Sean Gilbertson, CEO Fabergé Unele povești se sfârșesc brusc, altele răsună peste veacuri…

 

Într-o eră a competiției, este vital să te diferențiezi pe piață. Brandul Fabergé îmbină într-un mod original ideile avangardiste, culorile vii, mișcările mecanice și materialele de înaltă calitate, dar are ceva în plus – capacitatea de a surprinde, rămânând totodată fidel valorilor ce l-au consacrat. Însuși numele Fabergé este sinonim cu celebrele ouă imperiale, dar și cu bijuterii impresionante, iar în ultimul timp, casa a dezvoltat armonios și o altă categorie pe piața de lux – haute horlogerie. Cu ocazia târgului Baselworld 2017, am avut deosebita onoare de a discuta cu CEO-ul Fabergé, Sean Gilbertson, dobândind o perspectivă fascinantă asupra activității profesioniștilor casei. Astfel am aflat lucruri interesante despre procesul de creație și despre secretele din spatele unor emblematice modele ale brandului.

 

– Este binecunoscut faptul că Fabergé este făuritorul unor extraordinare și rafinate capodopere și că a elaborat numeroase ceasuri fermecătoare. Cu producția de bijuterii restabilită, spuneți-ne, vă rog, cum ați abordat revenirea în industria orologeriei și a bijuteriilor de lux și care sunt elementele definitorii ale „noului” Fabergé.

Înainte de 1970, Fabergé s-a bucurat de o solidă reputație în ceea ce privește varietatea ceasurilor create. În mod evident, ele erau ceasuri de masă, dar am creat, totodată, și unele dintre primele ceasuri pentru femei. Acest lucru se întâmpla înainte de 1970, cum spuneam, iar pe vremea aceea femeile nici măcar nu purtau ceasuri de mână, ci niște pandantive cu ceas în interior. Faimoase, de asemenea, erau și ouăle imperiale Fabergé confecționate din aur galben, decorate cu safire și diamante, care conțineau o „surpriză” – un ceas cu brățară din diamante. Un exemplu ar fi Blue Serpent Clock Egg, care este unul dintr-o serie de 52 de ouă imperiale create sub atenta supraveghere a lui Carl Fabergé pentru familia regală rusă, la momentul actual fiind deținut de către prințul Albert al II-lea de Monaco. În același timp, cu toate că suntem recunoscuți pentru faptul că obiectele noastre de artă au avut ca destinatari familii cu sânge albastru, The Rothschild Fabergé Egg a fost vândut la o licitație a casei Christie`s, din anul 2007, pentru prețul de 19,5 milioane de dolari, familiei de bancheri Rothschild. A fost, pentru mulți ani, cel mai scump ceas vândut vreodată la o licitație. Așadar, acceptarea provocării de a readuce Fabergé de data aceasta în era modernă nu a fost un lucru ușor. Într-o industrie în care competitivitatea este atât de mare, a fost nevoie să creăm ceva inedit, pentru a avea un impact major și a trebuit să păstrăm intactă moștenirea Fabergé, fiind în continuare un brand sofisticat din punct de vedere tehnic.

Deci, am avut două probleme: în primul rând, cum alegi persoana potrivită pentru a duce la bun sfârșit întregul proces de creație și, în al doilea rând, ce inovație aduci pe piață. În anul 2012, ne-am petrecut mult timp intervievând oameni pentru a ne forma echipa. Majoritatea erau oameni de afaceri serioși, cu multă experiență. Ultimul candidat a fost o tânără care nu avea la fel de multă experiență în domeniul orologeriei, dar avea o licărire în privire. Așa că am riscat. Am ales-o pe ea dintre toți acei candidați grozavi. Domnișoara despre care vorbesc se numește Aurélie Picaud. Și de atunci, ea a revigorat producția de ceasuri Fabergé. Ca dovadă, a câștigat, în 2015, Grand Prix d’Horlogerie de Genève pentru ceasul Lady Compliquée Peacock, ceea ce a fost o mare onoare pentru noi. Iar în 2016, istoria s-a repetat, obținând din nou premiul Grand Prix d’Horlogerie de Genève.

– Fabergé a știut să surprindă mereu. Care este surpriza pe care o aduceți anul acesta?

Anul acesta venim cu o mare surpriză la Baselworld, și anume Constellation Chronograph, care este o noutate revoluționară și fundamentală. La o sută de ani de la Revoluția Rusă, avem plăcerea de a dezvălui acest cronograf, care reprezintă un omagiu adus creației noastre neterminate din 1917, celebrul Constellation Egg. Am considerat că este interesantă metafora pe care am încercat să o valorificăm, și anume că un cronograf poate transcende timpul. Dacă te uiți pe bolta cerească, noaptea, poți călători în timp și între evenimentele cosmice. Și nu știu dacă știați, dar atunci când te uiți la stele, de fapt privești în trecut. Orele și minutele sunt citite la periferia cadranului acestui ceas, în timp ce funcția cronografului este în centrul atenției. Iar alt lucru interesant este acela că pe spatele acestui ceas, pe geamul de cristal, este gravată o imagine mică a aceluiași Constellation Egg din 1917. Ne place să spunem că este un mic „secret”, o surpriză suplimentară pentru cei care achiziționează noul cronograf.

 

– Știm că Fabergé utilizează materiale la cele mai înalte standarde. Cum mixați aceste materiale în crearea ceasurilor și cum combinați elementele clasice cu cele moderne?

Excelentă întrebare! Cred că materialele tradiționale, în contextul Fabergé de dinainte de 1917, în mod evident incluzând metalele prețioase și clasicele geme, dar și tehnica gravurii unor modele ingenioase pe metale cum ar fi titanul, se îmbină armonios cu tehnicile moderne din ziua de astăzi. Spre exemplu, anul trecut am câștigat Grand Prix d’Horlogerie de Genève, cea mai mare recunoaștere în industria orologeră elvețiană, la categoria Travel Time, cu Visionnaire DTZ. Premiile GPHG sunt considerate ca fiind Oscarurile industriei ceasurilor la nivel mondial.

Ne dorim ca toți clienții să fie satisfăcuți de produsele noastre și cred că de-a lungul timpului am reușit acest lucru.

– Ne puteți spune care a fost cea mai scumpă piatră prețioasă pe care ați integrat-o într-o creație Fabergé și care este povestea ei?

Aici am câteva povești interesante pentru voi! Toată lumea știe că cele mai valoroase creații ale noastre sunt celebrele ouă imperiale. Este adevărat, însă mai sunt și altele. Una dintre cele mai prețioase creații Fabergé nu conține doar o piatră prețioasă, ci nu mai puțin de 5.100 de geme care formează un fel de manșetă pe care femeile o poartă ca pe o brățară, inspirată fiind din picturile Water Lilies ale impresionistului francez Claude Monet. Această creație valorează 3,5 milioane de dolari. Iar de curând am folosit un spectaculos diamant de 13,4 carate pentru a da naștere unui inel cu adevărat special. Cam acestea ar fi cele mai prețioase obiecte create de noi până acum, dar cu siguranță vor urma și altele, cel puțin la fel de impresionante.

 

– Elaborarea unor asemenea obiecte unice presupune un proces lung și migălos. Cât timp necesită crearea unei capodopere Fabergé?

Într-adevăr, procesul de creație, de fabricare, de design este unul îndelungat. De la idee până la produsul finit parcurgem un drum anevoios, dar, în același timp, foarte frumos. Pentru un ou imperial Fabergé, spre exemplu, timpul alocat a fost undeva între 18 și 22 de luni, iar pentru o brățară, media intervalului de timp de care este nevoie se situează undeva la trei ani, deci o durată enormă de timp.

 

– Pentru a realiza asemenea opere de artă, este nevoie de o echipă mare, care să lucreze împreună eficient. Cum colaborați cu oamenii dumneavoastră?

Suntem foarte norocoși că avem o echipă remarcabilă de oameni relativ tineri, ceea ce cred că diferențiază Fabergé pe piața de lux. Colegii mei sunt persoane care privesc lucrurile din mai multe unghiuri de abordare, gândesc „outside the box” și sunt foarte pasionați de ceea ce fac. Aceste lucruri se reflectă și în modelele noastre de ceasuri, un exemplu de ceas oarecum mai neobișnuit fiind Visionnaire, al cărui mecanism a fost gândit în așa fel încât să dispună de o „gaură” în mijloc, pe care putem s-o „umplem” cu diferite funcții.

Avem o echipă de oameni responsabili, muncitori, dar trebuie să le lași libertatea de exprimare, de a veni cu idei unice, în ideea de a fi mereu inovatori.

– Cum a transformat Fabergé impedimentele întâlnite de-a lungul întregii sale istorii în provocări care au condus brandul către succesul de astăzi?

Tind să cred că provocările pe care Fabergé le-a întâmpinat înainte de 1917 au fost mult mai mari, iar cele din ziua de astăzi sunt diferite. Peter Carl Fabergé ne-a insuflat ingeniozitatea lui și spiritul creator, dar și gândirea sa neconvențională, fiind unul dintre primii bijutieri, la vremea aceea, care începuseră să folosească strategii de marketing, oferind cataloage cu produsele lui. A fost un om foarte inteligent și iscusit, care și-a asumat numeroase riscuri și a purtat pe umerii săi o mare responsabilitate. Peter Carl Fabergé a făcut lucruri minunate, neavând la dispoziție avantajele pe care le avem noi în prezent, cum ar fi rețelele de social media, tehnici avansate de marketing, vânzări online. Așadar, ne considerăm norocoși cu un asemenea exemplu și ne bucurăm că putem duce mai departe aceste valori străvechi.

 

– La final, aș dori să vă întreb ce proiecte de viitor aveți.

Fabergé este un brand pentru colecționarii adevărați, pentru cunoscătorii bunului-gust, pentru cei care își doresc să aibă ceva diferit, iar atunci când intră într-un restaurant plin de persoane care poartă același brand renumit, să fie singurii care poartă acea creație, marca Fabergé. Planurile noastre sunt mărețe și vă invităm să ne permiteți să vă surprindem plăcut în continuare. Un lucru este cert: nu vom realiza obiecte de ultimă generație, cum ar fi smartwatch-uri, atât timp cât eu sunt în viață. Brandul nostru nu va fi asociat niciodată cu tehnologia digitală. Vrem să păstrăm intact crezul nostru, conform căruia produsele Fabergé trebuie să reziste în timp, peste decenii și secole. Și, de asemenea, nu vom produce obiecte pentru mediul soft luxury, cum ar fi haine, genți sau ochelari de soare. Ne concentrăm în continuare, ca și până acum, pe făurirea de obiecte de calitate – bijuterii, ceasuri și obiecte valoroase care să dăinuie în timp.

 

Interviu realizat de: Ozana Mazilu

 

Brooks Brothers Spring 2017