Volvo XC90 – Reinventarea suedezilor

Noul Volvo XC90 reprezintă piatra de hotar prin care reputatul constructor suedez își schimbă filosofia de design și, cel mai important, intră într-o nouă eră! Dacă, în trecut, automobilele Volvo erau văzute drept niște mașini extrem de sigure, dar cu un design rigid, definit de multe linii dure, noul XC90 are darul de a schimba această percepție. O singură privire asupra sa este de ajuns pentru a ne da seama că avem de-a face cu un automobil al viitorului.

150093_The_all_new_Volvo_XC90

Sigur, performant, confortabil și ecologic – acestea sunt atributele pe care trebuie să le îndeplinească orice nou Volvo. Fiecare model de Volvo lansat în istoria modernă a firmei a respectat cu sfințenie aceste cerințe, însă, cu toate acestea, automobilele suedeze au fost mereu în umbra concurenților teutoni. Noul XC90 are menirea de a arăta că Volvo poate mai mult… poate să uimească lumea printr-un automobil revoluționar.

Tot timpul am afirmat că gusturile nu se discută, astfel că am evitat de fiecare dată să comentez aspectul unui automobil, dar cu noul XC90 nu pot să rămân indiferent! Încă de la prima privire este evident că avem de-a face cu un Volvo: caroseria masivă este conturată de muchii proeminente ce scot în evidență capota motorului, aripile evazate și „umerii” specifici automobilelor Volvo. Imensa grilă cromată este la locul ei și împodobită cu logo-ul „traversat” de săgeata specifică mărcii. Impresia de soliditate este subliniată sugestiv de banda luminoasă care traversează blocurile optice față, bandă ce disimulează litera T – o trimitere directă la ciocanul lui Thor, zeu al naturii, fulgerelor și războiului în mitologia vikingă. Având în vedere că ciocanul era indestructibil, Volvo sugerează că este și el… indestructibil. Alături de toate aceste artificii de design, pentru o imagine și mai musculoasă a lui XC90, suedezii l-au dotat cu roți de dimensiuni inflaționiste, de până la 22 de inchi – un diametru record pentru o mașină de serie.

150145_The_all_new_Volvo_XC90_First_Edition

 

„Interiorul noului XC90 este cel mai luxos habitaclu desenat vreodată de Volvo!” Aceasta este declarația oficială a constructorului suedez și, cel puțin vizual, imaginile alăturate nu pot decât să susțină această afirmație. Primul lucru pe care îl remarc la interiorul lui XC90 este renunțarea la consola centrală „suspendată”, caracteristică prezentă în toate automobilele din ultima decadă. Personal, acest lucru mă bucură, pentru că, în ciuda aspectului high-tech, acea consolă nu mi s-a părut niciodată un artificiu de design premium. Conform cu ultimele tendințe în domeniu, consola centrală din noul XC90 este dotată cu un display tactil de dimensiuni impozante, așezat pe înălțime (pe sistemul tabletă). Alături de plusul evident la capitolul aspect, acest display aduce cu sine avantaje clare în privința ergonomiei: puzderia de butoane care te agresează vizual în atât de multe automobile moderne aici nu există. Aproape toate funcțiile computerului de bord, ale climatizării și ale sistemelor de infotainment sunt accesate prin intermediul display-ului. Și pentru că XC90 joacă într-o ligă exclusivistă, dominată de X5, ML și Q7, interiorul suedezului nu avea voie să fie altfel decât… desăvârșit. Volvo spune că face cele mai bune și mai confortabile scaune din lume. Nu știu dacă sunt cele mai bune, dar cu siguranță sunt printre cele mai confortabile scaune pe care am avut plăcerea să mă relaxez. În noul XC90, scaunele sunt special concepute pentru a oferi un maxim de confort.

După ce au studiat intens anatomia umană și în special problemele pe care șezutul prelungit le induce asupra bazinului, coloanei și omoplaților, inginerii Volvo au conceput pentru noul XC90 scaune anatomice, care susțin perfect șira spinării și se mulează perfect pe anatomia ocupanților grație multiplelor reglaje electrice. Acest lucru este valabil atât pentru locurile din față, cât și pentru cele trei scaune individuale din rândul doi. Acestea din urmă au spătarul reglabil electric și decupaje atent studiate pentru a degaja spațiu pentru picioarele celor doi ocupanți din rândul trei. Aceste lucruri cred că sunt cel puțin la fel de importante într-un automobil premium precum tapițeria din piele Nappa, inserțiile de lemn nobil din bord sau funcțiile de ventilație și masaj ale scaunelor. Toate acestea sunt prezente în noul XC90. Pentru un plus de rafinament, levierul schimbătorului de viteze este realizat din cristal Orrefors – un celebru producător suedez.

150110_The_all_new_Volvo_XC90_interior

Tot ceea ce am spus până acum punctează la „impresia artistică” pe care o lasă noul XC90. Însă, pentru un pasionat de tehnică, toate acestea pălesc la deconspirarea fișei tehnice. De mai bine de 15 ani, de când scriu despre automobile, am spus mereu că nu poți să ai performanțe dinamice de top în condițiile unui consum mic de combustibil.

Aceste lucruri sunt în antiteză. Până la noul XC90… Versiunea de vârf a acestuia, Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD, aproape că mă face să exclam: „așa ceva nu există!”. T8 vine de la faptul că are o transmisie automată cu opt trepte (lucru valabil pentru toate versiunile XC90). AWD este acronimul de la All Wheel Drive, adică transmisie integrală permanentă, sistem standard pe toată gama XC90. Iar acel Twin Engine din nume semnalează faptul că modelul respectiv este dotat cu două motoare: unul pe benzină, de doi litri și 321 CP, și unul electric, care ridică puterea totală la 400 CP și cuplul maxim la 600 Nm. Cu aceste resurse la îndemână, XC90 accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 6,4 secunde, o performanță admirabilă pentru un mastodont de 2,3 tone și șapte locuri. Și mai admirabilă este „prietenia” cu mediul înconjurător: emisii de CO2 de doar 64 g/km (similar cu un automobil de mic litraj) și un consum mediu halucinant, de doar 2,7 l/100 km! Celelalte două versiuni de motorizare oferite pentru noul XC90 sunt un diesel de doi litri și 224 CP și un T6 pe benzină, de doi litri și 321 CP. Prețul pentru o astfel de bijuterie pornește de la 51.962 euro cu TVA.