Eduard Wulfson – Despre legenda viorilor Stradivarius

Instrumentele muzicale Stradivarius tăinuiesc legende de sute de ani, istorisiri pline de emoție și sensibilitate împărtășite doar posesorilor ce alcătuiesc generații de înzestrare spirituală. Sunt viori care depășesc creativitatea și imaginația unor timpuri demult apuse, ajungând la statutul de „creaturi” divine ale dinastiei secolului XXI. Despre măiestria vibrațiilor sonore ne povestește Eduard Wulfson, violonist, profesor și responsabil al misiunii de a transmite excelența unui sunet de geniu precum cel al viorilor create de Antonio Stradivari.

eduard-wulfson

– Domnule profesor Eduard Wulfson, vă aflați la conducerea unei companii a cărei preocupare este tranzacţionarea celor mai rare şi exclusiviste instrumente muzicale din lume, la care mulţi artişti abia îndrăznesc să viseze: viorile Stradivarius. Cum a evoluat parcursul dumneavoastră profesional, care v-a îndrumat spre asocierea cu aceste instrumente fără comparaţie în lume?

Parcursul meu profesional a fost unul riguros, întrucât am crescut într-un sistem sovietic extrem de strict datorită educaţiei universitare pe care am primit-o la Conservatorul din Sankt Petersburg şi apoi la cel din Moscova. Ca violonist începător, visam, la rândul meu, să cânt la cele mai bune instrumente posibile. Aşa se face că în anii ‘70 am început să călătoresc la Paris şi în Elveţia, urmând să-mi formez un grup de prieteni minunaţi care mi-au împrumutat pentru prima oară o vioară Stradivarius. Recunosc că am fost atât de copleşit de sunetul şi frumuseţea acestei bijuterii instrumentale, încât am decis să studiez şi să încerc să înţeleg cum marile genii ale muzicii, precum Antonio Stradivari, Giuseppe Guarneri sau Nicola Amati, au reuşit să elaboreze instrumente absolut incredibile. În paralel cu activităţile mele artistice ca violonist, profesor şi îndrumător, am reuşit să devin cunoscut într-o lume restrânsă a experţilor, urmând să caut şi să descopăr următorii deţinători ai celor mai bune instrumente Stradivarius. Spun „deţinători” deoarece aceştia nu devin niciodată proprietari, ci doar posesori temporari. Prin urmare, nu este vorba despre o tranzacţie financiară, ci mult mai mult decât atât, este vorba despre capacitatea unui individ de a respecta şi onora ideea de a fi în posesia unei „creaturi” divine.

New York, UNITED STATES: A 1729 Stradivari known as the "Solomon, Ex-Lambert" is on display 27 March, 2007 at Christie's in New York. The fine musical instrument, valued at USD 1,000,000-1,500,000 will be auctioned 02 April, 2007 at Christie's. AFP PHOTO/DON EMMERT (Photo credit should read DON EMMERT/AFP/Getty Images)

– Numele Stradivarius a devenit un superlativ, de cele mai multe ori asociat cu excelenţa, iar conform poveştii din spatele numelui, particularităţile atipice ale sunetelor produse de viorile Stradivarius nu au putut fi explicate în mod ştiinţific. Care este secretul procesului care a dat naştere unei vibraţii sonore legendare şi fără egal?

De cele mai multe ori, nu există o explicaţie pentru lucrurile extraordinare. În opinia mea, geniile de excepţie, precum Leonardo da Vinci, Shakespeare, Tolstoi, Rafael sau Stradivari, au fost conduse de etica excelenţei şi dorinţa de a produce cele mai bune opere ca o responsabilitate în faţa lui Dumnezeu. Este ca o religie, o nevoie spirituală de a fi excepţional. Dacă ar fi să ne gândim, nu putem găsi o explicaţie nici pentru vocile lui Pavarotti, Domingo sau Caruso, care sunt pur şi simplu fermecătoare. Prin urmare, particularitatea sunetelor viorilor Stradivarius constă în faptul că ele reuşesc să redea ecoul „vocilor” despre care am vorbit mai devreme, bineînţeles datorită unui proces de măiestrie şi inginerie bine pus la punct. De-a lungul timpului, s-au făcut multe investigaţii pentru a descoperi secretul instrumentelor Stradivarius şi mulţi au afirmat că în scurt timp vor reuşi să reproducă sunetul acestora la nivel industrial. Însă este aproape imposibil să creezi competiţie acestor dinastii creatoare şi doar Dumnezeu ştie când va crea următoarea generaţie de genii precum cea a lui Bach, Mozart sau Ceaikovski. Oamenii ar trebui să aibă smerenia de a accepta operele geniilor fără a pune prea multe întrebări, deoarece de cele mai multe ori nu există răspunsuri verosimile.

Stradivari_Stradivarius_Violins

– Pentru orice ţară din lume, deţinerea unei viori Stradivarius reprezintă un patrimoniu naţional, însă valoarea acesteia se poate ridica la zeci sau chiar sute de milioane de dolari. Care sunt criteriile după care se evaluează aceste instrumente muzicale de excepţie şi care este capodopera colecţiei, după părerea dumneavoastră?

Categoric, valoarea unei viori Stradivarius variază în funcție de istorie, posesori anteriori sau sunet, însă pentru a stabili un preţ corect, cel mai mult contează statutul de conservare, frumuseţea şi anul de producţie. Recent, Teatrul Mariinsky din Sankt Petersburg, condus de bunul meu prieten, Valery Gergiev, a achiziţionat șase instrumente muzicale, dintre care două Stradivarius, la formidabilul preţ de 42 milioane de dolari. Astăzi, valoarea pieţei ar putea sări lejer de 70 milioane de dolari. Creşterea rapidă a preţurilor se datorează rarităţii instrumentelor, dar şi cererii crescânde din partea cumpărătorilor. În curând, noua piaţă va genera o listă nouă de preţuri, şi aşa mai departe.

Cu siguranţă, perioada de glorie a lui Stradivari a fost între 1700 – 1720, când a creat modele unice care s-au evidenţiat în mod special: Soil Stradivarius (1714), Lipinski Stradivarius (1715) şi Messiah-Salabue Stradivarius (1716) – singura vioară luată „ca nouă”, care astăzi face parte din colecţia muzeului Ashmolean din Anglia. De asemenea, Lady Blunt Stradivarius, creată în 1721, este socotită o vioară de excepţie. Denumită după primul său posesor, Lady Anne Blunt, aceasta este considerată a fi una dintre cele mai bine păstrate viori din istoria Stradivarius. Prin urmare, dacă aş face o selecţie a celor mai bune viori, aş alege o listă de minimum 15 instrumente, deoarece mi-ar fi foarte greu să aleg una singură.

 

– Sunteţi un violonist de excepţie, recunoscut pentru o carieră spectaculoasă, pentru concertele susținute pe marile scene ale lumii, dar şi pentru numeroasele premii pe care le-aţi câştigat, precum Paganini sau Grand Prix de Beaux Arts. Cum v-a ajutat această strânsă legătură cu universul Stradivarius să vă evidențiați ca un antreprenor de succes, păstrând în acelaşi timp atributele unui artist admirabil?

Dacă reuşeşti să creezi parteneriate de succes între muzică şi muzicieni într-o manieră de etică absolută, atunci este uşor să îmbini cele două aspecte, deoarece încerci de fapt să cuplezi, să aduci în acelaşi loc mari artişti, compozitori şi aceste instrumente atemporale. Apoi, este vorba despre a împărtăşi succesul cu publicul, deoarece el este cel care îşi pune amprenta critică la fel ca asupra unui tablou: este etic sau nu, este frumos sau nu, este bun sau nu. Toate acestea sunt posibile doar în cadrul unui parteneriat reuşit, pe care eu încerc să-l creez de fiecare dată.

Stradivarius_violin_in_the_royal_palace_in_madrid

– Care sunt calităţile pe care trebuie să le deţină un eventual posesor al instrumentelor Stradivarius?

Pentru a intra în posesia unui instrument Stradivarius, în primul rând trebuie să fii un foarte bun violonist, deoarece atunci ai posibilitatea de a-l utiliza fără a-l cumpăra. Există două tipuri de proprietari: cei care împrumută instrumentele şi cei care le păstrează doar pentru uzul propriu şi personal. Spre exemplu, un industriaș de origine rusă, care îmi este client şi prieten, deţine două viori Stradivarius, însă nu le închiriază niciodată, și nu din cauza unei personalităţi neprietenoase, ci datorită faptului că deţine unele dintre cele mai rare instrumente din lume. Mai mult decât atât, acesta îşi doreşte să aibă grijă personal de cele două bijuterii muzicale şi consider că este o decizie onorabilă, deoarece acestea vor fi disponibile următoarei generaţii de posesori în cea mai bună formă posibilă.

Eduard Wulfson Picture Color

– Cum aţi defini luxul şi ce înseamnă pentru dumneavoastră un produs de lux?

Luxul înseamnă totul sau nimic. Cred cu tărie că cei mai puternici oameni din lume sunt cei care sunt modeşti, umili şi respectuoşi. De asemenea, cred că preţul nu defineşte un produs de lux. Pentru mine, luxul are o mare legătură cu emoţia, sentimentele şi apartenenţa la propria persoană. Bineînţeles, deţinerea obiectelor valoroase îţi oferă o anumită stare emoţională, însă dacă deţii o vioară Stradivarius, eşti posesorul unei experienţe atemporale. De fapt, despre asta este luxul, să te afli în faţa unui obiect care te face să rămâi fără cuvinte.

 

Cosmopolit Residence

Mai multe din