Pavot – Arena creativității

Scris de Luxury
Publicat la data de: 17-06-2015

în: Interviuri

Dacă arta a putut domina de-a lungul istoriei scepticismul și chiar opoziția, nu i s-ar fi permis un manifest fără vizibilitate, beneficiul vital ce se ridică încă deasupra încrederii. O discuție cu Alexandru Mihăilescu, fondatorul platformei Pavot, ne-a arătat cum, prin convingere sinceră și implicare, mediul online poate fi transformat ca spațiu de expoziție pentru sclipirea tinerilor artiști români.

Alexandru Catalin M.

– Asistăm la sedimentarea pieței de artă din România, un context ce poate oferi tinerilor din domeniile creative un alt imbold și chiar o oarecare certitudine a unui teren mai solid. Cum vedeți evoluția proiectelor creative odată cu deschiderea pieței spre arta și designul românești contemporane?

Cred că piața de artă a jucat mereu un rol important în viața culturală românească, chiar dacă obstrucțiunea unui regim politic totalitar – și mă refer aici la anii comunismului –, precum și perioada instabilă economic și politic de după ‘90 au opacizat oricum mediatizarea realizărilor din acest domeniu.

Sunt încrezător cu privire la evoluția acestei piețe în viitor și pot afirma, asumându-mi eroarea unei persoane neavizate, că arta contemporană va câștiga locul binemeritat în viața cotidiană românească. Dezvoltarea canalelor media și a rețelelor de socializare online oferă vizibilitatea necesară atât tinerilor debutanți, cât și celor consacrați, lărgind spectrul posibililor cumpărători de artă.

În urma cercetării întreprinse pentru realizarea platformei Pavot, am fost plăcut surprins să observ că un număr însemnat de tineri absolvenți din domeniul artelor și-au canalizat activitatea spre proiecte creative, transformând talentul în business-uri profitabile.

Esarfa 4

– Care sunt valorile în funcție de care ați format identitatea și portofoliul Pavot?

Pavot a pornit ca o platformă de „cool hunter”, având ca deviză promovarea artei în diversitatea formelor pe care le poate îmbrăca aceasta. În prezent, deținem un portofoliu de artiști colaboratori pe care îi promovăm și sperăm ca în viitor numărul acestora să crească.

Nu am mizat pe excelență, ba din contră, am acordat o atenție desăvârșită promovării debutanților, acelor artiști care nu au posibilitatea promovării lucrărilor prin intermediul galeriilor de artă. Trebuie să recunoaștem, însă, fără a fi suspectați de lipsă de modestie, că în prezent majoritatea celor care au hotărât să își prezinte operele prin intermediul Pavot sunt absolvenți sau profesori ai unor instituții de artă din România ori dețin în portofoliu distincții naționale și internaționale în acest domeniu.

Rezumând la o singură idee identitatea Pavot, aș afirma că am creat un mediu online și o rețea fizică de parteneri unde artiștii contemporani români își pot promova lucrările, aducând astfel arta din spațiul galeriilor în medii mai puțin convenționale.

 

– Din nefericire, creativitatea contemporană este evaluată sub un filtru pecuniar și nu al valorii artistice, urmărindu-se adesea un scop speculativ. Sub influența tendinței de a ne îndrepta strict către artiști sau designeri ce se bucură deja de recunoaștere critică sau comercială, optică prin care ne-ar fi asigurat caracterul de investiții, cum putem promova artiști la început de drum, care în această direcție a pieței poate nici nu ajung să capete vizibilitatea care într-adevăr să le recomande munca? Ce beneficii concrete, actuale și nu speculative trebuie să amintim potențialului cumpărător de lucrări de artă și design?

Cumpărătorii de artă se împart, după părerea mea, în două categorii: clienți care achiziționează arta din prisma esteticii lucrărilor și cei care văd în opere o potențială investiție profitabilă în timp. Dacă ne referim strict la a doua categorie, este adevărat faptul că de foarte multe ori aceștia se îndreaptă spre lucrări ale unor artiști consacrați. Am avut surprinderea, însă, ca persoane ce dețin o cultură în domeniul artei să dorească să achiziționeze lucrări ale artiștilor debutanți.

Sperăm ca în viitor Pavot să devină o garanție și o etichetă a calității lucrărilor pe care le promovează, sub a cărei egidă să activeze deopotrivă artiști debutanți și consacrați. Din acest amalgam să se nască ceea ce numim valoare.

Pictura 1

– Am pășit într-o epocă în care activismul în numele echității sociale capătă un ecou din ce în ce mai puternic. În contextul unei receptivități tot mai crescute față de valorile umaniste, cum considerați că poate fi încurajat mecenatul?

Cred că cea mai simplă modalitate de sprijin și suport pentru arte ține de creșterea vizibilității și de asigurarea unui capital financiar necesar promovării. Sunt foarte multe instituții publice care ar putea să își canalizeze o parte din activitate în această direcție, dar un rol foarte important îl joacă și cele din domeniul privat. Am fost plăcut surprins să constat o receptivitate crescută a partenerilor noștri pentru suport în realizarea proiectelor Pavot și sper ca numărul celor care se alătură inițiativei noastre să crească. Ceea ce trebuie să înțeleagă comunitatea este faptul că arta contribuie la crearea identității noastre naționale.

Esarfa 6

– Cum intenționați să dezvoltați Pavot pe viitor?

Discutam mai înainte despre crearea unui brand care să asigure garanția calității produselor. În acest scop, cred că primordială rămâne asigurarea unui capital financiar pe baza căruia să putem întreprinde o campanie intensă de promovare atât în țară, dar mai ales peste hotare. De asemenea, sperăm ca artiștii români și internaționali să vadă în Pavot „spațiul” optim de promovare și în această idee continuăm campania de cercetare pentru a mări numărul lor.

Pavot a plecat la drum ca un proiect utopic, după cum mulți artiști au afirmat, dar cred cu tărie în această idee și consider că atâta timp cât există voință și ambiție, nimic nu poate fi imposibil. De aceea, în ciuda inevitabilelor piedici, voi continua activitatea pentru proiectul Pavot.