBar-254x95-preview

B-XO Carte dr Conferinta-Horeca_3604

Brooks Brothers Spring 2017